RV car (obytňákem) po národních parcích západní Kanady – aneb jak si prožít svůj kanadský sen

RV car (obytňákem) po národních parcích západní Kanady – aneb jak si prožít svůj kanadský sen

Když jsem byl poprvé v Americe ještě jako student v roce 1991 podařilo se mi s pomocí autobusů GREYHOUND a autostopu projet podstatnou část národních parků na západě USA. Krátce jsem na své cestě zavítal také do kanadského Vancouveru, kdy vzniknul můj v té době téměř nedosažitelný sen, projet jednou i všechny národní parky západní Kanady.

Přestože sestra mé ženy již téměř 30 let žije ve Vancouveru v Britské Kolumbii, nikdy k realizaci tohoto dávného snu nedošlo, až letos. Rozhodli jsem se s manželkou a našimi dvěma již dospělými syny vyrazit v létě do Kanady.

Na úvod by zde bylo asi dobré poznamenat, že kempování a autoturistika má v severní Americe obrovskou tradici. Existuje zde poměrně rozvinutá infrastruktura. Obytná auta (RV Car = Recreational Vehicle) zde naleznete od těch úplně malých (Campervan), až po 12 m dlouhé luxusní autobusy se satelitním připojením od Starlink. My si zvolili střední velikost auta 25 stop (7,5 m), což jak si ukážeme dále má celou řadu praktických výhod. RV Parks (kempy) v Kanadě naleznete téměř v každém národním parku (majitelem je stát) a ceny jsou v rozmezí 20-30,- CAD/auto/noc. Navíc se doplácí 10,- CAD za dřevo a 10,- CAD za rezervaci předem. Objednávat lze předem na stránkách Parks Canada, resp. BC Parks. V místech jako je Lake Louise, Banff, Jasper, Whistler, atd. v letní sezoně (červenec, srpen) je nutné si místo rezervovat minimálně 3-6 měsíců předem, jinak nemáte šanci vůbec něco sehnat. Ceny soukromých RV Parků se pohybují v rozmezí 50-70,- CAD/noc. V ceně máte téměř vždy  připojení na el.energii, někde také na vodu a v lepších kempech také na odpad (Sani-Dump).      

Existuje několik společností, které pronajímají turistům obytná auta v Kanadě jako např. CanaDream, Cruise Canada, atd. jejichž obytná auta vidíte na každém rohu a pronájem není zrovna levnou záležitostí. Existují však platformy sdílení obytných aut tzv. P2P něco jako Airbnb na auta. V Kanadě je to společnost RVezy a v USA pak Outdoorsy, které obě působí v celé severní Americe.

1.-3. den, Vancouver a okolí

Po příletu musíte počítat se značným časovým posunem a tzv. jet-lag. V samotném Vancouveru určitě stojí za zmínku návštěva centra a místních restaurací, projížďka na kole po Stanley Parku, místní pivovar Stanley Park Brewery, či výlet na některý z kopečků kolem Vancouveru, kde se nachází hned 3 lyžařská střediska. Ti movitější si mohou zaplatit třeba  let hydroplánem, což je zde v Kanadě také velmi populární. Turistických atrakcí je ve městě nespočet, stojí za to zde pobýt alespoň 3 dny. Po dnech strávených s rodinou ve Vancouveru máme v plánu si pronajmout obytné auto a vyrazit vstříc dobrodružství do pravé nefalšované kanadské přírody.

Náš obytňák

Naše krásné 25 stop (cca 7,5 m) dlouhé autíčko jsme si pronajali přes Outdoorsy od majitele z Vancouveru za 200,- CAD/den. K tomu se navíc platí pojištění, asistence a poplatek společnosti za zprostředkování, takže to celé vyšlo asi na 3.800,- CAD na 16 dní. Není to sice úplně levné, ale naprosto srovnatelné s cenami pronájmu obytných aut v ČR.

4.den, Fort Langley, Harrison Hot Springs

Čeká nás vyzvednutí auta v asi 20 km od Vancouveru vzdáleném Coquitlam. Švagr nás tam veze jejich krásným „americkým vanem“ od Hondy. Předání probíhá bez problémů a během chvíle máme náš nový domov na kolech k dispozici. Po cestě na západ se jako první zastavujeme v Fort Langley Historic Site, což je muzeum a místo, kde došlo 20. července 1871 k vyhlášení Britské Kolumbie. Tato pevnost v ústí řeky Fraser sloužila v minulosti jako obchodní místo společnosti Hudson Bay, která obchodovala se zbožím směněným s indiány (kožešiny, lesní plody, sušené maso, atd.) za deky, zbraně, kovářské výrobky ale i alkohol, který později víceméně způsobil zkázu indiánské komunity. Po krátkém exkurzu do historie nás ještě čeká cca 2 hodinový přesun do Harrison Hot Springs, krásného lázeňského městečka s horkými prameny na břehu stejnojmenného jezera.

Harrison Hot Springs
Harrison Hot Springs

5.den, Kelowna

Dnes nás čeká asi 300 km přesun do města Kelowna v kanadském „středozemí“. Název města je odvozen od indiánského pojmenování samice medvěda grizzly. V Kelowně sídlí správa regionu Okanagan, třetí největší metropolitní oblasti v provincii Britská Kolumbie. Pro svoje mírné klima a vinice v okolí bývá často Kelowna přirovnávána ke Kalifornii. V okolí se pěstuje množství ovoce a také světoznámá kanadská vína. Plánujeme zde zůstat 2 noci, než vyrazíme směrem na západ k jezerům a ledovcům Skalnatých hor.

6.den, Kelowna

Dopoledne vyrážíme na průzkum města. Původně jsme měli v plánu si vypůjčit kola, ale již jsou všechna rozebraná. Dáváme tak za vděk „zelenými“ elektrickými koloběžkami a koly od společnosti LIME, která v Kelowně začala působit až letos v létě. Odpoledne vyrážíme na ochutnávku vín do známých vinařství Black Swift a Quail´ Gate. Chtěli jsme původně stihnout ještě vinařství Mission Hills, ale bohužel se nedá za tak krátký čas stihnout vše.

Black Swift Winery, Kelowna
Black Swift Winery, Kelowna

7.den, Revelstoke NP

Vyrážíme na západ směrem do hor. První zastávkou je po cca 120 km světoznámé lyžařské středisko Revelstoke, hlavní město Freeride/ Cat-ski / Heli-ski v Kanadě a možná i na celém světě. V okolí města se rozkládá i stejnojmenný národní park. Toto středisko je známé jedním z nejvyšších sněhových úhrnů na světě a to i více než 20 m sněhu za zimu. Z Revestoke stoupáme do hor směrem k sedlu Rogers Pass do národního parku Glaciers.

8.den, Glacier NP

Budíme se do zamlženého rána a vyrážíme na naší první tůru na vyhlídku s názvem Abbot Ridge. Hned kousek od kempu narážíme na pozůstatky slavného Glacier House, hostince na trase původní kanadské pacifické železnice, ze kterého podnikali turisté v minulém století pod vedením rakouských horských vůdců výlety na okolní štíty a ledovce. Poprvé vytahujeme rolničky a sprej na medvědy. Sice žádného nepotkáváme, nicméně při vstupu na stezku nacházíme informační stánek Parks Canada, kde mladá slečna vysvětluje turistům co a jak. Bohužel dnes to s focením nebude asi nic moc, horké masivy zůstávají celý den v oparu. Po poledni přicházíme k meteorologické stanici, vlastně jen takové chatce ve výšce cca 2.100 m. Lze pokračovat až na hřeben do cca 2.400 m, ale vzhledem k omezené viditelnosti to pro dnešek vzdáváme, u chatky posvačíme a vracíme se zpět do údolí. Ještě malá poznámka ke vstupům do národních parků. Jednotlivý vstup stojí 10,-CAD/osoba/den. Pokud zakoupíte celoroční Discovery Pass za 145,-CAD platí po celý rok na všechny Kanadské parky pro auto a až 7 osob v něm přepravovaných. Více informací naleznete na stránkách Parks Canada.

Z výstupu na Abbot Ridge, Glacier NP
Z výstupu na Abbot Ridge, Glacier NP

9.den, Golden

Po snídani pokračujeme směr Rogers Pass, kde je umístěno velké informační centrum a expozice o historii Trans-kanadské pacifické železnice. S Discovery Pass máme vstup zdarma. Rogers Pass je známý velkým vlakovým neštěstím v roce 1910, kdy gigantická lavina zasypala celý vlak a zahynulo celkem 62 osob. Později byly v této oblasti, známé vysokým lavinovým nebezpečím, vybudovány dva tunely, které omezily rizika a zkrátily dopravní časy. V centru při prohlídce expozice o skialpinismu se dáváme do řeči se starším „rangerem“, který nám ukazuje a popisuje množství skialpových terénů v této oblasti, která je v zimě rájem kanadských skialpinistů. Možná by stálo za to sem vyrazit někdy i v zimě. Odpoledne cestou do horského městečka Golden se ještě zastavujeme na „vlčí farmě„, kde poprvé vidíme živé kanadské vlky, zatím jen v kotci. Toto soukromé zařízení slouží k osvětě za účelem zachování vlčí populace, která byla v USA a následně i Kanadě v minulosti téměř vyhubena.

10.den, Joho NP, Lake Louise

Tento den nás čeká prozkoumání dalšího národního parku Joho. Nejprve se zastavujeme u vodopádů Natural Bridge a pak se vydáváme na krátkou procházku kolem jezera Emerald Lake. Na břehu jezera je vybudován rekreační komplex s restaurací, my však vyrážíme dál kolem jezera, kde se následně poprvé koupeme ve studené horské vodě z ledovců. Následně přejíždíme do vedlejšího údolí k Takakkaw Falls, údajně druhým nevyšším vodopádům v Kanadě, ale kdo ví jestli… Nicméně scenérie vodopádů vytékající z ledovcového jezera a řítících se kolmou stěnou dolů do údolí je úchvatná. Ještě tentýž večer přejíždíme do Lake Louise, který již leží na území národního parku Banff v Albertě. Ve večerním slunci se nám ukazuje v plné kráse Mt.Temple (3.545 m).

Emerald Lake, Joho NP
Emerald Lake, Joho NP

11.den, Lake Louise, Banff NP

Dnešní den nezačíná dle našich představ. Při příjezdu na parkoviště u jezera Lake Luise jsme „vykázáni“ na odstavné parkoviště vzdálené asi 5 km na úplně opačné straně údolí v lyžařském středisku. Tam by měla jezdit kyvadlová doprava k jezeru Lake Luise i Morraine Lake. K našemu nemilému překvapení jsou všechny autobusy vyprodány na 3 dny dopředu, nicméně odjiždějí na druhou stranu údolí poloprázdné. Nechápeme my ani někteří kanaďané, kteří se přijeli na jezero podívat, možná také poprvé v životě. Krátce zkoukneme lyžařské středisko a vyrážíme zaparkovat na parkoviště u obchodního centra, odkud je to k jezeru asi 3 kilometry. Chytneme tam sice poslední místo, nicméně začíná silný liják, který ani po hodině nepolevuje. Předpověď je nejistá, po návštěvě místního obchodu s alkoholem tzv. „Liquor Store“, který je „nekřesťansky“ drahý i na kanadské poměry vyrážíme směrem do Banffu. Malá poznámka k prodeji alkoholických nápojů v Kanadě. Podobně jako ve Skandinávii, je obchod s alkoholem přísně regulován a veškeré alkoholické nápoje včetně piva a vína lze zakoupit jen ve speciálních obchodech. Výběr je slušný, plechovku piva lze pořídit v rozmezí 3-6 CAD, láhev vína 10-20 CAD, kvalitnější pak cca od 30 CAD výše.

Nejširší nabídku průvodců a map Kanady (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

KNH

12.den, Banff

Dnes máme na programu relaxační den v kolébce kanadských národních parků malebném městečku Banff. Před odjedem z kempu si ještě krátce povídáme s naším sousedem kanaďanem malajského původu, který provozoval restauraci v Jasperu. Doporučuje nám tam restauraci s řeckým jídlem a českým pivem. Neprve absolvujeme výlet lanovkou Banff Gondola na vyhlídkový kopec Sulphur Mountain, kde je ve výšce cca 2.100 m vyhlídková terasa s restaurací. Cena jízdy tam a zpět je cca 80,- CAD/ osoba, což není zrovna levné. Po krátké procházce na blízký vrchol s jednou z prvních observatoří v Kanadě, dnes již nepoužívanou, se vracíme zpět do údolí. U dolní stanice lanovky na nás už čekají termální bazény Upper Hot Springs. Za sympatických 16,- CAD/osoba je zde neomezený vstup do termálních bazénů. Po bazénu si ještě vychutnáme pivo z plechovky, ikdyž je to v Kanadě zakázané a ještě zkoušíme stihnout původní lázně Cave and Basin National Historic Site, kde je i původní indiánská jeskyně s termální vodou. Nakonec se nám to daří doslova za minutu 17, kdy toto muzeum zavírá.

Sulphur Mountain, Banff
Sulphur Mountain, Banff

13.den, Columbia Icefield Parkway

Dnes nás čeká jizda po ikonické Columbia Icefield Parkway. Je to jedna z nejvíce fotogenických silnic v Kanadě a možná i na celém světě. 227 km jen samá jezera, ledovce, hory, vodopády a nespočet zvěře od medvědů, přes losy až po vlky. Na celé této trase je jen jediná bezinka cca v půli cesty, musíme tedy načerpat plnou nádrž, doplnit plyn i vodu a vypustit nádrže na šedou i černou vodu. Kdo jezdí běžně obytným vozem všechny tyto činnosti asi důvěrně zná… Postupně zastavujeme u jezer Hector Lake, Bow Lake, Peyto Lake a na místě soutoku dvou velkých řek Mistaya River a Saskatchevan River. Až k večeru přijíždíme na tábořiště Wilcox Creek, nedaleko Columbia Icefield. Zde pak grilujeme hovězí stejky a bramborové lupínky na ohništi. V okolí celé Icefield Parway je velké množství tábořišť pro stany i obytná auta. Většina je samoobslužných bez možnosti rezevace dopředu. Je dobré mít „krátké“ auto do 7,5 m, větší obytné vozy a autobusy zde kempovat nesmí.

Peyto Lake, Columbia Icefield Parkway, Banff NP
Peyto Lake, Columbia Icefield Parkway, Banff NP

14.den, Columbia Icefield, Wilcox Ridge

Hned ráno vyrážíme na další z našich jednodenních tůr a to na vyhlídku Wilcox Ridge do výšky cca 2.400 m. Tato vyhlídka je umístěna na hřebeni naproti největšímu ledovcovému poli Skalnatých hor Columbia Icefield. Přestože v oblasti je poměrně značné množství turistů, nahoru do kopce jich příliš mnoho nejde. Všichni zůstávají dole v údolí a nechávají se za 120,- CAD vyvézt autobusem na ledovec, kde si udělají selfee a v informačním centru u cesty si nakoupí upomínkové předměty, poobědvají hamburger a vyrazí dále. Výhodou tohoto místa je vysílač s GSM signálem v kvalitě LTE umístěný v informačním centru. Po dvou dnech opět nějaký signál a internet… Přestože se pohybujeme ve výšce nad 2.000 m, je zde poměrně dosti komárů a naše čepice se síťkami proti hmyzu obdivují i někteří domácí. Na cestě do údolí potkáváme manžele, kteří hovoří trochu česky/slovensky ale kteří se již narodili v Kanadě. Odpoledne se ještě krátce zastavujeme v informačním centru a pokračujeme po Columbia Icefield Parway směrem do Jasperu. Po cestě máme ještě Sunwapta a Atabasca Falls.

Wilcox Ridge, Columbia Icefield
Wilcox Ridge, Columbia Icefield

15.den, Mt. Edith Cavell, Jasper

Po snídani vidíme kempem asi 50 m od nás procházet vlka. Celkem nerušeně projde kolem nás do blízkého lesa. Původně jsme chtěli vyrazit lanovkou Jasper Sky Tram na vyhlídkový vrchol The Whistlers, ale ne úplně krásné počasí a ceny lístku na lanovku (cca 70,- CAD /osoba) nás odradí. Volíme výlet do údolí pod Mt.Edith Cavell (3.363 m), což byla dobrá volba. Pod horu vede úzká ale asfaltovaná horská silnička asi 18 km dlouhá, kde mají opět přístup pouze vozidla do 7,5 m. Z parkoviště je to k ledovcovému jezeru pod horou necelá ½ hodinka cesty. Odpoledne pak vyrážíme do víru města Jasper, postupně navštívíme KFC, kavárnu, supermarket, benzinku a vše večer zajíme řeckými specialitami a zalijeme pravým českým Plzeňským pivem v restaraci „Something Else“. Na odpolední směně obsluhují hned 4 Češi. Ještě večer přejíždíme do cca 120 km vzdáleného provinčního parku Mt.Robson.

Mount Edit Cavell, 3.363 m
Mount Edit Cavell, 3.363 m

16.den, Mt.Robson PP, Kamloops

Hned ráno vyrážíme na další naši jednodenní tůru k jezeru Kinney Lake pod slavný Mt.Robson (3.954 m). Hned na parkovišti na začátku trailu se nám zjevuje tato gigantická ultraprominentní hora v celé své kráse. Příjemná procházka k jezeru je na necelé 3 hodiny. Škoda, že nemáme více času, je zde totiž velice známý a populární Berg Lake Trail, který se chodí s přespáním ve stanech za 3-4 dny. Scenérie kolem jezera je naprosto úchvatná. Nemůžeme se na tu krásu vůbec vynadívat. Po cestě zpět se ještě zastavujeme v informačním centru provinčního parku a dáváme si zmrzlinu a kávu v přilehlé kavárně/restauraci na benzince. Dnes nás ještě čeká dlouhých 350 km do Kamloops, kam přijíždíme až večer. Již z dálky je vidět kouř z velkého lesního požáru jen několik kilometrů jižně od města.

Kiney Lake, Mount Robson PP
Kiney Lake, Mount Robson PP

17.den, Pemberton, Nairn Falls PP

Ráno nakupujeme potraviny, doplňujeme benzín a vyrážíme na dalších cca 250 km naší cesty směrem na jihozápad. Nejprve projíždíme nekonečnými horami a později podél slavné řeky Fraser, která v minulosti sloužila jako hlavní dopravní cesta pro indiány z hor směrem k pobřeží do Vancouveru. Podél cesty vidíme množtví menších lesních požárů a celá krajina je v oparu způsobeném kouřem. Poblíž městečka Lilooet fotíme meandr řeky Fraser a následně absolvujeme ochutnávku v místním butikovém vinařství Fort Berens.

Meandr řeky Fraser poblíž Lillooet
Meandr řeky Fraser poblíž Lillooet

18.-19.den, Whistler a okolí, Garibaldi PP

Ráno ještě jdeme na krátkou asi hodinovou procházku v vodopádům Nairn Falls. Začíná hustě pršet. Pak už prší skoro bez přestávek následující 2 dny. V původním plánu byly 2 tůry k jezerům Wedgemount Lake a Garibaldi Lake. Toto s ohledem na počasí a nízkou oblačnost vynecháváme. Ve Whistleru navštěvujeme muzeum, pár obchodů, fotíme se před olympijskými kruhy a den zakončujeme hrou billiárdu v místním pivovaru Brew House během happy-hours. Kempujeme v Olympic Parku, dějišti běžeckých a biatlonových závodů během olympiády v roce 2010. Následující den vyplňujeme krátkou procházkou po visutém mostě směrem k v 50-tých letech minulého století vykolejenému vlaku Train Wreck a pak procházkou po Whistleru, kde se koná závod světové série horských kol CranxWorks Challenge. Whistler není jen luxusním lyžařským střediskem, ale v létě se mění na ráj cyklistů na horských kolech. Za zmínku stojí jízda nevyšší visutou lanovkou světa mezi vrcholy Whistler Mountain and Blackcomb Peak. Cena této atrakce je cca 90,- CAD / osoba, což si vzhledem ke špatnému počasí také odpouštíme. Nejen kvůli tomu si myslím, že bychom se sem měli vrátit ještě někdy v budoucnu, asi nejlépe v zimě.

20.-24. den, Vancouver Island, Pacific Rim NP Reserve, Viktoria

Dopoledne odevzdáváme auto majiteli v Coquitlam a opět nás vyzvedává náš švagr. Ještě máme 3 dny do odletu takže následující den brzy ráno vyrážíme s celou rodinou na společný výlet na Vancouver Island, do ikonického Ucluelet a Tofina v národním parku Pacific Rim a také do hlavního města Britké Kolumbie koloniální Viktorie.

Celková délka pobytu: 24 dní

Náklady na letenky pro 4 dospělé s Lufthansa/ Air Canada cca 80.000,-

Pronájem vozu: Outdoorsy cca 60.000,-

Doporučení: Pro podobný výlet bych doporučoval alespoň o týden delší pobyt a zůstávat na zajímavých místech minimálně 2 noci. V kempu se musíte ráno vždy zabalit a opustit své místo do 11:00 hod. Samozřejmě musíte vypustit/napustit nádrže, sklidit všechno nádobí a věci tak, aby Vám cestou necestovaly po celém autě a to samozřejmě nějaký ten čas zabere.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí