Axmar bruk – když chcete ve Švédsku zkusit mořský kajak

Švédsko je bezesporu jednou z nejhezčích zemí v Evropě a většině lidí se při vyslovení jejího jména vybaví krásné národní parky, soustavy jezer, čistá příroda, která je díky nízkému osídlení velmi zachovalá, či velmi svérázná místní kultura. Švédsko je ovšem velmi populární zemí také pro mořský kajaking a své terény si zde najdou jak začátečníci, tak pokročilejší. Já jsem měl možnost navštívit jednu z lokalit určených spíše začátečníkům.

Axmar bruk je malá obec v kraji Gävleborg a leží přibližně 100 km severně od Stockholmu na pobřeží Botnického zálivu. Na seakajaky jsem se dostal coby porotce soutěže Haglofs Seakajak Tour, kterou pořádal Rock Point ke stému výročí založení firmy Haglöfs. Celkem naše skupina čítala 10 členů a v plánu jsme měli třídenní plavbu v přírodní rezervaci Axmars naturre servat.

Prohlédněte si další fotografie k článku…

Vzhledem k tomu, že v naší skupině byli i úplní začátečníci, kteří zatím na kajaku seděli pouze párkrát a vše bez problémů zvládli, rozhodl jsem se napsat o této destinaci krátký text, který možná bude inspirací dalším zájemcům o netradiční způsob poznání krajiny, jakým plavba v kajaku bezesporu je.

Seznamovací plavba

Ale popořadě, po přistání ve Stockholmu se vypůjčeným vozem přesouváme do obce Axmar bruk, kde už nás čeká objednaný guide s celou výbavou. Guide se jmenuje Anders a bude nás mít celé tři dny na povel. Vzhledem k tomu, že už je pokročilá hodina, domlouváme se pouze, kde si postavit stany a že vše důležité nám bude vysvětleno následujícího dne ráno.

V osm hodin je Anders připraven, dostáváme snídani (měli jsme vše zařízeno all inclusive) a poté přichází na řadu příprava lodí a krátké vysvětlení. Dostáváme mapy, Anders nám udílí základní pokyny a podle zkušeností jednotlivých členů skupiny nám také rozdává lodě. Zkušenější dostávají kompozitové kajaky, méně zkušení plastové stabilní lodě. Plastové hlavně proto, že moře je zde často mělké a není těžké najet třeba na kámen a loď poškodit, což by se u plastu stát nemělo.

Pak už se pod pálícím sluncem postupně spouštíme na vodu a v poklidné laguně s hladinou jako zrcadlo si zkoušíme lodě. Ještě podotknu, že jedeme nalehko, naše věci si Andersův kolega naložil do motorové lodě a doveze nám je na naše noční stanoviště, takže máme ulehčeno trochu práce. Na druhou stranu, zabalit se do kajaku je velká zábava.

Vstříc mořskému dobrodružství

Když jsou všichni naloděni, vyplouváme vstříc mořskému dobrodružství. Skupinu vede Anders, za ním nekoordinovaně jedeme my a celý „peloton“ uzavírá druhý guide, který hlídá případné odpadlíky. První část plavby je poklidná a bez vln. Proplouváme mezi mnoha malými ostrůvky, až se dostáváme na severní pobřeží ostrova Kuson, kde máme chvíli oddechu.

Odtud pokračujeme dále, na ostrov Kusö kalv, kde je v plánu oběd a delší zastávka. Jak je v severských zemích zvykem, je vše skvěle zvládnuto a nejinak je tomu i na moři. Ve zdejší oblasti (ale i v jiných podobných) je pro návštěvníky nachystána řada piknikových míst a míst pro přespání.

K dispozici je vždy ohniště, zásoba dřeva, toaleta a přístavní molo. Pro lepší orientaci a plánování výletu je vše zakresleno v přehledné mapce, která je na všech tábořištích zdarma k dispozici, kdybyste si ji náhodou nepořídili před plavbou. My aktuálně odpočíváme na stanovišti č. 16 a v mapě studujeme, kudy jsme pluli a kudy poplujeme.

Podívejte se i na další vodáckou expedici Petra Snížka. FOTOREPORTÁŽ: Kouzlo dobrodružných výprav na seakajaku.

Křest vlnami

Když je pauza u konce nasedáme zpět do lodí a než vyplujeme zavtipkují si někteří o klidném jezeře a absenci dobrodružství. Netuší ale, že naše další cesta vede podél východní strany ostrova Kuson, která je otevřena směrem do moře a z něj přicházejí (naštěstí) malé vlny. I tak je vidět, že jsou všichni značně nejistí a hlídají si každý záběr pádlem a náklon lodi. Plavba vlnami trvá přibližně hodinu, po které se schováváme do jedné ze zátok, a Anders nás neomylně vede na bílou písečnou pláž.

Odpočíváme na slunci a sbíráme síly na poslední úsek dnešní plavby, přejezd na ostrůvek Synskar. Vtípky jdou stranou a každý si uvědomuje, že stačí málo a může se vykoupat, protože moře je neúnavný živel a vlní se pořád. Po vyplutí je ale vidět, že už si všichni na pohybující se vodu zvykli a pohybují se ve vlnách jistěji. Těsně před koncem plavby zastavujeme v rybářské vísce Gåsholma, kde nakupujeme čerstvě uzeného lososa a lososa naloženého v pepři a pak už nám zbývá jen kousek plavby do dnešního nocoviště – poklidné zátoky na ostrově Synskar.

Zde je vše jako obvykle, ohniště, toalety, přístaviště a hlavně krásná příroda, klid a pohoda. Jíme vynikajícího zakoupeného lososa a mezi tím se snažíme ulovit ryby pruty, které nám naši průvodci vypůjčili, bohužel neúspěšně. Naštěstí ale máme zásobu piva, které nám dává na neúspěšný lov brzy zapomenout a bílá noc nám zase dává zapomenout na čas, takže jdeme spát docela pozdě.

Na moře raději se zkušenými

Pokud se budete do oblasti Axmar bruk vypravit a nemáte zkušenosti, určitě si najměte nějakou z místních společností, která vás provede. Je jich tu dostatek. Rozhodně neriskujte vyplutí na moře sami – jednak není orientace na moři úplně jednoduchá a jednak o vás bude díky agentuře komfortně postaráno. Odměnou vám bude krásný zážitek a zcela jiný pohled na severskou přírodu. Sezona zde trvá od začátku června do poloviny září.

Dlouhý den

Další den máme na programu delší etapu než včera – asi 17 km a tak se všichni pořádně připravují. Oproti včerejšímu azurovému nebi je navíc spíše pod mrakem a fouká, takže můžeme očekávat vlny. Nikdo nevtipkuje, včerejší zkušenost stačila. Díky počasí je dnešní etapa méně kochací a více pádlovací a po dvou zastávkách na odpočinutí se dostáváme až na ostrov Lillgrund, kde máme naplánován oběd.

Vysvitá sluníčko a tak se můžeme rozplácnout na oblázkovou pláž a v klidu poobědvat. Na světě nemůže být líp. Anders nám navíc oznamuje, že větší část plavby máme za sebou a že to nejhorší už je za námi, že už jen pojedeme po krytém a klidném moři.

Stylová sauna

Když jsou všichni najedení a odpočatí, vyplouváme na závěrečnou štaci dnešního dne. Objíždíme poloostrov Hamnskär a skrz uzoučký kanál zarostlý rákosím, který bychom bez guida sotva našli, projíždíme do neuvěřitelně krásné zátoky, kde máme dnes v plánu přespat. Je tu pár domků, přístavní molo, chystá se večeře a kus od tábořiště je sauna, postavená přímo u břehu moře, které nám poslouží k chlazení. Jsme v sedmém nebi. Pivko, sauna, večeře, poklábosit u ohně a spát. Další parádní den je za námi.

Třetího dne máme v plánu uplout jen několik kilometrů, protože musíme odevzdat lodě a stihnout se přesunout na letiště. Protože ale prší, tak to vlastně nikomu nevadí a jsme spíše rádi. Anders nás vede do zátoky Sörsundet, ale míjí ji a během chvíle se ocitáme na rozbouřeném moři. Vlny už jsou poměrně velké a někteří mají potíže. Naštěstí je chyba brzy napravena, obracíme a vracíme se do bezpečí zátoky, kde už nás čeká andersův kolega. Nakládáme lodě, loučíme se, děkujeme a odjíždíme. Všichni se shodují na tom, že to byl perfektní zážitek a bez problémů to zvládli i ti, kteří nikdy nepádlovali.

Haglofs

V souvislosti s výročím založení švédské společnosti Haglöfs pořádá společnost Rock Point a.s.ve spolupráci s Haglöfs Deutschland GmbH jedinečnou soutěž pro příznivce značky Haglöfs. Dva výherci získali skvělou příležitost zúčastnit se Rock Point Haglöfs Seakayak Tour 2015 a vydat se tak na seakajaku do mořských vln.