Work and Travel v USA – jak stihnout v New Yorku (téměř) vše podstatné za 2 dny

Po skončení našeho zaměstnání, tedy práce v kempu, jsme zažívali smíšené pocity. Na jednu stranu jsme byli rádi, že se konečně podíváme na všechna ta místa, která jsme chtěli navštívit a jejichž návštěvu jsme si tak dlouho plánovali. Na stranu druhou jsme cítili velký smutek z opouštění všech našich kamarádů, které jsme potkali a míst, po nichž jsme se pohybovali a do kterých jsme se zamilovali. A tak jsme se z ničeho nic ocitli na vlakovém nádraží v NYC.

Nejširší nabídku průvodců a map USA (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

Večerní dobrodružství

Když jsme se po příjezdu na nádraží rozloučili se zbylými kamarády, otevřel se nám pohled na slavnou Grand Central Terminal Station – přesně na tu, která se objevila ve filmu Madagaskar, jenom s tím rozdílem, že nás tam nikdo neodchytil a nezavřel do beden.

Když jsme se dostatečně pokochali hlavním nádražím, sedli jsme na nejbližší metro a dojeli s ním skoro až na místo našeho ubytování. Zorientovat se v newyorském metru není snadné, ale po nějaké chvíli se to nezdá být až tak složité. Navíc pokud máte mobilní data, není problém si dané spoje vyhledat na Google mapách. Jediné, na co si musíte dávat pozor je to, jestli vaše metro jede správným směrem. Občas se tuto informaci dozvíte až dole na nástupišti. Musíte se pak vrátit zpátky na ulici, dostat se na druhou stranu, a pak teprve sejít na správné nástupiště.

Na každé stanici metra se pak nachází automat, ve kterém si můžete koupit Metro card, na kterou si rovnou nahrajete příslušný kredit a na něj jezdíte. Kartu lze opakovaně dobíjet. Jediný problém je v její křehkosti – snadno se poškrábe a musíte si koupit novou.

Ubytovali jsme se v severní části NYC bez sebemenších problémů, opět přes AirBnb. Posléze jsme zjistili, že naše ubytování sousedí s Bronxem. Když jsme se večer rozhodli, že se podíváme na Times Square, museli jsme projít okrajovou částí Bronxu. Všude na ulici se válelo smetí a měli jsme tu čest potkat spoustu zvláštních individuí. Mezi těmi nejlepšími byl rozhádaný pár, jehož ženská polovina hystericky řvala a mlátila do kovových vrat. Anebo muž, jenž si za sebou místo psa na vodítku vlekl po zemi starou klimatizaci za kabel. Když jsme se dostali na nástupiště, kde jsme byli jediní lidé bílé pleti, jedna starší paní se na zeptala, jestli jsme Mexičani. Když jsme jí odvětili, že nejsme, byla překvapena, co děláme ve španělsky mluvící čtvrti, ale nakonec nám poradila, jak se dostat tam, kam potřebujeme.

Večerní Times Square bylo nádherné. Déšť ozvláštnil ulice odrazy všudypřítomných neonů a odlesků. Každý si chtěl vyfotit toto známé místo a každý to dělal bez ohledu na projíždějící auta, která jako by tam nebyla. New York nabízí jeden z nejlepších street foodů, který jsem kdy ochutnal. Osobně můžu doporučit jehněčí s rýží, které se prodává asi za deset dolarů v každém stánku a je to porce, která by vystačila i pro dva. Na tu výtečnou chuť nikdy nezapomenete.

Půlnoční procházka, Times Square, New York, USA, autor: Jakub Kapoun

Od Sochy Svobody přes ruskou čtvrť až na mrakodrap

Následující den jsme cestovali od rána až do večera a viděli jsme toho mnoho. Nejprve jsme neplánovaně zahlédli Trumpův mrakodrap a zastavili jsme se u Památníku 11. září. K Soše svobody jsme se vydali kyvadlovou lodní dopravou – lodě plují přímo z jihu Manhattanu kolem Sochy svobody až na Staten Island, kde se můžete okamžitě nalodit na zpáteční spoj. Výhledy na sochu a Manhattan jsou nezapomenutelné. Na ostrov Sochy svobody se sice nepodíváte, ale za to ušetříte pár dolarů, a hlavně spoustu času, který byste strávili čekáním ve frontách na loď – čas, který můžete využít lépe.

Moře, jezera, řeky a voda vůbec jsou naší vášní. Výlet k oceánu byl proto jasnou volbou. V okolí Manhattanu je ale oceán znečištěný a nedoporučuje se v něm koupat. Jednou z nejschůdnějších variant je proto Coney Island. Z jižního Manhattanu jste na něm metrem během hodiny, a navíc si můžete po cestě prohlédnout jeden z nejhezčích lunaparků nebo se pokochat starými cihlovými budovami, které jako kdyby vypadly ze hry Mafia. V těchto místech navíc začínal svojí „kariéru“ Al Capone.

V našem případě se ale jednalo o trošku jiný zážitek. Ne že bychom nic ze zmíněných zajímavostí neviděli, ale shodou okolností jsme se ocitli pod nadzemní dráhou a na ní zastíněné ulici. Již na první pohled tam panovala jiná atmosféra. Ženy byly více nalíčené, místní obchody připomínaly spíše vetešnictví a na ulici byl velký nával. Nápisy nám napověděly, a později jsme si tuto teorii ověřili, že se nacházíme v ruské čtvrti. To na našem zážitku ale nic neubralo a nakonec jsme si i zaplavali v oceánu.

Staré cihlové budovy, Coney Island, New York, USA, autor: Jakub Kapoun

Den se rychle chýlil ke konci a my v zajetí času a metra jsme rychle spěchali, abychom stihli západ slunce na vrcholu mrakodrapu Rockefellerova centra. Vchod na vyhlídku je z boku a musíte počítat s poměrně velkými frontami. Čeká se fronta na pokladnu, na výtah do muzea, které je ve spodním patře a na výtah, který vás konečně zaveze nahoru. To vše jsme nevěděli, a tak jsme dorazili těsně po západu slunce. Výhledy byly i přes to dechberoucí.

Tento mrakodrap je ideálním kompromisem. Na rozdíl od Empire State Building tam není cena vstupenky
přemrštěná. Vstupné na Empire State Building se pohybuje okolo dvou a půl tisíc korun, do „Rockefellera“ je za méně než půlku. V každém případě je nutné si udělat rezervaci s dostatečným předstihem, alespoň pětihodinovým. Jinak se může stát, že na váš preferovaný čas budou vstupenky již vyprodané. Pokud plánujete v NYC navštívit více jak 3 placené atrakce, doporučuji zařídit si New York City pass. Cena se liší podle počtu dní, na které si plánujete pas zakoupit. Když ho máte zařízený, můžete navštívit kolik památek a atrakcí jen chcete.

Loučení s Novým Amsterdamem

Jelikož jsme museli stihnout odpolední vlak, nenaplánovali si nic náročného. Den jsme začali procházkou z Little Italy do China Town. Tyto čtvrti spolu sousedí. I když se dnes jedná spíše o turistickou atrakci, milovníci Kmotra si budou připadat jako ve filmovém nebi. Na závěr jsme se rozhodli navštívit našeho kamaráda Sama v Brooklynu. Právě v Brooklynu můžete najít ty nejlepší pekárny v New Yorku. My jsme se konkrétně stavili v jedné, která se specializovala na bagely. Takový sortiment jsem v životě neviděl.

Pokud si chcete udělat onu známou fotku s Brooklyn Bridge, vězte že se ve skutečnosti jedná o Manhattan Bridge. Nicméně oba z nich jsou nádherné a přímo mezi nimi, uprostřed malé zátoky, se nachází stará cihlová budova, která dříve byla fabrikou na zpracovávání kávy. Dnes se uvnitř nachází restaurace, a když do ní vejdete a necháte se vyvézt výtahem do prvního patra přímo na terasu, naskytne se vám úchvatný pohled na oba mosty z trošku jiné perspektivy a bez davů lidí. Odpoledne nám nezbývalo nic jiného, než nasednout na vlak a přesunout se do dalšího slavného města – Washingtonu DC. O něm zase příště.

Zajímá vás Work and Travel v USA – jak se tam dostat a na co se připravit? Nebo si raději odskočíte do hlavního města?