Výběr správného stroje na delší cesty a expedice

Výběr správného stroje na delší cesty a expedice

Již jste se rozhodli – jdete na to, vybrali jste si cíl cesty, a zbývá se jen rozhodnout na jakém typu motocyklu budete vaši expedici realizovat.

Lidé již cestovali kolem světa a přes různé kontinenty na všem co vás jenom napadne, počínaje malými 50cc Hondami, jeli na Vespa a Honda skútrech, Hendersonech, Harley-Davidsonech, přes Hondu Fireblade/CB900RR, Yamaha R1, Honda Gold Wings, a konče modifikovanými BMW a KTM motocykly.

Jeden motorkář mi sdělil, že jeho plán byl koupit co nejlevnější motku, která pojede, a jet s ní jak nejdále dojede, a až se rozbíje, prodat ji akoupit další levnou motorku. Když říkal levnou, měl na mysli cokoliv do maximální částky 250 USD.

Ryan Wagner a Dan Koengeter jeli z USA do jižní Ameriky na dvou starých Hondách CB 550 z osmdesátých let. Svoji cestu ukončili v Bolívii a prodali motocykly za 200 USD každý, což byla vyšší cena než za jakou je pořídili!

Některé populární motorky pro solo cestování jsou: Yamaha Tenere / XT500/600series, BMW F650, R80/100GS, R11xxGS, Suzuki 650 singles, KTM Adventure, Honda XL600 series. Honda Transalp a Africa Twins, Kawasaki KLR650 jsou méně populární, ale pořád dobré motocykly pro cestování.

Ve dvojici kolem světa

Když se rozhodne pár cestovat společně, vždy se naskýtá otázka: “Jednu nebo dvě motorky?” Mnoho lidí si myslí, že cestovat na jedné motorce je nejlepší, jiní jsou zase přesvědčeni, že opak je pravdou – mnoho diskusí na toto téma probíhalo na našem HUBBu.

Správné rozhodnutí se obvykle odvíjí od řidičských zkušeností obou v páru. Jestliže jsou oba zkušení motorkáři, pak dva motocykly je nejlepší řešení. Jestliže je jeden méně zkušený, pak pokud nemůže hodně zlepšit své řidičské umění před vyjetím na dlouhou cestu, je lépe cestovat na jednom motocyklu. Nezkušený řidič na plně naložené motorce uprostřed dopravní špičky v Cairo nebo Delhi je velké riziko samo o sobě. Kolik zkušeností je dost závisí na individuálním posouzení každého, ale mnoho napoví zkušenosti v jakémkoli větším městě či naopak na silnici bez asfaltu plné děr.

Jestliže jste se rozhodli jet na dvou motocyklech,největší rada, kterou můžeme dát, je vzít si dva stejné motocykly. Zažili jsme mnoho párů, kde on cestuje na silném superbiku a ona má pomalejší malý motocykl. Problémy jsou nasnadě – ona ho zdržuje, on jí ujíždí, a všichni jsou rozladěni.

Neznamená to však, že vždy největší motorka je ta nejlepší. Erin a Chris Ratay v počátku své cesty kolem světa měli 2 různé motocykly, ona jela na menším F650, on měl R100GS. Přesněv půli své předlouhé cesty se rozhodli zbavit R100GS a Chris si pořídil také F650 – ukázalo se, že to bylo to nejlepší rozhodnutí, které mohli učinit.

Pierre Saslawski napsal v naší diskusi: “ Skyšeli jsme, že nejméně dva další páry měly stejnou zkušenost – nevzít si na dlouhou cestu dva stejné motocykly je velká chyba. Jeden pár měl za sebou čtyřletou cestu kolem světa, druhý projížděl napříč Afrikou.

Jestliže se rozhodnete jet na jednom motocyklu, stejně jako jsme učinili i my, je mnoho věcí o kterých by jste měli přemýšlet.

Předně, je velmi důležité, jaký motocykl si pro takovou cestu vyberete. Budete mít daleko méně místa pro věci než když cestujete se dvěma motocykly.Připravte se na to, že budete potřebovat větší motocykl než když cestujete v jednom. Za tímto účelem mohu doporučit BMW dvousedadlový boxer enduro motocykl – spolujezdec musí mít více komfortu než vy, věřte mi, mluvím z vlastní zkušenosti. Jinak budete mít hroznou cestu.

Kawasaki KLR, Honda Transalp a KTM jsou obecně nevhodné pro páry – snad pokud cestujete kratší úseky 200-300km za den, nebo jste oba dva menší postavy, pak je možné o nich přemýšlet. Také Honda Africa Twin není pro tyto účely špatný motocykl. Triumph Tiger je příliš vysoký a těžký, a také jeho spolehlivost je diskutabilní.

Mnoho silničních motocyklů bude také přijatelných pokud budete vybírat vaši cestu opatrně a nebudete chtít cestovat přiliš rychle. Stephan a Chenda Solon cestovali z Mombasy z Keni do Cape Townu na Hondě NTV650, typickém silničním motocyklu, a byli velmi spokojeni jak dobře to zvládli. Pak se přeplavili do jižní Ameriky a udělali stejnou zkušenost tam. Vzpomeňte – jakýkoliv motocykl to zvládne, je to všechno na vás.

Kritéria koupě cestovatelského motocyklu:

Úložný prostor

Maximální doporučená hmotnost plně naloženého motocyklu

Komfort

Spolehlivost

Dostupnost náhradních dílů

Sólo nebo ve dvou

Autoři: Grant & Susan Johnson, RTW 1987-1998, moto expedice ve dvou na motocyklu kolem světa, 14 let, 39 zemí, přes 100.000 km

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: