Víte, co dělat, když se v zahraničí něco přihodí?

Víte, co dělat, když se v zahraničí něco přihodí?

Pokud vyrážíte do ciziny, nechcete řešit nepříjemnosti. Naopak chcete, aby cesta proběhla co nejvíce v klidu. Některé události však příliš ovlivnit nelze. Jak tedy nejlépe postupovat, pokud se něco stane?

Většinu možná napadne, proč něco takového řešit. Představte si ale situaci, když se třeba vašemu dítěti přihodí nějaký závažnější úraz. A nejlépe v době, kdy se nenacházíte zrovna blízko hotelu, a v okolí není nikdo ochotný vám pomoci.

Bez cestovního pojištění je odjezd riziko

Samozřejmě existuje celá řada podobných příkladů, které sami těžko vyřešíte. Cestovní pojištění do zahraničí je proto jedním ze základních stavebních kamenů kvalitní přípravy na podobné situace. Samozřejmě záleží, jaké pojištění si zvolíte a jaký má přesný rozsah.

Pokud se něco stane, kontaktujte asistenční službu

Součástí každého pojištění by měla být asistenční služba, která je klíčová pro vzniklé situace. Položte si otázku, na koho byste se mohli obrátit (a kdo by vám byl opravdu schopný skutečně pomoci) v případě, že byste asistenční službu k dispozici neměli.

V danou chvíli totiž potřebujete pomoc profesionálů, kteří svým klientům pomáhají dnes a denně a jsou vyškoleni pro řešení podobných situací. Budou tak schopni vás lokalizovat, vyhledat kvalitní lékařské ošetření, převoz a zároveň pomohou např. s jazykovou bariérou. Následně převezmou i koordinaci úhrady nákladů za poskytnutou léčbu.

Volte proto vždy takové cestovní pojištění, jehož součástí je asistenční služba, která je vám k dispozici nonstop. Současně se důkladně informujte o rozsahu. Zahrnuty by měly být alespoň základní rizika jako např. repatriace (transport zpět do ČR), předčasný návrat z dovolené, zrušení letu, zpoždění zavazadel, odpovědnost za škodu někomu jinému atd. Není škodu se porozhlédnout i po případných připojištěních, pokud např. rádi sportujete nebo chcete zabezpečit svou domácnost po dobu svého pobytu v cizině.

Nezapomenout na dokumentaci

Je jasné, že pokud dojde k nějaké nepříjemnosti, máte hlavu plnou jiných starostí než řešení byrokratických záležitostí. Na druhou stranu je nutné myslet i na to, že pro uznání nároku bude potřeba škodu určitým způsobem podložit. Pokud jste byli ošetřeni u lékaře, nezapomeňte si vyžádat lékařskou zprávu a veškerou dokumentaci, která souvisí s vaším ošetřením. Stejně tak si nechávejte i účty za léky, jež budete chtít proplatit.

Průměrné náklady na ošetření mimo EU:

  • Šlápnutí na mořského ježka – 2 884 Kč
  • Bolest zubu – 3 900 Kč
  • Problémy se zády – 2 602 Kč
  • Oteklý kotník – 5 000 Kč
  • Alergická reakce na bodnutí hmyzem –  1 835 Kč

Pokud jste např. někomu způsobili škodu, zajistěte svědecké výpovědi a fotografie poškozeného předmětu/způsobené škody. Celou událost nejlépe sepište a nechte podepsat všechny zúčastněné. Pokud jste na místo volali i policejní složky, vyžádejte si kopii policejního protokolu. Pokud při jeho podepisování zcela nerozumíte znění textu, připište tu skutečnost vedle svého podpisu. V případě poškození zavazadel si vyžádejte potvrzení o poškození, ale i potvrzení o uplatnění nároku přímo u dopravce atd. Pro úplnost se můžete asistenční služby zeptat na konkrétní podklady.

I když se vám výše uvedené může zdát jako zbytečnost, dle AXA Assistance ve více než 25 % případů berou klienti dokládání dokumentace na lehkou váhu. Je důležité si uvědomit, že forma čestného prohlášení pro řadu firem nemusí být dostačujícím podkladem k prokázání vzniku škody. Některé společnosti od vás v případě, kdy vám např. dopravce poškodí zavazadla, budou požadovat účty ze dne jejich zakoupení atd.

Kde zjistíte, co budete potřebovat?

Veškeré informace (rozsah, povinnosti pojištěného atd.) naleznete ve všeobecných pojistných podmínkách. Bohužel je forma pojistných podmínek u řady firem stále jakýmsi pro klienta těžko „prokousatelným“ dokumentem. A není se ani moc čemu divit. Většinu těchto dokumentů tvoří informace, které až tak vědět nepotřebujete, nebo resp. úplně nezužitkujete.

Pokud se rozhodnete zjišťovat, co vaše pojištění obsahuje, bývají pojistné podmínky rozdělené na obecná ustanovení (administrativní část) a zvláštní ustanovení (např. část ll.). Právě zde bývají konkrétní pojištění uvedena v jednotlivých článcích nebo oddílech (oddíl G, pojištění storna cesty atd.).

Pokud si ale nechcete lámat hlavu s jednotlivými frázemi, obraťte se jednoduše na zákaznickou linku dané pojišťovny, kde vám vaše dotazy zodpoví. Důležitý pro vás bude hlavně rozsah pojištění, povinnosti pojištěného a výluky z pojištění.

Zpětné nárokování neodkládejte

Škodu můžete pojišťovně nahlásit v řádu několika let zpětně. Pokud ale nebudete kontaktovat asistenční službu již v zahraničí, je určitě lepší nic neodkládat a svou událost oznámit ihned po návratu z ciziny. Při prodlevě se může např. zpětná komunikace se zdravotnickým zařízením nebo jinými orgány zkomplikovat. Pozdější podání může též ovlivnit výši pojistného plnění (v závislosti na znění pojistných podmínek). Někdy může neohlášení škody ze zahraničí dokonce vést k odmítnutí poskytnutí plnění. Čím dříve svůj nárok podáte, tím dříve budete znát stanovisko pojišťovny.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: