ROZHOVOR: O výjimečnosti orientálního tance se zkušenou lektorkou

ROZHOVOR: O výjimečnosti orientálního tance se zkušenou lektorkou

Vendulka Pánková se již od roku 2004 věnuje orientálnímu tanci, v roce 2006 zvítězila v soutěži Miss Orient, a od roku 2007 tento tanec také vyučuje. Kromě základů orientálního tance se u ní můžete učit jak klasický styl orientálního tance, tak styly folklórní, či fantasy. Od roku 2007 se Vendulka věnuje také modernímu indickému tanci – bollywood dance – který můžete vidět v indických filmech.

Laik má o pojmu orientální tanec často velmi zkreslené představy a nedokáže si představit, jak široké spektrum stylů, zemí a kultur se v něm skrývá. Kde se vlastně skrývá jeho úplný prapůvod? A kam se dále šířil?

Pod pojmem orientální tanec se ukrývá široké spektrum tanců z Blízkého Východu a jejich fúze, ale u nás si laik pod tímto názvem často představuje především tanec svádivého rázu, případně harémový tanec. Tanci se v západním světě říká tanec „břišní“, což je poměrně zavádějící název, protože se při něm zapojuje celé tělo, i když je zde samozřejmě mnohem větší důraz na boky, pánev a bříško, ve srovnání s jinými tanečními styly. Odhalené bříško však není tradicí, ale až záležitostí poslední doby, tzn. od minulého století, původně tanečnice tančily mnohem více oděné než dnes.

Nejvýraznější vliv na podobu orientálního tance u nás mají styly tance z Egypta – najdeme zde jak tanec „kabaretní“, tak různé styly folklorní (např. tanec s holí – saidi, emotivní baladi, svatební tanec se shamadanem – svícnem na hlavě, atd.).

Pojem orientální tance tedy zahrnuje pestrou paletu stylů, které mají společný základ, ale každý je typický jinými pohyby, rytmem, hudbou, kostýmy, případně rekvizitami, a celkovým prožitkem tance, proto by byla škoda si pod tímto názvem představit jen polonahé ženy svádějící muže.

Jaké země zasáhly do dnešní podoby orientálního tance?

Jak jsem již zmiňovala, dnešní podoba orientálního tance tak, jak ho tančíme např. v ČR (a obecně v západním světě) je ovlivněna především styly tance z Egypta, ale vlivy můžeme najít z různých zemí severní Afriky (Tunis, Maroko, Alžír), z Turecka, Persie, a stále vznikají také fúze orientálního tance s dalšími tanečními styly, jako například arabské flamenco, orientální samba, kombinace s cikánskými tanci a mnoho dalších. Velký vliv na současnou podobu některých stylů orientálního tance má i západní svět (zapojování prvků z baletu, hip hopu apod.).

Jsou to často muslimské státy. Jak se tito filozofie slučují s podobným typem tance?

Filozofie islámu se bohužel s tímto typem tance příliš neslučuje. V arabských zemích ženy tančí jen samy pro sebe, v kruhu žen, maximálně pro rodinu a manžela, neměly by tančit na veřejnosti. Proto např. v Egyptě tančí často v klubech a kabaretech cizinky. Rozhodně není vhodné se v arabských zemích chlubit tím, že se žena živí jako orientální tanečnice. Na tanečnici je tam pohlíženo jako na ženu „lehčího“ ražení, ale zároveň Egypťané tanec milují, a nejlepší tanečnice se objevují v televizi a filmech a jsou považovány za celebrity (resp. největší slávy si tanečnice užívaly v 2. pol. minulého století, dnes již jejich vliv slábne).

Který styl orientálního tance je Vám osobně nejblíže a proč?

Ráda experimentuji a zkouším nové věci, proto mě baví různé fúze orientálního tance s tanci jinými (např. tango oriental, arabské flamenco, gypsy fusion), a také „fantasy“ styly, tedy styly, které nejsou tradiční, ale berou inspiraci i ze současné hudby a tanečních stylů, a tančí se s různými rekvizitami, jako jsou např. hedvábné vějíře (původem z tradičního čínského tance), křídla Isis a další. Miluji také zvuk bubnů a tanec na tuto hudbu, tzv. drum sola.

Proč má dnes v západním světě orient pravděpodobně větší oblibu než v zemích svého původu?

V zemích svého původu je orientální tanec zásluhou islámu omezován. Na západě naopak čím dál víc oceňujeme jeho krásu a snažíme se ukázat, že se jedná o skutečnou uměleckou formu a ne pouhé „hříšné“ svádění. Ženy v západním světě se čím dál více snaží vyrovnat mužům, musejí zvládat práci i péči o rodinu, život ve vysokém tempu a nasazení, a orientální tanec jim přináší možnost se chvíli zastavit, zrelaxovat, protáhnout po práci, dostat se do kontaktu sama se sebou, vyjádřit svou osobnost, zpevnit tělo, získat větší ladnost, pružnost a především onu dnes trochu opomíjenou ženskost. Orientální tanec je pro ženy obzvláště blahodárný, protože přináší i spoustu pozitivních vlivů na zdraví – prokrvuje pánev, proto příznivě působí na vnitřní orgány, především ženské (pomáhá zmírňovat menstruační obtíže a napomáhá i při otěhotnění), a uvolňuje a rozhýbává páteř. Tanec (nejen orientální) také skvěle působí na psychiku, zvyšuje sebevědomí, zlepšuje náladu a pomáhá redukovat stres.

Kromě Orientálního tance vyučujete i bollywood, který je nesmírně veselý a příjemný na koukání. Zkuste ho čtenářům nějak přiblížit.

Bollywoodský tanec je vlastně tancem z indických filmů (název pro indický filmový průmysl vznikl kombinací názvů Bombay a Hollywood), které jsou typické tím, že se v nich většinou hodně tančí a zpívá – děj je prokládán písněmi, které vyprávějí příběh, postavy si v nich vyznávají lásku, vyzpívávají se z emocí a podobně. V tomto tanečním stylu se mísí jak tance klasické (kathak, bharatanatyam,…), tak folklorní (bhangra, garba,…) spolu se západními vlivy (např. čím dál více „letí“ hip hop, objevuje se i vliv flamenca, orientálních tanců, jazzu atd.). Při tomto tanci rozhýbete tělo od hlavy až k patě, včetně mimických svalů, zlepšíte si koordinaci a navíc se naučíte pomocí tance vyprávět. Typická jsou gesta rukou – mudry, poskoky, nebo pohyby hlavou a výraz obličeje. Skladby a choreografie jsou většinou veselé, dynamické, skočné, ale mohou být i pomalejší, kde je pak větší důraz na prožitek, emoce a provedení.

Patří dnes taky neodmyslitelně do indické kinematografie. Jak ale takový styl vznikl?

Jak bylo již zmíněno výše, vznikl tento styl zhruba ve 30. letech, kdy se s rozvojem kinematografie začal rozvíjet i tanec. Původně se ve filmech objevovaly čistě klasické indické tance, případně folklor, ale ty se čím dál více začaly prolínat a přebírat i vlivy z jiných tanečních stylů, především ze západu.

Na festivale OBZORY máte hned dva workshopy, co se v jejich průběhu hosté naučí?

Hosté si budou moci vyzkoušet jak základy orientálního tance, tak tanec bollywoodský. U orientálního tance, který bude vedený více relaxačně, jemně rozhýbeme především pánev, boky, hrudník a paže, a prvky pak propojíme do jednoduchých kombinací a choreografií. V lekci bollywoodu se roztančíme ve svižnějším energickém a zábavném tempu, zkusíme si základní gesta rukou, pohyby hlavou, různé poskoky, a to vše poskládáme do krátké veselé choreografie. Orientální tanec je určen spíše pro ženy, na lekci bollywoodu srdečně zvu i odvážné pány. Každopádně jsou oba tance vhodné pro všechny věkové i váhové kategorie, tak určitě doražte!

Festival ObzoryVendula Pánková bude také jedním z hostů na cestovatelsko-outdoorovém festivatelu OBZORY, kde povede taneční workshopy. Festival proběhne 1. – 2. listopadu 2014 na Filozofická fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Top cestovatelské a outdoorové přednášky najdete v šesti sálech, můžete se těšit na taneční či fotografické workshopy, výstavy fotografií i prodej outdoorového vybavení, kulinářských dobrot, šperků a exotických zajímavostí za výhodné festivalové ceny. Více na www.festivalobzory.cz.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: