Pocítit Izrael na vlastní kůži? Vydejte se sem pořádným autem!

Na začátku března loňského roku jsme se vydali za nejen offroadovým dobrodružstvím do Izraele, země pouští, bohaté historie i složité politické situace. Původně nás mělo vyrazit šest aut, ale na konec, jak to tak vždy bývá, jsme zůstali ve třech vozech.

Dvě vozidla odjela z Prahy kontejnerem a čekala je třítýdenní cesta po moři až do Izraele, jedno vozidlo jsme si půjčovali přímo na místě.

I když se to tak nemusí zdát, Izrael je občas plný byrokracie a nekonečného vyřizování, přesvědčí nás o tom hned na hranicích. Až po dvanácti hodinách vyřizování a třiceti podepsaných papírech konečně vyjíždíme z vrat celnice. Obstrukce a administrativní poplatky, včetně nákladů na kontejner z Evropy, jsou tak vysoké a vyřizování tak úmorné, že mi už v tuto chvíli bylo jasné, že vícekrát si sem své auto asi nepřivezu.

Po této byrokratické anabázi jsme strávili ještě dvě hodiny na nákupech, abychom doplnili zásoby, a tak opouštíme Haifu až za tmy. Čas nám už zbývá jen na pár hodin jízdy, usínáme v nádherném vádí.

Hned ráno nás čeká první problém. Zjišťujeme, že osmiválcový Tuareg je v nouzovém režimu… Přesto se ho rozhodneme ještě trochu potrápit a další den s ním opět cestujeme.

Ze tří aut funguje dobře už jen jedno

Cesty po Izraeli jsou nádherné, od rána projedeme tři nádherná vádí a kocháme se výhledem na jezero až do Jordánska. Ještě před tím, než večer zakempujeme u Galiljského jezera, zjistíme, že druhému autu nedobíjí baterka. Bez poruchy tedy zůstává už jen zapůjčené Isuzu D-max. Následující den nás čekají Golanské výšiny a přejezd přes Západní břeh Jordánu do Jeruzaléma, kluci s Tuaregem ale vyráží do Haify, zjistit v čem je problém.

Galilejské jezer leží více než 200 metrů pod hladinou moře, a tak plánovaná cesta na Golanské výšiny bude poněkud náročná. Když se rozjedu po úzkých, místy kamenitých a šotolinových cestách prudce nahoru, konečně objevuji to, pro co jsem si do Izraele přijel. Užívám si naplno adrenalin z offroad jízdy do prudkého kopce i mezi minovými poli.

Po dvou hodinách jsme nahoře a otevírají se nám neuvěřitelná panoramata. Na jednu stranu vidím daleko za hranice Jordánska a na druhou stále září celé Galilejské jezero. Cesta dolů vede místy po skalních římsách vytvořených erozí.

Vydáváme se údolím řeky Jordán směr Jeruzalém, čeká nás přejezd Západního břehu Jordánu. Na sklonku dne se potkáváme s kluky  Touaregu, přijeli po silnici a už bez nouzového režimu. V Haifě vyměnili čidlo a auto je v pořádku.

K Mrtvému moři a dál do pouště

Usínat sami na pláži Mrtvého moře 430 metrů pod hladinou Středozemního a probírat historii Svitků od Mrtvého moře je úžasný pocit. O to více, že už nás v následujících dnech čeká vytoužená poušť, nejprve Judea plná krásných sjízdných cest s panoramaty za každou zatáčkou a později Negevská poušť. I když pro někoho by mohlo být neúnosné, že za celý den jízdy ujede kvůli komplikovanému terénu klidně jen 45 km.

Pak už je na čase směr Matsada – stará monumentální římská pevnost na skalním ostrohu. Plánujeme k ní samozřejmě dojet přes poušť a navečer se kochat impozantními výhledy na Mrtvé moře.

Opravdovou perličkou při cestě Izraelem je pak jízda rozlišnými vádí podél jordánských hranic. Jedním z nich dojíždíme k malému kráteru, odkud pokračujeme vádím bílých skal směrem k velkému kráteru. Několik kamenných schodů a stavění cesty nás ale zdrželo.

Nejširší nabídku průvodců a map Izraele (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

Nekonečné offroadové dobrodružství v Izraeli

Rudé moře, Zelené vádí s rudými Kristovými kytičkami kousek od pásma Gazy, majestátní klášter MarShaba a cesta zpět do Jeruzaléma.  To všechno se dá s auty stihnout za pár dní.

Auta už jsou připravena pro kontejner, Isuzu vráceno půjčovně bez „ztráty kytičky“ a my čekáme na odlet do Prahy. Přemýšlím, jestli bychom jiným způsobem dokázali poznat tolik jedinečných zákoutí Izraele, který nám ukázal své různé tváře úplně jinak, než slýcháváme z televize. Historické rozdíly a rozpory mezi Palestinci a Židy na tomto území jsme zkrátka měli možnost pocítit na vlastní kůži a poznat mystiku celé této jedinečné oblasti. A už vím, že jinak než autem bych se sem znova asi nevydal. Za tu byrokracii to stálo!