Písečná duna Farewell Spit a krása pláží

Waikoropupu Springs (čili Pupu Springs) jsou naší první zastávkou na cestě na Golden Bay. Prameny jsou unikátní zejména svou silou (14.000 litrů za sekundu). Podobně silných pramenů je na světě víc, málokterý je tak čirý a průzračný jako tento. V jezírku okolo hlavního pramene je sice zakázané plavat (br, komu by se chtělo v takové zimě?), jde si však domluvit potápění.

Ne však nyní, kdy se v Takaka River objevil škůdce – Dydimo, což je nějaký vodní květ, kterého se místní ochránci bojí jako čert kříže, varují před ním na každém kroku a ve svých střediscích dokonce zdarma rozdávají roztoky, jejichž používáním se má zabránit jeho šíření. Pupu Springs jsou proto nyní obehnány páskou, která má zabránit kontaktu návštěvníků s vodní hladinou.

Písková duna Farewell Spit

Míříme na samý sever jižního ostrova. Vedle unikátního Farewell Spitu, pískové duny táhnoucí se 26 km směrem na východ od pevniny, láká svou pozornost hlavně překrásnými plážemi a útesy.

Farewell Spit je hnízdištěm mnoha druhů ptáků, ze kterých nás zaujala černá labuť. Pláže lemují tisíce a tisíce ptáků, které zde trvale hnízdí nebo se tu zastavují při migraci.

Department of Conservation (DOC) se rozhodlo zakoupit farmy přilehlé k Farewell Spitu a krásným plážím na severu a vytvořit přírodní park Puponga. Farmy zůstaly zachovány, DOC je pronajala a stanovila podmínky, za kterých na nich noví uživatelé mohou chovat dobytek. Byly vytvořeny stezky, které spojují nejkrásnější pláže s nejbližšími vrcholky, odkud jsou na pláže nádherné výhledy.

Nejširší nabídku průvodců a map Nového Zélandu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

Uchváceni krásou pláží

Vedle věhlasné Wharariki Beach se nám líbila Green Hill Beach, o samotě ležící pláž s nádhernými skalními oblouky vymletými přírodními vlivy. Wharariki Beach je podstatně delší a nabízí pohled na skalní oblouk zapuštěný desítky metrů od pobřeží. Podobný, jakým byl London Bridge na jižním pobřeží Austrálie, než se začátkem devadesátých let zřítil.

Přesto, že jsme za tento den neušli dlouhý kus cesty, dnešní trek zabral dohromady celé odpoledne. Důvodem jsou moje zastávky na focení, které už Janu musí trochu nudit. Večer u auta, když nahrávám fotky do notebooku, přijdu na to, že jsem spolu se včerejšími fotkami z Pupu Springs udělal 150 fotek! Takový luxus bych si asi s klasickým fotoaparátem nedovolil!

Výlet k majáku Pillar Point

Moc se nám tady líbí. Rozhodneme se proto na parkovišti přenocovat a další den podniknout výlet k majáku Pillar Point. Na začátku treku, odhadovaný tabulí na 3,5 hodiny, musíme vyšplhat na strmý kopec. Zavede nás na vrchol útesu, ze kterého pozorujeme dovádějící tuleně. Asi deset dvanáct tuleňů dole, hluboko pod námi, vyvádí, vozí se na vlnách, svádí naoko vážné souboje, končící v nejbližší příchozí vlně v zapomnění.

Cesta pokračuje dál po vrcholu útesu, až ke Cape Farewell. Nejsevernější bod jižního ostrova je zároveň velmi fotogenickým místem.

Na maják se došplháme v rámci časového limitu. Trek původně vede zpět k Farewell Spitu a informačnímu centru na jeho počátku. Jana si ale všimne cesty, která z majáku schází do údolí a která pravděpodobně ústí na silnici, která by nás měla dovést k autu. Riskneme to a hodně si tím ukrátíme cestu.

Naší další zastávkou na jižním ostrově bude Abel Tasman National Park.