Kodaňský styl dopravy: do práce a do školy na kole

Kodaňský styl dopravy: do práce a do školy na kole

Sníh nebo déšť, elegantní nebo sportovní oděv. Nic obyvatelům Kodaňe nebrání v toulkách po městě výhradně na kole. Ale kola nejsou to jediné, co vás v tomhle nádherném městě překvapí.

Kodaň je hlavní město Dánska a nádherné historické město. Leží na ostrovech Sjeallend a Amager u Öresundského průlivu, přes který vede moderní gigantický most do Švédského Malma. Město malebných domů, velkolepých paláců a kostelů je jako vystřižené z filmu z šedesátých let, z doby kdy auto ještě neměl každý a tomu zbytku nezbývalo než jezdit na kole. A jaký je efekt? Lidé jsou usměvaví, sport je pro ně součástí každodenního života – život je prostě jízda!

Kodaň je metropolí bez zbytečných emisí, místo rozsáhlých parkovišť stojany na kola, před parlamentem místo drahých limuzín opět kola. Dámy na svých retro kolech předvádějí výstřelky dánské módy, často ladíc k barvě kola, a pánové zase dbají na to, aby se jejich kola leskla, měla naolejovanou převodovku a řetěz… zkrátka aby mohli ukázat svoji mužnost, eleganci a jistotou s jakou jedou.

Mezi nimi se občas zatoulá nějaký člověk s gore-texovou bundou s kapucí, že mu není vidět do obličeje, nepromokavými kalhoty a pevnými boty. To bude asi nějaký Čech… Ano i já jsem vybočoval z davu a na svém kole s několika převody (což je v Kodani zbytečné) jsem brázdil tuto nádhernou malou zem celé tři měsíce.

A co ještě vidět v Dánsku? Třeba Faerské otrovy nebo Møns Klint.

Dánští plánovači si uměli spočítat, kolik prostředků ušetří výstavbou rozsáhlého systému pro cyklisty ve své metropoli. A teď jen sklízejí ovoce. Tento životní styl v dánském hlavním městě je oproti ostatním metropolím bezpečnější, méně hlučný a samotný zdravý pohyb na kole také zmenšuje pravděpodobnost onemocnění srdce a pomáhá předcházet problémům s dýcháním.

Cyklistikou ke zdraví

Vyměnit automobil či další druhy dopravy za kolo je ale otázka nejen počtu cyklostezek a vhodné infrastruktury ale také obecného mínění o jízdě na kole. Dánové si vybudovali svůj vztah k cyklistice na základě třech faktorů. Tím prvním je samotná pozitivní nátura ježdění na kole – ve smyslu návratu k jednoduchosti. Proč by šlo něco dělat složitě, když to jde tak lehce. Místo auta si prostě koupíte kolo, které vás vždycky doveze tam, kam potřebujete.

Není pochyb o tom, že když člověk dorazí do práce na kole s endorfinem v krvi, že se to projeví na jeho produktivitě a náladě. Podle výzkumu EU je cyklistika dobrou prevencí, jak předcházet onemocnění srdce. Ve studii 940 mužů se sedavým zaměstnáním 70% z nich jezdilo do práce na kole alespoň hodinu týdně. Zbytek jezdil autem. Index výskytu se u cyklistů dostal na úroveň 2,5, což je velký rozdíl oproti zbytku zkoumaných, kde byl index výskytu 5,6.

Dánové jsou si vědomi vysokých ekonomických a sociálních nákladů na provoz a používání motorových dopravních prostředků – ve srovnání s poměrně dostupnou cenou vybudování infrastruktury pro cyklistiky.. Procento obyvatelů, kteří si zvolili místo auta či MHD kolo při cestě městem, je 37%. Ve srovnání s Prahou, kde toto procento činí 0.5%, se jedná o obrovský rozdíl.

Celá Kodaňská síť cyklistických tras tvoří okolo 350km, které jsou separované od zbytku silnic, dále čítá cca 20km označených cyklistických pruhů, které jsou součástí silnice. Na křižovatkách je pokračování těchto pruhů viditelně označeno modrou barvou. Další specialitou je systém dvojích semaforů – jedny jsou větší, určené pro auta a druhé menší – ty jsou pro cyklisty. Dokonce jsou někdy doplněny časomírou a odpočítáváním do bliknutí červené či zelené.

Bezpečnost nade vše

Dalším důvodem, podle všeho, je také bezpečnost cyklistiky. Dánové totiž mají poměrně dobře zvládnutý systém, díky kterému se stává bezpečné ježdění i bez přilby. Hlavním faktorem jsou vyvýšené cyklistické pruhy, které tak na většině míst izolují cyklisty od zbytku dopravy. Cyklisti také nesmí odbočovat na křižovatkách přímo doleva, musí tedy přejet na druhou stranu kolem přechodu a počkat si na zelenou, aby mohli jet přímo.

Na první pohled ‘zdlouhavé’ řešení se však vyplácí v podobě bezpečného provozu. Souhra řidičů a cyklistů je hlavně způsobena tím, že většina řidičů je zároveň také cyklisty, a tak si dokáže uvědomit, co znamená pro cyklistu, když mu najede celým předkem do pruhu, když chce z postranní silnice vjet na hlavní. Poměrně vřelé gesto, že řidič zacouvá zpět, aby dal cyklistovi přednost, je však klíčovým prvkem této souhry.

Velkým posunem v myšlení Dánů od ostatních zemí je ale ochota přesunout na dvě kola téměř všechny lidské činnosti, které byste jinak vykonávali s autem. Nejvíce mě asi překvapilo množství cyklokočárků a různých přepravních boxů, které díky lidské tvořivosti byly umístěny například mezi cyklistou a předním kolem.

Staň se cyklistou

Geografie a převýšení ve městech hraje velkou roli. Kvůli tomu, že města na placatém podloží mají lepší předpoklady k vybudování efektivní sítě cyklistických tras, se asi česká města stoprocentně nepřiblíží Kodaňskému modelu. Pokusy o vytvoření bezpečné cyklistiky ve městech může ale přesto vést k ulehčení dopravní situace ve špičkách, zdravějšímu životnímu stylu a také razantnímu snížení emisí. K tomu by byly nutné také další prvky v dopravě.

V Kodani je také možné své kolo naložit do dopravního prostředku, pro tzv. dopravní mix – je přeci praktické mít kolo jako svůj osobní taxík na dojezd např. z vlakové stanice. Co je ale velmi podstatné, aby řidiči změnili postoj k cyklistům. Aby je nepovažovali za „postrach silnic“, ale za důležitou součást života velkoměsta. Nejlépe tím, aby se sami cyklisty stali.

Koupit nebo půjčit?

A když už se do Kodaně vypravíte, určitě necestujte jinak než na kole. Možností jak kolo získat je spousta. Na každém rohu v centru města narazíte na taková legrační kola bez duší, dokonce i s mapkou historického jádra Kodaně. Takové kolo si můžete za drobný peníz půjčit a pak ho zase někam (klidně i jinam v centru) vrátit. Nebo si můžete kolo pronajmout, což se vyplatí pouze na kratší čas… a nebo koupit a pak zase prodat.

V Kodani je obrovský trh s koly, takže se nemusíte bát, že byste ho neudali. Stejně jako velký trh, je v Kodani i velký počet krádeží kol. Proto své kolo nikdy nenechávejte bez zámku, zámek je dobré si vzít už z ČR. A že jste se vydali do Kodaně po památkách a chcete poradit? To nebude tak jednoduché, v Kodani totiž budete stále něco objevovat a asi nikdy nebudete u konce svého obdivu.

Z fotografií určitě známe všichni přístavní uličku Nyhavn, naditou pestrobarevnými fasádami překrásných domů, lodí a rybářských sítí… přesně zrekonstruovanou poté, co ji za druhé světové války zničili Němci. Tak zde prý podávají nejlepší vafle v Kodani, ale já bych také dodal – že jsou také nejdražší. Pro příznivce Andersena je na pobřeží Kodaně připravena soška Malé Mořské víly, která ale v době mého pobytu byla na expu v Číně.

Co si nenechat ujít?

A jaké by měly být další věci na vašem check-listu? Projet se na ukrutně rychlé horské dráze v nejstarším zábavním parku Evropy – Tivoli, projít se po překrásné královské zahradě u královské pokladny zámečku Rosenberg, vydat se na procházku po Radničním náměstí, vyrazit do národního muzea umění, vyšplhat se až na kulatou věž Rundetarn, ze které uvidíte celé impozantní město…

Napít se poměrně konkurenceschopného piva Tuborg či Karlsberg. Pokud Kodaň navštěvujete v zimě, pak oba pivovary čepují zelené vánoční pivo. Ale nezůstávejte jen ve městě, další místa, která opravdu stojí za to je vápencové pobřeží Mons Klimt, obří zámek Christiansborg Slot nebo na sever od Kodaně park plný pobíhajících jelenů a krásné přírody – Store Dyrehave, u kterého najdete další zábavní park, podstatně levnější než Tivoli – jeho jméno je Bakken.

Na všechna místa kromě Mons Klimtu (který je od Kodaně 136km vzdálený) se v pohodě dostanete na kola za jeden den. Pokud by vám to náhodou nějak nevyšlo, vlaky jsou uzpůsobeny na přepravu kol.

Dánsko je zkrátka země, kterou musí každý smrtelník navštívit, ale nejlépe si tuto zemi užijete, pokud se pokusíte přizpůsobit se a vychutnat si celou tu nádheru ze sedla byciklu.

Petr Pospíchal vystudoval mediální studia a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních studií na Masarykově univerzitě Brno. Esej byla vytvořen na základě jeho postřehů z půlroční studijní stáže v Kodani na University of Copenhagen.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí