Jak cestovat po Vietnamu aneb pár tipů pro první cestu do země motorek

Jak cestovat po Vietnamu aneb pár tipů pro první cestu do země motorek

Máme pro vás několik základních tipů, jak se zorientovat ve Vietnamu, jedné z nejzajímavějších zemí Jihovýchodní Asie, při první návštěvě.

Věděli jste, že v devadesátimilionovém Vietnamu je 38 milionů registrovaných motorek? V porovnání s 2 miliony aut můžeme s klidným svědomím říct, že Vietnam je zemí motorkám zaslíbenou. Je to s přehledem nejběžnější dopravní prostředek průměrného Vietnamce, v jedné rodině je obvykle motorek několik a značka vypovídá o sociálním statutu – čínských strojů je nejvíc a jsou nejlevnější, naopak japonské značky jsou dražší a žádanější.

Pokud se vydáte na dovolenou do Vietnamu jako turista za účelem poznání a odpočinku, je dobrý nápad se inspirovat u domorodců a pustit se na skútru do ulic metropolí a měst? Nebo je bezpečnější zvolit jiné způsoby dopravy?

První kulturní šok – pěšky Hanojí

Přejít ulici v Hanoji nebo Saigonu je první zkouška odvahy na vaší cestě. Přiletíte z Evropy, do hotelu vás přiveze taxi, ubytujete se a protože máte hlad, jdete prozkoumat okolí. Vyjdete ven a máte pocit, že všech 7 milionů obyvatel města se rozhodlo strávit den ježděním na motorkách, skútrech a kolech zrovna ve vaší ulici.

Po pěti minutách čekání si uvědomíte, že proud provozu nebyl ani jednou přerušen. Naproti je ovšem bistro s jídlem a pitím a po dlouhém letu to už nemůžete hlady a žízní vydržet.  Tak co teď? Musíte se tvářit sebevědomě a když konečně vykročíte, nikdy nezastavujte, ať se děje co se děje! Provoz se jakoby zázrakem začne dělit a motorky vás začnou objíždět. První bobřík odvahy uloven, smrti jste vzdorovali statečně, dejte si za odměnu skvělé hanojské točené pivo Bia Hoi!

Na motorce po severu

Jestliže vás ani místní provoz nepřesvědčí o tom, že není úplně nejlepší nápad držet se původního plánu, který jste si usmysleli v bezpečí domova na starém kontinentu, rozhodnete se půjčit si motorku a vydat se poznat přírodu severního Vietnamu. My jsme projeli okruh Hoa Binh – Son La – Dien Bien Phu – Muong Lai – Lai Chau – Sapa – Viet Tri – Hanoj.

Pokud se vydáte do Vietnamu, nenechte si ujít nívštěvu města Saigon neboli Ho Či Minovo města, asijské velkoměsto s osobitou kulturou v kontrastu s evropským vzhledem. Co v Saigonu vidět a nevynechat? Inspirujte se v našem průvodci Saigonem.

Nejkrásnější část trasy je cesta z Dien Bien Phu do Sapy – jen plantáže, krásné počasí a panoramata hor, minimální provoz a milí místní v malých vesničkách. Motorky jsme si půjčili v Hanoji v půjčovně, kde jsme museli nechat pas a zálohu, za zhruba 10 dolarů na den. V půjčovně jsme si mohli uschovat věci, které se nám nevešly do cestovních brašen. Půjčili jsme si větší skútr o objemu 150 ccm – velká výhoda oproti silnějším strojům je ta, že když se něco pokazí, opraví vám ho všude.

Druhý bobřík odvahy je před vámi – vymotat se ulicemi Hanoje pryč z města, pak už je to brnkačka. Pozor si dejte jen na náklaďáky v horách, naštěstí většinou troubí před zatáčkou!

Nočním vlakem do středního Vietnamu

Přežili-li jste okruh na motorkách, už vás čekají jen samé radosti a jistoty. Byla by škoda nezažít ve Vietnamu cestu vlakem s místními, proto jsme se rozhodli pro přesun ze severu do střední části Vietnamu po zemi, pro úsporu času jsme zvolili noční vlak. Jistotu máte – do cíle dorazíte. Kdy – to je ovšem otázka. Na podzim jsou ve středním Vietnamu časté silné deště a záplavy, proto náš vlak, který vyrazil z Hanoje kolem 20 hodiny večer a měl dorazit do Hue v 8 ráno, nabral po cestě asi šestnáctihodinové zpoždění.

I když si připlatíte za tzv. soft bed, měkkou postel ve čtyřlůžkovém kupé, ještě nemáte vyhráno – nečekejte Orient Express. Ve Vietnamu se průvodčí neobtěžují s převlékáním lůžkovin, takže je velmi pravděpodobné, že mnoha hodinovou cestu strávíte v peřinách, ze kterých chvíli předtím spala vietnamská babička vracející se z návštěvy rodiny.

Letadlem na jih

Zážitek z vlaku je tak unikátní, že se rozhodnete ho už neopakovat, a pro přesun na jih zvolíte leteckou přepravu. Ta ve Vietnamu funguje perfektně, v zemi operují tři hlavní letecké společnosti zaměřující se na vnitrostátní lety: Vietnam Airlines, Vietjet Air a Jetstar.

Ceny jsou podobné a platí stejná pravidla jako u nízkonákladových společností v Evropě – čím dřív si letenku koupíte, tím bude levnější. Za odbavené zavazadlo si musíte připlatit. Jíst ani pít nedostanete.

Letušky jsou milé a usměvavé, některé i anglicky hovořící. Na co si však dejte pozor v každém případě je to, že oproti evropským společnostem ty vietnamské často a rády ruší a přesouvají už naplánované lety. Proto je dobré s tímto počítat a nikdy si přelet neplánovat na den, kdy budete odlétat zpět do Evropy, vždy je lepší si nechat den rezervu!

Nejširší nabídku průvodců a map Vietnamu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: