Festival bollywoodského filmu zahájí 22. října 3D snímek Sholay + SOUTĚŽ

Festival bollywoodského filmu zahájí 22. října 3D snímek Sholay + SOUTĚŽ

Dvojice čestných kriminálníků se postaví krutému banditovi terorizujícímu odlehlou vesnici ve skvěle natočené poctě westernovému žánru, jenž je nejproslulejším, nejcitovanějším a podle mnohých i nejlepším bollywoodským filmem všech dob. Restaurovaná 3D verze doplněná o digitální efekty vznikla 39 let po premiéře na popud vnuků původního producenta.

Právě tento 3D film Sholay zahájí 22. října v kině Lucerna další ročník Festivalu bollywoodského filmu, tentokrát s podtitulem Děti z Bollywoodu. „Většina filmů, které jsme tento rok vybrali, se nějak týká života dětí v Indii, nazvali jsme ho proto Děti z Bollywoodu,“ vysvětlují organizátoři.

A filmů, které se tak či onak dotýkají tématu dětství, je opravdu dost. Ať už jde o nešťastnou lásku chlapce z nejnižší kasty ve filmu Fandry, trauma z dětství, které mladého muže nasměruje na dráhu zločinu ve snímku Dhoom 3, pátrání po gangsterech, kteří unášejí nezletilé dívky a nutí je k prostituci ve filmu Mardaani nebo dojemný příběh dislektického chlapečka a jeho empatického učitele v Taare Zameeen Par.

Z těch ostatních můžeme upozornit na dva filmy pákistánské provenience, Utíkej o život a Pákistánec Ramchand, a dokumentární kolekci filmů z bombajského queer festivalu Kashish. Zajímavé může být též srovnání osudů dvou filmařů, kteří – každý z jiných pohnutek – přijeli zkusit štěstí do Indie ve 40. letech. Zatímco pražský německý Žid Willy Haas uprchl do Bombaje před Hitlerem a my promítneme jediný jeho dochovaný film Prem Nagar (uvozený přednáškou a četbou z jeho vzpomínek), Ellis R. Dungan se narodil v Ohiu a do Tamil Nadu se vypravil spíše ze zvědavosti a s touhou pomoci indické kinematografii mnoha technickými vylepšeními. Jeho osudy zmapoval v dokumentu Američan v Madrásu náš dlouholetý spolupracovník a kurátor dokumentární sekce Karan Bali.

Filmy ale festival nekončí. V předstáli kina se pobaví na Bollywood Mele, kde najdete stánky, dílny i soutěže s bollywoodskou tematikou. Jistě také ochutnáte nějakou indickou dobrotu a protancuje s noc až do rána na sobotní party v klubu PM na Trojické 10 v Praze 2.

Zahajovací snímek Sholay

Roku 1961 natočil proslulý japonský filmař Akira Kurosawa samurajské drama Ochránce (Yojimbo), částečně inspirované klasickými americkými westerny. Italský režisér Sergio Leone jeho příběh o tři roky později zpětně přesadil na divoký západ v nepřiznaném remaku Pro pár dolarů (Per un pugno di dollari). Položil tím základní kámen nové a celosvětově vlivné odrůdě westernového žánru – spaghetti westernu. Složité cesty vzájemných inspirací mezi různými národními kinematografiemi vyvrcholily roku 1975 v Indii, když se režisér Ramesh Sippy  rozhodl přetavit motivy přejaté z amerických i italských žánrových klasik do westernové parafráze zasazené na současný indický venkov.  Stvořil tak zřejmě nejkultovnější bollywoodský film všech dob.

Dnes stále žijící ale režisérsky již dlouho neaktivní Sippy se ve své tvorbě projevoval jako vynikající řemeslník s dobrou znalostí západní kinematografie a s citem pro transformaci jejích trendů do indického kulturního prostředí. Do realizace Sholay se navíc pustil v době, kdy se indických filmařům otvíraly lepší možnosti financování, takže mohl pracovat s relativně vysokým rozpočtem, jenž spolu se svým talentem pro vedení kamery náležitě zužitkoval v důmyslně inscenovaných a dynamicky sestříhaných přestřelkách.

Sholay

Na vzniku Sholay se ovšem podíleli i další prominentní tvůrci: V hlavních mužských rolích se vedle sebe objevily dva největší mužské idoly Dharmendra a Amitabh Bachchan. Autorem písní byl jeden z nejpopulárnějších skladatelů 70. let R. D. Burman. Kameraman Dwarka Divecha měl za sebou kvalitně nasnímané hity Sasural (1961) a Professor (1962). Speciální zmínku si pak zaslouží oceňované scenáristické duo sestávající ze Salima Khana a Javeda Akhtara, jejichž schopnost napsat chytlavé dialogy přispěla k tomu, že velké množství hlášek z filmu v Indii zlidovělo.

To je nakonec jedna z mnoha skutečností, na nichž lze demonstrovat mimořádné postavení Sholay v indické popkultuře. Asi nejvýmluvněji o něm vypovídá obrovské množství jiných děl, které na Sippyho snímek dodnes odkazují. Krom toho na něj v roce 1991 vznikla přímá parodie Ramgarh Ke Sholay a roku 2007 významný režisér Ram Gopal Varma natočil jeho modernizovaný remake Aag, z něhož se ovšem nakonec stal nejznámější bollywoodský propadák. Telugský akční snímek Gabbar Singh (2013), pojmenovaný po kultovní postavě hlavního padoucha ze Sholay (v nezapomenutelném podání Amjada Khana), se naopak stal komerčním hitem.

Už v době svého vzniku měl Sholay mimořádné technické parametry. Jako vůbec první indický film se totiž promítal ze 70 mm filmových pásů disponujících šestistopým stereofonním zvukem. Tato distribuční verze nicméně vznikla konverzí (blow-upem) z klasického 35 mm pásu, neboť natáčení na 70 mm kamery by bylo na tehdejší indické poměry neúnosně nákladné. O konverzi snímku do 3D formátu se na popud vnuků původního producenta začalo jednat již roku 2010, nicméně obnovená premiéra se uskutečnila až v lednu roku 2014. V rámci projektu, který spolknul více jak 4 miliony dolarů, bylo do filmu doplněno i několik digitálních efektů zvyšujících požitek z plastičnosti obrazu.

Podívejte se také na trailer k filmu:

Soutěž o vstupenky:

Nalákal vás článek k návštěvě Festivalu Bollywoodského filmu? Zahrejte si o 2 vstupenky na nedělní snímek Taare Zameen Par.

Výherci:

petra.vil(@)centrum.cz

alcatrnkova(@)seznam.cz

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: