Vlakem napříč Amerikou

Vlakem napříč Amerikou

Co všechno je možné vidět z vlaku? Pojďte se s námi podívat, jak lze procestovat Ameriku trochu netradičním způsobem. Původní trasy jsou sice klikaté, ale vedou tou nejkrásnější přírodou.

V kombinaci s pohodlným panoramatickým vyhlídkovým vozem, je to bezkonkurenčně nejlepší způsob, jak poznávat krajinu i během cesty. Výhledy z auta nebo autobusu jedoucího po izolované dálnici se s tím nedají srovnávat. Neposkytují totiž tak dokonalý vizuální zážitek, o pohodlí ani nemluvě.

Projet Ameriku od západu na východ se nám, mladým studentům, zdálo jako zajímavý a dobrodružný nápad. To, že je možné takovou cestu uskutečnit vlakem, bylo pro nás velmi příjemným překvapením…

Becherovka na Golden Gate

Po více než 12-ti hodinovém letu přistáváme v San Franciscu. Cítíme se dost unavení a proto zůstáváme v cenově přívětivém hotelu  přímo na letišti. Časový rozdíl nám pomáhá překonat stará dobrá Becherovka.

Ráno naše první kroky na západním pobřeží USA vedou k dokům PIER 39. Tady můžete vidět a hlavně slyšet partu hlučných tuleňů. Tito chráněné zvířata patří mezi největší atrakce San Francisca. Pro ty, které víc než fauna zajímá technika, je nedaleko od Pier 39 ukotvená ponorka a bojová loď Amerického námořnictva. Z těchto míst je zároveň dokonalý výhled na legendární věznici Alcatraz či Angel Island. My se od Pier 39 vydáváme pěšky k symbolu západního pobřeží. V dálce se z mlhy rýsuje slavný most Golden Gate Bridge.

Amerika vlakem a medvídci mývalové

Golden Gate Bridge, Alcatraz, Chinatown, Cable Cars, Union Square, Fisherman’s Harf… V San Franciscu je dostatek turistických zajímavostí i na měsíční pobyt.

My ale tolik času nemáme a tak po 2 dnech přemýšlíme, jak se dostaneme do New Yorku (odkud máme rezervovanou zpáteční letenku). Většina lidí je přesvědčená, že v USA se dá cestovat jen autem, v extrémních případech autobusem.

Auto si pronajímat nechceme, a tak míříme na hlavní autobusovou stanici. Nevábné prostory a nepříjemný personál nás natolik zaskočil, že jsme na chvíli museli dát zapravdu těm, co nás od cestování po Americe veřejnou dopravou odrazovali.

Původní „autobusový“ plán se nám přestává zamlouvat a po cestě do hotelu vzpomínáme na naše „interrailové“ výlety po Evropě. Rozhodli jsme se zjistit, jestli přes San Francisco nevede náhodou nějaká železnice.  Železnice přes „Frisco“ skutečně nevede, ale příjemným překvapením je vlakové nádraží v blízkém Oaklandu. Prodejna vlakových lístků je na rozdíl od autobusové stanice čistá, personál vlídný a ceny přijatelné. Po krátké úvaze si kupujeme US RailPass (obdoba evropského Interrail) – třítýdenní  s platností po celém území Spojených států.

Na druhý den už nastupujeme do vlakové soupravy americké společnosti  Amtrak. Vozy jsou na evropské poměry velmi rozměrné a prostorné. Sedačky jsou čisté, pohodlné s komfortními opěrkami na nohy. Velká okna umocňují vizuální zážitek a my se cítíme jako v kině na přírodopisném filmu.

Vystupujeme v městečku Merced, kde už čeká autobusový spoj přímo do Yosemitského národního parku. Řidič převlečený za Cowboye celou cestu trousí jednu historku za druhou,  některé vtipné, některé méně, ale všechny poučnéJ Ubytujeme se v celtové chatce, ale potraviny musíme povinně zamknout do tzv. Bear lockers, abychom se vyhnuli noční návštěvě mlsného krále amerických hor – Grizzlyho. Večer se ještě stihneme projet na kolách k jezeru Mirror lake, kde při stmívání pozorujeme probouzející se medvídky mývaly.

Noc je nad naše očekávání klidná, velký medvěd nás nenavštívil. Hned ráno vyrážíme na tůru na Glacier Point. Procházíme kolem El Captain, což je jedna z nejnáročnějších horolezeckých stěn světa. Místní „rangeri„ neustále opakují, že nejsme v Disneylandu a že je tady spousta divé zvěře. S respektem si vybíráme „pouze“ středně dlouhou trasu. Při sestupu procházíme kolem mohutných sekvojí a užíváme si výhled na Half Dome – symbol Yossemitského národního parku. Trasa je dobře značená, medvědi a pumy se nám vyhýbají, a tak se šťastně vracíme do tábora.

Nejširší nabídku průvodců a map USA (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Coloradské červené skály

Ráno jsme si dali ještě krátkou rozlučkovou procházku v lese a na oběd už odjíždíme do hlavního města Californie. V Sacramentu, uprostřed starých dřevěných domů se cítíme jako komparizisti z amerického westernu. Večeříme v blízkosti rezidence guvernéra Schwarzenegra.

Další den už pokračujeme dále na východ legendárním expresem California Zephyr. Vybíráme si horní poschodí v blízkosti vlakové restaurace. Usadíme se a kocháme se krásami kalifornských hor a lesů. Za pohled určitě stojí i západ slunce nad Nevadskou pouští.

Ráno nás budí vůně čerstvé kávy, projíždíme přes Utah. Za chvíli na nás čekají výhledy na červené skály, které dali jméno státu Colorado. Malá rázovitá obec Glenwood Springs nás vítá vydatným deštěm. V místním penzionu nás hostí Polka, která má sice ráda čechoslováky, ale nesleví jim ani cent.

Následující den máme v plánu navštívit asi nejznámější horské středisko v USA, Aspen. Během jízdy lanovkou se bavíme pohledem na dešťové kapky, které se plynule mění v sněhové vločky. V horské chatě na vrcholu se občerstvíme a hltáme nádhernou scenérii Coloradských hor.

Směrem na severo-východ

Po 2 dnech v Coloradských horách opět nastupujeme do známého expresu California Zephyr a pokračujeme dále směr východní pobřeží. Čekání na vlak si krátíme návštěvou Muzea vlakové dopravy, které se nachází přímo na železniční stanici. Ve vlaku je opět zábava. Neuvěřitelné pohledy na kaňon nás zaměstnávají natolik, že nemůžeme odtrhnout zrak a téměř pořád fotíme. Západem slunce celé představení končí, dáváme si pivo a usínáme.

Po probuzení na pohodlných lůžkách zjišťujeme, že ráz krajiny se viditelně změnil. Všude kolem se rozlévá nekonečná rovina. Nejúchvatnější je asi přejezd přes mohutnou řeku Mississipi. Odpoledne vlak pomalu vjíždí do Chicaga, kde končí svoji 2438 mílovou pouť. Večerní prohlídku města s mafiánsko-průmyslovou nálepkou zakončíme drinkem na 96. poschodí známého mrakodrapu Hancook Center.

Celý další den nasáváme atmosféru Chicaga – Grand Park, Navy Pier, Sears Towers, Magnificient Mile…neschází ani okružní informační plavba kolem Chicaga. V pozdních hodinách nastupujeme do expresu Capitol Limited. Je před námi poslední noční přesun a my se spokojeně ukládáme ke spánku.

Projíždíme průmyslovou krajinou amerického východu. Vlak stojí v Clevelandu a Pittsburgu, ale my vystupujeme až na konečné v hlavním městě USA. Union Station je jedna z nejkrásnějších budov ve městě. Ubytujeme se u naší kamarádky Sharon a na večeři si dáváme pravý americký steak s pravým evropským pivem.

Vyrážíme do ulic hlavního města USA. Washington D.C. (District of Columbia), kde se běžně prochází politická smetánka světa. Naši pozornost strhává zejména do oblak se tyčící lesklý mramorový obelisk a jeho dokonalý odraz v přilehlém jezírku. Procházka pokračuje směrem k monumentům amerických prezidentů George Washingtona a Abrahama Lincolna. Po cestě k Bílému domu se kocháme pohledem na Capitol, sídlo amerického senátu a kongresu.

Muzea ve Washingtonu patří k nejlepším a mají celoročně bezplatný vstup. My toho maximálně využíváme a absolvujeme prohlídku leteckého a vesmírného muzea, přírodně-historického muzea, National Geographic a stíháme i botanickou zahradu. Po dvou dnech se loučíme se Sharon a nastupujeme na náš poslední vlak z Washingtonu D.C. do New York City. Triumfálně zapíjíme konec naší transkontinentální  cesty od oceánu k oceánu.

O vlacích Amtrak

Amtrak je společnost pro osobní dopravu, jejiž vlaky putují napříč celým severo-americkým kontinentem. Jméno Amtrak je kombinací slov American a track. Společnost, jejíž vlastníkem byl stát, vznikla v roce 1971. V současnosti je provozovaná s podporou federálních dotací.

Amrak umožňuje způsob cestování, kterým se podíváte i na místa, která jsou po silnici nedostupná. Většina tratí vede po původních trasách vybudovaných v devatenáctém století. Americké vlaky jsou velmi komfortní, nejde však o okázalý luxus Orient Expresu. Ceny jsou přijatelné a tak podle našeho názoru vlaky představují nejlepší alternativu pro ty, kteří chtějí cestovat a poznat USA. Jednotlivci, páry na svatební cestě, skupinky, rodiny s dětmi…americké vlaky jsou skutečně pro všechny cestovatele, kteří chtějí poznat Ameriku a prožít romantiku v pohodlí komfortních vlakových vozů.

Vozy jsou velmi prostorné a většinou mají následující zařízení: ubytovací vozy (kupé s vlastním sociálním zařízením a kupé se sociálním zařízením v blízkosti kupé na chodbě), restaurační vůz, barový salónní vůz, panoramatický vyhlídkový vůz s barovým oddílem, dvouposchoďové velkoprostorové vozy s nastavitelnými sedadly. Ubytovací kupé jsou buď pro 2 osoby nebo tzv. rodinné pro 4 osoby. Cestující v ubytovacích vozech mají zabezpečenou bezplatnou stravu (teplá i studená) během celé jízdy.

O expresu California Zephyr

Legendární expres jezdí denně z Emeryville, California do Chicaga, Illinois. Cesta dlouhá 2438 míl (cca 4070 km) trvá 51 hodín a 20 minút.

O exprese Capitol Limited

Vlak jezdí denně z Chicaga, Illinois do Washingtonu D.C.. Cesta dlouhá 781 míl (cca 1300 km) trvá 18 hodín.

Vlaky mezi Washington D.C. a New York

Města mají výborné vlakové spojení. Cesta dlouhá 225 míl (cca 375 km) trvá obyčejným vlakem približně 3,5 hodiny.

Zkušenosti čtenářů

martin votoček

Mám dotaz, dá se jet vlakem ze St.Louis do Colorada a dají se někde zjistit ceny vlaků. Děkuji předem za odpověď.

Jack

Super clanek!Sam planuji cestu z Trentonu (New Jersey) do Los Angeles,prez celou Ameriku.Tak uz se nemuzu dockat! 🙂

Peter

Zdravim,
Moc zaujimavy clanok.Chcem sa opytat kolko cca stoji vlakom po USA, planujeme z priatelkou zapadne pobrezie , ale aj nieco zo stredu a potom NY.Tak na 1-2 mesiace

Libor
Peter:

https://www.amtrak.com/fares
Vlakem se do přírody nedostanete (a ta je na západě USA to hlavní, proč se tam jezdí). I autor článku musel jet do jediného NP, který cestou navštívil, autobusem (do většiny NP se dá dostat jen autem). Vlak je dobrý leda tak pro toho, komu stačí na „poznání“ USA výhled z okna, návštěva center měst a lanovka v Aspenu.
Medvědi grizzly v NP Yosemite a prakticky v celé Kalifornii už vymřeli, jsou tam jen baribalové.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: