ROZHOVOR: Andrea Stárková – Jak se učí v Indonésii, aneb nápad na Školu v ráji

ROZHOVOR: Andrea Stárková – Jak se učí v Indonésii, aneb nápad na Školu v ráji

Spoluzakladatelka občanského sdružení Škola v ráji, jehož hlavním cílem je zpřístupnit místním dětem cestu ke vzdělání, Andrea Stárková již 10 let tráví na indonéském ostrově Lombok každou zimu a dlouhodobě se zde věnuje dobrovolnické práci a projektům na pomoc místním dětem a mládeži a také přírodě (ekologická výchova).

Dobrý den, Andreo, Škola v ráji je neziskovou organizací působící již od roku 2013 na Lomboku v Indonésii. Škola se zaměřuje na pomoc se vzděláváním dětí a mládeže  na tomto ostrově. Jak se zrodil tento nápad?

Zdravím, s dobrovolničením na Lomboku jsem začala už v roce 2010. Dodnes nezapomenu na mou první učitelskou zkušenost, kdy jsem, naprosto neznalá situace, v domnění, že jdu na „hospitaci ke kolegovi“, vstoupila do třídy, byla jsem náležitě představena a pak ponechána napospas zvědavým žákům, protože můj indonéský kolega jednoduše utekl ze třídy.

Ale postupně jsem se prokousala všemi možnými nástrahami, dnes už mě nepřekvapí, ani když mi v průběhu výuky nakráčí do třídy hejno slepic nebo koza s kůzlaty. Naopak, zdejší atmosféra je pro mě velmi obohacující, a to i po deseti letech působení na Lomboku.

V současnosti se svoje zkušenosti snažím předat i dalším dobrovolníkům, jejichž pobyt na Lomboku koordinuji. Navíc tu osobně trávím každou zimu, podílím se na výuce a pořádám pro děti nejrůznější doplňkové akce, exkurze, lekce ekovýchovy, workshopy atd.

Kdo jsou zakladatelé a přispěvatelé Školy v ráji? Jakým způsobem fungujete?

Spolek Škola v ráji jsme založili spolu s Marcelem Žitníkem z cestovní kanceláře Go2, který také částečně žije v Indonésii a tak velmi dobře vidí akutní potřebu zlepšení stavu vzdělání v této oblasti.

První projekt, kterým byla výstavba základní školy na jihu ostrova, nám přinesl nečekanou a poněkud hořkou zkušenost, díky které jsme si uvědomili, že si musíme pečlivě vybírat partnery, se kterými chceme spolupracovat. Protože nelze pomáhat někomu, kdo si klade za cíl vás spíše využívat, aby si „polepšil“. Ale všechno zlé je k něčemu dobré a v tuto chvíli jsou našimi partnery obdivuhodní lidé. Patří mezi ně:

Pan Jumirim, který pracoval několik let jako horský průvodce. Na čtyřtisícovou sopku Rinjani vystoupal víc než 150 krát! Po ukončení průvodcovské kariéry několik dalších let postupně budoval svůj English Rinjani Institute, který absolvuje ročně přes 200 studentů. Z nich se rekrutují pracovníci v turismu na jižním pobřeží Lomboku. Jeho institut si už získal renomé a před pár měsíci otevřel pobočku na západním pobřeží a také na sousední Sumbawa.

Paní Intan, které jsme před rokem pomáhali otevřít její vlastní kurz angličtiny. Ambiciózní mladá žena, která po ukončení studií na univerzitě vyučuje na základní škole, vede vlastní kurzy angličtiny a ještě je vzornou matkou půlročnímu synkovi. Svým studentům Intan ale nedá nic zadarmo, je přísná a nesmlouvavá. A její studenti dosahují skvělých výsledků, v každé oblastní jazykové soutěži patří vždy mezi nejlepší nejen na Lomboku! Což je o to obdivuhodnější ve chvíli, kdy vidíte, za jakých podmínek se výuka odehrává, v nevyhovující budově, na které se navíc podepsalo zemětřesení. Proto v tuto chvíli připravujeme renovaci budovy, na které se můžete podílet i Vy!

Paní Aisyah, dáma s neuvěřitelným charisma a nekonečným elánem, která úspěšně kloubí byznys v oblasti odpadového hospodářství s projekty sociální a komunitní péče. S Aisou spolupracujeme mimo jiné na projektu výstavby sítě ekoškol, které by měly částečně zajistit vzdělávání dětí v oblasti zasažené srpnovým zemětřesením.

Paní Aisyah již sedm let úspěšně provozuje Bank sampah – „odpadkovou banku“, unikátní systém, který motivuje lidi ke sběru a zpracování odpadků, a díky kterému si mohou vydělat peníze. V provozu zpracování odpadků zaměstnává postižené ženy, které díky tomu dostaly jedinečnou šanci uplatnění. A z výdělku Aisyah financuje např. provoz mobilní ekoknihovny nebo výstavbu již zmíněných ekoškol.

Společně s Aisyou jsme založili organizaci Lombok eco international connection, která má za cíl sdílení zkušeností z oblasti ekovýchovy a ochrany životního prostředí.

Nejširší nabídku průvodců a map Indonésie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Co je hlavní činností Školy v ráji?

Naše organizace funguje především jako organizátor stáží na výuku angličtiny v našich partnerských školách. Na Lombok posíláme učitele angličtiny, především z řad studentů českých univerzit. Ti mají tu výhodu, že mohou na tento pobyt čerpat stipendia na svých univerzitách a dobrovolnický pobyt se jim započítává do praktické výuky.

Druhou hlavní činností je pomoc při provozu a stavbě škol na Lomboku. Výuky a provozu se aktivně účastníme, vidíme jak jsou peníze použity. Na provoz a rekonstrukci poskytujeme pouze část prostředků, zbytek si musí organizátoři kurzů zajistit sami.

A nakonec vybíráme a podporujeme několik jedinců, kteří pocházejí z velmi chudých poměrů a vzhledem ke svým schopnostem a píli se dostali na výběrové velmi kvalitní školy na Lomboku. Platíme jim školné formou stipendia.

Jedním z nadaných dětí je například slečna Lia, z malé vesničky Sande, ukryté mezi rýžovými políčky na jihu Lomboku. Během studia na místní základní škole docházela poctivě do volnočasového kurzu angličtiny, který provozujeme ve zmíněné vesnici, na terase pana učitele Kariany. Tam jsem si všimla, že je talentovaná nejen na angličtinu a napadlo mě zeptat se jí, jestli by nechtěla zkusit přijímačky na výběrovou privátní školu Sayang Ibu, se kterou máme díky dlouhodobě přátelským vztahům, dohodu o zpřístupnění studia pro nadané studenty z chudých oblastí. Lia a její rodina souhlasila, excelentně prošla sítem přijímacích zkoušek a v tuto chvíli má za sebou úspěšně absolvovaný první semestr. Její studium podporujeme formou stipendia. Lia se během pobytu ve škole, kde pobývá na internátě, mimo jiné naučila hrát na violu a působí ve školním orchestru. V současné době na výběrové škole studují tři děti z našich organizací a patří mezi nejlepší v ročníku.

Co může zájemce o dobrovolničení na Lomboku očekávat?

Naším cílem je celoročně pokrýt výuku angličtiny našimi lektory. Zájemcům o dobrovolničení vždy doporučujeme, aby si pro pobyt na Lomboku našli společníka, protože pro šestitýdenní pobyt (to je minimální doba pobytu) je z mnoha hledisek příjemnější mít vedle sebe kamaráda, se kterým sdílíte společné zážitky a podělíte se i o povinnosti ve výuce.

Velký důraz klademe také na ekologickou výchovu a osvětu.

V současnosti lektoři učí ve dvou školách a připravuje se výuka na Ekoškole u Ayshi.

Jak se mohu stát vaším dobrovolníkem? Co k tomu potřebuji a kdy je nejlepší doba do Lomboku přijet?

Naším dobrovolníkem se můžete stát celkem snadno. Kontaktujte nás přes naše webové stránky Škola v ráji, zašlete Vaše CV a domluvte si úvodní pohovor. Důležité kritérium je Váš věk (preferujeme 20 let a výš), předchozí zkušenosti s prací s dětmi, znalost angličtiny na běžné konverzační úrovni.

Za nejdůležitější pro každého dobrovolníka považuji psychicky se připravit na zásadní odlišnosti zdejší kultury a být ochoten je respektovat. Co se týká termínu, lektory pro výuku v kurzech potřebujeme celoročně, takže se nám neváhejte ozvat.

Jak bylo řečeno výše, některé univerzity svým studentům spolufinancují pobyty. Lektorům pomáháme s administrativou žádostí o finanční podporu.

Jak probíhá život dobrovolníka a dětí ve škole? Kdy se vyučuje? Pořádáte nějaké kulturní bloky? Co mohou dobrovolníci na Lomboku navštívit?

Výuka v kurzech probíhá ve čtyřdenních blocích, na které navazuje třídenní volno. Ve volných dnech mohou dobrovolníci cestovat po ostrově. Na Lomboku můžete zkusit zdolat vrchol sopky Rinjani, vyrazit k vodopádům ukrytým v džungli nebo zkusit sjet vlnu na některém z vyhlášených surfařských spotů. Je také dobré vědět, že místní lidé jsou velmi vstřícní a pohostinní a proto dobrovolníci nemají nouzi o pozvánky na svatby, kulturní akce, výuku hraní na tradiční hudební nástroje a podobně.

Místní komunita se vás doslova snaží vcucnout a během pár dnů se budete cítit součástí velké lombocké rodiny. Ze zkušeností všech dobrovolníků vím, že se jim odsud po dvou měsících těžko odjíždí a na fotkách z letiště bývají často vidět slzy. Ostatně já sama se sem vracím už deset let a o uslzených odjezdech také něco vím.

Lektorům také zajišťujeme ubytování přímo nebo nedaleko školy a jeli třeba i stravování. Na Lomboku působí náš koordinátor, který je s lektory ve styku.

Mohu nějak přispět škole na dálku? Ať už finančně nebo jiným způsobem.

Jako každá neziskovka i my vítáme jakékoliv finanční příspěvky na pomoc našemu působení na Lomboku. Podrobnosti opět naleznete na našem webu. Další způsob, jak nám pomoci, je dát o naší organizaci vědět co nejširšímu okolí, abychom snadněji potkávali další dobrovolníky, kteří budou mít zájem vyrazit za hranice všedních dní.

V tuto chvíli se také úspěšně rozjíždí spolupráce s další českou dobrovolnickou organizací DORRA/ Doctors for Africa/Asia, díky které se našim studentům dostane nejen vzdělání, ale i zdravotnická péče.

Andrea Stárková je spoluzakladatelkou občanského sdružení ŠKOLA V RÁJI, které působí na indonéském ostrově Lombok. Již deset let tam tráví každou zimu a dlouhodobě se věnuje dobrovolnické práci a projektům na pomoc místním dětem a mládeži a také přírodě (ekologická výchova).  Hlavním cílem sdružení je zpřístupnit místním dětem cestu ke vzdělání. Andrea miluje indonéskou kuchyni a tropické klima. V letní sezóně pracuje v Českém ráji, kde připravuje a realizuje ekologické výchovné programy pro české děti pod hlavičkou Střediska ekologické výchovy Český ráj. V rámci zaměstnání pečuje i o značné množství zvířat, což je zároveň jejím velkým koníčkem. V práci jí občas vypomáhají i její dvě dospívající děti.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí