Na skok v Ománu: od šnorchlu přes hory až ke kadidlu

Co víc si přát? Můžete v klidu odpočívat na pláži a šnorchlovat, nebo si užívat islámskou architekturu rušných měst. Pokud vás už obojí omrzí, vydejte se do horských vesnic, abyste poznali jedinečný život starého světa.

Sultanát Omán nabízí obrovské spektrum možností, jak se vyřádit, tak i užít si exotiky. Naše dobrodružství trvalo týden, což je poměrně krátká doba na poznání Ománu. Červen není zrovna ideální doba pro cestování v oblasti obratníku Raka, ale neměli jsme jiné volby. Po celou dobu nás na pobřeží Indického oceánu pronásledovala 100% vlhkost. Takže stan a spacáky zůstali zabalené. V horách to bylo o něco lepší, ale na kempování to nebylo. Zažili jsme teploty něco málo přes 40°C a ke konci i 29, ale s tou vlhkostí to byla taková parní sauna při jakékoliv teplotě. Ale zážitky, dobrá kuchyně, exotika a nádherná krajina přebily špatný pocit z počasí.

V pátek odpoledne jsme přiletěli do hlavního města, Maskatu. Na letišti jsme si pronajali auto v Budgetu a vyrazili. Ze Seebu, mezinárodního letiště, je to asi 30 km do centra. I když určit centrum je poměrně těžké vzhledem k tomu, že se Maskat skládá z několika části – Qurm, Ruwi, Mutrah, Starý Maskat a dalších, které se rozkládají v délce několika km podél pobřeží Ománskeho zálivu.

My jsme jeli do centra – směr Qurm a Mutrah. Ještě za světla jsme spěchali na veřejné pláže a prozkoumat Maskat. Pláž byla plná Indů, Pákistánců a Ománců, kteří se koupali v tradičních hábitech a abájích. Jen místní Ománci řádili v šortkách a pár odvážných Poláků v klasických plavkách. Po zbytek večera jsme prozkoumávali pobřeží a tržnici Mutrahu a Starého Maskatu, noční palác sultána a pevnosti Mirani a Jalali.

Od delfínů k želvám

Ráno jsme vyrazili na skleněnou loď (Glass boat), kterou jsme si objednali večer v místní cestovce. Program byl zaměřen na pozorování delfínů a šnorchlování. Vyrazili jsme do divokých vln hledat delfíny, v lepším případě nějakou velrybu. Byla to nádhera vidět delfíny, jak skáčou a plavou ve volné přírodě. Oceán byl ten den neklidný, takže naši průvodci vybrali pro šnorchlování korály v klidné zátoce. Pohostili nás tradiční kávou a datlemi. Viděli jsme obrovské tyrkysové ryby, snad všechny hrdiny z pohádky Hledá se Nemo a na závěr korálovku, želvy ten den asi stávkovaly. Na cestě zpět jsme minuli nejznámější hotelovou zónu hotelu Palac Bustan a nádherný gigantický útes.

Výlet skončil a my zamířili na nejvýchodnější cíp arabského poloostrova. Spíše na konec světa. Prvních 90 km jsme jeli po asfaltové silnici horskými průsmyky směr Qurayat. Z Quarayatu vede pobřežní silnice až do Sur. Divoké pláže, chudobné a ospalé rybářské vesničky, vyschlá wádí, či malé oázy na úpatí majestátných hor, bylo naší odměnou za tuto divokou cestu. V budoucnu tudy povede dálnice. Část byla již postavena, a tak jsme ji naplno využili.

V nedokončených úsecích jsme absolvovali trek. Postupně jsme zvládli všechny zpevněné, šotolinové, kamenité cesty. Nejhorší úsek byl asi po 100 km, kde se zrovna budoval most přes obrovské wádí. Museli jsme jet asi 10 km po šotolinové cestě, a to i do prudkých svahů. Pak jsme opět přejeli na novou dálnici, kde už stály budky na výběr mýtného. Čas byl neúprosný, minuli jsme známou jeskynní proláklinu Bimmah blízko vesničky Dibab. Po 4 hodinách jsme dojeli do přístavu Sur, známého ruční výrobou klasických lodí dhow a pěknými plážemi. Byli jsme v Hormuzském průlivu.

Dále jsme pokračovali do Ras Al Jinz. V šeru tam vystupovalo pár malých zděných a dřevěných budek, které později místní nazvali vesnicí. Šílené, tady někdo bydlí? Přijeli jsme na konec cesty, dál už nebylo kam. Před námi byl pár desítek metrů vysoký kopec a budova, budoucí muzeum, připomínající hráz. Vypadalo to zpustle. Tak tohle je Ras Al Jinz? Naštěstí zvědavost nám nedala a za budovou jsme objevili přírodní park a kemp velikosti fotbalového hřiště, ale bez trávníku. Tvrdý, kamenitý povrch pozvolna přecházející v divokou pláž. Tam byl už přísný zákaz vstupu. Vydat se sem můžete pouze s průvodcem a s povolením, které vyřídíte na místě. Výjimkou jsou táborníci, kteří mohou brzy ráno sami na pláži sledovat právě vylíhnuté želvičky. V kempu je pár zděných otevřených přístřešků, kde můžete spát nebo rozbalit stan. Součástí areálu má být v budoucnu muzeum věnované právě želvám.

Průvodce přichází vždy po deváté hodině večer. Náš volný čas jsme využili k hledání ubytování. Teplo a vlhko nás vyhnalo do hotýlku v pusté a malinké vesničce Ras Al Hadd. Ten večer se přijela na želvy podívat i hlučná skupina Indů. Během hodinky jsme viděli tři obrovské želvy zelené klást vejce. Tyto želvy žijí až 150 let, dorůstají do velikosti 1,5 m a na pláž se poprvé vrací až za 25 let. Opět na nás dýchla síla a divokost přírody. Bohužel, nám na záda dýchala i skupina z Indie.

Mezi horami a pouští

První část cesty jsme se cítili jako na konci světa. Obrovské útesy a Indický oceán na jedné straně, poušť na druhé. Poloprázdné rybářské vesničky, sem tam chybějící kus cesty jako památka na cyklón Gonu, sem tam přes cestu písečná duna. Po hodině jízdy jsme se dostali k vesničkám Jalal Bani Bu Hassan a Jalan Bani Bu Ali známými datlovými háji, blátěnými domy a malými pevnostmi. Další úsek cesty vedl mezi pouští a polopouští Wahiba sands z jedné strany a horami Al Hajar z druhé strany. V tomto období jsou beduínské kempy v poušti zavřené. V sezóně nabízí Beduíni jízdu na velbloudech, na čtyřkolkách a tradiční večery. Po šesti hodinách jsme dosáhli našeho cíle, Nizwy.

Cesta pevností a pramenůdo Misfah

Pokračovali jsme dál, přes 400 let starou vesnici Al Hamru do pohádkové vesničky Misfah v horách. Kamenné domečky na skalách, banánovníky, kokosové palmy, oleandry, falaje přivádějící vodu z hor, nádherné výhledy do údolí, ženská mešita, úzké uličky, příjemní Ománci, takový byl Misfah. Obyvatelé byli velmi přátelští, většina starších byla poloslepá nebo slepá. Zřejmě to způsobuje silné slunce a žádná péče o šedé a zelené zákaly. Museli jsme dál, protože večer jsme chtěli být blízko letiště v Seebu. Měli jsme před sebou necelých 300 km skrz západní pohoří Hajar. V rychlosti jsme projeli dvě pevnosti Bahla a Jarbin. Dalším cílem byly dvě horské vesnice s horkými prameny a podle průvodce jedna z nejhezčích cest Ománu. A byla to pravda. Surové železité hory – červené, černé, šedé, hnědé místy až zelené se střídaly podél cesty asi 100 km. U horských pramenů v Rastaqu a Nakhalu jsme zastavili a vychutnali si klid a místní atmosféru. Nenechali jsme si ujít pevnost Nakhal patřící mezi skvosty sultanátu.

Nejširší nabídku průvodců a map Ománu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

Za vůní pryskyřice

Ráno jsme odletěli do Salaly, 1000km vzdálené destinace v pohoří Dhofar, blízko jemenských hranic. Je to výjimečné místo, během roku tady málokdy stoupne teplota přes 30 stupňů a v červnu přichází monzunový déšť, tzv. khareef. Během monzunů se promění Salalah v ráj na zemi, všechno zezelená a wádí se naplní vodou a vodopády. Na letišti jsme zamířili do Budgetu a vyrazili směr Mughsail, asi 50 km směrem k jemenským hranicím. Jedná se o přírodní jeskyni a průduchy v pobřeží, které při nárazech masivních vln vytváří na pevnině gejzíry a zvuky jakoby dýchal gigantický obr. Oblast je známá nejen ze Starého zákona, ale také pravou pryskyřicí, která se vyváží do celého světa, včetně Vatikánu. Rostou tady baobaby, oleandry, banánovníky, kokosové palmy. Můžete narazit na stovky druhů ptáků, chameleóny a další havěť. U této přírodní rezervace je malá restaurace s vyhlídkou. Směrem k Salale se rozprostírá dlouhá pláž s přístřešky pro piknik. Pokračovali jsme serpentinami směrem na Jemen. Po cestě jsme viděli vyhlídky, a to buď na Indický oceán nebo na obrovské wádi na druhé straně.

Po návratu do Salaly jsme se ubytovali v Salalah Beach Villas 50 metrů od oceánu, s božím výhledem. Večer jsme strávili v restauraci mezi místními s domácím grilem, vodní dýmkou a projekcí, kde běžel indický film v duchu Jamese Bonda.

Exotika jak se patří

Brzy ráno jsme se vydali směr Mirbat přes rybářskou vesnici Taqah. Místo je známé svou rybářskou baštou a divokými plážemi, plnými krabů. Vesnička Taqah vypadala jako z hororu, nikdo nikde, vše pusté a zavřené. Na této scéně se pak vynořil jeden bangladéšský zatoulanec sbírající odpadky a pastevec se stovkou velbloudů přímo na pláži. Před Mirbatem jsme zastavili u mauzolea a hřbitova Alího. Muslimský hřbitov je prostý, a zároveň chaotický. Změť kamenů, malých u nohou a větších u hlavy, toť vše. Poté jsme pěšky pokračovali k divokým plážím, kde se nám pod nohama hemžily stovky krabů.

Mirbat, polorozpadlá vesnice, pevnost zničená cyklónem, staří Ománci, pár Indů a lodě vracející se z rybolovu. Ten den chytli žraloka, který připomínal kočkovitou šelmu. Než se ryby dostanou na tržnici do Salaly, můžete si je rovnou koupit na místě. Na cestě zpět jsme minuli obrovskou travertinovou stěnu wadi Dharbat vysokou asi 300m. V sezóně, od října do května, ji zdobí vodopády. Na cestě zpět jsme sjeli k druhé největší propadlině na světě. Je široká asi 100 na 250 metrů a rostou v ní baobaby. Večer jsme opět strávili mezi příjemnými Ománci v pobřežní restauraci. Vychutnali jsme si čerstvé ananasové, mangové, papájové džusy a místní pochoutky.

Poslední den ráno jsme si nenechali ujít místní tržnici s ovocem a dali si čerstvý kokos a papáju. Poslední chvíle jsme relaxovali v bazénu a v divokých vlnách oceánu. Lepší tečku za naším putováním jsme si nemohli přát.

Maskat – Sur – Máte 2 možnosti jak zdolat tuto trať. Buď jet 450 km (asi 6 hod) po dálnici nebo 240 km (4 hod) pobřežní trek, kde všichni průvodci a chytré knihy doporučují čtyřkolky. Info z netu a později i náš vlastní trek ukázal něco jiného. Jde to už i běžným autem. V době našeho cestování už byla na pobřeží vybudována velká část dálnice, která má propojit Qurayat – Sur.
Ras Al Jinz – Unikátní přírodní rezervace. Každý den sem zavítají želvy z Jemenu, Malajsie, Malediv či Indie a Austrálie naklást v noci vejce. A vy se na to můžete dívat z 1 m. Toto představení začíná v 21.30 h. Je zde možnost kempování a ranního sledování právě vylíhnutých želviček.
Alkohol – Cizinec si smí přivézt 1l alkoholu na hlavu, což je od muslimské země milé.
To stojí za to – V našem hotýlku v Maskatu byl licencovaný bar. Tmavý bar se zpívajícím Arabem u kláves a na malém pódiu 5 marockých holčin s určitými záměry a rozměry v barevných šatech jak z harému, ty kroutily zadky a boky. Různě točily rukama a mrkaly na přitomné, některé kreace připomínaly igráčky v akci nebo zpomalený film, který nemá konce. I tady se umí bavit…
Mapy – Není třeba kupovat drahé mapy, je lepší si vyzvednout na letišti zdarma pěkné průvodce jednotlivými regiony, společně s mapami v turistických info.

lucie kinkorova

Myslim, ze by jeste bylo uzitecne uvest orientacni ceny cestovani. Pamatuji si, ze 2008 pri srovnani cen hotelu v Omanu s cenami ve vetsine Asie, hlavne jizni, jsem byla uprimne vydesena. A misto 20 – 50 dolaru za noc v nejlevnejsim hotelu jsme nakonec zvolili jako reseni najem auta za asi 10 dolaru a den a spali v nem nebo ve stanu vedle.

Stejne tak se nam prodrazily prvni dny v Muskatu a okoli, kdy jsme dali za dopravu taxiky a autobusy vic nez bychom byvali byli dali za auto. Verejna doprava neni v Omanu moc rozvinuta a pokud jsou autobusy, tak jen mezi mesty (kde toho ve srovnani treba s Jemenem az tak moc zajimaveho neni). Ale spousta prirodnich kras je mimo trasy hlavnich silnic, takze do pronajmu obycejneho osobaku se urcite vyplati investovat.

lucie kinkorova:

Oprava – ceny, ktere uvadim vyse v reakci jsou v rialech, ne dolarech. Na dolary je treba nasobit ca dvema (12/2008).

Robert

Ahoj Lucie, ceny ubytování v Ománu jsou opravdu poněkud dražší. My jsme platili od 10 do 25 OMR (Ománský Rijál = 2,6 USD)podle kvality služeb. Např. Guesthouse v Seebe 10, Guesthouse v Salale, hotel Nizwa, Hotel Ras Al Hadd 20, Qurum beach house 25. Hotely jsou vždy ze snídaní či bazénem. Ale v sezóně můžeš spát ve stanu, tady je šance jak ušetřit. Každopádně pronajmutí auta považuji v této zemi za nezbytné pro poznání. Ceny pronajmutí aut se všude ve světě u větších společností pohybují podobně (a tady je jistota pojištění a pomoci v nesnázích, větší počet poboček atd.) Cena benzínu na Arabském pol. je směšná vůči ČR (bylo to kolem 7 KČ. Dalším faktem, který určuje cenu ubytování je okolí. Zkus se podívat na ceny ubytování u sousedů – SAE, Bahrain. Nemůžeš srovnát ceny s rozvojovým Jemenem. Asi tak bych to viděl já. Zatím Ahoj R
PS S těmi autobusy souhlasím

ali

ahoj, mám dotaz ohledně stanování. Jsou v Ománu klasické kempy nebo se spí jen tak. A jaké jsou ceny za postavení stanu ? díky moc za informace. ali

Petr
ali:

Ahoj, v Omanu klasicke kempy nejsou. Na druhou stranu se da kempovat „temer“ vsude. Sami omanci jsou zvykli kempovat v ruznych wadi. Na plazi to urcite jde take, ale lepsi je stan rozbit dal od nejake civilizace. Ne vsude se na vas budou divat tak privetive, jak je Oman prezentovan.
Na kempy se da narazit napriklad v Wahiba Sands nebo u Ras Al Hadd, ale stan vam nepovoli postavit. Za noc chteji vetsinou ~20RO vcetne vecere/snidane.
Jinak jeste k cestovani. Vyhnete se autobusum, nic neuvidite a jeste je to dost nepohodlne. Abyste neco videli, tak je v podstate nutnost si pujcit 4×4, protoze jsou oblasti kam se bez offroadu nedostanete nebo vas tam ani nepusti (Jabal Al Akhdar).
No a pokud budete mit nejaky dotaz, tak dejte vedet. Uz nejakym rokem bydlim v Muscatu a velkou cast Omanu uz jsem procestoval.

Lucie

AhojPetre,
muzu se zeptat, co v MCT delate a jak se Vam tam libi? Ja tu ted take ziji, nevim, jak si tu zvyknout. Zatim moc nadsena nejsem. Jsem provdana za Omance a zatim jsem v domacnosti, ale dlouho to asi nevydrzim. Co byste mi poradil na zlepseni nalady? Muzu tu nekdejezdit na koni? Muj muz rika, ze pouze Omanci mohou. Jsou tu nake kurzy tancu, web design, aerobiku,…cokoliv, co by mi to tu zprijemnilo pobyt. Dekuji Vam
Lucie

Vláďa

Ahoj Petře,
chtěl jsem se tě zeptat, zda se dá jet do Omanu v druhé polovině července. Vím že tam bude horko, ale spíše mne zajímá, jak je to s monz. dešti. Chceme spát ve stanech a půjčit si auto. A na kolik nás přijde jidlo na den. Jíst budeme v těch nejlevnějších zařízeních.
Předem děkuji za informace o této překrásné zemi.
Měj se, Vláďa

Jitka Vykopalova
Petr:

Zdravim vsechny zajemce o Oman a hlavne Vas, Petre, planujeme jet s manzelem na dovolenou do Omanu, do Salalahu. Moje otazka je jestli je opravdu mozne si vzit s sebou do kufru alkohol, pokud vim, tak ne, clovek muze dostat za to i pokutu, ale v teto reportazi autor pise, ze 1l alkoholu je poveleno si s sebou vzit… jak je to prosim tedy? Nepovazujte prosim mou otazku jinak nez za zkusenost, ze bily alkohol povazujeme, dle rady nasich znamych, velkych cestovatelu, za lek/prevenci proti zaludecnim a strevnim potizim…
S pozdravem Jitka V.

Bohouš
Petr:

ví někdo jak je to stím dovozem alkoholu? Na MZV píšouže se nesmí dovážet, tady jsem se dočetl milou info že ano…
Dík B

Bohouš
Bohouš:

tak si sám odpovím – z oficiálních Ománských stránek:

Customs Regulations

Duty Free Customs Allowance

Arriving passengers are allowed to carry the following duty free items into the country:
Tobacco: 400 Cigarettes
Perfume: 100ml
DVD’s: 5 Nos.
Wine or Liquor:* 2 bottles (max 2 litres) or 24 cans.

* Passenger who are Non Muslims and over the age of 21.

Zuzka

Ahoj Petre,

Mohu se zeptat jak to momentalne vypada s praci v Muscatu? Chtela bych se tam vypravit za 2 tydny a najit si praci. Bydleni mam u kamaradky anglicanky co tam uci. Neco jsem obeslala ale zatim moc odpovedi nemam, spis vsichni pisou az dojedu at se ozvu.

Diky

Zuzana

Luděk
Zuzka:

nevíte kolik stojí cigarety v Ománu?

Jirka (nick Boba)
Petr:

Ahoj Petře, moc rád bych trochu procestoval Omán. Jen tak sám autem ještě teď do Vánoc, ale na netu jsem moc informací nenašel. Můžeš mi dát na sebe kontakt? Dík Boba

kateřina kýtová

Dobrý den, Petře,
chystám se březen/duben do Ománu a v této souvislosti bych vás chtěla poprosit o dvě tři rady na cestu – mohli bychom se případně spojit? Např skrz fb? Děkuji převelice 🙂 Kateřina

Petr:

Mohu se zeptat na levné ubytovvání v Muscatu pro tři ženy? Přilétáme v půl třetí ráno – nevíte, zda v tuto hodinu si lze na letišti půjčit auto? Děkuji

Petr II

Můžu se zeptat, na kolik vyjde vypůjčení auta 4×4? Počítám, že auto je na rozdíl od Jemenu bez řidiče.

Petr
Petr II:

Odhadem 20-25RO/den. Pokud je to na delsi dobu, tak je rate nizsi. Ridic neni potreba.

julkka

Ahoj,co nám můžeš poradit jsme v ománu od 18.3.12 do 25.3.12,jsme dvě holky ( ubytování, cestování)
Dík Julka

Helena

dobry den, vyrazim v dubnu 2014 do dubaje za kamaradkou a hledam nekoho, kdo se mnou vyrazi na 3 dny na vylet do omanu. Mate nekdo zajem? Diky. H.

jozef

som momentálne v ománe.najlacnejší hotel som našiel na pobreží pod surom asi 130km,al ashkharah je to 1+.cena je 12ro čo je 24eur.vedla je reštaurácia,tú treba obísť tam už vedia čo je to turista.za večeru mi vyrýtal 5.700ro-11.4eur.kúsok v meste sa bežne naobeduješ v ,,koffi,,do 1ro.inak je tu dosť draho,až na benzín 1L/0.25eur.stredne velké auto s motorom 1.6 stojí od 16-18ro.2liter už 20 a viac.

Gabriela

Zdravim vsechny cestovatele, zvlaste ty, co se doslechli o Omanu a cteji sem vyrazit. Jsem v Omanu desli dobu, rada poradim nebo podam nejnovejsi info pred odjezdem i o mistnich zvyklostech, na co se pripravit a kam se tu vydat. Kdybyste meli zajem o par informaci ocima cecha o Omanu:) Zdravi Gabi:)

Ali
Gabriela:

Měl bych dotaz ohledně Jebel Shams. Dá se zvládnout cesta z Nizwy do Jebel Shams autem 2wd nebo je nutné auto 4wd? dík za info Ali

Rena

Ahoj Gabi, v listopadu se chystáme na delší dobu do Dubai a také bychom chtěli na pár dní zajet do Ománu. Písni mi prosím na mail [email protected] nějaké info, každá rada na cestu dobrá. Díky moc. Rena

Miloš
Gabriela:

Ahoj, chystám se s přítelkyní v listopadu 2014 na dva týdny projet Omán autem. Můžu poprosit o případné tipy či rady na cestu? díky moc, [email protected]

Pepa

To bych moc rad…prosim,napises? [email protected]
Dekuji

markéta
Gabriela:

Ahoj, chtěla bych poradit ohledně cestování po Omanu, jsme dvě ženského pohlaví, chceme si půjčit auto a přespávat v kempech. Je to bezpečné? Chtěly bychom vyrazit příští rok na podzim. Děkuji za jakékoliv nápady a připomínky a rady. Markéta

Markéta Zachařová

Dobrý den Gabrielo, chci vyrazit do Ománu v listopadu 2016 a potřebovala bych poradit? Lze se s Vámi spojit třeba přes e-mail? ([email protected]).

Marie
Gabriela:

Ahojky Gabi, ještě to platí ? …že se vyskytuješ v této lokalitě ? Jak jemožné tě kontaktovat ?

Marcel

Ahojky Gabi, stale v Omanu?  Diky

Gabriela:

Milá Gabi, poradíte levné ubytování v Muscatu? Přilé=táme v půl třetí ráno, je možné si hned půjčit na letišti auto? A je možné se třeba dospat někde na pláži? Děkuji

Eva:

Zkuste airbnb. Pravdepodobne ano, podivejte se na oteviraci dobu mezinarodnich pujcoven. Obecne na omanskych plazich neni problem, ale nevim, jak se na to divaji v Maskatu (stan bych tam asi nestavel). Pokud nemate odbavene zavazadlo, muzete asi dospat i pred imigracnim na mnoha mekkych dlouhych sedackach (ale nezkousel jsem).

Eva

Ahoj Gabi, nevim, jestli stale jsi v Omanu, alle take bych uvitala jakekoliv informace o Omanu na [email protected] . Chystam se tam s pritelem ted pres vanoce. Budou dva tydny na procestovani stacit? Budu vdecna za par tvych hintu:)) Dekuji Eva

Hana

Dekuji autorovi za skvely navigacni clanek! Vyrazim zitra na road trip z dubaje do Omanu na par dni a uz ted nevim, kam jet drive, ale tak to ma byt! Tak Dekuji a stastne cestovani ˘

Ondra Valeš

Ahoj, máme v plánu se do ománu také vypravit, někdy v koncem roku.Mam strach, že budou wádí vyschlá a přijdeme o koupačku v krásný čistý vodě.Můžeš mě prosím napsat, kdy je ve wádí voda?Nebo kdy tam vůbec nejezdit? mail : [email protected]. Děkuji mockrát!!!

Ondra Valeš:

V některých je voda celoročně.

Jarda

Chtěli bychom s ženou  na měsíc cca listopad do Ománu.Již rok tady není žádný příspěvek.Neporadíte ? Jedná se o cestu s batohem. Děkuji za typ.Jarda

Marcel
Jarda:

Zdravim, jak dopadla cesta s batohem do Omanu? Se ptam, protoze se tam chystam v zacatkem unora. Diky

Kristina

Tento příspěvek byl redakcí smazán jako nevhodný

Lenka

Ahoj zdravím, v Ománu jsme také byli, plánujeme jestě jednou Dafár. Četla jsem o propasti u Mirbatu, na mapě to není, můžu se zeptat kde to je? Přibližně nebo GPS? Mám už připravené cíle a tohle by mě taky zajímalo. Díky za odpověď a přeju pěkné zážitky na cestách Lenka