Kolik utratí Češi za sportovní vybavení a oblečení a za co?

Kolik utratí Češi za sportovní vybavení a oblečení a za co?

V únoru 2010 se na brněnském výstavišti konal společně s veletrhy módy Styl a Kabo 3. ročník veletrhu S1 – vybavení pro outdoor a zimní sporty. Pro společnost Veletrhy Brno realizovala agentura Ipsos Tambor exkluzivní průzkum spotřebního a nákupního chování v oblasti sportovního vybavení a oblečení. Výzkum proběhl v lednu 2010 na reprezentativním vzorku populace ČR starší 15 let o velikosti 1038 respondentů.Jedním z hlavních zjištění výzkumu bylo, že průměrná útrata české populace za sportovní vybavení a oblečení činí cca 4800 Kč.

Kolik utratí Češi za sportovní vybavení a oblečení a za co ?

V únoru 2010 se na brněnském výstavišti konal společně s veletrhy módy Styl a Kabo 3. ročník veletrhu S1 – vybavení pro outdoor a zimní sporty. Pro společnost Veletrhy Brno realizovala agentura Ipsos Tambor exkluzivní průzkum spotřebního a nákupního chování v oblasti sportovního vybavení a oblečení.

Výzkum proběhl v lednu 2010 na reprezentativním vzorku populace ČR starší 15 let o velikosti 1038 respondentů.
Jedním z hlavních zjištění výzkumu bylo, že průměrná roční útrata české populace za sportovní vybavení a oblečení činí cca 4800 Kč.

Oblíbenost sportovních aktivit

Češi mají nejvíce v oblibě turistické výlety v tuzemsku, během posledního roku vyrazilo na minimálně čtyřhodinový výlet alespoň jednou 70 % populace a téměř čtvrtina populace vyrazila na výlet dokonce častěji než 5x. Polovina Čechů byla alespoň jednou na cyklovýletě (v minimální délce 4 hodiny), čtvrtinu populace pak můžeme označit za aktivní cyklisty – na cyklovýlet vyrazili více než 5x. Stále větší oblibě se těší také zimní sporty. Na lyže či snowboard do tuzemských hor vyrazilo alespoň jednou 30 % Čechů, do zahraničí ale jenom 17 %. Aktivnější jsou v tomto směru mladí lidé do 34 let a lidé s vyšším vzděláním. Na cyklistický výlet vyrážejí častěji muži, v ostatních aktivitách nebyly mezi muži a ženami zjištěny významné rozdíly.

Obr. 1. Sportovní aktivity vykonávané v posledních 12 měsících (v %)

Sportovní aktivity

Nákupní chování v oblasti sportovního oblečení a vybavení

Jak vyplývá z jiných výzkumů Ipsos Tambor, česká populace v době ekonomické krize výrazně více zvažuje své útraty, přesto více než třetina populace plánuje nákup nějakého sportovního oblečení. Dalších 27 % plánuje nákup funkčního prádla, přibližně čtvrtina populace nákup obuvi pro turistiku či horolezectví a oblečení pro zimní sporty. Sjezdové lyže plánuje nakoupit 9 %, snowboard 6 % a běžecké lyže 5 % populace.

Obr. 2. Plánovaný nákup v následujících 12 měsících

Plánovaný nákup

Sportovní oblečení a vybavení lidé nejčastěji nakupují ve specializovaných sportovních obchodech typu Sportissimo, Intersport (53 %), 32 % nakupuje na internetu, 28 % v hypermarketu či supermarketu a 22 % ve specializovaných outdoorových prodejnách typu HUDY sport, Rockpoint atd. Velký význam pro rozhodnutí o nákupu mají doporučení kamarádů či příbuzných (48 %). Lidé se dále rozhodují díky informacím na webových stránkách výrobců (32 %) či na specializovaných sportovních webech (25 %). Sportovní časopisy jsou zdrojem informací zejména pro muže.

Za sportovní oblečení a vybavení utratili loni lidé v průměru 4 780 Kč. Více za sportovní oblečení / vybavení utráceli lidé s vyšším vzděláním a také lidé mezi 25 a 44 lety.

Obr. 3. Průměrná útrata v Kč za sportovní vybavení / oblečení v posledních 12 měsících

Průměrná útrata

Markéta Pavelková, Account Manager agentury Ipsos Tambor, k tomu dodává:
Pěší turistika a cyklistika jsou u české populace dlouhodobě nejoblíbenějšími sportovními aktivitami. Významnému nárůstu zájmu se těší i outdoorové aktivity a zimní sporty – tyto oblasti lze do budoucna považovat za velmi perspektivní. To vše souvisí i s postupným obratem ke zdravějšímu životnímu stylu.

Informace o Ipsos Tambor

Ipsos Tambor poskytuje komplexní služby v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění včetně poradenské činnosti. Má za sebou více než 17 let činnosti – v r. 1992 vznikla společnost Tambor, která se v r.v roce 2006 stala součástí sítě Ipsos – jedné z největších světových výzkumných sítí v oblasti výzkumu trhu.
Ipsos Tambor spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 64 zemích světa a disponuje více než stovkou zkušených pracovníků v ČR. Ipsos Tambor je členem profesních organizací ESOMAR a SIMAR, řídí se dle jejich etických principů a metodických pravidel.
Více na www.ipsos.cz.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: