Plánujete poznávací cestu do vzdálených zemí a vybíráte si z nabídky cestovních kanceláří? Přinášíme vám několik rad, na co si dávat pozor a jaké otázky klást.
- S jakou leteckou společností a spojením poletíte. Vždyť i cesta je součástí dovolené a může být i zážitkem při letu s Emirates, Singapore Airlines, Cathay Pacific a dalšími. Nemluvě o pocitu bezpečí a úrovni služeb na palubě.
- Jsou v programu uvedené konkrétní hotely, kde budete ubytováni? Pokud CK neuvádí konkrétní hotel, čeká na poslední chvíli, kde najde v daném místě ubytování. Nejlepší hotely pak jsou samozřejmě vyprodané. Dobře víme, že 4* a 4* se mohou v kvalitě a poloze velmi výrazně lišit. Jinými slovy, pokud pojedete na víkend do Prahy nebo Brna, také se budete ptát, kde hotel leží a shánět informace o jeho kvalitě. Proč by to mělo být jiné při cestě do Peru, Jižní Afriky nebo Vietnamu.
- Najdete v programu věty typu „pokud zbude čas„? Co se stane, když čas nezbude? Vrátí vám CK peníze za neuskutečněný výlet nebo naopak budete doplácet, pokud čas zbude?
- Čtete si v programu zájezdu romány o historii a krásách měst a oblastí? To je fajn, ale obvykle to jen zaplňujte prostor, protože program je fakticky prázdný. Vezměte si tužku, papír a sepište si faktické body, co skutečně uvidíte a co je zahrnuto v ceně. Možná budete překvapeni.
- Pozor na slůvka „fakultativně“ v programu. Program vypadá hezky, ale budete platit další peníze navíc.
- Jsou v ceně programu veškeré výlety a poplatky, které stejně na místě musíte zaplatit (vstupy do národních parků a památek, víza, letištní taxy, zdravotní pojištění apod.)?
- Porovnejte si, zda cena zahrnujeme i některé nadstandardní výlety. To může být zajímavé zpestření cesty. Co např. let vrtulníkem nad Viktoriinými vodopády? Předplacením výletu můžete ušetřit peníze – na místě mohou být podobné atrakce dražší.
- Namalujte si mapu a spočítejte, kolik km denně ujedete v autobuse. Pokud máte každý den v programu 200-400 km přejezdů, strávíte dovolenou za oknem autobusu a nic neuvidíte. Méně programu je někdy více a strávit 2 noci v hotelu, tj. 1 celý den na zajímavém místě, je daleko příjemnější než každodenní stěhování.
- Není někdy lepší letět než strávit 5-8 hod v autobuse? Ptejte se své CK, když se vám itinerář nezdá. Např. proč máte jet tam a zpět 1000 km autem, když můžete aspoň 1 cestu absolvovat letadlem a ušetřit tak celý den dovolené.
- Jak velká je plánovaná skupina? Tj. máte pocit individuální dovolené (do 10 osob) nebo je to akce pro 15-30 lidí. Malá skupinka má velké výhody: přesuny jsou rychlejší, nečekáte neustále na opozdilce, večer posedíte společně u 1 stolu s průvodcem, zajdete na sklenku vína, s průvodcem budete více v kontaktu a můžete se ptát.
- V neposlední řadě malý min. počet osob pro realizaci zájezdu je velká šance, že se cesta uskuteční. Není nic horšího než měsíc před odletem dostat zprávu, že z důvodu nenaplnění kapacity míst se zájezd ruší.
- Letí průvodce s vámi už z Prahy a je tak s vámi po celou dobu trvání zájezdu, nebo bude česky mluvící průvodce na místě (a bude k dispozici každý den?). Místní průvodce logicky po práci odejde domů a objeví se až další den, pokud je nějaký naplánvaný program. Letí-li s vámi průvodce už z Prahy, je k dispozici po celou dobu a může vám i večer ukázat místní restaurace, bary či jinou zábavu
Přejeme vám šťastný výběr a hodně cestovatelských zážitků.
Autorem článku je Tomáš Endriš, cetovatel, který žil na Filipínách a zamiloval si jižní Afriku. Pracuje jako ředitel cestovní kanceláře Marco Polo a s klienty procestoval celý svět. Mezi jeho další koníčky patří cykloturistika a golf.
Nejlepší je ale na tohle celé se vybodnout a jet si hezky po své vlastní ose, sbatohem s těma nejnezbytnějšíma věcma, kouknout se tam, kam noha turistova příliš často nedopadne, poznat místní lidi i přírodu, ne hotel v letovisku zaflákaném turisty, který se zemí nemá prakticky nic společného, ne? Tak to aspoň vidím já.