Doprava

Do Turkmenistánu je nejjednodušší letět, spojení je ale poněkud komplikovanější. Pravidelné lety do Ašchabadu jsou z Moskvy (let trvá čtyři hodiny) a Kyjeva (pět hodin). Letenky z Ašgabatu musí být uhrazeny v manatech. Silnice je mezi Turkmenistánem a Kazachstánem (+ hraniční přechod s poměrně špatnou cestou), Uzbekistánem (hranice na severu a na východě Turkmenistánu, nejvýznamnější je Farab na cestě z Turkmenabatu/Čardžou do Buchary. Hraniční přechod s Íránem je v Serachsu (nedaleko Mašhadu), Bádžgírán/Howdan (nedaleko Ašgabatu) a na západě země. S Afghánistánem je otevřený přechod Kuška na jihu Turkmenistánu a další nedaleko afghánského města Majmana). Veřejná příhraniční doprava neexistuje, je nutno dojet na hranici a odtud najít další dopravu do vnitrozemí. Železniční spojení se sousedním Uzbekistánem neexistuje (uzbecké vlaky jedou objízdnou trasou). Z přístavu Turkmenbaši (Krasnovodsk) plují lodi do Baku v Ázerbájdžánu a Astrachani v Rusku.

K řízení osobního vozu v Turkmenistánu potřebujete mezinárodní řidičský průkaz, většinou však stačí náš řidičský průkaz s překladem. Půjčovny zatím v Turkmenistánu neexistují, je však vhodnější pronajmout si auto s řidičem. Cenu je však třeba vždy vyjasnit předem. Ve všech městech bylo přejmenováno mnoho ulic, ale obyvatelé používají staré i nové názvy, což může domluvu poněkud komplikovat. Silniční síť je dobře udržovaná především v okolí Ašgabatu, ostatní silnice jsou ve špatném stavu. Postupně se však rekonstruuje hlavní silniční tah Türkmenbašy-Ašgabat-Mary-Turkmenabat. Řidiči bývají nedisciplinovaní a agresivní.

Základní páteří turkmenské železniční sítě je trasa Turkmenbašy (Krasnovodsk) – Ašchabad – Tedžen – Mary – Turkmenabat (Čardžou) – Urgenč (Uzbekistán) – Dašoguz – Nukus (Uzbekistán). Z této trati odbočují větve Tedžen – Sarachs a Mary  -Serhetabad (Kuška) a Turkmenabat (Čardžou – Atamyrat (Kerki). Teoreticky existuje spojení Ašgabat – Konja Urgenč – Dašoguz, avšak tento vlak je velmi pomalý s častými zpožděními zaviněnými místy katastrofálním traťovým svrškem (trať byla otevřena v roce 2005 k narozeninám prezidenta, avšak z tohoto důvodu jsou některé úseky spíše Potěmkinovou vesnici). Po všech těchto tratích jezdí alespoň 1x denně vlaky. Přesto patří vlak k základním prostředkům pohybu na dlouhé vzdálenosti v zemi. Navíc vlaky často jezdí přes noc (trasa z Ašchabadu do Turkmenbašy nebo Turkmenabatu), čímž lze ušetřit za ubytování a seznámit se s mnoha zajímavými lidmi. Jízdenky se prodávají pouze na pas, dvojí ceny nejsou uplatňovány.

Autobusy sice jezdí, ale rozhodně to není síť, na kterou je cestovatel zvyklý z Blízkého Východu. V okolí větších měst je možné relativně úspěšně používat „příměstské“ autobusy, většinou několik desítek let staré. Relativně malá frekvence ale způsobuje naplněnost autobusů. „Lepší“ autobusy jezdí na delší vzdálenosti. V zásadě lze říci, že několikrát denně jezdí mezi Ašchabadem a Mary, v ostatních směrech je alespoň jeden spoj denně a přes pouštní oblasti jezdí maximálně 1-2 spoje denně. Ceny jsou obvykle podobné nebo o něco nižší než u vlaku.

Řídkou síť státních autobusů doplňují minibusy („maršrutky“) a taxíky, které odjíždějí, když se naplní (obdoba sběrných taxi nebo dolmušů v Íránu, respektive v Turecku). Jejich ceny jsou skutečně „tržní“, tj. vyšší než u vlaku nebo autobusu. Tento způsob dopravy je například jediný možný do a z Konje Urgenče, vč. dopravy do Ašchabadu. Je možné je zastavit kdekoliv po silnici a kdekoliv také vystoupit, přičemž cena přibližně odpovídá ujeté vzdálenosti.

Stopovat je možné a je dobré takto cestovat na málo dostupná místa, kam nejezdí autobus (Baharden). Zastaví téměř každé auto, zejména proto, že v Turkmenistánu, jako v celém bývalém SSSR, je zvykem za stop zaplatit. Místní jsou zvyklí dávat asi jako za sběrné taxi, ale jinak tak trochu platí zásada „kolik dáte, tolik dáte“. Může se vám stát, že řidič po vás jako po cizincích nebude ani peníze chtít (na druhé straně bude několik takových, kteří budou chtít peníze až příliš vehementně). Na frekventovaných trasách v okolí hlavních měst nebo na trase Turkmenbašy – Ašchabad – Mary – Turkmenabat jezdí poměrně dost aut a vzdálenosti mezi jednotlivými městy lze za 1 den bez problémů zvládnout.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: