Volná diskuse

Tibet od Karakoram Higway?

Michal

Nazdar, uvažujeme při své dlouhé cestě po Asii i o Tibetu. Děsí nás ale klasicky čínksé obstrukce a potenciálně možnost platit hutné pokuty na checkpointech. Rád bych se dostal k nějakým informacím o možnostech vstupu do Tibetu ve dvou bez permitu (na černo), pouze s čínským vízem. Nejlépe od západu od Karákoram Higway. Nějaké články jsem četl. Nebyl tam někdo loni? Změnila se nějak situace?
Taky jsem četl o dvoustranném otevření přechodu ze Sikkimu do Tibetu vždycky v letním období. Ten asi pro cizince průchodný nebude?
Díky za tip.

Zkušenosti čtenářů

senderisto

Také bych rád navštívil tibet od západu, a to z pakistanu po KHW do Kašgaru a odtud načerno do Ali v tibetu.
tyto zkušenosti bych také uvítal, hlavně :
1/ kolik zhruba nutno zaplatit řidiči aby mě provezl z kašgaru do ali a najdou se vubec takoví? a kde nejlepe
2/ co potom v ali_, nahlasit se sam na policii abych dostal pokutu a permit? a kolik to nyní stoji a na jak dlouho permit dostanu?/1měsíc?/
diky.

David G
senderisto:

Nekde v cestopisech tu je článek o přejezdu z Kashgaru pres Ali do Lhasy. Pozor – letošní rok je v Pekingu Olympiáda, takže je možné že čínská vláda kontroly výrazně zprisni – anebo vyrazne zmirni.

jeff
David G:

co vim z ječengu do ali jezdí bus nebo 4×4,jinak je to o uplatcích zaleží na dotyčným veliteli,olympiada stím nema asi nic společnýho leda, že by se konala ve lhase

David G
jeff:

Olympiada zdánlivě nemá s Tibetem nic společného, ale jen zdánlivě. Pro čínskou vládu je naprosto klíčové, aby proběhla hezky, bez problémů, bez konfliktů. Pro Čínu je to legitimizace opětného vstupu na světovou scénu a obrovská propagace.

Zároveň je třeba čekat, že se objeví protesty proti čínské vládě, z velké části zmiňující obsazení Tibetu. Skupiny místních a hlavně západních demonstrantů nejspíš budou chtít v Pekingu nebo i ve Lhase demonstrovat a ukázat na otázku lidských práv – protože i pro ně je to příležitost ke skvělé propagaci.

Čína může reagovat různě – od represe, preventivního zatýkání domácích disidentu, zastavení vydávání víz individuálním cestovatelům po určitou dobu (což není nic výjimečného) a velmi zpřísněné kontroly vstupu do Tibetu.

Anebo se Čína může snažit ukázat jinou tvář, liberálnější atd. … a Tibet opět o něco pootevřít.

Já osobně jsem plánoval na léto cestu do Tibetu taky, ale posunul jsem to na září, protože nechci riskovat, že bude ve Lhase demonstrace a cizince přestanou pouštět dovnitř. Něco takového se mi stalo už jednou s Barmou.

Naposledy jsem byl v Tibetu před dvěma lety (načerno, ale z východní strany). Nikdo mě nechytil, ale proto, že se o to nikdo moc nesnažil. Potkal jsem spoustu vojáků, úředníků a myslím, že kdyby opravdu důrazně chtěli, tak se do Tibetu načerno nikdo nedostane, ani z východu ani ze západu, ledaže by jel celou dobu zavřený v korbě, což asi není ten smysl, že.

Jinak vstup do Tibetu z východu, až úplně dole podél hranice s Barmou je velmi hezký. Hory a údolí jsou zelené (není to tedy taková náhorní poušť jako ze západní strany), jezdí tu méně bělochů než z Kashgaru, respektive skoro nikdo, cestou do Lhasy je hodně zajímavostí a prvních cca 500km se o vás nikdo nezajímá. Něco jiného je cesta ze Zhongdianu a ze Sechuanu, kudy se snaží projet dost lidí a tak to tam prý dost hlídají. Jde taky o roční dobu. Já jsem tam byl v březnu a dubnu a to mě tam nikdo nečekal, hlavní nápor je pochopitelně později v létě.

Michal
senderisto:

Čau,
http://www.hedvabnastezka.cz/zeme/cina/cina-zajimavosti-co-videt-a-zazit-z-ujgurska-do-tibetu-965

Toto je asi nejinformativnější článek, perfektní popis. Snad se toho moc nezměnilo. Pro oblast Ali by už permit neměl být podle informací potřeba, ale jde ho normálně koupit za 50Y (2006).

Chceš jít Manasarowar a Kailas? A kudy potom ven, přes Nepál nebo na sever?

jeff
Michal:

z te zap. číny,ale taky těch běloušu moc nejezdí a vojaky ,který sem davaj/asi jaksi za trest/třeba nevladaj vubec angličtinu a vo ten uplatek si ani nedokažou řict,stačí podle mě vyřidit v Isamabadu činský výzum a prostě jít do toho. Stou olympiadou to podle mě Davide malinko dramatizuješ,centralní čina asi jo,možna ještě ve Lhase skupinka nějakejch naivu,ale to fakticky nic neohrozí a činani to určitě ví ,je to fakt směšný zapad, kterej se tvaří jako že lidský prava a tak a nadruhe straně peníze a profit z obchodovaním s čínou…říkam ta cesta je v poho bud to vyjde a nebo to bude o penězích,jinak unoru ma vyjit nový LP na tibet

David G
jeff:

no možná máš pravdu

každopádně za pokus to stojí, ať už olympiáda nebo ne!

Petr

Ahoj,
Nedávno jsem se vrátil z cesty Asií. Zamířil jsem z Kyrgyzstánu do Číny a dolů do Tibetu. Jak již bylo napsáno, máte tu skvěle popsánu cestu jak se dostat do Tibetu ze západní strany.
Z Yetchengu (Karghilik) by měl jezdit každý druhý den "sleeping" autobus přímo do Ali (cca 30h). Jezdí z místa, kde mají garáže kamióny směřující do Ali. Protože jsem o autobusu nejprve neměl ani zdání, tak jsem se nejprve ptal řidičů kamionů, zda mě tím směrem nevezmou (cca 500 Y). Nakonec jsem se dopátral autobusu, který v té době (nemohu zaručit, že bude jezdit stále) jezdil každý druhý den (700 Y, 30h). Checkpointy že nebudou problém. Po cestě mě jednou kontrolovali, pas stačil. V Ali jsem si pak šel vyřídit povolení, dostal jsem pokutu 300 Y za nelegální průjezd přes Rutok a zaplatil jsem ještě 50 Y za samotné povolení. Z autobusového nádraží v Ali pak jezdil každý den jeep či autobus dále snad až přímo do Shigatse. Do Darchenu (Kailash) stála cesta cca 300 Y, dále do Shigatse pak 700 Y. Shigatse – Lhasa bus 40 Y. Checkpointů je pak po cestě nespočet, ale když jim všude, vyjma jednoho před Shigatse, stačil pouze pas, tak mě pořízení permitu trochu mrzelo. Permit se vztahoval na území celého Ali Prefecture, následovala Shigatse Prefecture, kde jsem si již permit nepořizoval a jel rovnou do Lhasy.
Z mé zkušenosti koncem listopadu, kdy jsem chtěl pokračovat dále do Yunnanu přes východní Tibet, poznamenám, že situace se může kdykoliv zhoršit a nepustí sólo turisty nikam! Viz setkání J. Bushe s Dalajlámou a jeho následné ocenění, jež mělo za následek konec mého putování dále na východ. Na autobusovém nádraží mi neprodali jízdenku a řidič sám také ne. Drepung Monastery ve Lhase byl třeba oficiálně zavřen.
Jaký vliv budou mít třeba Olympijské hry na cestování Tibetem, to neposoudím, ale jindy si troufnu říci, že se v současné době dá již cestovat Tibetem prakticky bez omezení.

David G
Petr:

Petře, díky za aktuální informaci.

Kolik dnů je tedy třeba počítat na cestu Kashgar -Lhasa? Za předpokladu, že busy jezdí.

Petr
David G:

1. den ráno: Kašgar – Karghilik (Jetzeng). 21:00 (23:00 Beijing time) odjezd do Ali (cca 30h).
3. den brzy ráno v Ali. Ve 13:00 jezdí každý den pravidelně bus či jeep do Darchenu. Cca 6 hodin.
4. den : pokud by se podařilo sehnat jeep přímo do Lhasy, cesta bude trvat zhruba dalších 36 hodin.
6. den večer se tedy dá předpokládat příjezd do Lhasy.

Měl by jezdit i přímí bus Ali – Lhasa nebo každý drudý den bus z Purangu (přes Chiu, vesnička u jezera Manosarowar, nejsem si jist jesti bus zajíždí do Darchenu). Odhaduji cestu na 30 h.

Informací je spousta. Pokračoval jsem až do Thajska, přes Laos a Kambodžu. Snad časem napíši více praktických info.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: