Vzhůru do Alp! Podporu na cestách obstará vlak

Vzhůru do Alp! Podporu na cestách obstará vlak

Bahnerlebnispfad. Tohle slovo představuje pro českého mluvčího nejen záhadný jazykolam, ale zároveň překvapivě pohodlnou vstupenku do švýcarských Alp. Železniční zážitková stezka, jak zní český překlad z němčiny, otvírá svět velehor komukoli od rodin s malými dětmi až po vitální seniory. Na pochodu velehorami je totiž při ruce vlak.

Železnice na seznamu UNESCO

A tak se dá hravě zvládnout za pár dní třeba i 130 kilometrů dlouhá štreka ze švýcarského Thusis do italského Tirana. Trasa pochodu Via Albula Bernina ve východošvýcarském (čili Česku nejbližším) kantonu Graubünden sleduje jednu z vůbec nejkrásnějších železničních tratí světa, která je mezi pouhými třemi (!) světovými drahami zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO.

Aby byly železniční zážitky co nejsilnější, hodí se místo lámání vytrvaleckých rekordů rozdělit si trasu na pěší a vlakové úseky. Úvodní údolní etapy v úseku Thusis – Bergün lze docela klidně prosvištět namísto tří dnů pochodu za pár desítek minut vlakem. Rozhodně však stojí za to vystoupit v Bergün a vyšlápnout si za necelé tři hodiny zhruba pětisetmetrové převýšení k samotě Preda u severního portálu Albulského tunelu.

Nejširší nabídku průvodců a map Švýcarska (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

KNH

Místo aut sáňkaři

Tady se vlaky drápou údolím divoké řeky Albula za pomoci labyrintu viaduktů a spirálových tunelů vzhůru do Alp s minimálním sklonem kolejí, zatímco silnice v tomtéž úseku je tak strmá, že po ní v zimě drandí dolů místo aut sáňkaři. Pěší stezka je zde navíc osázena tabulemi s historickými fakty a obrázky. Ze stanice Preda až do Svatého Mořice opět poslouží vlak, který projede tunelem pod horami, zatímco pěšina vede přes nehostinný průsmyk Albula bez kolejí.

Zato z Mořice vede nádherný, zhruba 70kilometrový pochod přes dvoutisícový průsmyk Bernina, přičemž koleje tu víceméně kopírují trasu pochodu. Do vlaku Rhätské dráhy tu lze nasednout každých 60 až 90 minut pochodu. Navíc trasu lemují nádražní a horské hotýlky pro pocestné. Je to pouť plná kontrastů: z milionářského střediska Svatý Mořic se jde kolem velkolepého ledovce Morteratsch až nad hranici lesa v průsmyku Bernina a odtud kolem dalšího mohutného ledového splazu s názvem Palü dolů do Itálie mezi palmy. Vlak to zvládne zhruba za 2 hodiny, pěšky to zabere 3 až 4 dny.

Švýcarsko bez rámečku 2012

Švýcarských vlaků si nejlépe užijete díky Swiss Passu. Ten dovoluje ve zvolené době libovolně využívat nejhustší síť veřejné dopravy na světě. Zdarma můžete jezdit vlakem, autobusem, lodí nebo hromadnou dopravu ve 41 městech. Máte volné vstupy do více než 400 muzeí a v ceně jsou i panoramatické vlaky a sleva na lanovky a horské železnice. Další nápady na výlety v cestování po Švýcarska najdete také na www.MojeSvycarsko.com/sts.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí