RADY NA CESTY: Jak poznat to nejhezčí z Karibiku na jachtě a s dětmi?

Plout po Karibiku na plachetnici je snem nejednoho cestovatele a dobrodruha. Teploučká a průzračná voda, spousta exotiky, pohodový životní styl a v neposlední řadě i pravidelný vítr předurčují tuto destinaci na pomyslný vrchol mezi milovníky tropického cestování. Možná vás překvapí, že všechno tohle si klidně můžete užít i s dětmi!

Na cestu jsme se vydali s dětmi a s babičkou – po loňské průzkumné plavbě po Grenadinách a Svaté Lucii jsem vytipoval ideální trasu na dva týdny vhodnou i pro děti. Vede z Martiniku na ostrov Dominika a poté na Guadeloupe. Všechny tyto tři ostrovy nabízejí bezpečnou plavbu s mnoha zátokami ke koupání a navíc na Dominice lze pozorovat vzácné papoušky a na jaře rodící se mláďata mořských želv. S sebou jsme přibalili i nafukovací kajak Twist z Gumotexu, na kterém jsme chtěli splout pár mangrovových řek.

Výsledek předčil naše očekávání, děti byly nadšené, ve vodě jsme byli skoro pořád a neošidili jsme ani program na souši. Podnikali jsme výpravy do tropického pralesa, navštívili místní trhy i botanickou zahradu, plavali se želvami a hladili jejich mláďata, chytali ryby, pádlovali na nafukovacím kajaku po mangrovových řekách, sbírali obrovské mušle, trhali banány

Z ostrova květin na sever

V půli června přistáváme ve Fort de France a přesouváme se do Le Marin na naši loď. Před hlavními prázdninami je na ostrově klid, v maríně se pohupují desítky lodí čekající na své pasažéry.

Následující dny se posouváme podél západního závětrného pobřeží k severu a kotvíme v mnoha zátokách. Jedno z nejhezčích kotvišť objevujeme u pláže a zátoky Grande Anse d’Arlet, kde plaveme s hejnem mořských želv. Je tu malá vesnička a my navečer pozorujeme místní rybáře vynášet z lodí obrovské ulovené tuňáky. Poslední kotviště na Martiniku volíme u bývalého hlavního města Saint-Pierre. Dříve se mu pro výstavnost přezdívalo „Paříž Karibiku“, po erupci sopky Mount Pelée z něj ale zbyly jen ruiny.

Nejzelenější ostrov Karibiku

Čeká nás přeplavba na sousední ostrov Dominika. Pozor! Neplést s mnohem větší Dominikánskou republikou plnou turistů, na Dominice najdete skutečný karibský ráj – pláže bez lidí, hustou džungli a pohodové lidi. Dominika je bezesporu nejzelenějším karibským ostrovem a pyšní se vysokými horami, které často zachytávají mraky. Vysoko v horách také leží největší zajímavost ostrova – vroucí jezero „Boiling Lake“, druhé největší vroucí jezero na světě.

Přejíždíme na návětrné pobřeží a cestou zastavujeme u několika vodopádů – na Dominice je jich prý 365, na každý den v roce jeden! Ubytováváme se v hotýlku a odpoledne vyrážíme za želvami. Máme štěstí, pozorujeme líhnutí asi třiceti malých želviček a jejich úprk do moře. Děti jsou nadšené a i pro nás dospělé je to hodně emotivní zážitek.

Za vzácnými papoušky

Naše poslední kotviště na Dominice volíme u městečka Portsmouth. Nedaleko odtud leží národní park Morne Diablotin, kde lze pozorovat místní vzácné papoušky Amazoňany císařské. Hlavní atrakcí severní Dominiky je řeka Indian River. Tato tropická řeka ústí v Portsmouth a její splavná délka vlastně jen o málo přesahuje kilometr. Plavba na našem nafukovacím kajaku je velmi snadná, po necelém kilometru připlouváme k molu s malou restaurací.

Karibské ostrovy letos navštívila také naše kolegyně Míša Kofrová, šéfredaktorka www.SvětBěhu.cz. Přečtěte si další článek, který vyšel v rubrice Redakce na cestách.

Od restaurace pokračuji na kajaku proti proudu ještě dalších asi půl kilometru. Doposavad líná řeka se mění a musím překonávat občasné peřeje. Moje cesta končí v totální džungli u spleti větví, tvořící jakousi přírodní bariéru. Nad hlavou mi posedávají volavky, pralesem se nese cvrkot cikád a pozoruji obrovské kraby, kteří se schovávají ve spletích kořenů.

Ostrov rumáren a větrných mlýnů

Před námi leží poslední souostroví naší cesty, napínáme plachty a vyrážíme ke Guadeloupe. Nejprve kotvíme mezi ostrůvky Les Saintes, u městečka na ostrově Terre-de-Haut, kde si po týdnu na divoké Dominice užíváme francouzské atmosféry hospůdek, butiků a kaváren.

Blížíme se ke konci plavby jako perličku na závěr volím průzkum ostrova Marie Galante, prý jsou na něm ty nejlepší rumárny a skvělá místa na kotvení. Připlouváme do zátoky, kterou byste si nevymysleli ani v tom nejhezčím karibském snu! Tyrkysová voda, mělké a čisté moře, písečná pláž a na hladině se pohupují dvě další jachty. Děti už nic nezastaví a vrhají se do vody.

Následující den ostrov prozkoumáváme ve vypůjčeném autě a podle mapy najdeme postupně všechny zajímavosti, které Marie Galante nabízí – rumárny, pláže, větrné mlýny, opuštěné cukrovary i skvělé muzeum otrokářství. Večer z lodi pozorujeme vzdálenou hlavní pevninu Guadeloupe, kde leží letiště Pointe-à-Pitre, na které zítra vyrážíme. Nechce se nám domů, určitě se sem zase vrátíme!

Praktické informace

Doprava: na Martinik a Guadeloupe ideálně letem Air France s přestupem v Paříži. Z dalších společností sem z Francie létá Corsair, Air Caraibes nebo Xl Airways. Cena letenky podle sezony 12 – 20.000 Kč. Víza nejsou potřeba, stačí platný pas, Martinik a Guadeloupe jsou součástí Evropské unie.

Měna a ceny: Na Martiniku a na Guadeloupe se platí eurem, na Dominice a většině východních ostrovů Malých Antil platí Východokaribský dolar (XCD nebo také EC), jeden EC = asi 10 Kč. Ceny jsou podobné jako v západní Evropě.

Kdy jet: Karibik – Malé Antily můžete navštívit celoročně, teploty vzduchu i moře jsou vyrovnané, kolísají okolo 26-30 °C. Hlavní jachtařská sezona trvá od prosince do dubna. Hurikánová sezona trvá oficiálně od června do listopadu, nicméně v jižním Karibiku je pravděpodobnost výskytu hurikánu malá.

• Vhodná loď by měla mít bezpečný kokpit, zábradlí s vypletenou sítí, děti vybavte plovacími vestami.
  • Naplánovaná trasa by měla mít minimální počet delších přeplaveb a co nejvíce klidných a bezpečných kotvišť na mělké vodě.
  • Výhodou je, pokud děti dobře plavou a umí se potápět, vezměte jim šnorchlovací vybavení a lycrové oblečení proti UV záření
  • Děti potřebují mít činnost: určitě ocení zajímavý program na souši, zkuste geocashing na vodě, hledání pokladu, apod..
  • Vybavte se hrami do nepohody (karty, deskové hry, apod.)

Jachting s dětmi

Pro plavbu s dětmi je třeba vzít v úvahu několik faktorů:

• Vybavte se hrami do nepohody (karty, deskové hry, apod.)

Plavby s českými kapitány po souostroví Seychely nabízí www.vipholiday.cz.

Autor Jan Hocek je fotograf, cestovatel a autor knih „Nejhezčí túry světa“ a „Nejhezčí místa světa“. Vystudoval biologii a sport na Karlově Univerzitě v Praze, učil lyžování a kanoistiku na katedře sportů v přírodě FTVS UK, připravoval a vedl řadu expedic do celého světa. V poslední době se v rámci projektu www.Polárnícesty.cz intenzivně věnuje poznávání polárních regionů. Jako jachtař se pohybuje zejména v Chorvatsku a v Karibiku, plavil se m.j. na Mauriciu, Novém Zélandu nebo na Borneu. Více na www.hocek.cz

Nila

A co ceny plavby?

Jan Hocek
Nila:

Cena plavby cca 40 tisic eur.