Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro HedvabnaStezka.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zemích světa, cestopisy, reportáže. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s cestovatelskou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce HedvabnaStezka.cz
Volvo XC60 Hybrid, parťák z Prahy až na sever Polska bez únavy
1. 6. 2025
Michal Kroužel
Po dlouhé době se vydávám na cestu, která prověří nejen mě, ale i mého čtyřkolového parťáka. Tentokrát padla volba na ambiciózní výpravu, na kterou jsem se vydal s kolegou: z Prahy až na sever Polska, do panenské přírody národních parků Suwalski, Biebrzański a Wigierski.
Setkání s Volvem XC60 Hybrid
Měli jsme jasně rozdělené úkoly: zatímco jeho plány byly průzkumem parků z vodní hladiny na kajaku, já jsem chtěl krásy tamní krajiny objevovat ze souše, za volantem nejnovějšího Volva XC60 Hybrid. Konkrétně se jednalo o variantu T6 Recharge, jejíž srdce tvoří dvoulitrový benzínový motor o výkonu 186 kW, kterému zdatně sekunduje silný elektromotor. Už na první pohled bylo jasné, že tohle auto není jen dopravní prostředek. Jeho typický skandinávský design s čistými liniemi, ikonickými světlomety „Thorovo kladivo“ a celkovou aurou nenápadného luxusu sliboval styl, robustní schopnosti a kamarádství na první pohled.
Naše cesta nebyla jen o kilometrech, ale i o vybavení. Na tažné zařízení putoval náš společný rozkládací stan Thule a na střešní nosiče kolegovo expediční náčiní – kajak. XC60 tak nemělo být jen obyčejným dopravním prostředkem, ale plnohodnotným účastníkem expedice. Ačkoliv hlavní část outdoorového vybavení byla umístěna vně vozu, vnitřní prostor byl stále klíčový pro zavazadla, zásoby a fotografickou techniku. Evropské modely nabízejí 468 litrů v základním uspořádání a až 1395 litrů po sklopení zadních sedadel, což se ukázalo jako více než dostatečné. Praktickým detailem byla i rovná ložná plocha po sklopení sedadel. Nakládání usnadňovaly elektricky ovládané páté dveře, které šly otevřít bezdotykově pohybem nohy pod nárazníkem, což oceníte, když máte plné ruce.
Naložením lodě na střechu a stanu na “kouli” jsme to Volvu trochu ztížili, nicméně aspoň prověříme aerodynamiku, vypořádání se se změnou těžiště a schopnost pohonného ústrojí vyrovnat se s trvalou zátěží. Není žádným tajemstvím, že střešní boxy, natož kajak a velký stan na tažném zařízení, mohou ovlivnit spotřebu paliva klidně až o 15 % i více kvůli zvýšenému odporu vzduchu a hmotnosti. To vše připravilo půdu pro pozdější hodnocení spotřeby a ocenění stability vozu, pokud by si s nákladem poradil dobře.
Dlouhé dálniční přesuny z Prahy přes Polsko byly ideální příležitostí k vyzkoušení systému Pilot Assist. Jeho aktivace je intuitivní a okamžitě přebírá část monotónní práce řidiče. Systém nejen udržoval nastavenou rychlost a bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu, ale také pomáhal s udržením vozu v jízdním pruhu. Byla to skutečná úleva, která výrazně snížila únavu. Je to jako mít asistenta, který sice vyžaduje vaši neustálou pozornost a ruce na volantu, ale zásadně usnadňuje řízení, zejména v hustém provozu nebo na dlouhých monotónních úsecích. Ačkoliv se nejedná o plně autonomní řízení a v ostrých zatáčkách či při nejasném značení je třeba jeho zásahy korigovat, celkový přínos k pohodě na dlouhé cestě byl neoddiskutovatelný a výrazně přispěl k tomu, že jsem i po mnoha hodinách za volantem necítil výraznou únavu.
Extrémně pohodlná“ sedadla Volvo
Už při prvním usednutí za volant bylo jasné, že Volvo si na sedadlech dává mimořádně záležet. Ergonomicky tvarovaná „Comfort Front Seats“ nabídla okamžitý pocit komfortu. A tento pocit nepolevil ani po mnoha hodinách nepřetržité jízdy. Rozsáhlé možnosti elektrického nastavení, včetně bederní opěrky, umožnily najít ideální pozici. K prémiovému pocitu přispívaly i kvalitní materiály čalounění, zde konkrétně kůže Nappa. Paměťová funkce sedadel by byla skvělým bonusem při střídání řidičů, ale i pro jednoho řidiče je příjemné mít svou ideální polohu uloženou. Historické zaměření Volva na ergonomii sezení je jednou z priorit značky a mé konstatování, že jsem po dlouhé cestě nebyl unavený, je z velké části zásluhou právě těchto sedadel.
Atmosféra v kabině
K celkovému komfortu přispívala i tichá kabina. Prvky jako laminovaná skla, efektivně tlumí okolní hluk, k tomu se díky systému Clean Zone přidával závan čerstvého filtrovaného vzduchu, o jehož kvalitách jsem měl vždy podrobné informace. Jako alergik jsem ocenil podrobná data o jednotlivých sezónních alergenech. Celková atmosféra v kabině samozřejmě závisí i na lidech, kteří s vámi cestují, ale to už Volvo ovlivnit nedokázalo. V mém případě ale vůbec nemuselo.
Vzhůru do divočiny: Polské národní parky a všestrannost XC60
Příjezd do národních parků byl jako vstup do jiného světa. Jezera, hluboké lesy, rozlehlé mokřady a typické polské vesničky. Silnice se změnily z hladkých dálnic na rozmanitější povrchy – asfaltové cesty střídaly šotolinové a občas i písčité úseky. Zatímco kolega brázdil vody jezer a řek, já jsem s XC60 systematicky prozkoumával síť cest a stezek. Vůz se zde ukázal jako ideální partner pro objevování ze souše, který se nezalekl ani přechodu na náročnější terén. Wigierski národní park nabízí síť asfaltových i nezpevněných cest přístupných pro auta i kola, zatímco Suwalski krajinný park je protkán malebnými cestami vedoucími přes kopce, pole a louky, kde se střídá asfalt s pískem a štěrkem. Biebrzański národní park je zase známý svou „Carskou drogou“, 35kilometrovou trasou vedoucí přes mokřady, ke které se vážou další naučné stezky.
Zapojení jízdních režimů: Dobývání písčitých cest s režimem „Off-Road“
Snadné přepínání jízdních režimů přes centrální displej bylo velkým celkem intuitivní. Zvláště jsem ocenil režim „Off-Road“ na písčitých cestách v Suwalském parku. Po jeho aktivaci se chování vozu znatelně změnilo – reakce na plyn byla jemnější, kontrola trakce optimalizována pro nezpevněný povrch a na svazích se aktivoval asistent pro sjíždění kopců (Hill Descent Control). Tento režim je určen pro „drsný terén“ a funguje do rychlosti 40 km/h. Díky tomu jsem se ani s plně naloženým autem necítil nejistě a projížděl písčité úseky s překvapivou jistotou. Základem této jistoty je samozřejmě inteligentní pohon všech kol (AWD), který je u modelů Recharge standardem a který v režimu Off-Road pracuje na maximum. Přidaná hmotnost stanu a mohla na sypkém podkladu snadno způsobit problémy, ale XC60 si vedlo skvěle.
Síla, výkon a otázka spotřeby
Srdcem testovaného Volva XC60 T6 Recharge je kombinace přeplňovaného dvoulitrového benzinového čtyřválce o výkonu 186 kW (253 k) a elektromotoru o výkonu 107 kW (145 k). Dohromady tato soustava poskytuje robustní systémový výkon přibližně 257 kW (350 k) a značný točivý moment (cca 659 Nm). To vysvětluje, proč auto i s plným nákladem a aerodynamickou brzdou v podobě kajaku a stanu působilo tak agilně. Akcelerace na dálnici i předjíždění byly plynulé a efektivní. O hladký přenos síly se starala osmistupňová automatická převodovka.
Umění rekuperačního brzdění
Pokaždé, když jsem manuálně podřadil, auto po krátké chvíli začalo celkem prudce zpomalovat. Toho jsem využíval zejména při dojezdu ke křižovatkám nebo při jízdě z kopce. Namísto brždění tak mohlo auto energii rekuperovat a zároveň simulovat podřazování, na které jsem zvyklý z aut s manuální převodovkou. Narozdíl od ostatních aut s automatickým řazením bylo u Volva zpomalení razantnější a tím pádem užitečnější.
Spotřeba paliva (10 l/100 km)
Naměřená spotřeba kolem 10 litrů na 100 km si zaslouží bližší rozbor. Ano, na první pohled se to může zdát u hybridu hodně, ale je třeba vzít v úvahu několik faktorů. Tím hlavním byl náklad: kajak na střeše a velký stan na tažném zařízení představovaly značný aerodynamický odpor a dodatečnou hmotnost. Dále, dlouhá jízda po dálnici vyššími rychlostmi více zatěžuje benzínový motor, jakmile se vyčerpá počáteční elektrický dojezd. Plug-in hybridy ukazují své nejlepší stránky ve smíšeném nebo městském provozu, kde mohou častěji využívat elektrický pohon. Zatímco oficiální údaje pro tento model hovoří o spotřebě kolem 0.9 l/100 km (což předpokládá maximální využití elektrického pohonu), reálná spotřeba na dálnici bez nadměrného nákladu se u uživatelů pohybuje kolem 7.8-9 l/100 km. Moje spotřeba 10 l/100 km s takto specifickým nákladem je tedy pochopitelná. Baterie s kapacitou 18.8 kWh poskytuje užitečný elektrický dojezd až 82 km (zdroj WLTP a palubní počítač), který by byl skvělý pro kratší lokální výlety nebo počáteční část etapy po nabití. S dodávaným nabíjecím kabelem jsem si však auto nebyl schopný dobít u žádné nabíjecí stanice a byl jsem tak odkázán jen na síť 230 V.
Bezproblémové připojení: Android Auto, Google Maps a Spotify
Centrem dění v kabině je 9palcový dotykový displej infotainmentu. Testovaný model disponoval systémem založeným na Google, což znamenalo, že Google Mapy byly nativní a Spotify bylo možné stáhnout přímo do vozu. Pro uživatele Android telefonů je toto spojení naprosto přirozené a intuitivní. Navigace s Google Maps byla spolehlivá, streamování hudby přes Spotify bezchybné a hlasové ovládání přes Google Assistant fungovalo na jedničku.
Skvělý audiosystém
Hudba je nedílnou součástí mých cest a audiosystém ve Volvu XC60 mě nezklamal. Zvuk byl čistý, s dobrou hloubkou, vyváženými basy i výškami. Audiosystém High Performance (220W, 10 reproduktorů) mě přiměl dát si pár polských hudebních skupin přidat do mých oblíbených interpretů.
Systém kvality ovzduší
Jak už jsem psal, jednou z funkcí, kterou jsem obzvláště ocenil, byla informace o kvalitě ovzduší v kabině. Systém CleanZone nejen monitoruje, ale i aktivně čistí vzduch. Pokročilejší verze, Advanced Air Cleaner, dokáže odfiltrovat jemné prachové částice (PM2.5) a další škodliviny pomocí vícestupňového filtru a případně ionizace. Možnost vidět aktuální stav kvality vzduchu byl pro mě příjemnou novinkou. Na dlouhé cestě, která vedla různými prostředími – od městských aglomerací po prašné venkovské cesty – tato funkce podtrhovala zaměření Volva na pohodu posádky.
Bezklíčový vstup a startování
Pohodlí bezklíčového vstupu a startování je jednou z těch drobností, které zpříjemňovaly každodenní interakci s vozem. Přiblížit se k autu, které se samo odemkne, a pak jen stisknout tlačítko pro nastartování. Zvláště praktické to bylo, když jsem měl plné ruce po návratu z túry nebo při manipulaci s vybavením. Tyto systémy jsou dnes běžné, ale teprve tady jsem ocenil jejich praktické využití.
Jízda po neosvětlených venkovských silnicích v národních parcích, kde je dobrá viditelnost klíčová pro bezpečnost a včasné spatření zvěře, byla skutečnou zkouškou pro světlomety. A právě zde Volvo XC60 naprosto excelovalo. Jeho LED světlomety nejsou jen na okrasu. Technologie „Active High Beam“ je mnohem víc, než jen automatické přepínání dálkových světel. Systém využívá kameru umístěnou v horní části čelního skla k detekci světlometů protijedoucích vozidel a koncových světel vozidel jedoucích vpředu. Klíčová je adaptivní funkcionalita: namísto pouhého přepnutí na potkávací světla systém dokáže selektivně ztlumit pouze tu část dálkového světelného kuželu, která by oslňovala ostatní řidiče. Zbytek vozovky, zejména její okraje, zůstává osvětlen dálkovými světly. Světlomety se navíc mohou natáčet do zatáček (Active Bending Lights), čímž lépe osvětlují vozovku před vozem.
Nemusel jsem se starat o manuální přepínání světel, což mi umožnilo plně se soustředit na řízení. Bezpečnostní přínos byl zřejmý – výrazně lepší schopnost včas spatřit překážky, zvěř nebo chodce na tmavých krajnicích.
Návrat domů a těžké loučení
Cesta zpět byla stejně dlouhá, jako cesta tam. Čas si vše zrekapitulovat. I po tisících kilometrech, dnech strávených za volantem a outdoorovými aktivitami jsem se cítil překvapivě svěží. Byl to jasný důkaz komfortu a dobrého fungování asistenčních systémů vozu – kombinace vynikajících sedadel, adaptivního tempomatu, tiché kabiny a kvalitního vzduchu udělala své. S autem se mi těžce loučilo. Emocionální pouto, které vzniklo mezi mnou a vozidlem, jež se ukázalo být tak skvělým partnerem pro daleké cesty, kdy nevíte, co vše vás může potkat.
Pro koho je toto XC60 Hybrid?
Volvo XC60 T6 Recharge je ideální volbou pro dobrodruhy, ať už cestují sólo, v páru nebo s rodinou. Je to vůz pro ty, kteří potřebují prostor a schopnosti, ale zároveň si cení komfortu, bezpečnosti a moderních technologií. Hybridní aspekt, ačkoliv je jeho přínos ke snížení spotřeby na velmi dlouhých cestách, navíc s těžkým nákladem, sporný, stále nabízí tichou, bezemisní jízdu na kratší vzdálenosti nebo ve městě, což přispívá k ekologičtějšímu cestování.
Ve zkratce
Následující tabulka shrnuje základní technické specifikace testovaného modelu a poskytuje rychlý přehled pro ty, kdo preferují fakta v koncentrované podobě.
Vlastnost
Specifikace
Model
Volvo XC60 T6 Recharge AWD
Pohonné ústrojí
2.0l 4válcový přeplňovaný benzínový motor + elektromotor