Thule Aion: Skandinávský partner na cesty

Thule Aion: Skandinávský partner na cesty

Někomu by se mohlo zdát, že svět cestovních kufrů už nemůže nabídnout nic nového. Kolečka, teleskopická rukojeť, zip a skořepina nebo textilie v nejrůznějších barevných provedeních – koncept používaný desítky let.

Jenže právě u značky, jako je Thule, se přidaná hodnota skrývá v detailech, v historii a v nekompromisní filozofii, která za každým produktem stojí. Abychom plně pochopili hodnotu tohoto zavazadla, musíme se vydat na malou cestu časem. Když přede mnou poprvé stál kufr Thule Aion ve specifické, elegantně zemité barvě nutrie, moje první myšlenka byla podobná: „Dobře, je to hezké, kvalitně vypadající zavazadlo. Ale co dál?“

Krátká odbočka: Jak jsme se vlastně naučili kufry vozit?

Dnes nám to přijde jako samozřejmost, ale nebylo tomu tak vždy. Představte si letiště v 60. letech 20. století. Cestující, často oděni do svých nejlepších obleků a šatů, se lopotí s těžkými, neskladnými kufry bez koleček. Cestování bylo doslova dřinou. Zlom přišel až v roce 1970, kdy Bernard D. Sadow, manažer massachusettské zavazadlové společnosti, zažil na letišti prozření. Při pohledu na dělníka, který bez námahy vezl těžký stroj na kolečkovém podvozku, ho napadlo: „Proč tohle neděláme s kufry?“

Jeho první prototyp byl primitivní – velký kufr, ke kterému přimontoval čtyři kolečka z nábytku a přidal provizorní popruh na tahání. Obchodní domy, kterým Bernard své produkty nabízel, byly zpočátku skeptické. Argumentovaly, že muži by nikdy nepřipustili, že jsou příliš slabí na to, aby kufr unesli, a že by takové zavazadlo působilo zženštile. Bernard se však nevzdal, a nakonec přesvědčil obchodní dům Macy’s. V říjnu 1970 tak uvedli na trh první kufr s kolečky. Trvalo to ale ještě téměř dvě dekády, než se koncept plně prosadil díky další inovaci – teleskopické rukojeti, kterou v roce 1987 představil pilot aerolinek Northwest Airlines Robert Plath.

I ten nejobyčejnější kufr na kolečkách je výsledkem inovace a snahy usnadnit nám život. A právě v tomto duchu pokračují značky jako Thule.

Thule: Od rybářských pastí k prémiovým zavazadlům

Společnost Thule byla založena v roce 1942 hluboko ve švédských lesích, v provincii Småland, mužem jménem Erik Thulin. A co byl první produkt Thule? Nebyly to střešní boxy, nosiče kol ani zavazadla. Byla to past na štiky, kterou Thulin navrhl a prodával rybářům po celé Skandinávii. V 60. letech vyrobil Thule první nosič lyží, následovaly střešní boxy, které se staly synonymem pro rodinné dovolené autem. Postupně se portfolio rozšiřovalo o nosiče kol, vodáckého vybavení, batohy, brašny na fotoaparáty a dětské kočárky. Všechny tyto produkty spojovala stejná filozofie: prvotřídní kvalita, bezpečnost, snadné použití a skandinávský design.

Vstup do světa cestovních zavazadel byl pro Thule logickým krokem. Pokud umíte navrhnout box, který v rychlosti 130 km/h na střeše auta bezpečně ochrání náklad před náporem vzduchu a nepřízní počasí, máte ty nejlepší předpoklady navrhnout i kufr, který ochrání vaše věci před nešetrným zacházením na letišti. A přesně tato DNA je vtisknuta do kufru Aion.

Design a materiál

První, co zaujme, je barva. „Nutrie“ není jen fádní hnědá. Na rozdíl od černých kufrů, kterých jsou na letištním pásu desítky, tento snadno poznáte. Materiál je dalším klíčovým prvkem. Tělo kufru je vyrobeno z voskovaného plátna, které je nejen extrémně odolné proti oděru, ale také časem získává krásnou patinu. Navíc je voděodolný, takže se nemusíte spoléhat na letištní personál, který často kufry při přesunu do letadla při dešti nepřekrývá a kufr vám pak přijede promočený.. Vnější tkanina a podšívka jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného polyesteru z recyklovaných plastových lahví, zatímco polykarbonátová zadní část je vyrobena z 50% recyklovaného materiálu, což koresponduje s udržitelným přístupem značky. Celá konstrukce je zpevněná odolným polykarbonátovým zádovým panelem, který má za úkol absorbovat nárazy.

Voděodolná kapsa vám usnandní život, mokré plavky, špinavé boty nebo cokoliv znečištěného tak bude odděleno od ostatního
Voděodolná kapsa vám usnandní život, mokré plavky, špinavé boty nebo cokoliv znečištěného tak bude odděleno od ostatního

Kola a rukojeť

Kufr je osazen velkými zadními kolečky, která si hravě poradí i s náročnějším terénem, jako jsou dlažební kostky historických center měst nebo věčně rozkopané pražské letiště. Jsou zapuštěná hlouběji do konstrukce, což zvyšuje stabilitu při „řezání“ zatáček. Pohyb je neuvěřitelně tichý a plynulý. Teleskopická rukojeť s patentovanou technologií V-Tubing je pevná, bez jakéhokoliv viklání, které trápí levnější modely, a usnadňuje tak manipulaci s kufrem.

Vnitřní uspořádání

Kufr disponuje dvěma hlavními kapsami. Ta větší obsahuje dva kompresní popruhy, které udrží vaše věci na místě a pomohou se stlačením oblečení na menší objem. Menší kapsa, přístupná samostatným zipem zvenku i zevnitř, je potažena odolnou plastovou vrstvou a slouží k uložení špinavých nebo vlhkých věcí. Znečištěná obuv, mokré plavky nebo ručník tak budou bezpečně odděleny. Celý kufr lze pak dalšími čtyřmi vnějšími kompresními popruhy stáhnout a zmenšit tak jeho objem.

Kromě teleskopické rukojeti jsou na kufru další tři madla pro snadné uchopení – na bocích a na vrchní straně. Na boku je také praktická kapsa na vizitku nebo jmenovku. Oba zipy disponují očky, kterými lze provléct zámky.

A co osobní zkušenost?

Nejlepší způsob, jak otestovat kvality cestovního vybavení, je vzít ho na cestu, kde musí fungovat na sto procent. Pro můj Thule Aion se takovou zkouškou ohněm stala nedávná pracovní cesta na Madeiru. Jako průvodce s sebou nevozím jen osobní věci, ale i celou řadu pracovních pomůcek – stohy map, objemnou lékárničku, propagační materiály a další nezbytnosti, které zabírají cenné místo. Měl jsem proto obavy, zda se mi podaří vše vměstnat do jednoho zavazadla, a ještě si nechat místo na tekuté suvenýry v lahvích při cestě zpět. Vnitřní prostor a promyšlený kompresní systém Aionu mě však příjemně překvapily. Vše si našlo své místo a kufr se bez protestů a nutnosti na něj skákat zapnul.

Vnější stahovací popruhy zmenší objem kufru až o čtvrtinu, nezmenší však jeho hmotnost
Vnější stahovací popruhy zmenší objem kufru až o čtvrtinu, nezmenší však jeho hmotnost

Cesta na letiště pražskou hromadnou dopravou, včetně nevyhnutelných přesunů po dlážděných chodnících, byla díky velkým a tichým kolečkům naprosto bezproblémová. Na letišti jsem se rozhodl pro akt důvěry v materiály Thule: kufr jsem odmítl zabalit do nevzhledné a planetu zatěžující ochranné fólie a s klidným svědomím ho odevzdal na přepážce check-in tak, jak byl. Jelikož hlavní zip má dva jezdce, pro dokonalé uzamčení jsem použil dva malé cestovní zámky, což je drobný detail, na který je dobré pamatovat. Svou genialitu však kufr naplno odhalil při cestě zpět. Jako milovník oceánu si tradičně nenechám ujít poslední den závěrečné koupání. Mokré plavky a ručník, které by v jiném kufru znamenaly improvizaci s igelitovým sáčkem a riziko zatuchliny, jsem jednoduše vložil do vodotěsné kapsy. Věci v hlavní části tak zůstaly suché a „voňavé“.

Po návratu jsem důkladně zkontroloval, zda nedošlo k nějakému vnějšímu poškození, a musím uznat, že až na očekávanou patinu na vnější látce a pár menších oděrek na plastových částech je kufr jako nový.

Pro koho je Thule Aion určen?

Není to kufr pro každého. Pokud cestujete jednou za rok na dovolenou do resortu a hledáte nejlevnější řešení pro přepravu věcí, Aion pravděpodobně neoceníte. Jeho hodnota roste s každou další cestou, kdy oceníte jeho odolnost a skrytou důmyslnost.

Parametry

  • Rozměry: 42,5 x 40 x 70 cm
  • Hmotnost: 3,95 kg
  • Objem: 95 l
  • Barva: Nutria, Černá
  • Materiál: Recyklované voskované polyesterové plátno P600

Švédská značka Thule nabízí širokou nabídku zavazadel. V jejich portfoliu najdeme odolná sportovní zavazadla, zavazadla k odbavení, příruční zavazadla, cestovní tašky ale také městské či turistické batohy.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: