Recenze knihy Josef Vágner

Recenze knihy Josef Vágner

Kniha Milana Duse Josef Vágner ( 2006 ) s podtitulkem „Český lesník v Africe“  mapuje kompletně životopisnou éru vědce, spisovatele, lovce a především zakladatele východočeské ZOO ve Dvoře Králové nad Labem ing. Josefa Antonína Vágnera, CSc.

Chronologicky nám představuje jeho životní pouť od raného mládí, dětství, studentské zrání v oborech lesnictví a vědy, která vrcholí v jeho cestách do Afriky za zvěří. Tou zvěří jež mu přinesla slávu VČ ZOO v 70. – 80. letech. Jsou zde podrobně popsány veškeré úspěšné transporty z Afriky do VČ ZOO, obtíže a složitosti, které jim předcházely. Velkou oporou v realizaci jeho plánů mu byl někdejší Krajský národní výbor ( KNV ) v Hradci Králové. Ale svým nezměrným úsilím a obětováním se pro dílo, které již nikdy nikdo nepřekoná, dokázal všem pochybovačům, že byl tím nejlepším a správným člověkem u nějž hledali odborné rady i exportéři z jiných evropských zoo na tu dobu renomovanější. Každá nová Vágnerova expedice počtem dovezených zvířat překonala vždy tu předcházející o několik kusů. Zohledněny jsou zde i léta před i porevoluční, kdy se šířily různé fámy o zprivatizování VČ ZOO samotným ing. Vágnerem, závisti, kompromitace…, i jeho nucený odchod do důchodu z postu ředitele  v roce 1983. Se vším tím špatným dokázal ing. Vágner nezlomně bojovat až do svého životního konce. Není zde zapomenuta a v dalších kapitolách místy vzpomínaná poprava žiraf v roce 1975. Pojmu poprava je skutečně užito v této knize. Stejný název má i kapitola o této události. Závěr knihy je rozdělen na tématické a neméně zajímavé celky. Obsahují rozhovor autora s ing. Vágnerem, své vzpomínky zde zanesli jeho přátelé a spolupracovníci z rozhlasu, zoolog a někdejší ředitel pražské ZOO Zdeněk Veselovský i lidé z národního hřebčína v Kladrubech nad Labem. Dále nás seznamuje se stručnou charakteristikou 8 expedic v letech 1967 – 1976 včetně zainteresovaných účastníků, partnerů a se statistikou počtu odchytaných druhů zvířat z jednotlivých expedic. Je zde také zapsána veškerá literatura ing. Vágnera a soubor tiskových dokumentů, vše s datací.

Knihu provází rovněž bohatá černobílá i barevná fotodokumentace, která je spíše orientovaná na společenský život ale najdeme zde fotografie – byť v malé míře – i z Afriky ( nikoliv při odchytu zvířat ). Je jen škoda, že převážná většina fotografií postrádá léta vzniku.

Autorsky velmi povedená, výpravná a čtivá publikace je doplněna poslechovým CD s 2 rozhlasovými pořady a obrazovým DVD s unikátními záběry a nikdy nezveřejněným Vágnerovým vyprávěním.

Originální netová charakteristika této knihy pro úplnost zní: Kniha přináší životopis cestovatele, spisovatele a zakladatele SAFARI ve Dvoře Králové nad Labem Josefa Vágnera. Tato výjimečná dárková publikace s podtitulem „Český lesník v Africe“ obsahuje DVD s unikátními záběry a nikdy nezveřejněným Vágnerovým vyprávěním, dále CD se 2 rozhlasovými pořady s Josefem Vágnerem.

Pro zájemce a afrikanisty:

Knihu lze koupit ( nikoliv objednat na dobírku ) pouze v obci LIBÁŇ – STARÉ HRADY na Jičínsku, kde na stejnojmenném hradu i zámku se nachází expozice SAFARI – Africké výpravy Josefa Vágnera na Starých Hradech. Více na www.-starehrady.cz. Cena knihy 695,-

Jiří Zlámal, Společnost přátel Afriky Olomouc

Zkušenosti čtenářů

marie

pan Vágner byl vzácný člověk a je škoda ,že se o něm vůbec nemluví .Paní ing.Dolečková by se alespon mohla zmínit.Jako dítě jsem viděla ,když p.Vágner přivezl nosorožce do Dvora.Nikdo jeho zásluhy o zoo v dnešní době nemedializuje,škoda.

Jiří Zlámal

Dobrý den paní Marie (Hrušková?)!
Ano, je to škoda, že se o něm vůbec nemluví a od jeho úmrtí upadá čím dál více v zapomění. Jen bych upřesnil příjmení: paní ing. Dolečková je správně paní ing. Holečková, což je nynější ředitelka ZOO Dvůr Králové. Ale jsem rád, že úspěšně aklimatizují cottoni ( nosorožce bílé širokohubé – Ceratotherium simmum cottoni )v Keňské rezervaci za přísného dohledu 8 strážců. Doporučuji navštívit Staré Hrady u Libáně na Jíčínsku. Jen jsem zvědav zda město Dvůr Králové, ZOO či dcery ing. Vágnera zorganizují vzpomínkovou akci k 10. výročí úmrtí zakladatele SAFARI na 6. 5. 2010. Plánuji svou účast na této akci. Na obě dcery mám meily, tak to zkusím přes ně a nebo oslovit někoho z kulturní sféry města Dvora Králové zda by neposkytli nějaké informace. Díky za připomínku.

juditačerná
Jiří Zlámal:

Kkysi jsemměšla to ščtěstí, že jsem se seščla s ním a s africkými přáteli a mohla naslouchat báječné vyprávění. Byl to skvělý človšěk, dal Africe všechno a stejně ho dostihla lidská zá´vist a nepřejícnost. Sleduji na NOE  pořad 7 výprav Josefa Vágnera, doporučuji, současný pan ředitel je sympatický člověk, ktečrý tomu rozumí, mohl by se vzít za přejmenování ZOO na Vagnerovu.  Zdravím přátele ZOO a A riky

Zdena

Pan ing.Vágner-náš učitel a vzor….učil nás na obchodní škole ve Dvoře Králové.Velmi dobře víme,čím žil a pro co dýchal….Smutné,že město nedokázalo udělat expozici tam,kde žil a pracoval,a že zahrada nenese jeho jméno…Čím to asi
je a komu vadí??????Najde se vůbec někdy někdo ,kdo to napraví?Je to zarážející,že město si neváží osobnosti,jako byl ing.Josef Vágner…..

Jiří Zlámal
Zdena:

Vážená paní Zdeno!
Když jsem poprvé zjistikl,že existuje Vágnerova expozice mimo Dvůr Králové a to poměrně daleko od města DK rovněž mne to zarazilo až překvapilo.Možná, že je to záležitost prostorových možností – tedy kde ve Dvoře Králové umístit tuto expozici. Dále se klidně dvorská zoo mohla jmenovat po svém zakladateli ale o přejmenování na zoo ing.Josefa Vágnera se vedli spory na netových stránkách. Nynější ředitelka zoo RNDr ing. Dana Holůečková se k tomu staví nejistě až odmítavě. Přečtěte si netové stránky u portálu http://www.starehrady.cz( Archa, zooarcha apod.).

nina kramerová

znám bývalou snachu panaVágnera a vždy jsem ráda poslouchala co vyprávěla o svém tchénovi.Vždyt co vše pro zoo veDvoře udělal.Opravdu je smutné,že na něj DvůrKrálové zapoměl.

Oťásek

Byl jsem jedním z těch,kteří nachytanou zvěř hlídali přímo v Africe před pytláky.Prožil jsem v té krásné a divoké přírodě dva roky.Zůstaly mi jen vzpomínky a Pepíka si pamatuji jako toho nejsprávnějšího chlapa.Nejhorší období ,,pod jeho velením,,jsem zažíval,když utrpěl úraz při odchytu.

Marian

Pamatam si ho zo 60 a 70 rokoch z vychodnej Afriky.
Bol som sice vtedy len chlapec,..ale na taketo zazitky,..sa nezabuda.

Big Joe,..bol proste super ujo,..a perfect clovek.

Josef Duspiva Ě

Josef Wágner byl bezesporu vyjímečný člověk.Za svého života byl ochoten dát společnosti hodně.Je nyní na nás aby jsme využily jeho osobnosti jako vzoru.Jeho život byl tvořen činy ne řečmi a to mu bohužel některí lide nemohl odpustit.Něco nám zanechal a já z toho čerpám. Jeho dcerám rřeji mnoho zdaru.

Josef Duspiva

Josef Vágner byl beze sporu vyjímečný člověk.Za svého života byl ochoten společnosti mnoho dát.je nyní na nás jak s jeho odkazem naložíme.Rozumní lidé by jeho osobnosti využili jako vzoru kterých moc nemáme.Jeho život byl tvořen činy né řečmi a to mu bohužel někteří lídé nemohli odpustit.Jeho dcerám přeji mnoho zdaru!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace