HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Objevte méně známou oblast západní Ukrajiny plnou malebných dřevěných kostelíků a malovaných domečků

Objevte méně známou oblast západní Ukrajiny plnou malebných dřevěných kostelíků a malovaných domečků

Podkarpatská Rus na západě Ukrajiny je českým turistům velmi dobře známá. Aby také ne, tato hornatá oblast s námi od roku 1919 tvořila společnou republiku, a to až do doby, než byla v roce 1945 přiřazena Sovětskému svazu.

Většina Čechů ale zavítá především do městečka Koločava a jeho okolí. Právě zdejší krajinu proslavil známý spisovatel Ivan Olbracht ve své románové baladě Nikola Šuhaj loupežník.

My vás v následujících řádcích zavedeme na ukrajinsko-polsko-slovenské pohraničí, které neprávem patří mezi opomíjené oblasti západní Ukrajiny. Čekají na vás historické dřevěné kostely nebo nejmodernější železnice bývalého Rakouska-Uherska. Připravte se, odjíždíme!

Při svých toulkách po západní Ukrajině pravděpodobně začnete ve veleznámém městě Užhorod, které leží ihned na hranici se Slovenskem. Byla by tedy škoda nevypravit se prozkoumat železniční úsek na sever od tohoto města, který byl postaven za „císaře pána“, a který začíná právě v Užhorodu. Odměnou vám bude nejenom vyhlídková jízda úžasnou krajinou, ale rovněž budete moci následně lépe poznat bohatou historii této oblasti díky neobvyklé pěší túře.

Rakousko-uherská technická dokonalost

Pohraniční regiony jsou odjakživa tak trochu stranou zájmu. Nicméně rakouskouherští inženýři si význam zdejší oblasti velmi dobře uvědomovali. Rozhodli tedy o stavbě železnice, která měla spojovat dvě země habsburské monarchie Uher a Haliče. Nešetřilo se především na zdejším Simmeringu, který patří k tomu nejlepšímu, co tehdejší technické možnosti umožňovaly. Stavba byla dokončena v roce 1905 a původně se jednalo o strategickou vojenskou železnici. Postavit zdejší horskou krajinou železnici by nebylo ale jednoduché ani v současnosti, natož před více jak sto lety.

Za Užhorodem, respektive za městem Velykyi Bereznyi, železnice vstoupí do Užanského národního parku. Zde se ocitnete na trojmezí Slovenska, Polska a Ukrajiny, kdy je hranice tvořená na každé straně chráněnými krajinnými oblastmi. Odtud trať překonává téměř 600 výškových metrů až do vesnice Sianky. Na trati vás čeká hned několik technických zajímavostí jako jsou tunely nebo mosty a kolikrát se trať kroutí až ve třech úrovních nad sebou. Mimo krásných výhledů do krajiny pojedete také podél břehu řeky Uh a budete si moci vychutnat výhled na její divoké peřeje. Samotný Simmering začíná za vesnicí Volosianka a měří bezmála 18 kilometrů.

Zakarpatské poloniny, travnaté hřebeny ukrajinských, polských a slovenských Karpat, jsou relativně snadno dostupné a přitom disponují pohádkově krásnou zachovalou přírodou a převážně liduprázdnými horami. Tím se stávají neprávem opomíjeným outdoorovým klenotem pro tuláky.

Díky náročnosti trati jede vlak velmi pomalu, jedná se tedy spíše o vyhlídkovou jízdu. Není divu, vlakovou soupravu tvoří desítky let staré stroje a koleje samotné možná ještě vážně císaře pána pamatují. Není ovšem kam spěchat, především na jaře nebo na podzim hraje zdejší krajina všemi barvami. Výhledy do okolní krajiny, a samotnou železnici, kterou velmi často uvidíte pod sebou, jsou tak nádherné, že budete po vlakové soupravě přebíhat od okna k oknu a fotit, co vám paměťová karta bude stačit.

Trať samotná pokračuje až do největšího města na západě Ukrajina, Lvova. Pokud ovšem až tak daleko jet nechcete, a budete si chtít užít hory národního Užanského národního parku, vystupte ve vesnici Sianky.

Pěšky podél želenice

Zajímavou procházku zdejší krajinou totiž nabízí značená stezka, která kopíruje samotnou trať. Dávejte si jen pozor, abyste se nezatoulali příliš daleko od trati. Nacházíte se totiž na ukrajinsko-polské hranici. Nicméně, nemusíte být fanoušci železnice, aby vám pěší túra učarovala. Cesta vede jak lesy, tak po loukách, tak po vesnicích a je jen na vás, jaký směr zvolíte. Není nijak náročná, protože jste železnicí vyjeli na nejvyšší místo a nyní budete už jen zase klesat.

Zárukou budou krásné výhledy, které nyní uvidíte z jiného úhlu, než tomu bylo při cestě vlakem, ale i úsměvy místních domorodců, kteří po staletí opečovávají zdejší krajinu. Z některé z vesnic, které potkáte po cestě, a kterými vede železnice, poté můžete zase vzít vlak zpět do města Užhorod. Skvělým jednodenním výletem tak pro vás může být jízda ranním vlakem z Užhorodu do vesnice Sianky a odtud podél železnice dojít pěšky přes vesnici Uzhok do vesnice Volosianka, odkud v odpoledních hodinách jede vlak zpět do Užhorodu.

Poznejte hisorické dřevěné kostely

Vesnici Uzhok nezmiňujeme náhodou. Kromě milovníků nádherné krajiny si na své přijdou i milovníci historie. Oblast kolem Užanského národního parku je plná stovky let starých dřevěných kostelů, kdy některé z nich jsou zapsané na seznamu historického dědictví UNESCO. Ten nejznámější, kostel svatého Michaela, se nachází právě ve vesnici Uzhok. Kostelíku z roku 1745 se přezdívá „černý koráb“ a vám bude hned jasné, proč tomu tak je. Jeho vnější fasáda je totiž tvořená z černých dřevěných prkének a půdorys se skutečně podobá lodi.

Krajina močálů a nekonečných lesů je důkazem toho, že si příroda bere zpět vše, co jí člověk kdysi uzmul. Chátrající domy, které lze v neprostupném lese jen stěží najít, střídá veleobří areál plný zapomenutých staveb, strojů a kontrolních radiačních stanovišť. „Welcome to Chernobyl!

Dřevěný kostel ve vesnici Kostryna má jednu zvláštnost. V roce 1645 byl totiž postaven v obci Sianky a do Kostryny byl přesunut v roce 1703. Na začátku 20. století měl být zbourán a přestavěn na kamenný. Veškeré plány však zhatila první světová válka.

Do výčtu zajímavých dřevěných kostelíků musíme zahrnout i ten ve vesnici Pylypets. Ten byl vystaven v letech 1759 – 1762 na břehu zdejší říčky Repinka a nedaleko od vesnice naleznete i známé lyžařské středisko skvělé pro aktivní dovolenou v zimě, ale i na pěší túry, když sníh opadne.

Mimo tyto známé kostely si však můžete být jisti, že skoro v každé vesnici objevíte nějaký ten dřevěný kostelík a za zmínku stojí i dřevěné malované domečky. Západní Ukrajina zkrátka nabízí nepřeberné množství památek a přírodních krás, ze kterých si vybere skutečně každý.

Martin Půlpán, původem z Pardubic, vystudoval Metropolitní Univerzitu Praha a studoval, žil a pracoval například ve Velké Británii, USA, Kanadě, Maďarsku nebo Belgii. Jednoho dne se rozhodl, že si zabalí malý batoh a vydá se do světa. Razí heslo, že nejlepší plán, je žádný plán, a proto se úmyslně toulá světem a své poznatky a fotografie zveřejňuje na sociálních sítích. Snadno jej naleznete jako „Lost Czech Man“ nebo na www.lostczechman.com.

Ukraine International Airlines

Společnost Ukraine International Airlines létá denně na Ukrajinu, a to přes Kyjev do celkem 9-ti ukrajinských destinací.

Objevte nejen krásy Ukrajiny, ale i dalších destinací v rámci 40 zemí světa za výhodné ceny. Proměňte sny ve skutečnost a rezervujte na www.flyUIA.com.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: