Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro HedvabnaStezka.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zemích světa, cestopisy, reportáže. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s cestovatelskou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce HedvabnaStezka.cz
Nepál: Jak se zodpovědně připravit na trek, vybírat nosiče a kolik vás to bude stát?
4. 4. 2017
Radka Tkáčíková
Nepál je již desetiletí atraktivní destinací navštěvovanou milovníky hor z celého světa. Mnozí sem přilétají s cestovními kancelářemi, mnozí samostatně.
Ne všichni individuální turisté však ví, co od země mohou očekávat, jak se chovat a jaká zde panují pravidla. Dochází pak k mnoha tragédiím, nepříjemnostem a někdy například dobře míněný úmysl pomoci může mít negativní dopad.
Začnu registrací. Rozhodně doporučuji se zaregistrovat na stránkách MZV na www.drozd.mzv a pak na českém konzulátu na czechconsulate.org.np/site/registration. Dále informovat někoho z domova, u které agentury si sjednáváte trek, ta bude v případě nějakých živelných či jiných událostí nejlépe vědět, zda jste v pořádku. Upozorněte vaše příbuzné, že většina oblastí není pokryta mobilním signálem, to, že domů nepodáte zprávu neznamená, že nejste v pořádku a vytváření paniky situaci jen zhoršuje a český konzulát v pak zbytečně hledá někoho kdo je mimo ohroženou oblast. Určete jednu osobu doma, která bude ostatní informovat.
Satelitní telefon je v horách nutností
Pokud cestujete s českou cestovní kanceláří, informace od nepálské agentury má nejdříve ona, takže ta sdělí vaší rodině veškeré možné informace. Rozhodně je zodpovědné – jak pro cestovní kanceláře, tak i pro individuální turisty mít s sebou satelitní telefon. Ke zbytečným úmrtím, ke kterým došlo jen v důsledku toho, že nebylo jak včas zavolat pomoc, je skutečně mnoho.
Bohužel satelitní telefon stále podceňuje mnoho individuálních turistů, ale bohužel i mnoho českých cestovních kanceláří. Proto cestujete-li s cestovní kanceláří, přeptejte se, zda český průvodce satelitní telefon má či zda je oblast pokryta mobilním signálem a jakým.
Pomoc vrtulníku v případě nouze
Dalším bodem je dojednání formalit na realizaci treku. V Kathmandu jsou desítky trekingových agentur ochotné vám zajistit potřebné permity a služby s trekem spojené. Zdaleka však ne všechny jsou registrovány a zdaleka ne všechny fungují tak, jak by měly. Úsměv a sliby jsou nutným předpokladem k zlákání turistů zaplatit si služby právě u nich, ale nezaručuje to kvalitu služeb. Ovšem dobrou agenturu nepoznáte dle ceny, kterou vám nabízí ale především podle servisu, který zajistí v případě nehody, což znamená například zajištěnívrtulníku pro zraněného, dopravu do nemocnice a další služby spojené s pobytem v nemocnici.
Vybírejte férové agentury
Každá agentura vám musí zajistit TIMS kartu, bez které nesmíte vstoupit nikam do hor, a pak povolení do konkrétní oblasti. Zajistí vám průvodce do oblastí kde je povinný, což je asi 90 procent všech trekových oblastí, také zajistí nosiče, zde jsou již rozdíly v ceně, buďte si jist že cena kterou zaplatíte za mzdu není jeho platem.
Kromě pojištění pro nosiče a průvodce, agentura platí daň a nechá si něco bokem. Kolik to záleží na slušnosti agentury, nosič dostane 50 – 80 procent ceny, kterou zaplatíte, a agentura vám strukturu pochopitelně nechce odkrýt. Proto jsou pro ně nejlukrativnější zákazníci, kteří požadují plný servis s průvodcem, nosiči, jídlem, ubytováním s pomocným personálem a nikdo po nich nechce vědět, kolik komu zaplatí a jaký je jejich zisk. Platíte v rámci mzdy nosičům pochopitelně i dny nezbytné na začátek treku a zpět a náklady s tím spojené.
Kromě těchto složek samozřejmě zaplatíte poplatek za zprostředkování těchto služeb. U těch, které mají tento poplatek nápadně nízký, je pravděpodobné, že si svůj zisk vytváří právě tím, že nosičům zaplatí výrazně méně, než platíte vy, nebo jim nesjedná pojištění, které vám ovšem naúčtuje a v případě nehody má nosič smůlu. Nosiči o výši mzdy neradi mluví, jednak to není zvykem, jednak se obávají, že by je agentura příště nezaměstnala, pokud se dozví, že o mzdě hovořili.
Nejširší nabídku průvodců a map Nepálu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz
Zodpovědný přístup k nosičům
Dnes je situace jiná než před lety kdy jste si na treku najali nosiče třeba na den, dva, dle potřeby a cenu si s ním domluvili. Dnes existuje asociace nosičů, která je sdružuje, agentury mají své nosiče na telefonu, kteří už bydlí v Kathmandu, aby byli agenturám rychle k dispozici, a asociace určuje další pravidla. Například, že váha nákladu je 25kg. Což si ovšem také agentury vykládají různě, některé dají klientům k dispozici na nosiče 25kg, ale nosič si nese ještě své osobní věci, tudíž nese více než 30kg, některá má limit 25kg na nosiče a jeho osobní a erární věci nese další nosič, kterého zaplatíte navíc.
Etické je nosiče nepřetěžovat. Jdete-li na trek, kde spíte v lodgích, nese svých věcí méně a je vhodné mu dát maximálně 22kg. Jdete-li se stanem, z váhy uberte, jinak je váha s jeho věcmi přes 30kg, je to dost, navíc i výkonnost nosičů je různá a někteří nosiči pak nestačí a na tábořiště přichází s velkým zpožděním. Dobré agentury samozřejmě zaplatí nosiče slušně a očekávají od něj i spolehlivost, zdatnost, ale některé holt najmou kohokoliv za menší mzdu a výsledek je někdy tristní.
Strava pro nosiče
Dále by nosič měl mít potřebné vybavení do hor, což také mnoho agentur ignoruje. Dalším tématem je strava pro nosiče. Není to sice starost klientů, nicméně je dobré znát, jak a za kolik se nosič stravuje. Jednotlivé treky mají různá pravidla, někde nosič zaplatí rozumnou částku a dostane večeři a snídani. Někde si jídlo může odpracovat pomocí v kuchyni, někde jeden nosič stravu dostane zdarma, ale ostatní již platí. Často však nosič dostane jídlo jen o trochu levnější než turista, což může být i 6 USD za dhalbhat, což je pro něj více než polovina denní mzdy a to nepočítáme snídani a něco k obědu.
Bohužel stále neexistují jasná pravidla a nosičům někdy jako mzda za trek zbyde jen odměna ve formě odměny na závěr, které by mělo být minimálně 15 % jeho mzdy, ale je vhodné zaplatit více. Považuji za slušné 20 – 25% za dřinu, kterou vykonává, a která se zpravidla neomezuje jen na nesení zavazadel, ale i další výpomoc na treku.
Autorka Radka Tkáčiková má s nepálskými treky bohaté zkušenosti. Bohužel její zážitky nejsou jen příjemné, má za sebou nehodu s třicetimetrovým pádem, transport vrtulníkem i dlouhý pobyt v nepálské nemocnici včetně několika operací. Jak se to vše stalo a nakonec vyřešilo si můžete přečíst v jejím dalším článku.
Pojištění nosiče znamená jen vyplacené určité částky rodině v případě, že nosič na treku zemře. V případě nutnosti záchrany nosiče či průvodce vrtulníkem se agentura na nákladech podílí v poměru 30 procenty a i to je důvod, proč si vytváří rezervu, jelikož čas od času je záchrana nutná a letecká vrtulníkem velmi drahá. Pochopitelně záleží i na kvalitách průvodců, s přibývajícími turisty přibývá průvodců, ovšem ne všichni mají potřebné znalosti a zkušenosti. Narychlo udělená licence ještě neznamená vše.
Nezbytné je uložit kopii pojištění či finanční zálohu u agentury, tu v případě nehody váš průvodce či vy kontaktujete a ona vám zavolá vrtulník. Dle některých cestovatelů např. u pojištění museli cestovatelé zaplatit vrtulník v hotovosti a pak jim platba byla uhrazena po návratu. Zkušenosti jsou různé, mně doposud stačila kopie pojištění uložená u agentury. V případě výstupů nad 6000 m již však zpravidla agentury chtějí i složenou hotovost na účtu. Pozor, oblíbené pojištění Alpenverein má nízké plnění léčebných výloh, doporučuji pro pobyt v Asii připojistit plnění vyšší!
Bez pojistky vrtulník ani nepřiletí
Obecně platí, prostudujte si před cestou velmi důkladně pojistné podmínky a rozsah pojištění. Mnoho pojištění je do výšky 5000 m, na většině treků se v Nepálu dostanete totiž výše.
Bez řádného cestovního pojištění se do Nepálu vydá jen skutečný blázen. Řečí čísel, letová hodina záchranného vrtulníku stojí 4000 USD a za hodinu vrtulník do hor a zpět nedoletí. Bez potřebného pojištění k vám záchranný vrtulník nepřiletí. V soukromé nemocnici (a kam vás dopraví si nevyberete) stojí přibližně 700 USD za den nepočítaje ošetření, případnou operaci, rehabilitaci…
Strava v nemocnici není. Tu vám musí zajistit někdo jiný, v soukromých nemocnicích lze jídlo objednat z nemocniční restaurace, pokud tam taková je. I proto je vhodné si vybrat ověřenou agenturu, která se postará o klienta v nemocnici.
Závěrem, letíte-li individuálně, berete na sebe mnohem větší rizika než s cestovní kanceláří a ne vždy vás to přijde levněji. Pokud se chystáte na trek do izolovaných oblastí, za služby nosičům a nepálskému průvodci platíte dopravu včetně letenky a jiných nákladů. Zde vás účast ve skupině cestovky, kde se náklady dělí větším počtem, může přijít levněji. Navíc máte zajištěný plný servis a můžete se věnovat horám a památkám, nikoliv zajišťování povolení a shánění solidní agentury. Ale vše má své pro a proti. Pro obě varianty platí zodpovědný přístup.
Dovolím si přidat upřesnění na základě vlastní zkušenosti z roku 2015. Na Everest treku mě v Lobuche (5000 m) postihla AHN. Byl bych s námahou schopen sestoupit níže, ale jelikož jsem měl základní pojištění Alpenverein, zavolali mi helikoptéru. V KTM mě odvezli do soukromé nemocnice, péče a výbava pokoje perfektní. Jídlo zajištěno několikrát za den, mohl jsem si vybírat z menu 🙂 Cena leteckého zásahu byla 9500 USD, kterou po mě chtěl pán z letecké společnosti zaplatit kartou 🙂 Odkázal jsem ho na pojišťovnu a od té doby jsem se o nic nestaral, ani nemocnice nechtěla nic zaplatit. Dokonce ani následný odvoz sanitkou do hotelu 🙂
Honza
Ano, také mohu potvrdit, že vrtulníky v Nepálu fungují. Na našich zájezdech v Nepálu https://www.rajbas.eu/zajezdy/zeme/nepal.html jsme potřebovali 2 x vrtulník ohledně AHN. Vrtulník vždy přiletěl do dvou hodin a partnerská nepálská cestovka s pojišťovnou vše vyřídila a nic jsme neplatili.
Dovolím si přidat upřesnění na základě vlastní zkušenosti z roku 2015. Na Everest treku mě v Lobuche (5000 m) postihla AHN. Byl bych s námahou schopen sestoupit níže, ale jelikož jsem měl základní pojištění Alpenverein, zavolali mi helikoptéru. V KTM mě odvezli do soukromé nemocnice, péče a výbava pokoje perfektní. Jídlo zajištěno několikrát za den, mohl jsem si vybírat z menu 🙂 Cena leteckého zásahu byla 9500 USD, kterou po mě chtěl pán z letecké společnosti zaplatit kartou 🙂 Odkázal jsem ho na pojišťovnu a od té doby jsem se o nic nestaral, ani nemocnice nechtěla nic zaplatit. Dokonce ani následný odvoz sanitkou do hotelu 🙂
Ano, také mohu potvrdit, že vrtulníky v Nepálu fungují. Na našich zájezdech v Nepálu https://www.rajbas.eu/zajezdy/zeme/nepal.html jsme potřebovali 2 x vrtulník ohledně AHN. Vrtulník vždy přiletěl do dvou hodin a partnerská nepálská cestovka s pojišťovnou vše vyřídila a nic jsme neplatili.
Tento příspěvek byl redakcí smazán jako nevhodný
Tip měsíce: Mexiko
Olinalá: poklad na konci světa
Playa del Carmen
Kolonizační města a zběsilá pravidla mexického silničního provozu
Knižní tipy
ROZHOVOR: Pavel Svoboda o neobjevené Kolumbii
Unikátní kultura a náboženství namibijských Himbů a Hererů
Nové články
ROZHOVOR: Pavel Svoboda o neobjevené Kolumbii
Bukurešť – pod ochranou Drákuly
ROZHOVOR: Víťa Dostál o Panamericaně, aneb z Aljašky do Ohňové země na kole
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru