Zámky na Loiře, Bretaň nebo Alsasko jsou skvělá místa k turistice, cyklistice i vodní turistice. Velkou výhodou těchto perel Francie navíc je, že se všude dostanete dobrou sítí místních železnic.
Titulní fotografie: ATOUT FRANCE, Michel Angot
Chcete-li si dopřát radost z cyklistiky v údolí Loiry, nadšení z turistiky napříč vinicemi Alsaska nebo Burgundska či se oddat procházkám podél moře nebo jízdě na horském kole v Alpách, nejjednodušším způsobem dopravy je vlak. Ve Francii se vlakem dostanete i do malých vesnic. Můžete si vybrat z několika typů vlaků francouzské železniční sítě: velmi rychlý (TGV), klasický den a noc (Intecités), regionální a místní (TER) a pak TER s garantovaným navazujícím spojením na TGV.
1. Zámky na Loiře na kole
Údolí Loiry je region zapsaný na seznamu Světového dědictví UNESCO. Rozprostírá se mezi vinicemi, vodními toky, lesy i rybníky. Přírodní parky Perche a Brenne nabízí skvělé příležitosti k vycházkám i cykloturistice v území bohatém na faunu a flóru. Ne nadarmo je místo považováno za největší francouzské zahrady.
Foto: ATOUT FRANCE, Michel Angot
Celé Údolí řeky Loiry je ideální pro pěší turistiku – především stezka GR 3 nebo jeden z dvaceti značených okruhů PR s celkovou délkou 440 km. Na různé procházky je vhodné také okolí zámku Chambord, kde je mnoho lesů – lze zde také jezdit na kole či projet se na pramicích, atd. Začátek podzimu je ve znamení proslulého „troubení jelenů“, kdy jsou organizovány komentované vycházky s odborníky.
Kolem zámků Azay-le-Rideau, Chenonceau nebo Cheverny zase najdete tematicky laděné cyklistické stezky. Na projížďky na kole jsou vůbec ideální břehy řeky Loiry, stojí za to i vydat se do historických měst v okolí Montsoreau a Blois. Je zde velmi dobře vyvinutá síť služeb pod značkou „Loirou na kole“ (Loire à vélo), která je průkopníkem v budování první části evropské cyklostezky.
Údolí Lóry je navíc skvělým místem pro vodní turistiku. Zatímco místním centrem říční turistiky jsou kanály na východě regionu (na rozhraní s Burgundskem), projížďky na tradičních plachetnicích jsou tu ještě doslova „na divoko“. Tyto dřevěné loďky nazývané „vlek“ (toue) nebo „bárka“ (gabare) zvou k tomu pravému úniku do přírody.
export_hs_gallery
Jak se pohodlně dostat do údolí Loiry: Buď se na místo můžete dostat přímým spojem do Intercites z Pařížského Austerlitz – Blois. Vlak jede 1h a 20min, a to 5x denně. Druhou možností je linka TGV mezi Tours St. Pierre des Corps a nádražím Paříž- Montparnasse. Tento vlak jede 1h a 15min a využít ho můžete 19x denně. Vlakem takřka na nádvoří: Rovnou k zámkům se můžete dostat přímým spojením regionální linky ze St. Pierre Des Corps na zastávku Chenonceau, která leží přímo naproti vstupní bráně do parku. Vlak jede 17 min. V neposlední řadě můžete jet z Tours do Azay-le-Rideau. Regionální vlak TER tuto trasu obsluhuje 8x denně a cesta trvá 26 min. |
2. Napříč vesnicemi a vinicemi Alsaska, okolí města Colmar
Díky dvěma regionálním přírodním parkům Parc Naturel Régional des Ballons des Vosges a Parc Naturel Régional des Vosges du Nord a klimatické rozdílnosti, láká Alsasko všechny milovníky přírody. Je zde možnost procházek či projížděk na kole jehličnatými lesy a prosluněnými vinicemi. Zajímavou možností jak poznat Alsasko je také z vodní hladiny – říční kanály a samotný Rýn jsou velmi vhodné pro říční turistiku. Grand Canal a Rýn mají dohromady 120 km dlouhý splavný úsek mezi Mulhouse, Neu-Breisach a Strasbourg.
Foto: ATOUT FRANCE, Michel Angot
Túra ve Vogézách začíná vždy v jehličnatém lese s loukami, kde jezírka a mokřiny vytvářejí mnoho vzácných biotopů. Profese typické pro tento kraj – dřevorubci a „schlitteurs“ (ti, kteří přepravovali dřevo na saních) přispěly k atmosféře, která panuje v místních obcích na úpatí svahů. Lze zde podniknout mnoho procházek a túr dle libovolné vzdálenosti a náročnosti.
Mezi městy Strasbourg, Sélestat a Molsheim až ke Colmaru najdete 700km cyklostezek. Většina z nich je zpravidla v rovině, a tak jich využívají především rodiny. Naproti tomu, kopce jsou pokryty vinicemi, které s malebnými vesničkami také lákají k projížďce na kole či na koni.
export_hs_gallery
Jak se dostat do Alsaska: Do Colmaru se můžete dostat například z nádraží Paříž Est (vlak TGV, 16 spojení denně) nebo z nedalekého Strasbourgu, odkud cesta regionálním vlakem trvá pouhých 30 min a využít ho můžete 33x denně. Z Colmaru pak můžete pokračovat například do Basileje, a to za 59 min regionálním vlakem, jenž jede také 33x denně. |
3. Bretaň
Jeden region a dva rozdílné charaktery. Je to Bretaň s mořem, vřesovišti na poloostrově Crozon, skalisky na Pointe du Raz, dunami na poloostrovech Quiberon a Gâvres či útesy na mysu Fréhel. A pak Bretaň vnitrozemská s masívem Monts d’Arrée na historické hranici dávného vévodství, hlubokými a tajemnými lesy – tím nejmystičtějším je pravděpodobně “Brocéliande” u městečka Paimpont, který je domovem legend o králi Artušovi a kouzelníku Merlinovi!
Symbolem Bretaňe zůstává turistická verze trasy GR34, protože kopíruje pobřeží a známou dávnou pohraniční stezku. Vede přes úžasné skály z růžové žuly v okolí lázeňského městečka Perros-Guirec či podél úchvatného pobřeží Morbihanského zálivu. Druhá známá trasa GR 380 prochází masívem Monts d’Arrée a divokou krajinou Regionálního přírodního parku Armorique v oblasti kolem měst Huelgoat a Landivisiau.
Oblast masívu Monts d’Arrée nabízí také skvělé zážitky pro cyklisty – cestovatele. Cyklistická stezka pro rodiny vede přes malebné obce podél řeky Rance krajem kolem středověkého města Dinanu (úsek dlouhý 17 km), řeka se vlévá do moře právě poblíž Dinanu a Saint Malo. Na jihu se klikatí cyklostezka přes zelené údolí řeky Oust, mezi obcemi Mauron a Questembert, kde je tato stezka dokonce asfaltová, a tak vhodná i pro in-line brusle, kolem města Vannes až na poloostrov Rhyuis.
Foto: ATOUT FRANCE, Jean François Tripelon-Jarry
Na jihu Bretaně je kanál Nantes – Brest, který je ideální pro strávení aktivní dovolené v kombinaci kolo a hausbót. Kanál vede malebným krajem s historickými městy jako např. Malestroit nebo Josselin, kde je nádherný, takřka pohádkový zámek Rohanů.
- Vlak TGV Paříž – Auray jezdí po celý rok a navazující spojení Auray – Quiberon od 16/06 do 16/09 vlakem s názvem « Tirebouchon » (vývrtka v češtině) či autobusem po zbytek roku. Z Paříže jezdí takovýchto spojů hned 8 denně a cesta trvá 3h a 30min. Z Aurey do Quiberonu se dostane za 45min 7x denně.
- Z nádraží Paříž Montparnasse můžete jet také do Rennes (2h a 9min, vlak TGV, 20 spojení denně). Z Rennes pak můžete pokračovat do Quimper, a to 3x denně vlakem TGV za 1h a 49min. Z Quimper se za 4h a 21min pohodlnně vrátíte do Paříž Montparnasse (vlak TGV, 8 spojení denně).
- Z Rennes je možná pokračovat také do Brestu, a to 8x denně za 2h a 2min. A i z Brestu existuje možnost návratu přímo do zastávky Paříž Montparnasse. Vlak TGV tuto trať spojuje 8x denně a jede 4h a 24min.
- Po Bretani se můžete pohybovat také díky dalších 32 linek regionálních vlaků TER spojující většinu míst v Bretani a také nádraží s půjčovnou kol.
- Nádraží s půjčovnou kol: Dinan, St. Brieuc, Quimper, St. Malo, Quiberon a mnoho dalších. Po předložení jízdenky sleva na půjčovné ve výši 10%!!!
export_hs_gallery
Jak dojet do Bretaně a cestovat po ní: - Vlak TGV Paříž – Auray jezdí po celý rok a navazující spojení Auray – Quiberon od 16/06 do 16/09 vlakem s názvem « Tirebouchon » (vývrtka v češtině) či autobusem po zbytek roku. Z Paříže jezdí takovýchto spojů hned 8 denně a cesta trvá 3h a 30min. Z Aurey do Quiberonu se dostane za 45min 7x denně.
- Z nádraží Paříž Montparnasse můžete jet také do Rennes (2h a 9min, vlak TGV, 20 spojení denně). Z Rennes pak můžete pokračovat do Quimper, a to 3x denně vlakem TGV za 1h a 49min. Z Quimper se za 4h a 21min pohodlnně vrátíte do Paříž Montparnasse (vlak TGV, 8 spojení denně).
- Z Rennes je možná pokračovat také do Brestu, a to 8x denně za 2h a 2min. A i z Brestu existuje možnost návratu přímo do zastávky Paříž Montparnasse. Vlak TGV tuto trať spojuje 8x denně a jede 4h a 24min.
- Po Bretani se můžete pohybovat také díky dalších 32 linek regionálních vlaků TER spojující většinu míst v Bretani a také nádraží s půjčovnou kol.
- Nádraží s půjčovnou kol: Dinan, St. Brieuc, Quimper, St. Malo, Quiberon a mnoho dalších. Po předložení jízdenky sleva na půjčovné ve výši 10%!!!
|
4. Rhône-Alpes
Strečink se na břehu řeky a výstupy až na nejvyšší vrcholky, vinice v départmentu Drôme a soutěsky v Ardèche, ledovce na Mont Blanku, rybníky v Dombes v départmentu Ain, vrcholky masívu Vanoise – celý region je ohromným zdrojem emocí, pozoruhodná krajina a široké možnosti pro trávení volného času v přírodě.
Na území regionu Rhône-Alpes se nachází 5 regionálních přírodních parků : Monts du Pilat a Monts d’Ardèche, 3 předalpské masívy : Vercors, Chartreuse a Bauges. Tyto vápencové hory schovávají přírodní poklady – kaňony, skály s velmi ostrými vrcholy, náhorní plošiny a pastviny. Národní parky Dauphiné-Ecrins a Savoie – to jsou doslova svatyně alpské přírody! Samozřejmě krása a věhlasnost okolí Mont Blanku od Chamonix po Megève doplňuje výjimečnost tohoto horského kraje.
export_hs_gallery
V alpském středisku Chamonix je start také vyhlášeného dlouhého horského běhu Ultra Trail du Mont Blanc. Tento závod nabízí čtyři běžecké trasy, od 100 do 290 kilometrů, vše v překrásném horském terénu. Nejenže na trati strávíte až několik desítek hodin, ale nahoře vás může překvapit i sníh. Podle mnohých patří tento běh mezi nejtěžší na světě. Jeho 166 kilometrů dlouhá trasa vede přes Francii, Itálii a Švýcarsko, s celkovým převýšením kolem 9 400 m. Od roku 2006 se v okolí pohoříMont Blancběží také závod Courmayeur – Champex -Chamonixa od roku 2009 i závod „Sur les Traces des Ducs de Savoie„. Jak takový závod probíhá a termínovku jednotlivých akcí, najdete na webu o běhání www.svetbehu.cz. |
Samozřejmostí jsou skvělé příležitosti pro pěší turistiku. Stezka GR 5 vede napříč alpskými masívy od Ženevského jezera až takřka ke břehům Středozemního moře – do oblasti Mercantour. Tato stezka vedla také k vyznačení prvních okruhů jako GR 55 “Okruh parkem Vanoise” (Tour de la Vanoise) nebo GR 50 “Okruh parkem Ecrins” (Tour des Ecrins), které vedou živou alpskou přírodou s impozantními skalami.
Stezka GR 9 zase protíná předalpské masívy mezi kraji Chablais a Diois. Všude vedou takřka nekonečné pěšiny, jako např. v kraji Beaufortain nebo na svazích horní části údolí Maurienne – nesmíme zapomenout ještě na Ardèche (GR 4 a GR 7 a další místní stezky čítají celkem 1.400 km značených tras. Turisté si často sáhnou na dno svých sil – jdou s průvodcem a objevují tak malá tajemství přírody nebo jdou navázáni na laně s horským vůdcem a pokoušejí se o odvážnější výstup, někdy až do výšky 4.000 m!
Vysočiny národního parku Vercors nebo hory poblíž Středozemního moře v départmentu Drôme jsou vyhlášená místa i pro milovníky jízdy na horském kole. Navíc je v tomto regionu spousta dalších stezek a okruhů v podhůří severní části départmentů Isère a Ain. Trasy pro rodiny vedou zas podél jezera Annecy. Další rodinné stezky jsou v Beaujolais a v plánu je také „Via Rhôna ». Mezi řekou Rhónou a Alpami se příroda jako zdroj zdá nevyčerpatelná.
- Nejsnazší možností je pravděpodobně vlak (TGV i TER) z Paříž Gare de Lyon do lázeňského městečka St. Gervais, který jede téměř 5h a hned 5x denně.
- Existuje ale mnoho dalších možností, jak se do Alp dostat. Například z Paříže do Lyonu (1h 59min, vlak TGV, 25 spojení denně) a odtud pak do Chambéry (1h 18 min, regionálním vlak TER, 16 spojení denně).
- Další možností je přímo spoj Paříž – Chambéry (2H 50min, vlak TGV, 7 spojení denně) nebo spoj Paříž – Grenoble (3h 3 min, 8x denně).
- Z Lyonu je možné pokračovat do Annecy (1h 51min, vlak TER, 10 spojení denně). Z Grenoble zase do Chambéry (5min, vlak TER, 27spojení denně).
- V Chambéry je letos rok cykloturistiky! Půjčovné kola již od 3 EUR/den pro cestující vlaky TER (půjčovna na nádraží – www.velostation-chambery.fr ) 80 km cyklostezek!
export_hs_gallery
Jak se dostat do Alp: - Nejsnazší možností je pravděpodobně vlak (TGV i TER) z Paříž Gare de Lyon do lázeňského městečka St. Gervais, který jede téměř 5h a hned 5x denně.
- Existuje ale mnoho dalších možností, jak se do Alp dostat. Například z Paříže do Lyonu (1h 59min, vlak TGV, 25 spojení denně) a odtud pak do Chambéry (1h 18 min, regionálním vlak TER, 16 spojení denně).
- Další možností je přímo spoj Paříž – Chambéry (2H 50min, vlak TGV, 7 spojení denně) nebo spoj Paříž – Grenoble (3h 3 min, 8x denně).
- Z Lyonu je možné pokračovat do Annecy (1h 51min, vlak TER, 10 spojení denně). Z Grenoble zase do Chambéry (5min, vlak TER, 27spojení denně).
- V Chambéry je letos rok cykloturistiky! Půjčovné kola již od 3 EUR/den pro cestující vlaky TER (půjčovna na nádraží – www.velostation-chambery.fr ) 80 km cyklostezek!
|
Skvělým zážitkem je i jízda „Alpským vlakem“ s trasou Grenoble – Gap, což je město považované za jednu z bran do Provence. Trasa vede přes 27 tunelů, 15 viaduktů a 5 mostů. Z každé zastávky vede mnoho turistických tras, cyklostezek či cest vhodných na projižďky na koni. Celá cesta trvá dvě a čtvrt hodiny a je obsluhována jedenáct krát denně.
Vlakem k úpatí nejvyšší hory Evropy: Z St. Gervais pokračujte tzv. Mont-Blanc Express do Chamonix. Tímto vlakem se za čtyřicet minut dostanete i k nástupní stanici kabinkové lanovky na Aiguille du Midi. „Tramway du Mont Blanc“ ze St Gervais do Nid d’Aigle přes Bellevue pak umožňuje snadný přístup k Nid d’Aigle s výškou 2372m pod l’Aiguille du Goûter na úpatí ledovce Bionnassay. |
Vlakové lístky na letošní léto si již můžete rezervovat, a to i v České republice v Travel Marketing International (Spálená 51 , Praha 1, Kontakt Rail Europe: Karla Svobodová, Tel. +420 224 815 378). Kola je možné přepravit na všech trasách regionálních vlaků a na mnoha tratích TGV. Chcete-li vyhrát poukaz na 2 zpáteční jízdenky vlakem TGV po Francii ve voze 1. třídy zůčastněte se soutěže!
Zrovna zámky na Loiře jsou od vlaku dost daleko, tam se lépe jezdí autem 🙂
viz jachymuv.blogspot.com
Články v okolí
Tip měsíce: Mauricius
Mauricius … tak trochu jiná pracovní cesta
Jak prožít na Mauriciu několik měsíců života?
Nejlepší tipy co vidět a zažít na sopečném ostrově Mauricius
Knižní tipy
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou
Časopis Travel Life píší cestovatelé pro cestovatele, tak CESTUJ!
Nové články
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
RECENZE: Dalekohledy NIKON – Odolní a výkonní parťáci
Pouť do Kostnice aneb cesta je cíl
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru