Ekocesty - zážitky z Indie (Stanislav Miller, 29. červen po - 18:30 Karavanseraj)
Čerstvé zážitky z petiměsíčního putování Stanislav Milera po Indii malým obytným autem poháněným použitým rostlinným olejem. Navštívíte zajímavá místa, ekologické komunity a indické vesnice. Dozvíte se jaké mají indové největší přání a jak vidí budoucnost své země. Uvidíte jak se dá vyrábět eletrický proud z kravského trusu a jaké dopady na životní prostředí přináší ekonomický růst a stále rostoucí populace. Tento projekt byl podpořen Expedičním fondem.Vice na www.ekocesty.info
Co se tyce negativnich vlivu biopaliv ma pan Brezina ma v mnohem pravdu. Soucasna snaha o nahrazeni ropy biopalivy samozreme neni reseni a v masovem meritku muze zpusobit i velke ekologicke skody (pouzivani umelych hnojiv, kaceni destnych pralesu pro pestovani palem, monokultury, GMO plodiny a hlavne velka spotreba vody pro pestovani plodin). Priznavam, ze pred dvema lety jsem si vetsinu techto negativnich vlivu ziskavani biopaliv, take moc neuvedomoval. Ja vidim moznost vyuzivani bipaliv, jako dobrou alternativu pro male komunity, ktere si biopaliva samy vypestuji a take pouziji, pripadne recykluji jiz pouzity rostlinny olej.
Snahou mojich ekocest neni propagace biopaliv, ale informovani o formovat o životě lidí v různých zemích, vlivech naší civilizace na životní prostředí a cestách vedoucích k rovnováze člověka a přírody.
Pro pohon sveho maleho obytneho Eko auta jsem jako nejdostupnejsi a "nejekologictejsi" reseni nasel pouzity rostlinny olej, ktery je odpad a v mnoha zemich se stale vyleva do zachodu. Me ekokino je navic napajeno energii ze solarnich panelu a pro cestu do Asie planuji vyuzit i malou vetrnou turbinu. Jde mi o to prakticky si vyzkouset a ukazat jak je mozne vyuzivat obnovitelne zdroje.
Soucasti mojich ekocest jsou i prezentace a projekce Eko kina a prakticke ukazky moznosti vyuziti obnovitelnych zdroju energie - pouzity rostlinny olej), solarni panely a vetrna energie. Je zarazejici, ze po 100 letech od vynalezu dieselova motoru, ktery byl pohanen rostlinnym olejem stale pouzivame smradlave naftove spalovaci motory misto mnohem ucinejsich a ekologictejsich eletrickych. Problem neni v technlogiich, ale v systemu, pro ktery jsou temer bezudrzbova a energeticky ucinna eletricka auta komercne nezajimava.
Soucasny problem nasi "ropne" konzumni civilizace vidim hlavne v nadmerne spotrebe a rustu, ktery je zakladem nasi trzni ekonomiky. Bohuzel, zadny rust nemuze byt nekonecny. Cesta k rovnovaze cloveka a prirody je jednoducha snizit nasi spotrebu a negativni dopady a nebo pocet lidi. Pokavad se o to nepostarame, tak si to priroda zaridi sama.
Jeden ze zpusobu jak snizit spotrebu energie a produkci sklenikovych plynu je omezeni zivocisne vyroby. Celosvetova zivocisna vyroba se podle studie UN podili 18 % na tvorbe sklenikovych plynu (veskera doprava ma na svedomi "jen" 14 %). V jine studii japonsti vedci spocitali, ze vyroba 1 kg hoveziho masa vyprodukuje stejne mnozstvi sklenikovych plynu jako auto, ktere ujede 250 km a spotrebuje se stejne mnozstvi energie jako kdyz budete svitit 20 dnu 100 W zarovkou. Navic se pouzije minimalne 13000 l vody. Bohuzel o teto snadne moznosti, jak by se dala setrit energie a priroda se radeji moc nemluvi.
Vice na www.ecocauto.info nebo na www.youtube.com/ekocesty
Dobry den,
shanim Kalanchoe daigremontiana x delagoensis (svetle zelene listy), nevite, kde bych ho mohl sehnat? Mam doma "cisty" druh K. daigremontiana (tmavsi a sirsi listy) a chtel bych rozsirit sbirku.
Dekuji
Honza
vtipna rekace, beru. Dobra myslenka je tato, obecne, s tim, ze existuji samozrejme vyjimky. Pokud se k dane tematice vyjadruje autorka, tak za a, zpravidla nema s timto svetem zadnou osobni, primou zkusenost
b, vetsinou se nedokaze oprostit od emoci,protoze ji dana situace urazi, osobne se ji dotyka, vadi ji, nebo proste podvedome thajky povazuje za potencialni konkurentky. Dobry priklad najdete v knize Patpong sister s. Autorka prichazi za novinarem, ktery pise o nocnich klubech, dnes pod jmenem baron bonk. Behem teto navstevy chce ziskat informace pro svoji knihu, vysledkem je, ze ho obvini ze sexismu, pohadaji se a ona se nedozvi nic. K vasi poznamce o tom, jak Bangkok zije sexem, jsem tedy navrhl toto vysvetleni jako jedno z moznych. dale jsem uvedl.ze Bangkok nezije sexem vice nez jakakoliv jina metropole. Jaka slova bychom si potom museli vyhradit pro centrum Prahy, nebo sporadany a skvele fungujici Singapur, ktery ma sve Orchard towers nasobne prekonavajici Khao san. Dale jsem uvedl, ze obraz sexualniho turisty, tak jak ho podava, otyly starik, zcel aneodpovida skutecnosti. Zejmena na Khao sanu, kde se takove typy nevyskytuji. Dale si dovolim podotknout, ze Thajci mozna cely tento stoleruji, ale to neznamena, ze by jim nevadil. Dale jsem pod otknul, ze tento svet pro turisty, je jenom malou casti ledovce, naprosta vetsina techto zarizeni je urcena thajcum. O jejich existenci vsak vetsina turistu nevi. V provincnim meste, kde jsem pusobil, spolecne s asi desiti dalsimi cizinci, staly tyto podniky hned v ulici vedle skole. Dale bych pripojil, ze Bangkok sexem nezije, ve smyslu, z e by na tom byla zalozena jeho existence. bangkok nebyl zalozen jako bordel pod otevrenym nebem a pokud si udrzite nejaky proporcni pohled ani se jim nestal. Sexem v tomto smyslu zije Pattaya a rozhodne pak vsechna mesta na thajsko malajske hranici.
Na azver jeste jednou dovolte ocenit vasi vtipnou odpoved a svizne napsany clanek, ktery otevira prostor k zajimAVE DISKUSI. rOZHHODNE SI vas pohled, zensky, na tento svet se za jmem prectu. Takze predchozi vety neberte tak osobne. Myslim, ze jsem tady jiz jednou Davidovi navrhoval, ze by hedvabna stezka mohla nejakym zpusobem ocenit ty autory, o jejichz clancich se hodne diskutuje. Jako navrh vam davam, aby tito autori a take autori, kteri vam vyrazne prispeji do vaseho on line pruvod ce meli nejaky podil ze zobrazene reklamy. Myslim, ze o necem podobnem uvazovalo youtube. takze autorko, mate slovo.
mily turisto, at jsem se snazila sebevic, z tveho dloooooooooheho souveti jsem nepochopila, co jsi jim chtel rict. skoda. asi bych mela byt muz, abych se vymanila ze stereotypu, ze veta ci myslenka by mely mit hlavu a patu;-)
Ahoj,je reálné dostat se do Laosu z Bangkoku přes kambodžu? A jestli mužeš poradit jaky pruvodce je na tutu cestu nejlepší. Díky
ahoj katko a tomasi,
se zajmem jsem si precetl vas clanek a musim rici, ze me opravdu potesilo, ze muj text (i kdyz jak sami naznacujete, zdaleka ne vycerpavajici) nezapadl v hlubinach zapomneni. kritiku textu prijimam a jsem si vedom jeho slabin. zaroven vsak verim, ze za podminek zadavatele (text musi byt kratky, jeho precteni by nemelo zabrat dele nez cca 3 minuty) bych jej poskladal velmi podobne i dnes. ctenarka tana spravne zminila organizaci itri. itri se zabyva prave turismem, resp. jeho negativnim dopadem na indigenni etnika. o cestovce, kterou by v laosu "vlastnili" zastupci minoritnich etnik nevim. naopak, nezridka jsou turistum nabizeny projekty, kdy je zduraznovan pozitivni dopad pro cilovou komunitu. muj vyzkum ovsem nemohl nic takoveho (bohuzel) prokazat. zkusenosti turistu by me zajimaly take. problem vsak spatruji v nedostatecne znalosti (obvykle velmi komplikovane) situace navstevovanych komunit a nekriticke sebereflexi turistu. jak casto je (napr. na hs) slyset hlas turisty, z jehoz navstevy nemeli vesnicane radost? bylo by tedy mozne usoudit, ze navstivene indigenni komunity se z navstev turistu raduji?