HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Investování do indiánů se v Česku moc nechytlo

Investování do indiánů se v Česku moc nechytlo

Před více než dvěma lety vznikla v Praze společnost myELEN.com. Na první pohled to vypadá bláznivě – zjednodušeně řečeno půjčíte svoje koruny za vysoký úrok nemajetnému Mexičanovi, který si díky nim může dovolit vylepšit například svůj stánek s čerstvě vymačkaným pomerančovým džusem.

Vicenta Lorerová je mlčenlivá babička, která má na tržišti v Milpa Altě stánek s repelenty, čisticími prostředky a dalším drobným drogistickým zbožím.

Kde leží Česko, tato negramotná Mexičanka s výraznými indiánskými rysy ve tváři netuší. Ale dost možná, že právě odtud přišly peníze, které jí umožnily začít podnikat. Půjčku jí poskytla místní mikrofinanční skupina, která finance získává i od drobných investorů v České republice.

Před více než dvěma lety vznikla v Praze společnost myELEN.com, která nabízí svým klientům slušné zhodnocení úspor při velmi malém riziku jejich ztráty. Na první pohled to vypadá bláznivě – zjednodušeně řečeno půjčíte svoje koruny za vysoký úrok nemajetnému Mexičanovi, který si díky nim může dovolit vylepšit například svůj stánek s čerstvě vymačkaným pomerančovým džusem.

Při druhém pohledu však už můžete počítat zisky. Podle Pavly Zámečníkové z myELEN.com vám při desetitisícové investici za rok na konto přibude po zdanění 425 korun. Čistý zisk více než čtyři procenta není špatný, když se úroky na běžných spořicích účtech v Česku pohybují kolem dvou procent.

Přes tyto výhodné podmínky se Češi do půjčování nijak nehrnou. K 31. prosinci roku 2009 našinci prostřednictvím myELEN.com půjčili Mexičanům pouze 10,5 milionu korun. Podle Tomáše Hese, který českou společnost reprezentuje přímo v Mexiku, je to dané především nedůvěrou konzervativních Čechů k relativně nové možnosti investic. „Také nedůvěřují neznámým trhům, jako je ten mexický, a stabilitě jeho měny,“ dodává tento třicátník, který projektem žije a má neustále spoustu nápadů na jeho vylepšení.

Na české občany nefunguje ani zaklínání bangladéšským bankéřem Muhammadem Yunusem, který ve své vlasti rozjel půjčování chudým v tak ohromném rozsahu, že za to v roce 2006 dostal Nobelovu cenu míru.

Lepší globální reklamu si mikrofinance ani nemohly přát, mezi Aší a Zlínem jsou však jeho jméno i celý projekt víceméně neznámé pojmy.

Ale spíše než u zákazníků lze chyby hledat na straně myELEN.com. Webová prezentace působí, že byla vytvořena ještě v dobách internetového pravěku.

Hlavní osobnosti skupiny (mezi jinými ekonomové Pavel Kohout a Miroslav Zámečník) mají spoustu jiných aktivit a jedinou „reklamou“ projektu jsou občasné přednášky a obecné články o mikrofinancích v tisku, které se jedinému českému portálu o této činnosti nemohou vyhnout.

V neposlední řadě přitažlivé není ani samotné jméno firmy, ač jsou z něj cítit ambice na expanzi minimálně v evropském měřítku.

Pokud se anglická zkratka myELEN přeloží, vznikne z toho stejně málo srozumitelné „moje síť elektronických výměnných půjček“. A komu by se chtělo do něčeho takového strkat úspory. Čechy nepřilákala k mikrofinančnictví ani marketingově atraktivní možnost „adoptovat“ si svého podnikatele. Portál investorovi nabízel například Mexičana Armanda, který pěstuje květiny.
Podle návodu může zájemce několika kliky poslat své peníze právě ve prospěch Armanda a doufat, že mu je zhodnotí.
Skutečnost je ovšem jiná. „Váš“ Mexičan si nemůže dovolit se složenýma rukama čekat, až si ho někdo na internetu všimne.
Mezitím by mu třeba na poli zvadly jeho květiny, na jejichž přepravu na vzdálený trh by kvůli zpozdilému sponzorovi z Česka neměl prostředky. Proto mu už dříve půjčí jeho mikrofinanční instituce, na jejíž účet pak jde částka určená zrovna vámi vybranému Armandovi.

„Takový přímý vztah mezi věřitelem a dlužníkem bude moci fungovat, až na české straně bude o mikrofinance široký zájem a bude jistota, že nikdo z nabízených nezůstane na webu viset více než týden,“ vysvětluje Hes, že v tomto portál, který se objevil jako druhý na světě, předběhl dobu. A podle malého zájmu Čechů o mikrofinance se zdá, že nejen v tomto.

Cesta byla podpořena Expedičním fondem.

Článek vyšel v MF DNES.

HedvabnouStezku.cz založili cestovatelé pro cestovatele, o velkých horách píšeme na Velehory.cz. Své zážitky cest můžete sdílet s přáteli také v Klubech cestovatelů. Nejlepší outdoorové filmy pak uvidíte na festivalu Expediční kamera možná i ve vašem městě. Nejširší výběr map a knih najdete v našem eshopu. Z příjmů z těchto aktivit podporujeme Expediční fond – i vy můžete přihlásit svůj projekt.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí