HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Barmské putování Vespy a Tuktuku přináší překážky. VespaExpedition se ale nevzdává!

Barmské putování Vespy a Tuktuku přináší překážky. VespaExpedition se ale nevzdává!

Po projetí východoasijských zemí zamířila naše výprava do Barmy. O cestování přes Barmu vlastními stroji je toho na internetu mnoho. Všichni píší o výletu za velké peníze, který je určitě zajímavý. Téměř nikde ale není popsané, jestli to jde bez cestovky a jak to celé vlastně opravdu funguje.

Na Barmském ministerstvu turizmu a hotelů se dozvídám, že je možné získat jen povolení, ale žádat o něj lze jen přes cestovní kancelář. Na moje dotazy jich odpověděla jen malá část a většinou nám dala nabídky od 5000$ výše. Jen jedna jediná společnost se rozhodla obstarat nám povolení bez zájezdu, celkově za 300$. Perfektní. Vyřízení povolení má trvat 30 dnů. Vše je domluvené, stačí jen zažádat. Náhle zčistajasna cestovka z nabídky couvá. Prý je to moc riskantní.

Prohlédněte si další fotografie k článku…

Na normální cestovku nemáme, ale s pocitem, že by to mohlo jít jinak, se vydáváme na hranice. Naděje v nás byla malá, ale kdo to nezkusí, nezjistí, jestli to šlo. Na hranicích nechtějí o vstupu bez povolení ani slyšet (ani pokusy o úplatek nefungují). Připojit se k nějaké výpravě je pro nás prakticky nemožné. V nejlepších úsecích je naše rychlost kolem 60km/h. To dělá z výletů celodenní dřinu a ani blázen by do toho s námi nešel.

Přece naší výpravu nezabalíme. Máme tři možnosti:

  • jet přes Čínu – to je podobné jako v Barmě
  • prodat stroje a koupit v Indii nové – to nás vrací na začátek výpravy
  • poslat vše lodí do Indie a sami se přepravit po zemi přes Barmu

Naší volbou je loď. Cena se všemi poplatky je kolem 70ti tisíc korun. Jedeme do Bangkoku vyřídit potřebné dokumenty. Mezitím stále ještě zkoušíme sehnat povolení pro Barmu. Vše připraveno a náhle přichází neodmítnutelná nabídka – zájezd s cestovkou za stejné peníze jako poslání lodí. Ale jen na 5 dnů. Celkem kolem 1500km. Jdeme do toho. Je to po zemi a rozhodně výzva. Vypadá to, že budeme první, kdo přejede Barmu na Vespě a 100% první, kdo to jede v tuktuku.

Přes překážky ke…

Nejhorší na tom ale je, že jsme nejednali přímo s cestovkou, ale přes bývalého Barmského průvodce, který má své kontakty. Z nám těžko pochopitelného důvodu to celé probíhalo přes něj, včetně převodu peněz. Takže mám někomu, koho jsem v životě neviděl a nemůžu si ho ani nijak ověřit, poslat zálohu 600$. Není čas na rozmyšlenou, loď nám dnes odpluje. Buď a nebo. Vše se ve mně bouřilo, ale nakonec jsem peníze přece poslal. Ukázalo se, že jediný důvod, proč vše probíhalo tímhle způsobem, byla jeho nenasytnost. S námi se dohodl, že mu dáme 100$ a z cestovky vypadlo, že i oni mu musí zaplatit.

Během 10ti dnů máme povolení a může se vyrážet. Barmská vláda má o turizmu zvláštní představy. Turisté nesmějí spát v jakémkoliv hotelu, ale pouze vládou schváleném. Ty jsou samozřejmě dražší. Když se rozhodnete přijet vlastním dopravním prostředkem, tak musíte mít nejen průvodce, ale také doprovod státního úředníka, který dohlíží na dodržování všech pravidel.

Tito lidé musí mít vlastní auto (s řidičem) a celý pobyt v hotelech včetně stravy jim také hradíte vy. Skoro to vypadá jako vysněná práce. Na strojích jsme provedli před cestou pořádnou údržbu. Myslíme si, že to celé prosvištíme bez jediného servisního zásahu. K naší výpravě se přidal ještě jeden člověk. Ind jménem Deepak. Potřebuje být nutně v Indii nejpozději za 5 dnů. Jeho motorka by to mohla ujet během 2 dnů. No snad se z našeho tempa nezblázní, ale to není náš problém.

A jdeme na to

Na první den připadá asi 380km, včetně překročení horského pásma mezi Thajskem a Barmou. Naše průměrná cestovní rychlost je 40km/h. S tím je to celkem dost slušná porce. Naším zatím největším počinem bylo 500km za den a to bylo celou dobu po dálnici. Cesta je prý hodně špatná. Jestli tohle bude to nejhorší, co tady potkáme, tak jsme spokojeni. Sem tam díra a občas trocha štěrku.

Přes hory se dostáváme celkem rychle, asi za dvě hodiny. Sjedeme z kopců a najednou mám brzdový pedál na podlaze. Zlomená brzdová trubička. Bylo štěstí, že nás to potkalo pod kopcem. Tuktuk má brzděná jen dvě kola, nemá ruční brzdu a brzdění motorem u dvoutaktu nepřipadá v úvahu kvůli jeho zadření. Nouzově opravujeme a s jediným brzdícím kolem jedeme k opravářovi.

Cestou samozřejmě pokračujeme v našem záměru brát sebou místní lidi. Zatímco v okolních zemích to byl trochu problém, zdá se, že v Barmě to bude v pohodě. Stačí přibrzdit a už máme pasažéra. Hned druhý byl dokonce mnich, což pro nás je hodně výjimečné.

Podívejte se i příhody Vespy a Tuktuku z Thajska, Laosu i Kambodži v článku: VespaExpedition: Tuktuk s Vespou míří do Barmy.

Jedna oprava za druhou

Motorky nesmějí na dálnici a tak se posouváme k našemu dalšímu cíli, hlavnímu městu Naypiytaw, po různých okreskách. Cestou se vydáváme na lov plynárny. Tuktuk jezdí na LPG, ale čerpací stanice na plyn tu nejsou. Musíme jet opět na plyn na vaření. Naše průvodkyně na to není připravená a tak hledání plynu trvá dost dlouho. Místo výměny kus za kus se to ve většině Barmy řeší přeléváním plynu z lahve do lahve.

K hlavnímu městu se blížíme sice za tmy, ale čas dobrý. Strhává se pořádný monzunový liják a najednou tuktuk stojí. Po projetí hlubokou louží cákla voda někde do elektriky. Po thajském vzoru je v tukovi víc nakroucených spojů než drátů samotných. Tukan už dneska prostě nepojede.

Průvodkyně chce volat nějakou dodávku kvůli odtahu. Naše vozítko je kapesní ultralight a tak po chvilce váhání svolují k odtahu doprovodným vozem. Hned jsme pochopili jejich ostýchavost. Profesionální řidič neumí táhnout na laně. Tedy, ne že by nějaké měl. Řidič se vždycky rozjede a když naše vázací popruhy zaberou a cukne to, tak hned přibrzdí. Nějakou chvíli trvalo, než jsme jim vysvětlili co a jak, ale pak už to jede

Malá statistika za Barmu:

Náklady: Placený zájezd 2700$ což při našem kurzu dělalo 72200 Kč.

Palivo: 3500 Kč

Kilometry: cca 1750 zapomněli jsme zapsat přesný stav.

Poruchy: asi 9 nějak už jsme nedokázali počítat, kolikrát se rozhodila Vespina

Stopaři: 7

Naypiytaw je celkem unikát. Podle staré válečnické tradice Barmánci vymysleli přesun hlavního města na nové místo. Za obrovských nákladů vybudovali město v centru Barmy a přesunuli sem celý vládní aparát. Město je vybudované ve velkém stylu, ale má hrozně nízkou populaci a tak se to tu podobá spíše pompéznímu městu duchů.

My jsme se jeli podívat na parlament a vyrazilo nám to dech. Podél několika kilometrů prázdných silnic jsou neustále udržované trávníky a obrazce z živých plotů. Silnice, které jsou již teď naddimenzované se začínají rozšiřovat a směrem k parlamentu už je tu deset pruhů v obou směrech. Během čtvrt hodiny, co jsme tu fotili, kolem nás projelo asi deset aut. Zácpy tady opravdu nehrozí.

A nakonec vše dobře dopadlo

Barma má jednu specialitu. Řídí se tu vpravo. Může to vypadat, že to není nic zvláštního – tady v oblasti Laos, Kambodža i Vietnam jezdí také vpravo. Jediný rozdíl, za to dost podstatný je v tom, že Barmánci mají i volant vpravo. Díky tomu je tady nepsaná povinnost, že se v autě jezdí nejméně ve dvou. Řidič a navigátor.

Ten je potřeba nejvíce při předjíždění. Když náhodou jede někdo sám, tak to hned poznáte na jeho stylu předjíždění. Nejdříve si najede doprava do krajnice, aby ho nikdo netrefil v protisměru, tam chvíli pozoruje provoz a pak když to vypadá dobře, tak letí na druhou stranu silnice a už se předjíždí. Paráda, bezpečnost sama.

V tukanovi je málo vody a tak doléváme. Sotva se rozjedu, tak z chladiče lítá voda jak z gejzíru. Na hlavě motoru je stržený šroub a spaliny se dostávají do chladícího systému. Nechápeme, proč nás tu pořád pronásleduje jeden problém za druhým, než jsme to konečně pochopili. Barma si nás tu prostě chce ještě nechat. Tahle oprava už ale bude muset počkat do Indie. Vody zůstává v chladiči ještě pořád dost a tohle už musíme dojet. Na hranice už je to jen 150 km. Cesta je super a na hranice stíháme dojet ještě před 5 hodinou, kdy zavírají.

Sledovat průběh expedice můžete na stránkách www.VespaExpedition.cz nebo na facebooku.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí