Covid, zdraví a bezpečnost

4. 8. Vstup do Slovinska bez následné karantény je možný pouze v případě předložení dokladu o bezinfekčnosti, tj. potvrzení o ukončeném očkování, prodělání nemoci COVID-19nebo negativní PCR test (ne starší 72 hod.) nebo antigenní test (ne starší 48 hod.) od odběru. Tato opatření se nevztahují na tranzit přes území, pokud se uskuteční do 12 hod. od vstupu do země.  Osoba, která se nebude schopna prokázat na hranicích některým z výše uvedených potvrzení, bude vpuštěna do země pouze pod podmínkou absolvování 10-denní karantény a předložení důkazu o tom, že má po dobu trvání karantény zajištěno ve Slovinsku ubytování.

22. 6. Turistické cesty jsou umožněny a hotely opět otevřeny. Není nutný ani test (pouze obyvatelé Moravskoslezského kraje musí předkládat PCR test ne starší než 48 hodin). Volný vstup i pro obyvatele Moravskoslezského kraje, ovšem pouze po ukončeném kompletním očkování schválením v EU, a to nejméně 14 dní (resp. 7 dní u vakcíny Pfizer), případně osoby s prodělanou nemocí Covid-19 (potvrzení o pozitivním PCR či antigenním testu musí být starší než 21 dnů a zároveň ne starší než 6 měsíců).

28. 4. Aktuální info pro cestování na Slovinsko: Od 26.4. začÍnají fungovat některá ubytování pro turisty a bude umožněn vjezd turistům po splnění jedné ze tří podmínek: předložení PCR testu ne staršího 48 hod, očkovací certifikát, prodělání Covid-19. Co se týče návratu: antigenní test ve Slovinsku; vyplnění elektronického příjezdového formuláře před návratem; po návratu do ČR samoizolace ukončená negativním PCR testem provedeným nejdříve 5. po návratu. Nyní má ale země pouze 567 nakažených za 14 dní a jakmile klesnou pod 500, tak budou červení a pro návrat do ČR bude stačit už jen PCR test po návratu. Vydejte se třeba na vrcholy Jurských Alp!

16. 4. Aktuální info od Miskephotos a Holky s bucket listem a jejich psích parťáků z cesty do CHORVATSKA a SLOVINSKA!Prohlédněte si parádní fotky od Míši v galerii!
S kamarádkou Luckou a třemi čtyřnohými mazlíčky jsme chtěli přes Velikonoce cestovat po Čechách, ale protože nám zavřeli okresy, nezbylo nám nic jiného než vyjet do zahraničí. To totiž zakázané nebylo. Nezastavil nás ani fakt, že se nám před cestou rozbilo „obytné“ auto, kterým jsme měli jet. Vzali jsme tedy menší, vyjeli o pár hodin déle a moc netušili, kde skončíme. Vyrazili jsme směr Slovinsko a Chorvatsko, ale v kurzu byla taky Černá Hora, nebo Albánie. Řekly jsme, že pojedeme prostě tam, kam nás pustí.
První kontrolu na rakouských hranicích zajímalo pouze to, jestli tranzitujeme a chtěli vidět pasy od všech psů, z nichž jeden měl jen klasický očkovací průkaz. Nakonec se jen koukli, zda jsou odčervení a upozornili nás, abysme je správně připoutaly. Tasemnice by možná mohla být v Rakousku větší problém než Covid.
Na Slovinsko jsme chtěli vstoupit malou hranicí přes Villach. Ta ovšem byla zavřená, tak jsme to museli otočit a vstoupit na Slovinsko přes větší hranici po dálnici. Možná díky tomu, že jsme tam byli pozdě v noci, nás nikdo nekontroloval. A tak jsme na Slovinsku pár dní pobyli, ačkoli tam oficiálně vládl celkem tvrdý lockdown. Nikdo nás ale nikde neřešil. Celou dobu jsme spali v autě a ohleduplně se vyhýbali civilizaci. Později jsem cestou do Chorvatska přejela 2x odbočku a ocitli jsme se v Itálii. Opět bez kontrol, na mávnutí. Zpět do Slovinska jsme ale museli přejet další malou, nehlídanou hranici, oficiálně otevřenou jen pro místní.
Chorvati byli jediní, kdo chtěl vidět testy a ptali se také na online dotazník. Chorvatsko byla skvělá volba. Vládlo tam skvělé počasí, roušky se musely nosit jen uvnitř a většina obchodů byla asi otevřená (moc jsme je nevymetaly, tak nemůžu s určitostí říct). Restaurace byly uvnitř zavřené, ale mohlo se sedět na zahrádkách. Cestou zpět jsme všechny hranice projeli opět na mávnutí bez kontroly až na ty rakouské. Tam si jen oskenovali naše občanky, zeptali se, jestli tranzitujeme a to bylo vše.
Když jsme si na internetech přečetly, jak složité je se do všech zemí dostat, bylo nám smutno z rozdílnosti s realitou. Cestování je možné i v dnešní době a to i v souladu s pravidly. Je to jednodušší, než si myslíte. Domnívám se, že když se člověk pohybuje v přírodě, spí v autě a média sleduje minimálně, strach, který se z nich valí, ho nemůže dostihnout. Podrobnější itinerář i informace jsem uložila na Instagramu do složky Kovikonoce, jak jsme náš legendární trip nazvaly. Tímhle výletem ale rozhodně nekončíme. Nezapomeňte si prohlédnout fotky od Míši v galerii!

3. 3. Aktuální info od Martina Charváta z cesty na SLOVINSKO:
Průjezd Rakouskem i Slovinskem byl naprosto bez problémů. Já jsem jel skrz Rakousko asi popáté tuhle zimu, naposledy dva týdny zpátky cestou do Itálie, a je to pokaždé to samé. Na hranicích je člověk, který vypadá, že ho to v některých případech trochu víc zajímá, co tam děláš, a má různé otázky. Párkrát byli důslednější – jednou se ujišťovali, že v Rakousku nezastavím ani na benzínce, jindy se mi přímo koukli na budíky, jestli mám dost natankováno, a teď je zajímalo, kam jedu. Když viděli, že mám zvací dopis na pracovní cestu do Slovinska, bylo to hnedka v pohodě. Vždycky vozím papír od zaměstnavatele a potom negativní PCR test. S těmahle dvěma papíry není problém nikdy nikde. Ale také se mi stalo, že Rakušák stojící na slovinských hranicích si povídal s kolegou, my u něj zastavili a on jen mávnul rukou, ať ho nezdržujeme a jedeme.
Na slovinských hranicích nikdo není. A to jsem samozřejmě nejel nějakou pidisilničkou, ale klasickou dálnicí na Maribor.
Co se týče ubytování, já teď byl ve Slovinsku s ubytováním zajištěným od pořadatele. Ale vím, že je možnost se v hotelech ubytovat, i kdybych to neměl zajištěné. Nicméně tohle jsem nedělal, tak to radši nechci soudit. Hotelová restaurace fungovala úplně stejně, jako jsme byli všichni zvyklí v roce 2019. Obchody mají pravidla stejná, jako v Česku, i když jsem si například nevšiml povinného odstupňování vzdálenosti lidí u pokladny.
Lyžařské středisko Rogle fungovalo, a to včetně večerního lyžování. Oproti normálnímu stavu mi přijde, že leda nebyly stoly a lavice u občerstvení a že se u nástupních stanic občas objeví tabule s poučkami o koroně. Jinak to je naprosto v klidu a lidé jednají podle svého zdravého rozumu. To je obecně postup, který jsem viděl i v Rakousku a dalších zemích. Když má někdo například v Itálii otevřený obchod, je jasné, že je v jeho zájmu, že tam bude chtít mít otevřeno i nadále, takže dbá všech opatření. Lidé nejsou hloupí, vědí, jak sami sebe ochránit, pokud o to mají zájem. Stačí používat vlastní hlavu a vyhýbat se rizikovým činnostem, což je především setkávání lidí. Pokud dodržujete základní principy a adekvátně dbáte o své zdraví a bezpečí, tak se v zásadě nemusíte ničeho bát.

26.11.2020 Je nutná 10-ti denní karanténa nebo předložení negativního testu. Tranzit je možný bez omezení. Země nedoporučuje návštěvy za turistikou.

23.10.2020 Cestující bez negativního testu (ne staršího 48 hodin) musí do 10-ti denní karantény.