Cestování po Království Tonga

Na Novém Zélandu začínala být zima, tak jsme delší dobu přemýšleli kam vyrazit na dovolenou z dovolené. Fiji, Samoa, Tonga … možností je spousta. Tonga nakonec vyhrála díky ceně letenek a taky tam jela přibližně ty samé dny další Ostravačka Hanka. Pokud vybíráte kam vyrazit do Pacifiku, pak je to těžké. Na Tonze je krásné moře a zvlášť červen až srpen stojí za to. Migrují zrovna kolem velryby a je možné si s nimi zašnorchlovat. Zase tam ale nejsou žádné hory – ty jsou na Fiji. A Samoa je zase podle toho, co jsme slyšeli trošku levnější.

Na Tongu jsme vyrazili brzo po ránu z chladného Aucklandu a přistání tudíž bylo příjemné. Teplota mezi 25-30 stupni – paráda … ale vlhkost byla trošku vyšší než jsme my Evropané zvyklí. Po pár hodinách se tělo přizpůsobí. Na letišti byl docela chaos ( asi jako všude jinde ).Kromě spousty cestujících zrovna přiletěla reprezentace Tongy v ragby, kteří byli na turné po okolních zemích. Prý všechno prohráli, takže je nečekaly žádné ovace. Na nás už ale čekali taxikáři a zvlášť jeden pěkně vykutálený. Řekl nám, že ho pro nás poslala Hanka, která tam byla už 2 dny ( později jsme zjistili, že to nebyla pravda). Ze začátku byl docela příjemný, takže jsme neměli žádné velké podezření. Ale nakonec z něj byl jediný člověk na Tonze, který zanechal špatný dojem. Po 10 dnech při čekáni na letišti na odlet jsme ho zahlédli jak vyhlíží další zákazníky. Po asi 10 minutové debatě ( zkrátilo nám to čekání na letadlo – Hanka čekala opodál ), kdy jsem se z něj snažil dostat peníze, které nám nevrátil předtím, jsem to vzdal. Tohle nemělo smysl. Za prvé šlo jen o 10 P a za druhé jen o princip – stejně jsme tušili, že nám nic nedá. Ale argumenty typu, že u sebe v taxíku nic nemá a že 10 P pro nás přece nic není – to bylo prostě moc.

Když vám řeknou, že autobusy z letiště nejezdí, tak je to pravda. Stačí ale popojít kousek na hlavní cestu a tam už jezdí. Sice těžko zjistit kdy,protože jízdní řády tu nikde nejsou. Ale stačí se poptat místních. Jsou příjemní a rádi pomůžou. Když tak se dá zkusit i stopovat. My to zkoušeli jednou a za pár minut jsme se vezli.

Bohémský život v Pacifiku

Hlavní město Nukualofa je asi 20 min. jízdy a celkově za moc nestojí. Jeden hezký trh se spoustou pěkných věcí a čerstvého ovoce a zeleniny. Stojí za to ochutnat a ceny jsou docela dobré. Kokos za 1P i s rozseknutím a brčkem,mini banány za 2-3 P(úžasná chuť-pravý banán:-) atd. Kdo má chuť na sladké tak v pekárně za rohem mají dobrý výběr pečiva i zákusků.

Důležité je co nejdřív zajít do přístavu a poptat se na lodě, které plují na ostatní ostrovy. Ostrovy jsou nádherné a mnohem klidnější než Tonagtapu. Kdo má víc peněz a míňčasu, tak může letět letadlem. My se rozhodli pro loď – důvod byl i peníze i to že jsme měli docela dost dní k dispozici. A taky je to zajímavá zkušenost. Cesta lodí má trvat kolem 20 hodin a letadlem 1 h. My pluli lodí tam a letadlem zpět. Na začátku jsme byli nezkušení a naivně si mysleli, že loď popluje podle plánu. Kdepak lidičky – tohle je Tonga. Lidi v Pacifiku vedou bohémský život. Nikam nespěchají, do práce jdou jen když se jim chce a náladu si zlepšují neustálým popíjením rumu a kavy(neplést s kávou). Po 2 denním sháněním lodě, kdy už nás všichni v přístavu znali a my znali od kapitánu(u jednoho jsme nakonec bydleli) až po dělníky skoro všechny. Samozřejmě jen od vidění – ty jména bychom si stejně nezapamatovali. Plánovaný odjezd – 6 večer. My byli zrovna u kapitána a čekali na signál. Loď byla docela přeplněná a my dostali nálepku ‚ tajná česká delegace ‚ – tudíž o nás nikdo nesmí vědět. Po 11 večer nás kapitán odvezl na loď a my šťastní, že konečně vyplujeme. Na molu čekáme hodinku,dvě …semtam pospáváme a pozorujeme jak nakládají loď. Dát tak dvěma pracantům z Vítkovic každému po 200 Kč, tak to je naloženo 5x rychleji než s 10 místníma. Abyste to pochopili – jeden seděl v ještěrce a vozil zboží ostatním, kteří se většinu času jen dívali. Kdyby to nosili ručně, tak to jde mnohem rychleji. Ale když mají ještěrku,tak ji přece použijí. Jen u toho zapomněli používat hlavu. Vozil dřevěné lišty po jedné – ostatní se mu totiž z vidlic pořád sypaly na zem. Vrchol byl,když přijel s paletou a na ní asi 90 vajec(myslím,že to byly 3 patra). Tak až příště budete hudrovat na někoho,že pracuje pomalu,si vzpomeňte,že může být hůř. A navíc ono na tom přece něco je, že nežijeme abychom jen pracovali 🙂

Nejširší nabídku průvodců a map Tongy (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

Vyplouváme

Vypluli jsme tedy až ve 4 ráno, spali na palubě vedle zaparkovaných aut a poslouchali jak nám vlnky naráží do boku lodi. Ráno krásně svítilo slunce a všude kolem voda – prostě nádhera. Odpoledne jsme připluli na ostrov v půli cesty. Po dotazu kolik máme času než se vylodí náklad a odpovědi, že asi 2 hodiny jsme si zašli do bufetu, který vlastnila jedna polka. Výběr nic moc, ceny ještě horší, tak si holky daly jen kávu. Cestou dokoupení potravin ( i když potraviny to moc nebyly. Výběr je tu malý – většina je dovoz z NZ) a na lodi čekání na vyplutí. Pomalu usínáme – asi to bude zase trvat trošku déle. Vyplouváme až s východem slunce, ale na Vava’u už je to kousek. Zajímavé bylo pozorovat jak překládají z lodi barely s benzínem. Na jeřábu jeden hák,na něj navlečený řetěz a na něm 2 háčky,které se zaháčily za barel. Moc jsme tomu nevěřili a už jsme plánovali kudy skočíme do vody,kdyby to nevydrželo.

Než dojedeme na Vava’u, tak se musí ještě zbavit odpadu, který se za cestu nashromáždil v odpadkovém koši. Jak? No přece všechno přes palubu. Těžko naučíme starší dobrým způsobům. Vždyť ono se to přece v oceánu ztratí. Stejné to bylo během plavby. Dopili vodu a láhev šup přes palubu. Ani to,že si tím zabíjí ryby nebylo dostatečné vysvětlení. Snad se mladá generace zlepší. Oni tam totiž nemají ani skládky a většinu odpadu si každý pálí na své zahradě.

Na Vava’u jsme se ubytovali u couchsurfera Olivera a ten nás na pár dní vyvezl na opuštěný ostrov, kde jsme většinu času šnorchlovali a užívali sluníčka. Kokosy jsem mačetou sekal přímo ze stromů, nebo sbíral ze země. Ryby jsme nechytali – holky říkaly,že ty rybičky jsou tak krásné, že je přece nemůžeme sníst. Tak jsme si večer na ohni upekli krávu a prase :-))

Bohužel jsme na ostrůvku byli i v neděli a tak jsme neviděli nedělní kostel. Všechny jsou plné a všichni zpívají. Určitě to stojí za to, ale my to nemůžeme potvrdit. Snad tedy někdy jindy.

Pokud bych si měl tedy vybrat kam v Pacifiku…asi bych to moc neřešil a spíš by rozhodla cena letenky.

Není důležité kam vyrazit,ale s KÝM vyrazit. Můžu se válet na krásné pláži u krásného moře, kde za peníze koupím skoro všechno…ale když tam budu sám, tak i ta Ostrava bude chybět, bo bez přátel a lidi kteří nás mají rádi nebudeme šťastní nikde.
Pro všechny,co se chystají na Tongu-užijte si ji.A pro ty ostatní-užívejte si taky 🙂

Příklad cen:
1L mléka – 3.5 T
kokos – 1T i s přípravou (pití-není moc jedlý,bo vnitřek ještě není zralý)
jídlo v restauraci – od 6T u číňanů po 15T jinde
plechovka piva – hospoda 5-8T , obchod 3T
ovoce a zelenina – podle sezóny
pečivo v pekárně – cena dobrá,ale pekárnu jsme našli jen jednu