Přestavba obytné dodávky aneb zažijte ultimátní cestovatelskou svobodu a nezávislost

Přestavba obytné dodávky aneb zažijte ultimátní cestovatelskou svobodu a nezávislost

Život a cestování v obytné dodávce je snem mnoha cestovatelů a nejen jich. Tento alternativní životní styl se stává čím dál víc atraktivnější i pro širší veřejnost. Kdo by si nechtěl vyzkoušet tu volnost brázdit si světem pojízdným domovem a spát, kde se mu zrovna zachce?

Než se do tohoto projektu pustíte, je potřeba zvážit spoustu pro a proti. Při rozhodování, jestli je život v dodávce tou správnou volbou právě pro vás, vám pomůže souhrn zkušeností od vanliferů, kteří si touto zkušeností již prošli a dali dohromady návod, jak na takovou přestavbu.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

1. Ujasni si priority

…protože vanlife bude přesně takový, jaký si ho uděláš.

Každý člověk bude mít rozdílná očekávání a potřeby a podle toho bude taky dodávka vypadat. Plánuješ utíkat z města na kempovací víkendy do přírody nebo chceš v dodávce žít na plný úvazek další tři roky? Mrkni se na stěžejní body, které bys měl před přestavbou zvážit:

  • Rozpočet
  • Časové rozmezí na přestavbu
  • Plánuješ wild camping nebo placené kempy?
  • Dokážeš si obytku svépomoci postavit?

2. Vyber si dodávku

Druhý krok se zdá celkem zřejmý, ale není to taková hitparáda, jak by se mohlo zdát. Pokud nejsi milionář, rozpočet bude zásadním faktorem při výběru auta. Pokud se můžeš nastěhovat do máminy garáže, žít tam další rok, vzdát se jídla a ušetřit tak na karavan, dobře pro tebe. Většina ale bude pravděpodobně hledat krásky mezi staršími dodávkami a přestavbu si udělá svépomocí. Pořízení vybavení pro menší dodávku je značně levnější a manipulace s menším autem je výrazně snazší, zejména ve městech a při parkování. Nemusíš mít tak nejmodernější výkřik techniky, naopak starší dodávky jsou celkem spolehlivé a spousta věcí se dá opravit svépomocí. Co se týče výkonu a dlouhodobé spolehlivosti, doporučujeme osvědčené typy motorů. My jsme vlastnili Toyotu Hillux a měli jsme s ní jen ty nejlepší zkušenosti, proto jsme se rozhodli pro starší ročník dodávky Toyota.

Náš seznam na perfektní dodávku vypadal takhle:

  • Cena do 120 000 Kč (= 8 000 NZD, dodávku jsme kupovali na NZ)
  • Nízký stav kilometrů (do 150 000km)
  • Výborný stav vozidla
  • Naftový motor (spolehlivost, nižší spotřeba)
  • Vyšší strop

Na co si dát při koupi pozor:

Při výběru starších dodávek si pečlivě zkontrolujte, jestli rámy auta nejsou rezavé nebo shnilé.

Výběr dodávky je do velké míry podobný postupu při koupi osobního auta. Zásadní je kontrola technického stavu vozidla, stočených kilometrů, historie úprav, test od nezávislého mechanika a samozřejmostí je vzít dodávku na zkušební jízdu.

My jsme nakonec vybrali krásku Toyotu Hiace Commuter z roku 1994 s pouhými 130 000 km za necelých 120 000 Kč.

3. Hotové obytné auto nebo vlastní přestavba?

Zde se vám nabízí několik variant. Můžete si auto svépomocí přestavit, obytňák už s vybavením koupit a doplnit věci, které postrádáte, a nebo najdete firmu, která to udělá za vás. Druhá a třetí varianta bude spojena se značně vyššími náklady a i tak se výsledný produkt může značně lišit od vašich očekávání. My jsme se rozhodli, že si celou dodávku vybudujeme podle sebe a to hlavně z důvodu komfortu a vybavení, které jsme na cestách chtěli mít.

4. Naplánuj si bejvák

Plánování interiéru patří k nejvíce zábavným momentům budování dodávky (ta sranda přejde při realizaci tohoto plánu). Možnosti jsou nekonečné a prostor pro fantazii nezná mezí (jen abyste prošli technickou). Mrkněte se na následující body při zvažování vašeho designu:

  • Pro kolik lidí dodávka bude? Více lidí = nutnost většího prostoru.
  • Vaše výška – pokud jste dlouháni, v nízké dodávce budou trpět vaše záda (víme, o čem mluvíme).
  • Kolik úložného prostoru? Cestuj nalehko! Není nic otravnějšího a únavnějšího, než žít na malém prostoru s hodně věcmi.
  • Sprcha/záchod?
  • Chcete mít okno? Okna celý prostor otevřou a rozzáří. Ty ranní výhledy z peřin jsou nej! Pokud ale plánujete kempovat na tajnačku v Evropě, okna v dodávce spíše nedoporučujeme…
  • Potřebujete stůl na práci? Obzvlášť pokud máte práci na dálku, měli byste mít pohodlný pracovní stůl a židli.
  • Plánujete hodně vařit? Vaření guláše po dobu sedmi hodin v dešti a bahně je nic moc, vybudujte si mini kuchyň, která splní všechny vaše požadavky. Kromě základu, jako je vařič a lednice, se hodí mít i kvalitní troubu. I na cestách je občas chuť na domácí bábovku, nebo třeba obyčejné pečené brambory.
  • Povezete hodně hraček? Horská kola, snowboardy, v našem případě vybavení na potápění a rybaření, všechny tyhle věci zabírají hodně místa. Plánujte dopředu dostatek úložného prostoru.

5. Už víš co chceš, teď to narvi do dodávky

Věnuj extrémní pozornost praktičnosti a maximální využitelnosti prostoru. S vybavením do karavanu a obytných dodávek je to jak s věcmi na svatbu, nejsou nějak spešl a stojí pětkrát tolik. Nakupuj vybavení a doplňky do dodávky z druhé ruky, ušetří ti to spoustu peněz, my takhle stáhli náklady na půlku.

Následující vybavení podle nás v žádné dodávce nesmí chybět:

  • Pohodlná postel a matrace
  • Lednice
  • Baterie
  • Solární panel
  • Plynový vařič
  • Topení
  • Okno

Nejdříve jsme se zbavili všeho, co v dodávce zůstalo – stará sedadla, podlaha, obložení stěn. Pokračovali jsme izolací stěn, střechy a rozvedením elektrických kabelů a zabudováním soláru. Dalším krokem byla výroba veškerého dřevěného nábytku, od postele přes kuchyň až k poličkám na koření. Předposledním a nejvíce zdlouhavým krokem bylo obložení celé dodávky dřevem. Nakonec jsme koupili látku na záclony a potahy a všechno jsme si vlastnoručně ušili.

Co se týče samotné přestavby, obrovské množství inspirace se dá čerpat z youtube. Na internetu je dostatek odborných článků s návody jak na technické věci např. zapojení elektřiny, solárního panelu, instalace centrálního zamykání atd. Když ani tohle nebude stačit, na Facebooku existuje celá řada skupin, které se touto problematikou zabývají a většinou vám lidi ochotně poradí.

Moje hlavní rada zní: Nebojte se toho, buďte vytrvalí a trpěliví. Na spoustu věcí člověk přijde sám, když se do toho pustí a když opravdu nevíte, ptejte se zkušenějších v okolí nebo na sociálních sítích.

Toto je samozřejmě jen souhrn základních bodů, samotná přestavba byla mnohem náročnější. Proto jsme založili instagramový profil salty_vanventures, kde jsou jednotlivé postupy a návody popsány.

6. Kolik času a peněz mě tahle sranda stála?

Doporučujeme si nechat dostatečnou časovou rezervu na celou přestavbu. Pokud u toho máte ještě práci, buďte si jistí, že někdy vám na druhou šichtu budování vanu už nezbude energie. Nám celá přestavba trvala celých pět měsíců. Oba jsme měli práci na víc než plný úvazek a na dodávce jsme tak dělali po nocích a víkendech. Pokud máte to štěstí a čas se naplno věnovat přestavbě, dá se to zvládnout do dvou měsíců.

Celá vestavba nás stála 3500 NZD, tedy necelých 53 000 Kč. Kompletně vybavená obytná dodávka nás tedy celkově vyšla na 10 000 NZD = 150 000 Kč a to je cena včetně nákupu auta. Vzhledem k vyšším cenám materiálů, i některých aut na Zélandu, je 150 tisíc za pojízdný srub na kolech docela paráda, ne?

Česko-australský pár Vendula a Marcel – oba měli perspektivní, dlouhodobá zaměstnání a zázemí ve formě domu, dvou aut a lodi, ale kvůli touze zažít zkušenost s „vanlife” se rozhodli vše prodat a začít žít v dodávce. Jejich příběhy sledujte na instagramu salty_vanventures a work_and wander nebo na facebooku Work & Wander.

Zkušenosti čtenářů

Tom

Boží, dokonalý. Myslel jsem, že to jsou jen nějaký ilustrační foto, ale to jste fakt vy. Chtel bych něco podobnýho postavit pro rodinu (dvouletá holčička) na cesty právě po Evropě (Norsko a tak), ale na takhle ambiciózní projekt si tedy netroufám.

Jak jste věděli, jak s tím solárním panelem, dráty, izolaci apod. Jak tam pripevnovat ta prkna apod.?

Klobouk dolů. Tomas

Zdeněk

Ahoj Tome, tady je něco kolem elekřiny, borec popisuje jak tam dával izolaci atd: https://jarmil.com/cicinka

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: