HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Pravidla jízdy na motorce v JV Asii

Pravidla jízdy na motorce v JV Asii

Na Bali nás přivítalo tropické vedro a typický asijský mumraj. Malé japonské stroje, poloautomaty a automaty s obsahem od 80 do 125 ccm, které vládnou celé JV Asii, jsou všude a řídí je všichni. I my.

Troubení a zvonění, ulicemi se proplétají kola, auta, autobusy, koňské povozy, mezi tím kličkují chodci, ale nejvíce všude okolo je motorek. Řidiči jsou různí – od sedmiletých prcků po osmdesátileté stařenky, cestují na nich celé rodiny. Některé jsou předělány na pojízdné vývařovny.

Poté, co má kamarádka Vosa málem v horku kolabuje na vypůjčeném kole, neváháme a za cenu dvou kol si motorku také půjčujeme. Při ceně benzínu 4 Kč za litr je to zde ten nejlevnější a nejrychlejší způsob dopravy.

Asijská pravidla silničního provozu

Rychle se začínám učit zdejší pravidla silničního provozu, podle kterých se tu všichni řídí:

  1. Jezdí se všude, protisměr neprotisměr, jednosměrka nejednosměrka (ač se zde také jezdí vlevo, není dobrý nápad držet se moc při levé krajnici, neb hrozí čelní střet s protijedoucí motorkou či kolem)
  2. Nikdy se nezajímej o to, co se děje za tebou. Zpětná zrcátka, máš-li, používej jen nakontrolu a úpravu účesu.
  3. Do silnice prostě vjeď, ostatní se uhnou.
  4. Překáží-li ti někdo, hlasitě trub, ale nezpomaluj.
  5. Větší má přednost. To jest motorky neberou ohled na chodce a kolaře. Na motoky zas neberou ohled auta a na ty zas náklaďáky. Autobusy neberou ohled na nikoho.
  6. Blikače nepoužívej vůbec, anebo blikej na druhou stranu než chceš zatočit.
  7. V noci buď nesviť, a nebo použij jen dálková světla.

Indonesie a ruzovy panter

Krom toho na vás po cestě ještě číhají překážky v podobě děr, psů a opic. Možná to zní šíleně, ale dá se na to během pár dní zvyknout. Vlastně jsme ani neviděli žádnou větší nehodu, kromě jednoho koně s povozem poraženého autobusem. Motorka s náma dvěma a báglem lítala po rovině přes kilo a vyškrábala se i do neskutečných krpálů. A to vše se směšnou spotřebou.

Na motorce k Boroboduru nedojedeme …

Projeli jsme na ní celé Bali a rozhodli se navštívit i významný buddhistický památník Borobudur na vedlejší Javě. Na mapě to vypadalo kousek v porovnání s Bali, kreré se dá objet za den. Nevšimli jsme si však, že ty turistické mapky jsou každá v jiném měřítku. A tak jsme po vyčerpávajícím dni jízdy napříč Jávou zjistily, že jsme sotva ve třetině cesty. Zato jsme se ještě stačily v dešti vyškrábat do vesničky na okraji nejkrásnějšího javánského kráteru Bromo (2 329 m) a ráno projeli mořem lávového písku až na úchvatnou vyhlídku na čmoudící vulkány. Na zbytek cesty k třírozměrné mandale Borobuduru volíme noční autobus. Když se Vosa na chvíli probouzí a vidí, jak se, předjíždějíce jiný autobus, řítíme přímo na protijedoucí náklaďák, raději zase rychle usíná.

Malajsijské křižovatkové závody

Oproti Indonésii mají v Malajsii kvalitní rovné silnice a i dopravní předpisy se tu více dodržují. Nejvíc mě ale pobavily zdejší „křižovatkové závody“. Na každé křižovatce, když je červená, nacpou se všechny ty malé hbité motorky do řady na přední čáru a tůrují. Jakmile padne zelená, je odstartován závod na další křižovatku.

Thajsko - jizda k etnickym mensinam po blativych stezkach

Thajské klopené zatáčky

V hornatém severním Thajsku je zase dobré dát si pozor na opačně klopené zatáčky. Představte si, že vlítnete do ostré pravotočivé zatáčky, napravo skála, vlevo propast, poklopíte, začnete přibrzďovat a páka brzdy, vyvedená pod stroj, začne škrtat o silnici svažující se dolu. Posledně mě to docela překvapilo, ale naštěstí to odneslo jen pár plastů a odřené koleno.

Zkušenosti čtenářů

Martin T.

Co se tyce vyse uvedeneho bodu 3 a 4, doufam ze to ctenari vezmou jako o pokus o vtip… Take to tak muzu rict jako bonmot. Ale ackoliv se zda ze tu zadna pravidla neexistuji, i od tebe Maykle se ceka, ze nekdy zpomalis apod. Uz ses vysekal? Ja jo? Po tejdnu na Bali, kdyz jsem si myslel ze jsem king. Nastesti to spravilo jen par stehu. Od te doby jsem to krome jednoho maleho zadrhele v desti (bez nasledku) najel bez nehody mnoho tisic kilometru a to i ve velkomeste jako treba Surabaya nebo mezi Solem a Yogyou. Zatim ale svuj material ke clanku travim a prezvykuji jako krava 🙂 A kazdy den si vse pripominam 🙂 (jsem ted zrovna na Bali).

Mimochodem, slusny clanek (ale bohuzel jen 1.dil) na podobne tema napsal tvuj spoluzak z Trebesina Pavel Sykora (http://www.tenggara.net/view.php?cisloclanku=2006 051701).

Martin T.
Martin T.:

A jeste k tomu bodu 7… Svitte, blazni ! Ja svitim i ve dne! Aspon vas nejaky magor nesejme, je jich tu dost. Fakt to neni takova selanka. Indonesane nekdy opravdu nesviti, ale jenom ti, kteri moc casto diky ridkemu provozu nehynou, tj. venkovane. Ve mestech je motorek vic, tak se taky vic umira a vice se tlaci na dodrzovani pravidel. V Jakarte a Surabayi jsou nejprisnejsi. Na Jave ve mestech nebo na Bali v rusnejsich mistech dokonce sviti i mnozi i ve dne za deste. A pozor na lidi sedici na kraji silnice za soumraku a na vsudypritomne psy.
Az za chvili pojedu po Jl. Ubud Raya 70-kou (ano, to je v Indo neco jako 150 u nas), hezky zase psiska rozezenu. 🙂

iva
Martin T.:

Nedavno jsem se tam odsud vratila…. Taky jsme na Bali premyslely (jely jsme dve zensky), ze si pujcime motorku, protože jsme tam mely malo casu a ja jsem toho chtela strasne moc videt… Nakonec jsme to nezrealizovaly, protože jsme obe naposledy jely na motorce, když jsme delaly autoskolu, coz je hodně let „tomu nazad“, navíc se tam jezdi vlevo, navíc ten blaznivy provoz vzdaleny nasim pravidlum, tak jsem se rozhodly, ze nebudeme hazardovat ani s vlastnimi zivoty, ani s zivoty mistnich lidi, kteří by se nam nahodou pripletly do cesty 🙂 Takze jsme se pohybovaly pouze mistni dopravou. Aspon mam o duvod víc jet se tam znovu podivat:)

Maykl
Martin T.:

No Martine ale uznej, ze provoz v Indonesii takhle proste funguje! Jasne ze jsem svitil (a ne dalkovejma) a i ve dne, ale vetsinou si vsichni tukali na hlavu a ukazovali gestama "blazne bilej zapomel sis rozsviceno, zhasni si!". Jezdim rychle, ale davam si majzla a musim zaklepat, este jsem neboural…
Pozdravuj na Bali, snad se tam nekdy zas potkame.

rs
Martin T.:

Za par dnu tam jedu. Puvodne jsem si chtel pujcit auto nebo skutr, ale jak to tak ctu, lepsi bude sehnat nakladak nebo bus.

Jana
Martin T.:

Proc mam pocit ze Martin T ví vzdy vše lépe? Kdykoliv od něj něco čtu, tak někoho kritizuje, vysmívá se, nebo poučuje. Tyto stranky jsou super, moc dobrych rad ale nekdy je to jen slovickareni mezi cestovateli kteri sezrali veskterou moudrost…

Martin T
Jana:

Jana> Mam jeste dodatek: co te tak nadzvedlo v posledni dobe? Treba pripominka o lidojedech? O tech motorkach? Neco jineho?

Martin T
Jana:

Jeste jednou moto v Indonesii: Dnes jsem videl pri silnici Yogyakarta- Solo (opet) tezkou bouracku na motorce, zbyvalo uz jen prikryt telo novinama…. Cloveka prejde hned nalada na cestovatelske zertiky na toto tema… Rozdil v intenzite provozu na Bali a Jave je znacny… na Bali to chce opatrnost a na Jave na moto-hratky radeji zapomente, alespon na nejrusnejsich mistech. Jinak motocykl je idealni dopravni prostredek na kratsi a stredni vzdalenosti.

Martin T
Martin T.:

Pro Janu i ostatni: Ja jsem jen nabadal k opatrnosti, protoze nekdo by si pravidla napsana v nadsazce, mol vylozit jinak. Je to vec bezpecnosti. Bali svadi opravdu k bezstarostnemu motorkareni, ale "uplne zadarmo to neni". Kuprikladu konkretni tip (mila Jano, ty neposlouchej): Bali je plne strmych silnic s nesmyslne ostrymi a neprehlednymi zatackami, a auta tu jezdi jak znamo po prostredku. Tudiz maximalni opatrnost..! Dneska mne jedno takove vytesnilo v krkolomne zatacce pod Penelokanem (oblast Gunung Batur) na krajnici, a pribrzdeni na pisku (jel jsem i tak krokem) neskoncilo dobre, lidove receno jsem to polozil. Kdyz to jde, snazim se zkusenosti predat. Pokud si myslim, ze neco neni presne nebo pravdive, ozvu se taky. Jestli mne nejaka takova Jana bude za to kritizovat, je mi uplne jedno. Nejde preci o slovickareni… jestli mas neco vecneho, sem s tim. Vytek uz jsem tu slysel hodne (asi proto, ze se casto vyjadruju k vecem, ktere mne zajimaji a kde se domnivam ze mam co rict), ale vecnych protiargumentu je pomalu.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí