HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Jak se stát profesionálním cestovatelem? Slávek Král a jeho 20 tipů na cestovatelský marketing!

Jak se stát profesionálním cestovatelem? Slávek Král a jeho 20 tipů na cestovatelský marketing!

Cestovatelů jsou tisíce, jak zrovna svoji cestu prodat? Slávek Král, autor knihy Stopařův průvodce zeměkoulí, se rozhodl pomoci začínajícím i pokročilým dobrodruhům a prozradí celé své know-how. Drží se ale stejného motta jako ve své knize, tedy: “Zkušenost je nepřenositelná”. Níže tedy nenajdete podrobný návod. Slávek vám ukáže cestu, vydat se na ni ale musí každý sám.

1) Osobní brand

Na začátku všeho je důležité zamyslet se nad cílovou skupinou pro kterou budeš obsah tvořit. Jiný obsah bude pro teenagery a jiný pro starší publikum. Budeš to práce na plný úvazek. Jméno je klíčové – vybudovat brand na svém jménu je náročnější, než mít originální název svojí cesty. Hned na začátku je důležité vytvořit si nějakou zapamatovatelnou (vizuální) identitu, kterou si lidi při pohledu na jednotlivé věci s tebou spojí. Potřebuješ grafiku, logo, bannery, plakáty, web, e-shop, znělku, nebo úvod a závěr do všech videí které budeš dělat. Přemýšlej dopředu!

2) Nemusíš být první

Většina cestovatelů začala na Svatojakubské cestě, Erasmu nebo WHV na Novém Zélandu. Nemusíš mít nejbláznivější vozítko, cestovat s velbloudem, nebo jako první doplavat do Ameriky. Ale rozhodně je výhodou se nějak odlišit. Potřebuješ wow-efekt, aby si tě lidi pamatovali. Pro začátek doporučím knížku Kraď jako umělec (Steal like an artist – Austin Kleon).

3) Socky

Sociální sítě jsou největší tahoun, kdy jsi v přímém kontaktu se sledujícími a neexistuje nic jednoduššího na sdílení tvého příběhu. V dosahu funguje nejvíc Instagram, Facebook, ale i YouTube.
Měj na mysli, že v českých luzích a hájích se počty sledujících rozdělují takto:
1 500 – 3 000 micro-influencer
3 000 – 10 000 influencer
10 000 – 100 000 makro-influencer
100 000 mega-influencer

Máš-li pod 1 000, tak začni znova. Nemá to cenu! Pokud se ti nepodaří dostat se přes první tisícovku za týden, nikdy už tě Instagram ani Facebook dál nepustí. Důležité je dostat na své sítě lidi z jiných sociálních sítí. Ideálně přátel na FB. Na svém Instagramu se starej o svůj “engagement rate” – cílem je, aby byl ideálně 10 a nikdy nepadl pod 5.
A pamatuj, že strávíš desítky až stovky hodin učením se, jak jednotlivé sítě fungují. Je to takové vedlejší zaměstnání, kdy se o socky budeš muset starat každý den alespoň jednu hodinu.

Na ostatní socky používám aplikaci IFTTT (if this then that). Post na IG i FB se mi díky tomu automaticky nahraje na Twitter, Pinterest i LinkedIn. Nejsem ale na těchto sítích aktivní, a nemá to tedy žádný dosah. Možná je to zbytečné, ale nemám s tím žádnou práci.

Poslední sociální síť, která mi spíš nefunguje, ale baví mě přes ní prodávat knihu, je Tinder. Pro fajnšmekry je tu i Grinder.

4) Web – WordPress je můj kamarád

Nastavit si správně web je extrémně důležité. Zde je jen pár věcí, na které nezapomeň. Google Analytics ti prozradí víc, než si myslíš. Neboj se používat pluginy a pohraj si se svým SEO, zlepšuješ tak svoji šanci být vidět ve vyhledávačích. Osobně používám přes 30 pluginů a se SEO si hraju v pluginu “Yoast SEO”. E-shop nastavíš přes WooCommerce. Nauč se excelentně googlit a využívat návody na YouTube.

5) Sponzoři

Sponzor tě může posunout na další level, protože jsi odpovědný udělat něco opravdu pořádně. Raději neočekávej, že dostaneš nějakou kačku, ale vybavení ti pomůže víc, než si myslíš. Většina sponzorů nekontroluje, co se dál s jejich věcmi děje a myslím si, že je to škoda. Je nutné se aktivně připomínat a posílat jim na oplátku dobrý obsah. Oni tě dále zmíní na sociálních sítích, čímž skvěle rozjedeš svůj engagement rate. Win-win.

6) Sbírej e-maily

Už od počátků internetu až do jeho konce bude nejsilnější nástroj e-mailing. Sociální sítě jdou nahoru a dolů, ale e-mailing zůstává. Je tedy důležité sbírat e-maily všude, kde to jde a myslet na to od samého začátku. K posílání hromadných e-mailů lze využít: MailChimp, Ecomail, ConvertKit a Sendy. Nejprve si vyzkoušej verzi zdarma a podle toho vychytej svého favorita.

7) Nabídni svůj článek

Ať už píšeš do facebookových skupin, do lokálních novin, na Cestolet, pro Travel bibli nebo pro HedvábnáStezka.cz, zvyšuješ tak o sobě povědomí a když jsi nejlepší, dostaneš se až do časopisů Travel Life, Lidé a Země nebo Koktejl. Stejně tak můžeš nabídnou svůj článek na další zpravodajské stránky.

8) Crowdfunding

Plánuješ cestu? Začni plánovat v předstihu a vytvoř si zázemí podporovatelů. Přes crowdfunding ti velký počet jednotlivců přispívá po malých částkách. Máš závazek i podporu. Ale pozor! Crowdfunding je regulérní práce, které se budeš muset věnovat několik měsíců každý den. Kdybys tento čas investoval do klasické práce, tak si nejspíš vyděláš víc.

9) Dobročinná akce

Spoj svoji cestu s dobrou věcí, ale pamatuj, že to musí jít od srdce, nemá se jednat jen o marketingový nástroj. Pokud máš vše dobře nastaveno, můžeš po cestě vybírat pro jakoukoli neziskovku i jednotlivce. Člověk v tísni nebo Lékaři bez hranic berou jen větší seriózní projekty, proto musíš přijít s jasnou vizí a mít celý koncept zpracovaný do detailu. Počítej s tím, že nedávají záštitu každému. Důležité je vybrat si neziskovku, se kterou souzníš.

10) Výstava fotografií

Vytiskni pár fotografií na kappa desku a nabídni je ve svém oblíbeném baru nebo kulturním centru. Na vernisáž kup hromady vína a zorganizuj přednášku. Pro příště už budeš vědět, jak to udělat ve větším.

11) Vlastní merch – naplň svůj e-shop

Tričkem to vždy začíná, ale proč nebýt originálnější? V mém e-shopu najdeš solární power banku, vývrtku na víno, nebo lopatu.

12) Měj svůj seriál

Pro začátek postačí YouTube a i ten má výborný dosah, když to děláš dobře. Chceš-li přímo svůj seriál, tak natoč ukázkové video nebo dvě a pošli to do Streamu a Mall TV, co horšího se může stát, než že tě odmítnou? Míříš-li ještě dál, poslat ukázku můžeš i na ČT nebo do zahraničí.

13) Kniha

Završení cesty, nebo etapy života? Skvělý nápad! Kniha není projekt, který zvládneš za měsíc, nebo dva, ale to, co poté následuje, opravdu stojí zato. Klíčové bude nejen to, s kým budeš na knize spolupracovat (grafik, korektor), s jakým vydavatelstvím knihu vydáš, nebo jestli zvolíš cestu samonákladu. Osobně se mi vyplatilo vložit do knihy QR kódy. Podařilo se mi tak do Stopařova průvodce zeměkoulí narvat přes 100 videí a 2000 fotek!

14) Přednášky

Cestopisné přednášky pomalu nahrazují stand-upy, ale obojí má něco do sebe. Vyber si svůj styl a vyzkoušej si, jaké je stát přes sto lidmi jen s mikrofonem. Máš dvě hodiny na to, abys předal znalosti, zajímavosti a publikum pobavil. Budoucnost vidím v serveru Cestoklub.cz, kde se pomalu hromadí přednášky známých i méně známých cestovatelů.

15) Festivaly

Sraz podobných bláznů jako jsi ty! Osobně jsem se ve festivalech našel a jezdím jich i 30 ročně. Na festival se ale nemusíš dostat jen jako přednášející, pro začátek to zkus jako dobrovolník, seznámíš se tak s organizátory, cestovateli a dostaneš obrovskou dávku motivace i pozitivní energie.

16) Staň se průvodcem

Dostaň se na druhou stranu! I když to vyžaduje extrémní zodpovědnost, přípravu a hodně energie. Získáš tak cenné zkušenosti a lidé ti budou platit za to že s nimi pojedeš na výlet. V květnu průvodcuju svou první výpravu, bereme 7 psů a 7 lidí na přechod Slovinska. Průvodcem bez cestovky se můžeš stát na SirFogg.com.

17) Překonej rekord

Guinness World Record nebo Česká kniha rekordů tě může proslavit. Nejprve si ale zkontroluj, zda jsi opravdu první.

18) Patreon

Patreon je platforma, která umožňuje fanouškům neboli „patronům“ platit tvůrcům za jejich práci. Dostáváš se do přímého kontaktu se svými fanoušky a vytváříš pro ně speciální obsah.

19) NFT

Non-fungible token (NFT) je moderní burza umění. Prodávají se zde obrazy, fotky, videa, gify až po zvuky, posty, smlouvy nebo memy. NFT běží převážně na blockchainu Etherea.

20) Komunita

Můžeš vše oddřít sám, ale proč bys to dělal? Cestovatelská komunita spojuje lidi, navzájem se inspiruje, pomáhá si a často se setkává. Přes HedvábnáStezka.cz se dostaneš na Festival Obzory, Expediční kameru, nebo do časopisů Pádler, Travel Life a Svět Outdooru. Přes brněnskou Expediční klubovnu můžeš jet na festival ve vlaku, nebo trolejbusem kolem světa. Díky klukům z X-Challenge tě každý měsíc čeká zajímavá akce.
Další možností je vydat se do zákulisí festivalů jako dobrovolník. Možností je tolik, že nebudeš stíhat chodit do práce.

Tento zkrácený návod tě má motivovat, plný video-návod najdeš na Cestoklub.cz, kde ti prozradím, jak se dostat do TV, rádia, podcastů i novin a mnoho mnoho dalšího. O každém tématu se trochu víc rozpovídám a přidám víc osobních zkušeností. Řekni si o slevu na slavekkral.cz/zive zadáním svého emailu a pamatuj: nejtěžší krok je ten první, pak už se vezeš!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: