Jak do Číny z Kyrgyzstánu

Jak do Číny z Kyrgyzstánu

Hranici mezi Čínou a Kyrgyzstánem tvoří velehory, jejichž překonání bylo vždy komplikované. Dnes se tu nacházejí pouhé dva hraniční přechody ležící v sedlech Torugart a Irkeštam, oba vedou do čínského Kašgaru.

Zatímco na hlavní přechod Torugart se jezdí po dobré silnici ze severního Kyrgyzstánu, na druhořadý Irkeštam vede jakási cesta z jižní části země. Přes Torugart ovšem musí mít cizinci povinně zajištěnou vlastní dopravu, což stojí stovky dolarů, naopak Irkeštam je bez omezení. Tuto druhou variantu, která kopíruje Hedvábnou stezku a vyjde jen na pár dolarů, zde popisujeme.

cesta Kamazem

Do Číny přes Irkeštam

Přechod Irkeštam byl otevřen pro civilní dopravu teprve v roce 2002. Výchozím bodem je město Oš, středisko jižního Kyrgyzstánu. Existuje několik možností, jak se odtud na hraniční přechod dostat: 1) přímým autobusem Oš – Kašgar, který jezdí 2x týdně z nového avtovagzálu (St a Čt, 50$/os.); 2) najmutým autem (asi 120$/auto), které vám může zařídit správce Osh Guesthouse (viz níže) jménem Daniar, případně i může sehnat další pasažéry; 3) kombinací maršrůtky a stopu, což je nejlevnější a také nejzajímavější. Pokud nejedete zmíněným autobusem, pak se z čínské strany hranice dostanete do Kašgaru sdíleným taxíkem (10-14$/os., podle vašich smlouvacích schopností).

Když se rozhodnete pro třetí možnost, jak na to? Jeďte ze starého avtovagzálu (naproti bazaru) maršrůtkou nebo sdíleným taxi do vesnice Sary Taš („Žlutý Kámen“, 180 km, 100 S), kde přenocujete. Zajímavou alternativou, jak se do Sary Taš dostat, je také podniknout přechod Alajského hřbetu z osady Kodžakalent do Sary Mogol v Alajské dolině, odkud se dá zbylých 35 km do Sary Taš dostopovat.

Sary Taš je nevzhledná vesnice ležící ovšem na důležité křižovatce. Na západ vede cesta skrz Alajskou dolinu do základního tábora sedmitisícovky Pik Lenin a do Dušanbe v Tadžikistánu, na jih přes sedlo Kyzyl Art do Tádžikistánu na tzv. Pamir highway a konečně na východ přes sedlo Irkeštam do Číny. Kolem křižovatky se nachází pár obchodů se základními potravinami, dvě kafé, kde skromně vaří, a dvě velmi jednoduché gastinice (čekejte jen pokoj s dekami na spaní na zemi a záchodem na dvoře, 100 S/os.).

Ráno pak stopněte nějaký Kamaz na Irkeštam (92 km, 3 h). Těchto náklaďáků jezdí velké množství, vyrážejí z Oše velmi brzo ráno a do Sary Taš začínají přijíždět po 8:00. Cesta na přechod je příšerná, takže se připravte na 3 h kodrcání a možná i trochu strachu, hlavně při vyhýbání se přetíženým a kymácejícím se náklaďákům se zbožím z Číny. Cesta je bohužel proslulá svými nehodami. Step, kaňony a hřeben Pamíru podél cesty jsou ale překrásné. Posledních 16 km (a pak dál až do Kašgaru) lze nazvat silnicí, protože je pokrývá fungl nový asfalt, který se má podle dostupných peněz postupně budovat až do Sary Taš. Zájem na tom má Čína i Kyrgyzstán a také Uzbekistán, protože se jedná o nejkratší spojnici úrodné Fergánské kotliny s Čínou.

Byrokracie na hranicích

Hraniční přechod je otevřen Po – Pá včetně svátků 9 – 12 h a 14 – 16 h kyrgyzského času. Kontroly probíhají na každé straně hranice ve dvou liniích. Náklaďák vás vysadí na první (hlavní) linii, kde vyplníte celní deklaraci, projdete pasovou kontrolou a zkontrolují vaši kyrgyzskou registraci. Pak vás celníci z úřední moci nasadí do prvního náklaďáku, který vás vezme k druhému checkpointu (4 km), jehož smysl nám zůstává utajen. Tam vám opět zkontrolují pas a opět nasadí do prvního kamionu, kterým vás pošlou na předsunutý čínský checkpoint (asi 2 km). Sedlo Irkeštam (3300 m n. m.) zdoláno. Vítejte v Číně!

Číňani vás po kontrole pasů zase pošlou nějakým náklaďákem na hlavní hranici (asi 3 km), kde vyplníte registraci a celní deklaraci, změří vám teplotu kvůli SARS a zkontrolují vízum. Někteří cestovatelé referují i o pečlivé prohlídce batohů. Formuláře a instrukce mají i v angličtině, také personál mluví anglicky. Zatímco Kyrgyzové mají na hranici jednoduché domky a zapisují vše do sešitů, Číňani pracují v moderní prosklené budově a mají počítače. Hned vlevo vedle východu z celnice je směnárna, která bere pouze dolary v hotovosti a jen v bezvadném stavu.

Jděte stále rovně k taxíkům, kde určitě najdete nějakého rusky mluvícího veksláka/řidiče/taxíkáře. Vyměňte u nich zbylé kyrgyzské somy na juany (5 S = 1 Y), protože v Kašgaru je banky neberou a veksláci je mění v tragicky špatném kurzu. Využijte jejich ruštinu také k domluvení dobré ceny sdíleného taxi do Kašgaru (max. 110 Y/os. (14$), asi 300 km, 3,5 h). To bude zároveň váš poslední rozhovor v nějaké rozumné řeči, pak vás čeká už jen ujgurština a čínština. Celkem tedy: pokud vyjedete ze Sary Taš hned v 8 h, měli byste být do večera v Kašgaru. Rozhodně se připravte na kulturní šok.

90 km se po tomhle jede na Irkestam

Poznámky

Popisujeme zde stav věcí v srpnu 2006. Není pravda, že cesta náklaďákem (naloženým) ze Sary Taš na Irkeštam trvá 7 h (kdyby vám to náhodou tvrdili místní). Není pravda, že bez vlastní dopravy tudy neprojedete. Kyrgyzské osobní auto nesmí přes čínskou hranici. Vezměte si záložní jídlo pro případ uvíznutí na přechodu. Nejezděte v pátek, protože v případě jakýkoliv problémů je pak o víkendu zavřeno. Číňané zavírají přechod během svých svátků – 1. týden v květnu a 1. týden v říjnu. Není pravda, že směrem do Číny je přechod otevřen jen dopoledne. Při kontrolách na hranicích se obrňte trpělivostí, i když Kyrgyzové byli docela pohodě a Číňani se chovali strojově profesionálně. Nevybírají se žádné poplatky (kupodivu). Prostor mezi hranicemi se nesmí přecházet pěšky nebo na kole.

Osh Guesthouse – v činžáku na malém sídlišti podél ulice Kyrgyzstan asi 500 m severně od Nové mešity, zeptejte se třeba ve známém Kafé Ala-Too na hlavní ulici (oshguesthouse@hotbox_ru).

100 S = 60 Kč; 40 S = 1$; 1$ = 7,8 Y; 1 Y = 2,8 Kč (srpen 2006)

Zkušenosti čtenářů

Lukáš

Ahoj,
chci se zeptat, zda jsou v tomto případě potřeba do Číny víza. Díky.
Lukáš

Zuza

Nemáte někdo aktuálnější informace?

Julie

Je tato cesta do Číny stále takto přístupná? Díky! 🙂

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí