Dobrý den,
chci se zeptat, zda je půjčení motorky čí auta v Malajsii jiné, než například v Thajsku.
Na motorku mám ŘP. sk. „A“ a na auta „C“. Jinak zkušenosti jezdit vlevo mám bohaté.
Jedná se mi opravdu o nějaké záludnosti jak v dopravě či převzetí-předání vozidla. Děkuji za info.
Myslím, že běžně se motorka či spíš skútr půjčuje na Langkawi a asi tam nebude moc rozdíl oproti JV Asii jinde, ale tam jsem nebyl. Podobně asi i na Penangu, kde jsem taky nebyl. Jinak jsem projel většinu známých míst v Malajsii včetně Bornea, ale motorku jsem si na rozdíl od mnoha jiných zemí JV Asie nepůjčoval, protože by to tam nemělo význam a ani jsem nemluvil s někým, kdo by si ji tam půjčoval. Často jsi na malých ostrovech bez silnic (nebo s extrémně prudkou jedinou silnicí na Tiomanu), musíš jet lodí (NP Bako), jdeš v džungli a většina zbytku Malajsie jsou plantáže palmy olejné a nezajímavá velká města (až na pár míst v KL).
Jezdit na skútru celý okruh po Malajsii nemá smysl, protože jsou to často dálnice (asi tam ani skútr nesmí), velké vzdálenosti bez zajímavostí cestou, často silně zaprší a na druhou stranu busy jsou levné, kvalitní, pohodlné a jezdí často (nebo mezi turistickými místy jezdí aspoň minivany). Půjčení auta je asi bez problémů, ale prodraží se i kvůli mýtu. Smysl by mělo třeba na úplný sever Bornea, kde bus moc nejezdí. Letenky jsou levné, tak je lepší letět třeba do Kota Bharu než autem na Perhentiany, když auto by pak stejně čekalo u přístavu. Půjčení auta vylučuje možnost přeletět jedním směrem. Do NP Mulu se dá jedině letět (nebo dlouze a dráže na lodi s CK). V případě potřeby se dá popojet taxíkem nebo stopem.
Levný pronájem aut v Malajsii – https://economybookings.tp.st/TU26Emnu
Nesouhlasím s Liborem. V Malajsii je půjčování skútrů úplně běžné. Nejen na Langkawi a Penangu. Půjčoval jsem i v některých městech, na dojezd k zajímavým místům ideální.
Já netvrdím, že se nedá běžně půjčit i jinde, ale že to nemá smysl na většině míst, která stojí za návštěvu. Ve kterých městech ti to přišlo ideální a co tam stálo za návštěvu? Já cestuju hlavně kvůli přírodě, ve městech se zbytečně nezdržuju a klidně jdu kilometry pěšky. V KL je jistě lepší jezdit metrem, případně busem (dost jsem prochodil i pěšky). Melaka (Malacca) je pěkná (zapomněl jsem zmínit) a historické centrum má malé, tj. dá se snadno projít pěšky.
V Cameron Highlands jsem jel na trek na raflézie s místní CK (sám by je člověk ani nenašel, pokud vůbec nějaké zrovna kvetou) a na Gunung Brinchang jsem šel sám pěšky džunglí a zpět oklikou po silnici (tj. půjčení skútru by bylo na nic, ani na Mossy Forest na G. Brinchang vyjíždět nesmí, takže by to bylo akorát na přiblížení pod kopec). V Cheratingu by měl význam jen na želví záchrannou stanici, ale došel jsem pěšky. Na malých ostrovech silnice nejsou a na Tiomanu jsem šel na vodopádek v jednom směru džunglí a zpět po silnici, ale tato jediná silnice na ostrově má místy sklon 35 nebo 40% a skútry tam asi nepůjčují.
Na Borneu by skútr pomohl na návštěvu jeskyní u Kuchingu, kam jezdí bus jen občas, ale na NP Bako stačí bus k lodi a okolo zoo s krokodýly jezdí busy často. U NP Mulu je jen malý kousek silnice mezi letištěm a vstupem do parku. U Kota Kinabalu jsou asi nejzajímavější ostrůvky, kam se jezdí na lodi. Jinak na něco v okolí města nebo dál na sever na pláže (jak jsem psal výše) má skútr nebo auto význam a jde snadno půjčit (ale málokdo si na to udělá čas, ani já ho neměl). Na hoře Kinabalu jsou ubytka hned u odbočky do parku a skútr by se dal využít jen při návštěvě lesa u Ranau. Na řece Kinabatangan se jezdí na lodi a po okolí by na skútru nic vidět nebylo. Do Danum Valley může jet jen licencované auto. V Semporně nemá skútr význam.
Jestli si dobře vzpomínám, půjčovali jsme si skútr např. v Kota Bharu, Kuala Terengganu, Taman Negra, … Souhlasim s tim, že nutný to neni, všude se dá s místníma CK, nebo busem, ale já upřednostňuju spíš tenhle způsob (jednak kvůli volnosti – oproti CK, ale i třeba rychlosti oproti busům). A jsou místa (viz ten Penang nebo Langkawi), kde si to vůbec bez skútru představit nemůžu. A pak jsou zas místa, kde je to naopak, viz jak píšeš KL, ale to samý je třeba Bangkok. Zkrátka já osobně nevidim žádný rozdíl mezi půjčenim skútru v Malajsii a jinde v JV Asii.
A abych se vrátil k původnímu dotazu: na žádný záludnosti v dopravě ani v půjčení jsem nenarazil.
V Taman Negara jsem nebyl, ale na co skútr tam, když jdeš na procházku v džungli nebo jedeš na lodi? V těch městech je něco zajímavého mimo centrum, které se dá obejít pěšky? Případně můžeš popojet taxíkem se stejnou volností.
V půjčování rozdíl není, i když tak časté jako mnohde jinde v JV Asii půjčovny mimo Langkawi a asi Penang nejsou. Na delší výlet ale skútr vhodný není, jak jsem psal. Nebo bys jel okruh po polostrově nebo snad přejezd části Bornea na skútru? Když už vlastní doprava, pro někoho by mohl být vhodné auto.
Ano, mimo město je několik zajímavostí, jak kulturních, tak přírodních. Jak už jsem psal, já to mám jinak a před celodenním ježděním taxíkem dám přednost skútru.
Tebe by stejně nic nepřesvědčilo, zkrátka musíš mít pravdu :). Ale já se hádat nepřišel, napsal jsem svůj názor a svoje zkušenosti. Ať si Michal vybere z našich příspěvků to, co se mu bude hodit.
Já se nehádám, jen se ptám, v čem se mnou nesouhlasíš, když tvrdím, že na známých místech Malajsie (mimo Langkawi a Penang) většinou nemá smysl půjčovat motorku a že si ji tam obvykle ani lidi nepůjčují (Kota Bharu a Kuala Terengganu spíš lidi jen projedou na ostrovy a nemají čas se zdržet, já se v Kota Bharu cestou na a z Perhentian ani nestavil).
Taxíkem jezdím jen v nejnutnějších případech a celý den bych určitě nejezdil. Okolo těch měst snad ani není tolik zajímavostí na celý den. Pokud bys napsal např. jel jsem jednodenní či vícedenní okruh z města A přes místo B, C… a stálo to za to, bral bych to jako zajímavý doplněk debaty, který by mě přesvědčil, že daná oblast za to stojí. Možná na severovýchodě by menší okruh byl pěkný. Uvažoval jsem tam jet s Jungle Railway, ale už jsem neměl čas.
Tip měsíce: Mexiko
Olinalá: poklad na konci světa
Playa del Carmen
Kolonizační města a zběsilá pravidla mexického silničního provozu
Knižní tipy
Unikátní kultura a náboženství namibijských Himbů a Hererů
Olinalá: poklad na konci světa
Nové články
ROZHOVOR: Víťa Dostál o Panamericaně, aneb z Aljašky do Ohňové země na kole
Do města trpaslíků za adventními trhy – polská Vratislav vás zve až do 7. 1. 2025
Podél řeky Tajo okolo Toleda – města tří kultur
Vybavení na cesty
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.