HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Doprava

Nejvíce lidí se do Brazílie dostane letadlem, drtivá většina mezinárodních spojů pak přistává na letištích Guarulhos v Sao Paulu či Galeao v Rio de Janeiru.

Doprava do země

Z Evropy do Brazílie létá hned několik společností, například TAP Portugal, španělská Iberia, Air France, Turkisch Airlines, Lufthansa či British Airways. Nejlevnější letenky seženete v období po konci karnevalu, což bývá zhruba konec února či začátek března do května, pak od srpna do listopadu, kdy je v Brazílii období zimy. Brazilské aerolinky nabízejí množství letů do dalších jihoamerických zemí, ne vždy se však jedná o zcela levnou záležitost. 
Do okolních zemí se můžete dostat také dálkovými autobusy. Přestože jsou většinou autobusy poměrně luxusní, připravte si svoji trpělivost – cesty mohou trvat i tři dny. Přímé spojení seženete do velkoměst Buenos Aires, Asunción, Montevideo, Santiago de Chile a Lima. Například cesta z Ria de Janeira do Buenos Aires trvá průměrně 40 hodin. Ze Sao Paula by vás autobusy měly dovézt do Santiaga de Chile za zhruba 54 hodin. 
Brazílie má pozemní hraniční přechody s Uruguají, Argentinou,Paraguají, Bolívií, Peru, Kolumbií, Venezuelou i Guyanou. 
Do Peru či Kolumbie je rovněž možné se dostat lodí po Amazonce. Z Belému tak můžete doplout například do peruánského města Iquitos, které je největším městem na světě, kam není možné se dostat po silnici.

Doprava v zemi

Letecká doprava

Vzhledem k obrovským vzdálenostem mezi jednotlivými destinacemi je časově i finančně nejvýhodnější volbou letecká doprava. Tu v zemi zajišťuje hned několik aerolinek, z nichž největší jsou Gol a Tam. Obě aerolinky nabízejí výhodné sady letenek, tzv. Airpassy. Například u Gol lze pořídit sadu čtyř vnitrostátních letenek za 529 USD (ovšem + poplatky, k této nabídce rovněž můžete přikoupit až devět dalších letenek za zvýhodněné ceny. Za 629 USD je pak možné u aerolinky Gol zakoupit South America Airpass. Společnost Tam nabízí sadu vnitrostátních letenek za 532 USD. Airpassy mohou zakoupit pouze cizinci a jsou vázané na jejich mezinárodní letenku do Brazílie.

Online nakupování vnitrostátních letenek v Brazílii může být pro cizince velmi náročným úkonem. Některé aerolinky a agentury totiž neakceptují zahraniční kreditní karty. V tomto ohledu je nejjednodušší zakoupit letenky u aerolinky Gol, u TAM však můžete narazit na problém. Letenky je lepší nakupovat v předstihu, lety mohou být plné a ceny letenek rovněž velmi rychle rostou. Leckdy rovněž můžete najít znatelný rozdíl ceny letenek, pokud platíte v místní měně či zahraniční kartou. 
Například zpáteční let z Ria de Janeira do Manausu vás vyjde bez AirPassu zhruba na 5000 korun.

Často se kvůli nepřízni počasí může stát, že letadlo změní svoji trasu a přistane na jiném letišti. Tak jsem se například kvůli husté mlze namísto v Riu de Janeiru probudila v Curitibě, kde jsem pak musela čekat na nejbližší letadlo do Ria. Rovněž lety z Manausu mohou být adrenalinovým zážitkem. Obloha nad městem je dost často zatažená, bývají tu silné turbulence a na pocitu bezpečí jednomu nepřidá ani pohled na vyhořelé vraky letadel, které jsou vystavené u ranveje přímo na letišti.

Především na řece Amazonce funguje rušná lodní doprava. Trajekty jsou nejjednodušším řešením, jak se například dostat z Manausu do Belému. Na výběr máte mezi spaním v hamace na palubě lodi, nebo v kajutě. Z hamaky, kterou si každý musí přinést svoji vlastní (na tržišti v Manausu k sehnání od 15R), vás však čeká skutečně krásný výhled na okolní krajinu, s trochou štěstí můžete po cestě pozorovat i růžové delfíny. Nevýhodou spaní v hamace je, že si neustále musíte hlídat všechny své věci a prakticky si neužijete žádné soukromí. Cesta trvá pět dnů, čtyři noci. Za spaní v hamace zaplatíte zhruba 100R – 150R.

Nejlepší tipy na levné letenky naleznete na cestujlevne.com/brazilie.

Autobusy

Dominantním dopravním prostředkem jsou zcela jistě dálkové autobusy. Jsou většinou téměř nové a překvapivě daleko komfortnější než u nás. Klidně můžete do svého cestovního plánu zahrnout noční přejezdy, protože v autobuse se širokými sedadly se pohodlně vyspíte. Nepříjemné je, že z nějakého těžko pochopitelného důvodu zapínají všichni řidiči klimatizaci na maximum, takže během půl hodiny je v autobuse zima. Brazilci už to vědí a berou si dovnitř budny, i když venku je třeba 30°C. Já si tento fakt vysvětluji tím, že nízká teplota je zřejmě pro Brazilce synonymem luxusu a tak se dobrovolně podmrazují.

[cut]Zavazadla, která přijdou do zavazadlového prostoru, se přísně označují lístečkem, bez nějž vám později batoh nevydají. Tento systém má zabránit krádežím, ke kterým v minulosti neustále docházelo. Řidiči autobusů dbají na dodržování dopravních předpisů a dodržují maximální povolenou rychlost 80km/h, takže cestování autobusem je velmi bezpečné. To je sympatický rozdíl oproti okolním zemím, kde autobusy řídí buď sebevrazi nebo kaskadéři.

Ceny jízdného jsou zhruba na stejné úrovni jako u nás a liší se hlavně podle typu autobusu. „Conventional“ je obyčejný autobus, „Executivo“ o něco dražší a pohodlnější, „Leito“ nejdražší typ s plně sklopnými sedačkami téměř na ležení. Aktuální ceny jízdenek lze zjistit přímo u autobusových společnosti Penha (nspenha.locaweb.com.br), Cometa (www.viacaocometa.com.br), Expresso Brasileiro (www.expressobrasileiro.com) nebo Real-Expresso (www.realexpresso.com.br). Jízdenky se kupují u přepážky dopravních společností (ne v autobuse), kde je rovněž vyvěšen seznam destinací. Pro ilustraci: jízdenka mezi Rio de Janeiro a Foz do Iguaçu stojí 170R$, cesta trvá 24h a je dlouhá 1200 km.[/cut]

Lokální autobusy už tak komfortní nejsou, vozový park je přestárlý, jako by se řídil heslem: „dokud to má aspoň tři kola, tak to přece nedáme do šrotu“.

Zejména ve větších městech, jako je Rio de Janeiro či Sao Paulo, je poměrně jednoduché cestování místními autobusy či dokonce metrem.  Některé autobusové zastávky nejsou příliš dobře značené, stejně tak neočekávejte nějaké přesné jízdní řády. Většina autobusů má však většinou napsáno, kam jede. Místní vám rovněž rádi pomohou vymyslet cestu. Za cestu se v autobusech platí konduktorům po nástupu.

Vlaky

Železniční tratě jsou využívány pouze pro nákladní dopravu, osobní doprava byla téměř všude zrušena. Výjimky tvoří krátký výletní vláček mezi městy Curitiba a Paranaguá, či například populární vlak tažený parní lokomotivou v Minas Gerais.

Pokud po Brazílii cestujete autobusem nebo autem, nemusíte se bát, silnice bývají v dobrém stavu a to zejména na východě a jih země. Naopak nejhorší cesty najdete samozřejmě v Amazonii, kde je množství cest zejména během období dešťů od listopadu do března uzavřeno.

Na aktualizaci online průvodce se podílela Kateřina Červenková (novinářka a turistický průvodce na volné noze).

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: