Diskuse k článkům

Přidat nové téma
Skoltští Sámové: laponská menšina mezi menšinou na pomezí Východu a Západu
Diskuse k článkům

Tupou ovcí bych Janu nenazýval.
Bohužel je to současný trend, tahle vymírajíci etnika - Indigenous peoples - preferovat. Podporují to oficiality, EU a tak. V Laponsku Sámové (pejorativně Laponci), u nás Romové (správně - ale mezi bílou většinou - pejorativně Cikáni), ve Spojených státech First Nations (u nás známí spíš jako Indiáni).
V Laponsku se s tím začalo už dávno, možná úplně nejdřív - Sámové, zejména v Norsku (kde jich je nejvíc) je odjakživa brali u huby a až teprve věhlas z konce sedmdesátých a počátku osmdesátých let minulého století, kdy jim na řece Altě začali stavět přehradu, která měla zaplavit sobí pastviny, způsobilo velké celosvětové pozdvižení. Do operace zapojila i norské válečné námořnictvo, Sámové začali bivakovat v Oslu před parlamentem. Výsledkem je, že je Norové začali brát vážně, dovolili jim výuku sámštiny ve školách a mluvit tak třeba i na poště. Opozice v Altaské rozepři přinesla pozornost nejen otázkám životního prostředí, ale také otázce sámských práv, píší ve Wikipedii.
Potud bingo, muzea dobrý, ale...
Já proti tomu jejich "národnímu obrození" a preferenci při právech, které smějí mít jen Sámové, a nikoliv Finové, Švédové a Norové (rybolov, honitba, možnost stavět chaty v národních parcích) v podstatě nic neměl, kdyby toho nezačali zneužívat.
To je asi normální, podívejte na naše Romy, americké Indiány s jejich kasiny v rezervacích,...
Sámové mají svůj (resp. tři) parlament, tam se na něčem usnesou, ale pak se hašteří, vymýšlejí proti "bílé" většině všelijaké fígle, prosazují je v hlavním městě ve velkém parlamentu, zneužívají svá nadstandardní práva, která jim měla umožnit provozovat původní styl života (pastevectví, kočovný způsob života). To se ale už nikde nedozvíte, hlavně v muzeu ne, musíte tam mít své známé, kamarády a "zvědy" mezi domorodci, ale ani ti o tom moc rádi nemluví.
Od zdi ke zdi to možná je, ale že by mne to tolik štvalo? Já o Sámech a jejich způsobu dost vím, pár bezvadnejch jich osobně znám. Na druhé straně, když jsem byl ve Státech, tak mne zase štvala víceméně absence muzeí a všeho možnýho o těch jejich "First Nations".
Ostatně třeba ve Finsku vím o jediném muzeu (Siida v Inari) a jeho pobočce v Sevettijärvi, které se tím zabývá. Jo a ještě Arktika v Rovaniemi. Pak se o tom píše v nějakých přírodních infocentrech a možná i něco zřizují semtam místní "obecní úřady". V Nellimu třeba u novýho dřevěnýho ortodoxního kostela (1988). Semtam také narazíte na nějakou tu infoceduli.
Jenomže ono je dobré vědět, kdo tam bydlel a proč dneska třeba bydlí jinde. Když cestuju po světě, nezajímají mě jen skály a vodopády, ale i kdo a proč tu krajinu obývá, ať už jde o lidi, zviřátka nebo sysle a motýle.
Áále co, na Moravě se také v krojích už nechodí, přesto etnografické slavnosti nikoho neštvou.
Takže asi tak. Každému co jeho jest.

Ty jsi to cemu rikam tupa ovce, holka. Styd se