Dubajské metro nemá řidiče. Sedět v prvním voze je zážitek.

Dubajské metro nemá řidiče. Sedět v prvním voze je zážitek.

V Dubaji mají nejen nejvyšší mrakodrap na světě, největší obchodní dům, umělé ostrovy, nejdražší hotel, ale i nejdelší automaticky řízené metro, které nevyžaduje přítomnost řidiče v kabině.

Tam, kde normálně bývá strojvůdce, může sedět kterýkoliv cestující. Pokud se Vám poštěstí dostat se do prvního vagonu, čeká na vás jízda jako z vědecko-fantastického filmu. Většina supermoderní tratě se totiž vine nad zemí, vysoko nad dalšími dopravními tepnami města. Třeba nad třídou šejka Zajída, která má místy až deset jízdních pruhů, a přesto to ve špičce nestačí. Bohatí Emiráťané, a takových je většina, jezdí autem téměř všude. Veřejná doprava je zatím příliš neoslovila. A to i přesto, že její páteří je přes pět set autobusových zastávek, které jsou plně klimatizované!

09.09.2009 v 09:09:09 hodin

Dynamická Dubaj je jednou z nejrychleji rostoucích metropolí na světě. V roce 1970 zde žilo 180 tisíc obyvatel, v současnosti je jich již přes milion. Pokud bude tento trend pokračovat i nadále, za deset let vzroste populace na 3 milióny. To s sebou nese zhoršení dopravní situace, kterou bylo potřeba s předstihem řešit. Představitelé města si toho byli dobře vědomi a vyhlásili výběrové řízení. Vyhrálo ho konsorcium japonských firem, které dokázalo vybudovat první trať za pouhé čtyři roky. Otevřena byla 09.09.2009 v 09:09:09 hodin.

Cítíte se jako pilot

V současné době jsou v provozu dvě linky, které mají celkem 70 kilometrů a 47 stanic (z toho 9 podzemních). V supermoderních soupravách o pěti vozech jsou oddělené sekce pro ženy a děti. Pasažéři si mohou vybrat mezi první a druhou třídou, které nesou označení zlatá a stříbrná. V Emirátech je spousta VIP osob a pokud je láká jízda metrem, za příplatek jsou zbaveni hrozby cestování s  „obyčejnými lidmi“. I ti obyčejní se však mohou cítit velice neobyčejně, pokud si včas obsadí přední místo prvního vagonu. Je to zážitek, na který se nezapomíná.

Jakmile souprava opustí stanici, cítíte se jako pilot v kokpitu supermoderního stroje, který se řítí mezi symboly jednadvacátého století. Nebo jako aktér vědecko-fantastického filmu, případně postavička v trojrozměrné počítačové hře z budoucnosti. Každopádně je to pocit velmi výjimečný a neobyčejný. Trať futuristické dubajské nadzemky připomíná obrovského hada, plazícího se bludištěm mrakodrapů. Tam, kde byla ještě před několika lety poušť, teď stojí megastavby a zázraky ze skla a oceli. Nejsou to žádné unifikované krabice, ale zajímavé budovy originálních tvarů. Celý les výškových budov ztělesňujících odvážné vize architektů, kropený petrodolary ropných magnátů, ale i potem asijských přistěhovalců. Bez nich by žádný ze zdejších divů nespatřil světlo světa.

Projížďka kolem nejvyššího baráku světa

Futuristicky nevypadá jenom linka, ale i dokonale čisté stanice, vybavené ultramoderními technologiemi. V pohodlných vagonech je samozřejmostí bezdrátový internet. Vizuální dojem neruší žádné dráty, které by se táhly nad tratí, vše je ukryto v kolejích. Do kolejiště není možné spadnout, protože jej chrání prosklené dveře, které se otevírají až poté, co vlak zastaví ve stanici.

Jeden z nejhezčích úseků se pasažérům otevírá v blízkosti mrakodrapu Burdž Chalífa. Nejvyšší budova na světě, která se tyčí do neuvěřitelné výšky 828 metrů, leží v těsném sousedství největší fontány a největšího obchodního domu na světě. Všechny patří k mezinárodně proslulým projektům, o které se přičinil velký vizionář a vládce Dubaje v jedné osobě – šejch Muhammad ibn Rašíd al-Maktúm. Už při nástupu do úřadu si umínil, že ze své metropole udělá arabskou obdobu Hongkongu či Singapuru, a to se mu i povedlo. Své původní vzory dokonce i předčil. Z nezajímavého, obyčejného a téměř neznámého místa na mapě učinil jednu z nejžádanějších destinací v Asii.

Až přistanete na dubajském letišti (které jej mimochodem také nositelem několika superlativů), nasedněte na metro a nechte se ohromit.

Juraj Kaman je lektor angličtiny, fotograf a publicista na volné noze, který navštívil přes 60 zemí světa. V některých z nich pobýval řadu měsíců (Indie) nebo let (USA). Na knižním trhu debutoval v roce 1998 cestopisem „Cesta za splněným snem“, v němž popisuje zážitky a dobrodružství ze čtyřměsíční cesty do Indie po zemi.

Zkušenosti čtenářů

Alena

A to místo na začátku prvního vagónu je taky pro ženy a děti, nebo mají smůlu a musí sedět ve své oddělené části? Víte to někdo?

Monika
Alena:

Některé soupravy metra mají první vagón jen pro ženy a děti,některé jen pro VIP, ale do některých můžou všichni. Mají to takové namíchané…záleží na trase metra, kde nastupuješ i na soupravě.Pokud se po nástupišti pohybuje „obsluha“, resp. „dozor“, upozorní tě,když jsi muž a nastupuješ do ženského vagónu.Obecně platí,stoupni si dopředu,pokud chceš jet první ve vagónu, fotit a sledovat trasu. Většinou to vyjde.

Alena
Monika:

Díky moc. Mám dítě zblázněné do kolejových vozidel a výhledově přemýšlím o dovolené v Dubaji, abych ho svezla tím metrem, ale bála jsem se, aby to nebylo jen pro muže.

Aleš
Alena:

Ženy nemusí mít strach, že by některé z vagónů byly pro muže, naopak diskriminování jsou v tomto ohledu muži:-).
V Dubajském metru je jeden vagón vyhrazen ženám, případně dětem. Tento vagón byl v přední části vlaku. Do tohoto vagónu muži nesmějí. Je celkem zábavné pozorovat z vedlejšího vagónu, jak dlouho trvá strážci nebo ostatním ženám vykázání neinformovaného západního turisty z tohoto vagónu. Obvykle se ve vagónu mužům nepodaří zůstat déle než deset sekund, než jsou vykázáni.
Mezi vagóny je zcela volný průchod, jako muž stojíte vedle ženského vagónu, ale pomyslnou čáru danou kloubem překročit nesmíte.

Abych to shrnul – ženy se dostanou do každého z vagónů, žádný z vagónů není vyhrazen pouze mužům.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí