HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz
Indie, Srí Lanka, Nepál a Bangladéš

Tak už mám do Indie plán :)

Karel

Zdravím všechny,

doneslo se ke mně, že moje zápisky z cest občas i někdo čte a tak jsem se rozhodl, že tentokráte zvolím opačný způsob – sepíšu takový rozsáhlý „itinerář“ plánované cesty do Indie, který bude sloužit jednak jako zvadlo po případné potenciální spolucestovatele(ky) (zatím jedu sám) a současně jako průvodce po místech, která chci navštívit, proložené vyprávěním z cest minulých a především obohacené mnoha relevantními odkazy, které budou pak sloužit mně i ostatním. Navíc se mně mnoho lidí ptá na spoustu věcí ohledně těchto cest a tak se zde pokusím to komplexně popsat a vysvětlit. Současně Vám samozřejmě budu vděčný za všechny poznatky a upozornění na všechny nepřesnosti, co zde napíšu (nejvíc budu vděčný za relevantní webové odkazy).

Takže odlétám 15. prosince dopoledne z Prahy s Turkama http://www.turkishairlines.com/cs-CZ/ Letím přes Istanbul, kde je přestup a letím do Delhi. Nazpátek bych se měl vrátit 5. února.
Za zpáteční letenku se všemi poplatky jsem zaplatil 12 300 korun. Kupoval jsem jí v jedné sympatické cestovce, které bych chtěl tímto udělat menší reklamu http://www.goodplaces.cz/ Nicméně za takovouto podobnou nízkou cenu se dá letenka do Indie koupit běžně a to je první věc na kterou bych chtěl právě někoho (nějakou) nalákat, aby jel(a) se mnou. Pokud se někdo rozhoduje, tak doporučuji rychle, protože je sice určitá naděje, že na letenky bude ještě nějaká superakce, ale daleko větší pravděpodobnost je, že jejich ceny půjdou s blížícím se odletem nahoru a také mám negativní zkušenost z loňska http://karel128.rajce.idnes.cz/Jizni_Indie_2011/ a https://picasaweb.google.com/Jarda86/JizniIndieLedenUnor2011# kdy jsme se rozhodli na poslední chvíli a pak jsme to plánovali narychlo a neideálně (jeden z důvodů, proč píšu tuto slohovku je, že toho se právě chci vyvarovat).
Původně jsem letos chtěl jet do Vietnamu + Laos, protože tam se zase nabízel Aeroflot za podobnou cenu do Hanoje, ale to padlo, tak jsem se rozhodl opět pro Indii.
Cestou nazpátek zvažuji, že bych využil 6. hodinového čekání na přípoj k prohlídce Istanbulského předměstí a nebo dokonce, že bych nechal letadlo uletět, prohlídl si Istanbul a nějaké ty bulharské hory a vrátil se do Prahy po zemi, ale vzhledem k tomu, že při mé jediné a nadlouho poslední návštěvě Turecka mě tam potkalo tolik nepříjemností, tak asi radši spíš zůstanu schován před deštěm (nebo spíš deštěm se sněhem) v tranzitním prostoru a do této nehostinné země vůbec nevstoupím (ono se totiž navíc nedá vyloučit, že se během letu z Delhi dostanu do křížku s pohlednou tureckou letuškou, která mně bude dávat příliš okázale najevo, že já tak pohledný nejsem a já si pak spravím chuť na tureckém pohraničním policistovi na letišti, kterému naznačím svůj nesouhlasný postoj k tureckému vraždění v Arménii, Kurdistánu a Východním Kypru tak on mě vůbec do své hrdé země nevpustí).
Jinak ty, kteří by chtěli jet na kratší dobu a rozhodovali se na poslední chvíli upozorňuji, že letenka se dá sehnat i za 10 a v krajním případě za 8 tisíc.

Důležitá věc: když jsem se posledně vracel z Indie, tak jsem měl poloprázdný baťoh, přestože dohromady si můžu vzít do letadla minimálně 25 kilo a v Indii je velmi levno a vyplatí se tam nakupovat. NEOSTÝCHEJTE SE PROTO SI U MĚ NĚCO OBJEDNAT A JÁ TO ZKUSIM PŘIVÉST. Jak je známo, tak já nakupování nesnáším a když nemám konkrétní seznam věcí, které by bylo radno nakoupit, tak většinou nenakoupím nic.
A ještě další věc, která se sice zatím týká jenom pár čtenářů, kterých by ale mohlo být víc:
Už mně nebaví takovéto země jenom procestovávat, ale chci se tam postupně začít angažovat i v hledání potenciálních obchodních kontaktů, zařizování různých věcí a samozřejmě také na organizaci dovozu něčeho, co v Indii stojí desetkrát míň než u nás. Mám totiž to neštěstí (nebo spíš štěstí?), že mě více než poznávání historie a všemožných zázraků baví jet tam s někým za vesnici a třeba zdokumentovat nějaké bezvýznamné pozemky apod. Takže pokud o něčem konkrétním víte, tak sem s tím! Vzhledem k tomu, že mým úmyslem je se to hlavně naučit, tak mě nebude vadit ani když za to nebude žádné finanční ohodnocení (mým reálným cílem je si zařídit, aby mně v dohledné době podobné aktivity vždycky uhradily cestu).
Jinak pokud někdo bude chtít jet se mnou, tak chci předem upozornit, že nejsem žádným příznivcem tzv. „Palácové turistiky“, což znamená že v žádném případě nebudu podle průvodce vyhledávat jednu památku a historické město za druhým. Bohatě mě stačí vidět za celou dobu tak dva, tři svatostánky. Možná se stavím cestou zpátky na den ve Varanasí, kde jsem už byl a které je zajímavé, ale například Tajmahal opět a z principu vynechám.
Samozřejmě pro mě nebude problém nějak přizpůsobit trasu, aby jsme mohli nějaké takové věci navštívit, ale rozhodně odmítám, aby to byl hlavní cíl dovolené.
S tímto také souvisí můj názor na to, co píší mnozí „cestovatelé“. Všichni nadávají na to, že ať se v Indii kamkoliv hnou, tak se kolem shromaždují žebráci, otravovači a nabízeči všeho možného – ano věřím, že maji tuto zkušenost – protože většina z nich poznala z Indie akorát cesty mezi nádražím, hotelem a jejich vysněnou zříceninou z předminulého tisíciletí……a na takovýchto místech se samozřejmě ty davy Indů zaměřené v lepším případě na nabízení všemožného haraburdí a v horším případě na okrádání nebo si vylévání vzteku na turistech seskupují.
Já osobně jsem se v Indii dost často pohyboval zcela mimo turistická místa, protože jsem chtěl poznat INDII a nikoliv to, co vystavují pro turisty a Unesco a z lidí jsem tam měl většinou dobré pocity a hlavně jsem nebyl terčem neustálého obtěžování. Naopak mně v obyčejných vesnicích překvapilo, že ty lidi ani nebyli nijak zvlášť překvapeni a chovali se nenuceně……no a když jsem byl před Red Fort v Delhi, tak tam jsem zase tomuto shonu unikl tím, že místo předraženého vstupného jsem si šel kousek od ní koupit do klimatizovaného obchodu pěkné letní kalhoty.
Moje zkušenost s mnohými cestovateli/“cestovateli“ je dokonce taková, že když před nimi prohlásím, že Indové jsou přátelští, jejich jídlo dobré, že v Indickém autobuse je méně smradu z potu než v autobuse u nás a nebo třeba to, že hadice na jejich záchodech je záviděníhodná a okopírováníhodná věc, tak se tím dostanu do pozice, že říkám něco podivného či dokonce zavrženíhodného, zlého.

Víza

Jako první věc jsem řešil problematiku víz, ale vzhledem k tomu, že jsem se rozhodl, že Bangladéš vynechám, tak to je už bezpředmětné. Přesto přikládám výsledky svého „bádání“, protože se bude hodit druhým a také pro příště:
Dostat „single“ Indická víza sice není žádný problém, jenomže já chci jet ještě do Bangladéše a to situaci dost komplikuje. Do roku 2009 to nebýval problém, ale od té doby požadují pro udělení vícevstupového víza jednak letenku, víza a vouchery do té země kam chci z Indie vycestovat (ty mít nebudu) a taky itinerář cesty v té zemi. Ještě větší problém je, že tam mají limit dva měsíce během kterých mně nemusejí do Indie zpátky pustit (což by byl podstatně větší problém než kdybych se do toho Bangladéše nakonec vůbec nedostal) http://www.india.cz/wp-content/uploads/2011/07/visas_categories_en.pdf
Co se víz do Bangladéše týče, tak nejhorší možnost, jak je získat je zde: http://www.bangladeshembassy.de/ a já si pro ně půjdu asi někam sem: http://www.bhcdelhi.org/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=33 nebo sem:
http://bangladesh.visahq.com/embassy/India/
Všechny ostatní dotazy jsem shrnul do mejlu, který jsem jim tam poslal (na který mně samozřejmě nikdo neodpověděl): „Jsem občan České republiky a v prosinci plánuji navštívit vaši zemi z Indie. Pro vstup a výstup do/z Bangladéše chci použít silniční hraniční přechod.
Rád bych se zeptal na tyto otázky:
Je možné obdržet víza přímo na silničním hraničním přechodu?
Pokud ne, jak dlouhá je čekací doba na udělení víz na velvyslanectví v Delhi?
Doslechl jsem se, že já musím opustit Bangladéš na stejném hraničním přechodu, jako jsem do něj vstoupil a nemůžu jej opustit letecky. Je to pravda?“
Pokud někdo máte nejnovější zkušenosti s udělováním víz jak do Bangladéše, tak do Indie, tak samozřejmě uvítám každé info! (a zdaleka ne jenom já)
http://www.hedvabnastezka.cz/diskuse/indie-sri-lanka-nepal-banglades/double-viza-do-indie-a-viza-do-bangladese-aktualne

Delhi

Do Delhi přiletím brzo ráno a hned se pojedu (velmi příjemně, protože z letiště už jezdí do centra za pár korun metro http://www.delhimetrorail.com/ ) ubytovat do turistického ghetta Paharganj http://en.wikipedia.org/wiki/Paharganj kde se chci minimálně jeden den zotavit.
Nejradši bych hned další den ráno vyrazil na severovýchod, ale záleží to jednak na tom, jestli budu v Delhi zařizovat permity do těch východoindických státečků a jak dlouho to bude trvat a taky na kdy seženu lístek na vlak http://www.indianrail.gov.in/ Lístek si asi koupím až do Guwahati, ale možná vystoupím už v Siliguri (pro nezasvěcené – je to asi 2000 kilometrů, 35 hodin a 250 korun na celkem pohodlném lehátku ve vlaku kde to ze všech stran profukuje tudíž je tam příjemně) Rád bych si ten lístek zarezervoval už z Prahy, jenomže to je bohužel ještě náročnější než se o ně prát v davu lidí na nádraží http://www.hedvabnastezka.cz/diskuse/indie-sri-lanka-nepal-banglades/jak-dopredu-rezervovat-jizdenky-v-indii/ Naštěstí nádraží New Delhi je kousek od té Paharganje a mají tam taky kasu specielně určenou pro cizince, což je zlatá věc. (další by měla být ještě přímo v příletové hale)
Pokud budu muset pár dní v Delhi setrvat, tak vzhledem k tomu, že jsem tam už byl, tak mám v plánu navštívit hlavně toto zajímavé místo: http://en.wikipedia.org/wiki/G._B._Road (když jsem tam byl posledně, tak to bylo o ničem) a pak se hlavně věnovat indickým dobrotám, které mně jakožto málokomu z Evropy chutnají
http://www.google.cz/search?q=India+food&num=100&hl=cs&rlz=1R2GPEA_en&prmd=ivnscm&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ZKRgTpCzGpLZ4QSUxr2HAQ&ved=0CEYQsAQ&biw=1024&bih=567

http://www.seat61.com/India.htm#routes

http://incredibleindia.org/

Nagaland a Manipur

Zvažoval jsem, který ze čtyř nejvýchodnějších států zvolím a nakonec jsem se rozhodl pro tyto dva. Nagaland http://en.wikipedia.org/wiki/Nagaland a Manipur http://www.kamila.euweb.cz/kamilaweb/stranky/Manipur.html
Velmi záleží na na tom, jak to dopadne s těmi permity. Vzhledem k tomu, že informaci, jestli nebudou potřeba i v roce 2012 zřejmě nezískám. Nejlepší informace jsou zde: http://mha.nic.in/foreigDiv/PAP.html a tam jsem jim také poslal dotaz, ale neodpověděli mně.
Z toho plyne, že budu muset využít režimu, který platí do konce roku 2011 a pojedu jako první právě sem. Jak jsem zjistil, tak ve všech těchto státečcích žije docela dost křesťanů, což sice bude možná obnášet určité komplikace (přeplněné hotely, omezená doprava a služby), ale zato uvidím oslavy vánoc v Indii a navíc v jedné z jejich nejzapadlejších částí. Navíc je tam spousta míst docela vysoko a je tam určitá šance, že tam dokonce uvidím sníh. A zažít bílé vánoce v podstatě už napůl v Barmě je tedy věc, která má velkou hodnotu!
Unikátní Arunachal http://en.wikipedia.org/wiki/Arunachal_Pradesh vynechám, protože je příliš náročné a nákladné se tam dostat a pohybovat a Mizoram je zase trochu z ruky a hlavně trochu bude připomínat Keralu (je bohatý a křesťanský) ve které jsem už byl. Pro neznalé regionu kam mířím jsem zde našel docela dobré informační video:
http://www.youtube.com/watch?v=lqMcyWov5mk&feature=related

Do Nagalandu bych chtěl vstoupit po silnici z Jorhatu do Mokokchungu http://www.tourismnagaland.com/Districts/Mokokchung.html a odtud pokračovat v ideálním případě přes Tuensang a Kiphire http://www.tourismnagaland.com/Hotspots/Kiphire.html do Kohimy a pokud to z jakéhokoliv důvodu nepůjde, což je bohužel dost pravděpodobné, tak zvolím přímou cestu přes Wokha. Samozřejmě bych také rád se v těchto oblastech podíval do pralesa a za těmi původními kmeny, ale to se budu rozhodovat až na místě podle situace. Pokud by to vypadalo mimořádně příhodně, tak bych zvážil i nějaký individuální výšlap, ale spíš se tam poptám po místních cestovkách a pokud mně nabídnou nějakou mnohonásobně nižší cenu než např. zde uvedenou http://www.shikharindiaadventuretour.com/package.asp?PackageID=43&name=Mt._Saramati_Peak_Trekking_Expedition a nebo se mně podaří přidat k nějaké výpravě, tak bych tam radši jel organizovaně.
http://www.indiamapssite.com/nagaland/nagaland-political-map.html http://www.mapsofindia.com/maps/nagaland/nagaland-travel-map.htm

Z Kohimy bych chtěl pokračovat do hlavního města Manipuru Imphalu. A pak navštívil Loktak lake http://en.wikipedia.org/wiki/Loktak_Lake a přírodní zajímavosti v jeho okolí (a samozřejmě se tam také poptat po možnostech výletu do hlouby džungle k Barmské hranici, což je ale vzhledem k bezpečnostní situaci v Manipuru dost nepravděpodobné). Také bych se chtěl v tom jezeře zkusit vykoupat, protože tuším, že je to možná jedno z mála míst v Indii, kde je možné se bezpečně koupat ve sladké vodě, která ale současně má přijatelnou teplotu.
http://www.mapsofindia.com/maps/manipur/manipurphysical.htm
Odtud se pak vrátím zpět do Assamu.

V Assamu nemám zatím žádný konkrétní plán, ale původně jsem uvažoval, že dojedu vlakem až do Thinsukia a odtud pojedu do Nagalandu přes Mon, ale tedka to vypadá, že si Assam prohlédnu hlavně při přesunech a relaxačních zastávkách ve větších městech. Předražené národní parky se slony pro turisty mě nijak zvlášť nelákají. Jediné, co bych nechtěl vynechat je nějaká plavba po Brahmaputře, ale vystačím si s půldenním výletem.

Meghalaya

Jeden z regionů, který jsem nedocenil a který musím určitě navštívit je Mehgalaya http://en.wikipedia.org/wiki/Meghalaya
Narozdíl od těch nejvýchodnějších státečků je relativně dobře dostupná, bezpečná a neni tam potřeba žádné povolení (což je současně důvodem, proč jsem jí považoval pouze za vhodnou tranzitní zemi) K tomu, že jsem jí přehlížel neprávem mě mj. dovedlo zjištění, že právě v tamních horách se nachází ono místo nejvyšších kdy naměřených srážek, které zná mnoho lidí už ze školního atlasu a tomu odpovídající zajímavost přírody okolo. K plánované návštěvě tohoto regionu v době monzunů se ale ještě dostanu.
Teď tam pojedu v období sucha, což mě sice ochudí právě o ty nejzajímavější věci, ale jinak to bude přinášet pouze výhody. Orientačně mám v plánu navštívit ty základní body o kterých píše průvodce LP. Z hlavního města Shillongu a určitě chci navštívit Shillong peak, který bude pravděpodobně současně jediným nejvyšším kopcem něčeho, který v průběhu této cesty navštívím http://en.wikipedia.org/wiki/Shillong
Kromě onoho nejslavnějšího místa http://www.cherrapunjee.com/index.php?mid=7&pid=7 samozřejmě také navštívím nedaleko se nacházející http://www.world-of-waterfalls.com/asia-nohkalikai-falls.html Také možná navštívím Garo hills http://westgarohills.gov.in/ a prostě celá Maghalay je nádherná http://megtourism.gov.in/destination.html
Taky si musím zjistit více o tomto a případně to vyzkoušet: http://www.mapsofindia.com/meghalaya/tourism/helicopter-services.html (v průvodci píšou, že se lístek se dá sehnat i za 500 korun).

Celá oblast do které jedu je proslavená jednak tajfuny a následnými obrovskými povodněmi a příslušnými statistickými rekordy v této oblasti. A samozřejmě mám nutkání jí někdy navštívit cíleně v období, kdy to vrcholí (červenec). Problém je, že je to jednak reálně nebezpečné a hlavní nevýhoda je ta, že v tu dobu tam člověk kromě těch povodní nic jiného neuvidí a potýká se s příslušnými komplikacemi. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/285795/Indian-monsoon/284693/Peak-period?anchor=ref293154
Tohle je sice není odtamtud, ale jde z toho hrůza:
http://www.youtube.com/watch?v=ptH1AMUVro4

Darjeeling a Sikkim

Ze Siliguri budu pokračovat do Darjeelingu touto unikátní železničkou:
http://en.wikipedia.org/wiki/Darjeeling_Himalayan_Railway Zatím jsem žádnou „toy train“ v Indii nejel a tak tedka musím jet za každou cenu (poprvé nejezdila, protože byla po deštích zavalená a podruhé – v jižní Indii se nám zase nechtělo půl dne čekat na první spoj). Vystoupím pravděpodobně v Ghoomu http://en.wikipedia.org/wiki/Ghum,_West_Bengal a odtud pěšky sem: http://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_Hill,_Darjeeling měla by odtud být vidět Kangchenjunga a za ideálních podmínek dokonce i Mt. Everest, ale v každém případě, pokud je neuvidím odtud, tak doufám, že je uvidím někde v průběhu krátkého okruhu po Sikimu. Ubytovat bych se chtěl v nejvyšší části Darjeelingu.

Jinak co se oblečení a počasí týče, tak mám v plánu si vzít nějaké staré teplé věci a boty, které použiji právě pouze v Sikkimu a Darjeelingu. Jakmile opustím tuto horskou oblast, tak všechno dám nějakému bezdomovci a budu cestovat pouze nalehko s batůžkem do 5 kg.
Myslel jsem, že počasí v Sikkimu je takové, že je to tam od října zavalené sněhem a nemá cenu uvažovat o nějakém standardním chození po horách. Co jsem ale tedka zjistil, tak je tam běžné, že i ve 4 tisících je sice velká zima, ale sněhu je tam vždycky akorát pár centimetrů nebo poprašek. Také mě překvapilo, že v Darjeelingu, který je přes 2 tisíce, tak v podstatě nemrzne a i v lednu tam je i ráno běžně nad nulou.

V Darejeelingu se asi tak dva dny zdržím a mimo jiné tam zjistím, jak je to s permity do Sikkimu, které by snad ale měly být vydávány na hranicích a hlavně bez problémů a potom bych vyrazím do hor, což jsem právě původně neměl vůbec v úmyslu. Jinak v průvodci píšou, že nejjednodušší je získat ten permit při získávání víz na velvyslanectví, ale na tom Pražském mně řekli, že nic takového nejde.
Také tam mám v úmyslu se (přímo v hotelu) poptat, jak je to s těma běženkyněma z Bhútánu a Nepálu, které by tam měly být k dispozici a pokud se zdaří, tak si chci i v tomto směru rozšířit svoje obzory.
Když už jsem nakousl toto téma, tak bych toho chtěl trochu využít právě na propagaci sexuální turistiky. Situace je totiž taková, že díky moralistům, puritánům, světlonošům, havlistům a humanistům všeho druhu byl tento druh turistiky postaven do pozice něčeho zavrženíhodného a lidi, kteří se mu věnují jsou považováni za hyeny, které zneužívají cizího neštěstí. Snad nejvíce se na tom podepsal nejznámější průvodce Lonely planet, který systematicky protěžuje homosexuální turisty, dává jim tam tipy, kde se scházet, jak se chovat atd. a heterosexuální turisty nepřímo odsuzuje a káže jim zdrženlivost. Takže budu rád, když mě napíšete také svoje zkušenosti a dáte tipy na relevantní informace. Výše zmínění totiž celý internet záměrně zahltili bláboly o unášení, zotročování a znásilňování poskytovatelek sexuálních služeb a tak nejlepší cesta, jak se o tomto něco pravdivého a hodnotného dozvědět je pouze takto přes někoho, kdo s tím přišel do přímého kontaktu. Za tímto účelem jsem založil i téma na diskusním foru: http://www.hedvabnastezka.cz/diskuse/indie-sri-lanka-nepal-banglades/sexualni-turistika-v-indii-a-bangladesi/ takže budu rád, když tam něčím přispějete.

Také bych chtěl v někdy v Indii vyzkoušet lyžovaní. Jak jsem ale zjistil, tak v Sikkimu pravděpodobně tato možnost neexistuje. (místo, kde je v provozu vlek, sjezdovka na které je sníh a půjčovna lyží) Kdyby jste někdo o nějakém takovém místě věděli, tak mně to řekněte, prosím.
Obávám se ale, že tyto možnosti jsou pouze v severozápadní Indii. Tak alespoň dobrý odkaz na předpověď počasí v tomto regionu. http://www.weather-forecast.com/locations/Darjeeling/other

Chtěl bych navštívit západní část Sikkimu http://www.sikkiminfo.net/west_sikkim_map.htm Tato část by měla být přístupná pouze s tím základním permitem. V každém případě dojedu do Yuksomu, ale radši bych se dostal až do Dznogri a v ideálním případě až do Thangsingu, Jemathangu nebo dokonce na Geochala pass. Všechno to ale záleží jednak na úřadech (v průvodci je jakási formulka, že s tim základním permitem se smím pohybovat pouze po zpevněných cestách a nevím přesně, co si pod tim mám představit) a především potom na tom počasí a množství sněhu.
Tady je nějaké povídání o té oblasti, kde se budu pohybovat: http://www.east-himalaya.com/sikkim/dzongri.htm
V Sikkimu se chci určitě vykoupat v nějakých termálních pramenech, zřejmě v Phurchachu reshi hot springs ale i ostatní nemaji chybu http://www.indovacations.net/english/Sikkim_places.htm
Za situace, že tam pravděpodobně bude mrznout, tak takové koupání v horké vodě v zasněženém údolí bude úplně dokonalý zážitek.

Sikkim pravděpodobně opustím v Melli Bazzaru a odtud pojedu do hlavního města Assamu – Dispuru http://www.assam.org/pages/assam-neighbors

Bangladéš

Jak už jsem psal, tak Bangladéš zřejmě vynechám, ale když už jsem si už dal práci s plánováním, tak se s tim pochlubím. Navíc se ten itinerář bude hodit pro příště a také se samozřejmě nedá vyloučit, že během cesty změním plán.

Nejdříve zamířím do Agartaly, kde zažádám o Bangladéšská víza, pokud je nebudu ještě mít http://www.mofa.gov.bd/lbr/ViewLBR.php?txtUserId=Agartala a potom a na hraničním přechodu Ajampura se pokusím přejít do Bangladéše a odtud do Dháky.

Vzhledem k tomu, že mně vyhovuje vždycky dojet až na nejvzdálenější bod své cesty a pak se v klidu vracet, tak hned po překročení hranice zamířím Bangladéšským vlakem směrem úplně na jih
http://www.google.cz/search?q=bangladesh+railways+1st+class+foto&num=100&hl=cs&rlz=1R2GPEA_en&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Q5lnTt-NONSQ4gSy28W7DA&ved=0CBsQsAQ&biw=1024&bih=567
http://www.lidovky.cz/foto.asp?galerie=banglades_vlaky http://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_Bangladesh_RoadRail.png

Respektive nejdříve do Chittagongu a odtamtud autobusem do Coxs Bazaru a odtud na St. Martins island. Na tento ostrov by se mělo dostávat celkem pohodlnou loďkou asi za tři hodiny a mám tam v úmyslu strávit několik dní „klasickým“ válením se u moře, hodováním mořských specialit a vůbec odpočinkem. Dám sem pár odkazů z tohoto ostrova, které nechám bez komentáře a doufám, že tim oslovím i další skupinu potenciálních cestovatelů a současně tim nastíním, proč mně to u jiného moře nebaví. Jenom bych k tomu dodal, že tento ostrov je výletním místem pro bohaté Bangladéšany a na turisty z jakýchkoliv jiných zemích zde téměř nenanarazíte.

http://wikitravel.org/en/Saint_Martins_Island http://www.google.cz/search?q=st.+martin+island+bangladesh&num=100&hl=cs&rlz=1R2GPEA_en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=3o51ToyFI8zoOYiG2LIM&ved=0CCkQsAQ&biw=1024&bih=567

Po návratu z tohoto ostrůvku si určitě chci prohlédnout Dháku a pak se přes stejný hraniční přechod vrátím do Indie. Ještě samozřejmě zvažuji návštěvu Sundarbans http://whc.unesco.org/en/list/798 ale to asi pouze v případě, že narazím na nějakou výhodnou nabídku od cestovky a nebo se budu moci přidat k nějaké skupině.

Jak sepisuji tento program, tak zjišťuji, že i ty skoro dva měsíce (5 dní), co jsem si na tu cestu vymezil jsou dost málo a pokud bych měl všechno potenciálně naplánované stihnout, tak bych musel spěchat a stresovat se a to rozhodně nebudu.
Takže další varianta je z letiště v Delhi hned pokračovat jednosměrnou letenkou do Dháky (čímž ušetřím svým způsobem týden času, ale zase je tam ten problém s vízama) a nebo Bangladéš vypustit úplně (což se mně nelíbí, protože tu unikátní zemičku velikosti bývalého Československa ležící na bažině, která má už víc obyvatel než Rusko chci někdy určitě navštívit).

Západní Bengálsko a Orissa

Také bych se chtěl vykoupat v moři, ale je to z oblasti kam jedu poněkud z ruky, tak se tim nabízí další varianta plánu – z Delhi jet nejdříve právě tam, což by bylo po příjezdu ze sychravé Prahy velmi příjemné. Spíš to ale vypadá, že bych se tam stavil až cestou nazpátek a to pouze v případě, že bych sehnal lehátko na přímý vlak až tam. Pravděpodobně bych zamířil do Puri, kde jsem byl v roce 2008 přes 5 dní, kde se mně dost líbilo (mimo jiné od té doby občas jezdívám k moři, což mě do té doby vůbec nebavilo) a chtěl bych bydlet v tom samém hotelu jako předtím http://karel128.rajce.idnes.cz/Puri_and_Kalkata/
Nejjednodušší je hned po příletu do Delhi letět do Bubaneswaru, ale letenka stojí kolem 2 tisíc korun, což sice neni nic závratného, ale oproti ceně vlaku za 300 korun je to dost zásadní rozdíl. Takže pokud bych sehnal spací vlak, tak bych samozřejmě preferoval jej.
Blíže Kalkatě a tedy pro mě praktičtější jsou pláže u Digha a nebo ostrov Gama Sagar či Fraserganj, ale to si ještě musím nastudovat (je tam mimo jiné problém s nějakým festivalem během kterého je nemožné sehnat ubytování).
Pravděpodobně to ale celé dopadne tak, že hned po příletu zajdu na nádraží New Delhi do pokladny pro cizince (naprosto nedocenitelná věc), tam se zeptám, do kterých vlaků směrem na východ maji ještě volná lůžka a podle toho se rozhodnu, kam vlastně nejdříve pojedu.
Z praxe mám takovou zkušenost, že když jsou vyprodané všechna místa v sleeper without AC, tak je téměř vždycky něco volného v lepší třídě, která ovšem nemá (alespoň pro mě) moc výhod a trojnásobné jízdné vlastně platím za tu rezervaci. Pořád je ale lepší jet do Kalkaty za 700 než letět za 2000 a nebo se tam trmácet dva dny.
Jak koupit lístek přes internet je podrobně popsáno zde: http://www.hedvabnastezka.cz/zeme/asie/indie/vlakem-po-indii-rezervace-a-nakup-jizdenky/ ale vzhledem k tomu, že to prý stejně nefunguje, tak to asi studovat nebudu.
Pokud pojedu přes Kalkatu, tak se tam určitě chci opět stavit v mezi pánbíčkáři http://www.youtube.com/watch?v=ABBtmEjXwmQ&feature=player_embedded

#
tolik nepopulárním red light distriktu http://en.wikipedia.org/wiki/Sonagachi mnoho seriozních informací se dá najít zde http://www.internationalsexguide.info/forum/showthread.php?955-Calcutta/page2
Jinak pro čitatele, kteří nepatří do cestovatelské komunity a chtěli by si přečíst základní a nejzajímavější informace nejen o Kalkatě, ale hlavně o celé Indii, tak doporučuji, nechť si proklikají toto: http://www.hedvabnastezka.cz/zeme/asie/indie/neuveritelna-kalkata/
Když už jsem opět nakousl ty ženy a sex, tak bych si zde dovolil prezentovat jejich geniální rozdělení, které vytvořil jeden můj kamarád, který shodou okolností se mnou právě v té Indii byl http://mrkvicka-cestovani.websnadno.cz/Rozdeleni-zen.html Docela intenzivně jsem o tom přemýšlel a dospěl k názoru, že nejvíce cestovatelek, které jezdí do Indie patří do čtvrté skupiny a tato destinace se s nimi natolik ztotožňuje, že kámošovi řeknu, aby to tam nějak vhodně doplnil (+ tam připsal „free Tibet“). Samozřejmě do Indie, také jezdí ženy z druhé skupiny, ale ty já tam moc nepotkávám, protože jezdí s cestovkou za 60 tisíc a bývají skryty za kouřovými skly turistických autobusů. Bohužel jakožto heterosexuální běloch nemám v dnešní době moc šancí takovou sbalit. Ona je to vůbec velká absurdita – u nás je v současné době od bělochů v podstatě žádáno, aby o své rase nemluvili a pokud dají hlasitěji najevo svojí příslušnost, tak nejenže je multikulturně zfanatizovaná veřejnost odsoudí, ale jejich jednání se bude pohybovat na hranici zákona. To v Indii se za svojí rasu rozhodně stydět nemusím a přináší mě tam spíše výhody. (tedka se mnou nebude většina lidí souhlasit, ale jak jsem už psal výše – s arogancí a nenávistí se člověk setká v turisticky profláklých místech, nikoliv v místech, kde se snažím pohybovat já). Například při poslední návštěvě Indie se nám stalo, že jsme nastoupili do narvaného rozkřapaného místního autobusu a protlačovali se uličkou, tak pár sedadel od nás se zvedli tři Indové, uvolnili nám to trojsedadlo, mávli na nás, at si sednem a sami si stoupli do toho davu v uličce. To jsem tedy zíral! (kromě toho, že jsem se cítil trapně)
A podobně je to s tou sexuální orientací. V Indii se homosexuálům smějou, kdežto u nás naopak má člověk pocit nepatřičnosti, když o sobě prohlásí, že je heterosexuál…..a nedejbože si ještě dovolí za heterosexuálními zážitky cestovat!
Jediným hmatatelným důsledkem této „osvěty“, kterou se snaží Západ (zejména Anglosaské země) Indii vecpat bylo to, že když jsem tam byl s tim kámošem ve dvojici, tak si polovina Indů myslela, že jsme teplouši. (tedy kromě toho, že nechali i v těch nejroztřískanějších vlacích pečlivě vylepit téměř na každé dveře informaci, jaká pokuta hrozí heterosexuálům za harašení žen)

Také bych se chtěl se chtěl tentokráte zajímat o Ayurverdu a všechno, co s ní souvisí. Zasvěceným bych chtěl opět nabídnout, že jim rád přivezu různé léky a mastičky, které jsou tam mnohem levnější než u nás. Pohoršené z předchozích odstavců bych chtěl upozornit, že to nemá s tim, co si myslí skoro nic společného. V Thajsku jsem chodil na klasické masáže téměř denně a hlavním důvodem byla cena. V Praze taková věc stojí běžně 700 až 1200 korun a pod 500 se skoro nedá dostat a v Thajsku to nabízejí na každém rohu za 100 korun. V Indii to v této oblasti je o poznání horší, ale i tak se to tam vyplatí – a já to právě hodlám vyzkoumat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayurveda
http://www.ajurveda.cz/
http://www.masaze.info/ajurvedske-masaze/

Bihar a okolí Gangy

Cestou zpátky do Delhi (případně cestou tam) bych se chtěl stavit v Patně a podívat se případně i na Biharský venkov. http://bstdc.bih.nic.in/ Zajímá mě tam především to, že je to nejchudší Indický stát, který je současně velmi přelidněný. Chci se tam zkusit podívat do těch nejhorších slumů a vůbec to tam prozkoumat. Podobná turistika je organizovaně provozovaná v Brazilii, ale v Asii to má tu výhodu, že je tam i na takových místech relativně bezpečno (i když samotný Bihar nepatří mezi nejbezpečnější státy, ale aktuální situaci si ještě prověřím). Také mám v plánu se opět juknout do Varanasí a Allahabádu a to zejména z toho důvodu, že tam budu v jediné době, kdy tam neni vedro (pro mě je ideální teplota tak 15 stupňů). Zde chci upozornit, že rozhodně nemám v úmyslu tam jet za účelem, abych se tam radoval z cizího neštěstí (nebo dokonce za účelem předstírání humanitární pomoci či dokonce spásy, jak to dělají mnohé pokrytecké Západní humanitární organizace i sebestřední jednotlivci), ale čistě ze zájmu a potřebě poznat a zdokumentovat místa, která nemají nic společného s turistickým ruchem a která nejlépe vypovídají o skutečném životě průměrných lidí v dané zemi (dělám to tak vždycky a všude…..i ve Švýcarsku).
Když už jsem nakousl kapitolu „dangers and annoyances“, tak bych chtěl k tomu říct, že jednoznačně největší riziko a problém v Indii je při dopravních nehodách ať už jako chodec a nebo při pádu autobusu v Himalájích a dalším velkým nebezpečím se kterým já jsem se osobně setkal (zdaleka nejen v Indii) je riziko zranění při pohybu v horách. Taky malárie je problém, který neradno podceňovat. Všechny ostatní rizika jsou oproti těmto ve snesitelné formě a pokud člověk dodržuje zásady zdravého rozumu, tak mu hrozí, že mu tak maximálně někdo ukradne baťoh (a například pravděpodobnost přepadení je v Indii výrazně nižší než na sídlišti v Praze………a i tam je to riziko tak nízké, že ti, kteří se jim zabývají považuji za paranoidní).
Co se týče očkování a stravy, tak já jsem při svých obou předešlých návštěvách očkován vůbec nebyl a jedl jsem všechno, co mně chutnalo. Vážný zdravotní problém při kterém jsem kromě průjmů měl i horečku atd. jsem měl jenom jednou a asi dva dny (domnívám se, že se jednalo u Úplavici a že na vině byl Izraelský salát z turistické restaurace) a vlastně jsem rád, že to nastalo – zhubnul jsem totiž během této cesty http://www.mrkvicka-cestovani.websnadno.cz/Cestopis-Indie-2008—pracovni-verze.html asi o deset kilo a trvalo mě tři roky než jsem tu váhu zase nabral zpátky……takže se těším na to Indické koření nejen z toho důvodu, že mně chutná, ale také protože mně to zase pořádně protáhne.
Největší nepříjemnost, která navíc hraničí vyloženě s ničením vlastního zdraví je ten strašný kravál, smog a davy v ulicích http://www.youtube.com/user/Karel1288?blend=1&ob=5#p/u/13/Ms3SdQybS04
Tohle je jenom špatně natočená ukázka, ale při následné návštěvě se pokusím udělat nějakou lepší a lépe vypovídající (ani na internetu toho moc neni). To se totiž nedá popsat, jak strašně vysilující je se v tom jenom pár hodin pohybovat. To samé se píše například o Bangkoku, nicméně po jeho návštěvě můžu zodpovědně konstatovat, že oproti většině severoIndických měst je to procházka parkem. Jeden z důvodů, proč se chci stavit právě ve městech v okolí Gangy je, abych toto zdokumentoval a znovu se přesvědčil, že nepřeháním.

Zkušenosti čtenářů

Markoff

kvoli dlhym odkazom je to dodrbane/necitatelne a nikto to nebude citat, uved radsej odkaz na svoj web

Markoff
http://www.markoff.biz

Markoff

odkazy na webe ti nefunguju (aspon tie namodro v prvej casti, takze tu kludne odstran), uvodnu cast tam mas beztak dvojmo,

medzi odstavcami by si mal nechavat prazdny riadok, cita sa to tak lepsie. inak zaujimave citanie/info

Markoff

Pepa
Markoff:

To Markoff: Ty jsi na hedvábný stezce nějaký admin?

Pepa
Markoff:

To Markoff: Ty jsi na hedvábný stezce nějaký admin?

Karel
Markoff:

Ono je to pokurvený celý. S tim jejim editorem se nedá vůbec pracovat, jak ho „vylepšili“. Vložim to někam jinam a dám tam jenom odkaz.

Karel
Markoff:

Hele a například tyhle odkazy ti fungujou?
http://mrkvicka-cestovani.websnadno.cz/Mnou-slezene-hory.html
Ptám se z toho důvodu, že jsem na ten sweb chtěl přidat právě ten cestopis a nechce mě to tam vůbec pustit, respektive se to tváří jakože to neexistuje.

Markoff
Karel:

funguje aj ten websnadno, aj sweb, ale lepsie vyuzit nejaku normalnu sluzbu ako Blogger.com, WordPress.com ci v najhorsom Bloguje.cz, tie cesky weby sweb a websnadno su tragedia z roku raz dva

Markoff

Eywa

Ahoj jsou stranky stale aktualni?

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: