Doprava

Pokud pojedete do země osobním automobilem, stačí vám k tomu řidičský a technický průkaz, zelená karta a doklad o zaplaceném povinném ručení. Do Polska můžete přicestovat také vlakem, letadlem nebo autobusem.

Doprava do země

Mezinárodní leteckou přepravu obsluhují letiště ve Waršawě, Krakowě a Gdaňsku a v menší míře v Katovicích, Poznani, Rzeszowě, Štětíně a Wroclawi. Do Waršavy a Krakowa létají pravidelné linky ČSA.

Vlakem je denně přímé spojení mezi Prahou a Varšavou, Prahou a Krakovem (oba spoje přes Katovice) a Ústím nad Orlicí a Wroclawí, kde na vlaky ČD navazují přípoje po celém Polsku. Z Vídně jezdí přes Brno a Ostravu přímý vlak do Varšavy. V létě provozuje soukromá společnost vlakové spojení na tratích Trutnov – Jelenia Góra a Kořenov – Szklarska Poreba. V těchto vlacích se platí zvlášť jízdné za české a zvlášť jízdné za polské území. Polský úsek musí být zaplacen v polské měně, proto si polské peníze sežeňte předem!

Dálkové autobusové spojení z Prahy přes Hradec Králové provozují společnosti Eurolines a Ekolines, Praha má tak autobusové spojení s Wroclaví, Varšavou, a dalšími městy v severovýchodním Polsku. Příhraniční doprava je provozována z českého do polského Těšína a z Náchoda do Kudowy Zdroj, kde autobusy jezdí v hodinových až dvouhodinových intervalech a je jedno, zda se jízdné platí v české, nebo polské měně. V létě jezdí ještě cyklobus Náchod – Karlow.

Pro pěší turisty existuje v horách mnoho hraničních přechodů. Z Moravy je nejrychlejší a nejpohodlnější cestou do Polska cesta  českou veřejnou dopravou do Českého Těšína, odtud přejít pěšky ca. 20 minut na autobusové či vlakové nádraží v polském Těšíně a dále pokračovat polskou veřejnou dopravou. Z polského Těšína jezdí dálkové autobusy do mnoha měst v jižním a východním Polsku.

Doprava v zemi

Místní železniční i autobusová doprava je plně rozvinuta a dostanete se téměř všude. Doprava je celkově  o 10% dražší než v ČR. Nejjistější jsou vlaky, ty jezdí v pravidelných intervalech. Jízdné se platí podle vzdálenosti a typu vlaku, některé vlaky jsou povinně místenkové, cena místenky je 15 PLN, je třeba se vždy zeptat, zda se nejedná o místenkový spoj. To platí především při zakoupení zpátečních jízdenek v ČR, je lepší si ověřit, zda spoj, kterým se vracíte, nebo na který v Polsku přesedáte, není náhodou povinně místenkový, často s tím mají cizinci problémy a dochází k vyjednávání s průvodčími, kteří jsou ale neoblomní a je třeba místenku zakoupit u nich i s přirážkou.

Teoreticky by jízdenka měla platit v daný den na jakýkoliv vlak dané kategorie, ale pokladní se vždy při zakoupení jízdenky ptají, jakým spojem pojedete. MHD – ve větších městech celkem dobrá, v centru  jezdí spoje často, do okrajivých částí měst již s menší frekvencí, leckdy  ve frakvenci 30 min. a více. Jedna jízda v MHD stojí ca. 3 PLN. Většinou se  v MHD platí za jednu jízdu, nikoliv za časový úsek. Polsko nemá jednotnou autobusovou síť, působí zde mnoho soukromých firem. Autobusy jezdí mezi velkými městy v různých frekvencích, ani na internetu nelze přesně zjistit jízdní řády. Regionální autobusy jezdí velmi zřídka, lze říci, že regionální či okresní autobusy jezdí mnohem méně než v ČR. Některá turisticky atraktivní místa jsou autobusem přístupná jen o letních prázdninách, tj. v červenci a srpnu, což je případ např. Kladského výběžku.

Dále v Polsku jezdí mnoho sukromých minibusů a to, jak na regionálních, tak na dálkových linkách. Výhodou je rychlost, na dálkových trasách jezdí podle jízdního řádu, na krátkých, když se mikrobus naplní. Jejich jízdní řád ale lze povětšinou zjistit až přímo na místě, na dálkové spoje je třeba mít předem rezervaci, cena je srovnatelná s cenou autobusu. V horách na jihu Polska je i mnoho lanovek a vleků, cena je opět srovnatelná s ČR. Většinou v listopadu mají technickou přestávku.Obecně je nejlépe dopravně obsluhováno Zakopané a okolí, tedy Vysoké Tatry. Autobusy Krakov – Zakopané jezdí každých 30 minut.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: