Doprava

Doprava do země

Nizozemsko je členem Schengenského prostoru, pro občany České republiky je tak cesta do této země velice snadná. V Nizozemsku funguje hned několik mezinárodních letišť, nejvíce leteckých spojů však létá do Amsterdamu. Amsterodamské letiště Schiphol patří k nejvytíženějším v Evropě, v počtu odbavených cestujících zaujímá pátou příčku za Londýnem, Paříží, Frankfurtem a Istanbulem. Jen v loňském roce letiště Schiphol odbavilo téměř 55 milionů cestujících. Zajímavostí je, že letiště leží fakticky 4 metry pod úrovní moře v místě bývalého vysušeného jezera, je tak dokonce označováno za nejníže postavené letiště na světě. Letiště leží zhruba 20 minut jihozápadně od nizozemské metropole. Je domácí základnou nizozemských aerolinek KLM.

Do Amsterdamu z Prahy létají ČSA, cena zpáteční letenky se pohybuje okolo 4500 korun. Dále spoje na trase Praha – Amsterdam zajišťují například British Airways, cena zpáteční letenky začíná zhruba na 5000 korunách. Nejlevněji se sem letecky z Prahy dostanete s nízkonákladovou leteckou společností Easyjet, u které se cena zpáteční letenky pohybuje okolo 3000 korun.

Letiště Schiphol je velmi dobře dostupné vysokorychlostním vlakem z Bruselu či Paříže, mezinárodní vlaky rovněž jezdí do Německa a po železnici je snadná cesta z letiště také do centra Amsterdamu (cesta trvá zhruba 20 minut a jízdenka stojí 3,4 – 3,9 eura, záleží, zda lístek koupíte v automatu či na přepážce), Rotterdamu, Haagu a dalších měst. Dalším významným letištěm v zemi je Eindhoven, kam směřuje z Brna nízkonákladová aerolinka Wizzair. Cena zpáteční letenky je okolo 2500 korun. Nízkonákladovka Ryanair létá do Eindhovenu z Varšavy. Mezinárodní lety rovněž využívají letiště v Maastrichtu, kde operuje i Ryanair, Rotterdamu a Groningenu.

Nizozemsko je velmi snadno dostupné z ostatních evropských zemí po železnici. Platí to zejména pro spoje z Francie, Belgie, Velké Británie, Německa či Švýcarska, přičemž mnohé metropole spojují vysokorychlostní vlaky. Jízdenky lze zakoupit online například na webových stránkách www.hispeed.nl. Je však nutné jízdenky koupit s dostatečným předstihem, jinak mohou být ceny hodně vysoké.

Po železnici je rovněž možné dostat se například z Amsterdamu do Prahy (popřípadě Děčína). Cena zpátečního lístku se běžně pohybuje okolo 3000 korun. Jízdenky na vysokorychlostní vlaky Thalys mezi Nizozemskem a Francií či Belgií lze zakoupit na webu www.thalys.nl. Do Německa jezdí vysokorychlostní vlaky ICE zajišťované železniční společností Deutsche Bahn.

Mezinárodní autobusovou dopravu zajišťuje převážně společnost Eurolines. Zpáteční jízdenka z Prahy do Amsterdamu bez promo akce vychází na 3150 korun (pro studenty do věku 26 let je cena 2835 korun). Spoje odjíždí z pražského autobusového nádraží v pět hodin odpoledne, přičemž v Amsterdamu jsou okolo sedmé hodiny ráno. Nazpět odjíždí autobusy z Amsterdamu ve 22.30 a v Praze jsou zhruba ve 12.30 následující den.

Co se týče lodní dopravy, trajekty Nizozemsko spojují s Velkou Británií. Z České republiky se lze dostat do Nizozemska automobilem přes Německo.

Stav nizozemských silnic je velmi dobrý. Řidiči by si ale měli dávat pozor na několik věcí. Na neoznačených místech mají přednost vždy dopravní prostředky jedoucí zprava, přičemž to platí nejen pro automobily, ale také pro cyklisty, koně a koňská spřežení či dokonce motorizované invalidní vozíky. Zejména cyklisté jsou na nizozemských silnicích takřka všudypřítomní. Problémy mohou vyvstat také například při přejezdu úzkých mostů. Na nizozemských dálnicích platí jako nejvyšší povolená rychlost 130 km/hod., na silnicích je to 80 km/hod. a v obcích 50km/hod. Řidiči by měli povolené rychlosti striktně dodržovat, neboť zde dochází k častým policejním kontrolám. Za překročení povolené rychlosti hrozí pokuta ve výši od 250 eur.

Doprava v zemi

Autobusovou dopravu zajišťuje pravidelná linka mezi Českou republikou a Nizozemskem, kterou provozují čeští autodopravci. Odjíždí se z Prahy a Brna několikrát týdně a jede se po trase Praha-Plzeň-Arnhem-Utrecht-Amsterdam-Den Haag-Rotterdam nebo Brno-Praha-Plzeň-Eindhoven-Utrecht-Amsterdam.

Autobusové linky jezdí pravidelně do všech koutů Nizozemska. Mezi velkými městy (Amsterdamem, Rotterdamem, Haagem a dalšími) jezdí dálkové autobusy. Jízdné je srovnatelné s železniční dopravou.

Po nizozemských kolejích jezdí dva typy vlaků – InterCity a místní vlaky. InterCity jsou rychlostní vlaky, které denně pendlují mezi nejdůležitějšími dopravními uzly. Do této kategorie patří i tzv. Schiphol Line, který jezdí mezi letištěm Schiphol u Amsterdamu a mnoha významnými nizozemskými městy. Místní vlaky jezdí mezi menšími městy a doplňují tak vlaky InterCity. Počítejte s tím, že v nizozemských vlacích není možné koupit místenku. Pokud chcete jet tam i zpět, kupte si rovnou zpáteční jízdenku. Vyjde to levněji, než kdybyste si kupovali dvě samostatné jízdenky. Využít můžete i četné slevy. Kromě standardních slev platných v celé Evropě to je například speciální pas Zomertoer Plus (platí kromě vlaku i na autobusy a městskou hromadnou dopravu), Dagkaart (umožňuje celodenní jízdu v různých vlacích) nebo Rail Idee (zvýhodněné ceny jízdenek do turisticky zajímavých lokalit). [cut]

Trajektová doprava je nezbytným způsobem dopravy mezi nizozemskými ostrovy. Cestovat je možné například na ostrovy Ameland, Schiermonnikoog, Vlieland nebo Terschelling. Rovněž je možné vyrazit na okružní cesty podél nizozemského pobřeží.  [/cut]

Nizozemská města se pyšní perfektní městskou dopravou. Využívat je možné metro, autobusy, tramvaje, vodní čluny a samozřejmě neodmyslitelné bicykly, o nichž mluvíme v samostatné kapitole. Na celém území Nizozemska platí jednotná sazba, tzv. strippenkaart. Jedná se o speciální jízdenky, které je možné využívat v autobusech, metru, tramvaji i v příměstských autobusových a železničních spojích. [cut]Označují se stejně jako v Praze vložením do označovacího strojku. Označujete je několikrát podle toho, kolika zónami jste projeli. Platí jednoduché pravidlo – na jízdence musí být vždy o jedno označení více, než kolik zón jste projeli. Pokud tedy projedete tři zóny, musíte mít na jízdence označené čtyři proužky. Zda projedete jednu zónu nebo dvě, to zjistíte na zastávkách z přehledných map. Rovněž je možné oslovit s prosbou o radu řidiče. Lepší je jízdenky kupovat mimo dopravní prostředek, protože u řidiče jsou dražší. [/cut]

Bicykly představují samostatnou kapitolu v dopravě po Nizozemsku. Obyvatelé této země jsou totiž do šlapacích kol doslova zamilovaní, vždyť patnáctimilionový národ vlastní kolem 13 milionů jízdních kol. Holanďané a Vlámové přitom kolo považují za regulérní dopravní prostředek. Na bicyklu proto jezdí do práce, do školy i za nákupem. Vzhledem k tomu se v Nizozemsku nachází kolem 15 tisíc kilometrů cyklistických stezek, které často kopírují hlavní silnice. V praxi to vypadá tak, že na silnici je speciální jízdní pruh pro bicykly. Jízdní kolo si můžete v Nizozemsku i pronajmout, a to prakticky v každém městečku.  [cut]

Taxíků je v Nizozemsku velké množství. Poznáte je stejně jako u nás podle svítícího panelu na střeše. Taxíky stojí na hlavních ulicích, před železničními a autobusovými stanicemi. Rovněž si je můžete zavolat prostřednictvím dispečinku. Taxikáři používají taxametry.

Po celém Nizozemsku platí na veřejnou dopravu jednotná bezkontaktní čipová karta OV-Chipkaart. Z těchto karet se automaticky odečítá jízdné během celé cesty – je tedy nutné si před výstupem z dopravního prostředku označit konec cesty. Existuje hned několik variant této čipové karty. Turistům, kteří pobývají v Nizozemsku krátkodobě, se vyplatí pořídit si pouze časově omezenou kartu na jednorázové použití. Při delším pobytu se pak vyplatí vyřídit si dobíjecí kartu. OV-Chipkaart skutečně funguje po celé zemi, výjimku tvoří pouze ostrovy ve Frísku, které leží na severu země.

S aktualizací online průvodce nám pomohla Kateřina Červenková, novinářka a turistický průvodce na volné noze.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: