HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Doprava

Veřejná doprava v Jemenu nezasahuje výrazně do rozpočtu, protože litr benzínu stojí 60 YR (6 Kč). Hlavním způsobem městské dopravy jsou malé minibusy, které zastavují kdykoliv a kdekoliv na přání pasažérů. Pro nastoupení stačí mávnout nebo jen upřít oči na řidiče, pro vystupování se bouchá do střechy nebo se něco vykřikne. Platí se ke konci jízdy nebo po vystoupení (15-20 YR). Svezení taxíkem vyjde stává kolem 200 YR (20 Kč), v San’a samozřejmě víc. Pro použití takové MHD si musíme umět říct arabsky nějaký důležitý orientační bod (např. li markazi – do centra, al-madíne al-kadými – staré město, li mafraq – na křižovatku, li matár – na letiště, li mejdán Tahrir – na náměstí Tahrir, šara Hadda – ulice Hadda). Pozor muž si nesmí nikdy sednout vedle cizí ženy a naopak (viz kap. Lidé a zvyky). Doprava ve velkých městech je hustá a divoká, tak pozor na přecházení, auto má absolutní přednost. Pokud jedou motorky, přecházení raději odložte. Městská doprava je také příšerně hlučná, ve slabých chvilkách nervy drásající.

Meziměstská doprava funguje prostřednictvím sdílených taxíků (tzv. bižo). Na okrajích měst bývají známá stanoviště, na které se lze doptat (Fén fí bižo/farza li Aden? – Kde jsou taxíky/stanoviště do Adenu?). Pro každý směr bývá jiné. Platí se předem výběrčímu – nikdy se mě nesnažili natáhnout. Odjíždí se, jakmile se auto naplní. Obvykle se jezdí Toyotou Cressida nebo nějakým kombi Peugeotem – takové omlácené pekáče. Co to znamená „auto naplní“? Připravte se na nepohodlí: vpředu sedí 1 řidič plus 2 pasažéři, za nimi 3-4 další a na zadní sedačce 3 = celkem 10 lidí (občas se někdo kousek popoveze i v kufru). Takto se jede i několik hodin, protože vzdálenosti v Jemenu nejsou malé. Např. Ibb – Aden 3h, 1000 YR; Al- Mukalla – Sayun 4,5 h, 1500 YR; San’a – Manakha 2 h, 500 YR; Al-Hodeyda – San’a 3,5 h, 1000 YR. Naštěstí silnice mezi městy jsou perfektní. Řidiči jezdí, co to dá. Stopování v našem smyslu nefunguje, protože každý, kdo má auto, v podstatě funguje jako taxík, tudíž se za každé svezení platí. Tady se stává, že cizincovi nasazují přehnané ceny. Tvrdě smlouvejte na cenu odpovídající dané vzdálenosti sdíleným taxíkem. Do horských vesnic se z měst dostanete obvykle po obědě, kdy se nějaké auto/auta vrací z nákupů nahoru (z hor tedy jezdí do měst ráno).

Mezi největšími městy lze cestovat i velkými moderními autobusy s klimatizací. Autobusovým společnostem (největší je Yemitco) se říká „ar-ruejšan„. (Ne každá pouliční kancelář s autobusem na štítu je autobusová společnost, většinou jsou to agentury zajišťující pouť do Mekky.) Autobusy jsou o něco dražší a pomalejší než taxíky, ale zato pohodlnější a nemáte takový strach o život (zvlášť v horských serpentinách). Jezdí jimi lépe situovaní Jemenci. Např. San’a – Ibb 4 h, 1000 YR (100 Kč); Aden – Mukalla 8 h, 2000 YR; Al-Hodeyda – San’a 5 h, 1200 YR.

[cut]

Na všech výpadovkách ze San’a a dalších větších měst jsou policejní/vojenské checkpointy. Vojáci vždy letmo prohlédnou auto. Pokud tam sedí cizinec, čeká zavolají velitele. Předem si připravte kopii tasríchu, ať nezdržujete ostatní cestující. Slušně velitele pozdravte a dejte mu tasrích. Až se na něco zeptá, odpovězte „Džumuríje Ček„, nebo raději rovnou „Čekoslávia“ (tomu rozumí každý). Pokud bude mít další otázku, řekněte, odkud kam jedete. Zapíšou si jméno řidiče a značku auta a můžete pokračovat. Až na jednoho dva pitomce, byli vždycky na checkpointu evidentně potěšeni, že vidí cizince z Československa.

Velmi užitečné mohou být vnitrostátní lety Yemenia Airways, které nejsou nijak zvlášť drahé a mohou ušetřit spoustu času. Letové řády najdete zde: //www.hedvabnastezka.cz/modules/marwel/www.jemen.cz/sluzby/letenky_jemen.php. Jednosměrné letenky stojí zhruba 1500 Kč. Bohužel se nedají koupit přes mezinárodní rezervační systémy. Můžete zkusit štěstí na volné místo přímo v Jemenu, v centru San’a jsou tři pobočky Yemenie (zná je každý řidič). Předem si můžete letenky zajistit prostřednictvím české CK Geos (http://www.geosck.cz/) specializující se na Jemen, nebo korespondenčně přes jemenskou cestovku Al Hudhud (http://www.ye.cz/).

Dobrá rada na konec: jako jinde v Asii se při přesunech obrňte trpělivostí a nedělejte si příliš pevné časové plány! Jemenská doprava funguje, ale jinak než u nás.

Za aktuální informace děkujeme Lukášovi Synkovi – http://www.cestar.euweb.cz/

[/cut]

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: