Doprava

Na cestu do Mexika letadlem počítejte cca. 10 hodin při přímém letu z Evropy, většinou z Amsterdamu nebo Paříže, protože pravidelné přímé lety z Čech do Mexika neexistují. Časté jsou taky lety přes USA, u kterých je ovšem problém delší čas a potřeba mít povolení ESTA.

Doprava do země

Cena letenek je nejnižší na podzim, nejvyšší naopak v červenci a srpnu a během vánočních svátků a Nového roku. Největší letiště je v Mexico City a pak v Cancúnu.

Při cestě po zemi z USA nebývají většinou žádné větší problémy, opačně to již problém může být a je potřeba počítat na některých přechodem s dlouhým čekáním a papírováním. Velmi specifické pak je povolení na překročení hranic se svým autem a to oběma směry. Největší přechody jsou u San Diego-Tijuana, El paso-Ciudad Juárez a Del Rio.

Hraniční přechody na jihu Mexika do Guatemaly a Belize jsou často velmi zmatené, na některých místech člověk prostě přejede řeku a je v jiné zemi. Proto je potřeba najít na mexické straně imigrační oddělní, které vám dá výstupní razítko ze země (to je potřeba zejména pokud se budete do Mexika ještě vracet). Významné přechody jsou Frontera Corozal-Bethal v Guatemale a Chetumal s Belize. U obou přechodů se do Mexika vstupuje na lodi.

Doprava v zemi

V Mexiku existuje zejména letecká a pak autobusová doprava. Pokud se přesunujete na delší vzdálenost, velmi často se vyplatí cesta letadlem. I na poslední chvíli se dá sehnat letenka za rozumnou cenu často nižší než cesta autobusem. Nejlepší společnost s vnitrostátními lety v poměru cena X kvalita jsou Volaris, Vivaaerobus a Interjet. Dají se sehnat i poměrně levné letenky z Mexico City do latinskoamerických zemí a USA.

Autobusová doprava: Autobusy jsou v Mexiku rozdílné, ale průměrně velmi dobré kvality. Kromě standardních dálkových autobusů, kde je vždy klimatizace a záchod, některé společnosti nabízejí i luxusnější autobusy s většími sedadly, sluchátky (v standardních busech se video pouští nahlas do éteru), odděleným záchodem pro muže a ženy, jídlem na cestu a velkým místem na nohy. To je ovšem na české poměry větší skoro ve všech mexických dálkových autobusech. Cena autobusů je stejná až výrazně dražší než v České republice a na většinu míst jezdí ve frekvenci několikrát denně, záleží na oblasti. Největší společností směrem na jih od Mexico City je ADO, směrem na sever například Chihuahuenses nebo ETN. Pokud máte v plánu cestovat dálkovými autobusy, vezměte si s sebou něco teplého, místní řidiči energií na klimatizaci nešetří.

Místní dopravu ve jednotlivých státech zajišťují autobusy druhé třídý, často mají i oddělený terminál s názvem např. segunda clase. Kvalita těchto dopravců se značně liší stát od státu. Čekejte méně pohodlí, autobusy jsou často bez záchodu i fungující klimatizace. Kromě těchto autobusů funguje v každém státě i místní doprava, která často ani nezajíždí do nějakého nádraží. Její kvalita a podoba se též často liší. Ve Veracruzu například jezdí na těchto linkách vysloužilé školní autobusy z USA, jinde zase jezdíte na korbě malého náklaďáku jako třeba v Oaxace nebo v malých mikrobusech jako v Chiapasu a na Yucatánu. U těchto linek často neexistuje jízdí řád a je vždy potřeba se poptat z jakého místa vyjíždějí.Při cestování busem si dávajte pozor na svá zavazadla.

V dálkových autobusechvětšinou dostanete na zavazadlo ukryté v zavazadlovém prostoru lístek (pokud jej nedostanete tak je dobré o něj požádat). V autobusem nižší kategorie to ale takto nefunguje a je důležité sledovat, zda si vaše zavazadlo někdo neodnáší.

Cestování autem: Kvalita silnic je v Mexiku velmi různá. Obecně platí, že silnice a dálnice, které jsou placené (na značkách jako cuota) jsou v lepším stavu, než ty neplacené (libre). Na okresních cestách počítejte s retardéry (tope) na které často není upozornění a velmi lehko si tak člověk v poměrně velké rychlosti může poškodit auto. Stejně tak jsou problematické některé úseky kvůli dírám v silnici. Z výše uvedených důvodů je lepší autem v noci necestovat mimo dálnice.Mexičani nemusí pro získání řidičáku absolvovat autoškolu a proto se tu taky skoro žádná pravidla na silnici nedodržují.  Připravte se na různé rarity, které v Evropě určitě neuvidíte a buďte stále ve střehu. Policie tu dává pokuty zejména za rychlou jízdu a jízdu na červenou. V Mexico City navíc funguje systém hoy no circula ve kterém vždy jeden den v týdnu nesmí jezdit auta s jistým číslem na konci značky.

Toto ovšem neplatí pro auta mladší než 2 roky, čili i pro většinu aut z půjčoven.Pokud si budete půjčovat auto, je lepší nějaké s vyšším podvozkem. K základnímu půjčovnému je lepší si dokoupit i pojištění na poškození vozu právě díky často neutěšenému stavu silnic. Náklady na půjčení i na benzín nejsou v Mexiku nijak velké, ale při delší cestě je potřeba počítat s velkou útratou za placené dálnice a silnice, které jsou v Mexiku velmi drahé.  Nejběžněji jsou v Mexiku celosvětové půjčovny jako National, Avis, Hertz, Budget atd. Při půjčení není potřeba mít mezinárodní řidičský průkaz, ale je potřeba počítat s velkou peněžní rezervou na kartě. Půjčovny si jako kauci běžně berou 8000 pesos a více.

Taxi: Doprava taxíkem má v Mexiku velmi pestrou podobu. V některých městech funguje jako kolektivní doprava, kdy zaplatíte paušál a během cesty k vám přistupují další lidé, kteří také jedou stejným směrem. Jinde se klasicky platí za ujeté kilometry nebo paušál na dopravu například na letiště.Taxi fungují i jako alternativní doprava v oblastech kam nejezdí autobusy a je běžné si usmlouvat s taxikářem cenu za cestu i za případné čekání na místě.Doprava taxíkem v Mexico CitySpeciální charakter má cestování v taxíku v Mexico City. Obecně platí, že je bezpečnější si vzít taxík ze stanoviště (sitio), nejlépe nějakého na doporučení.

Takové taxíky jsou ale výrazně dražší. Další možnost je chytit taxík přímo na ulici, ale je dobré se mít na pozoru, zejména pokud k vám nenadále někdo přistoupí. Pokud existuje v Mexico City nebezpečí přepadení, je to právě při cestách taxíky, které takto chytíte na ulici.Podle pravidel licence, kterou má každý taxikář by vám měl bez řečí zapnout taxametr. Ovšem neděje se tak vždy. Platí, že pokud taxikář nepustí taximetr, je potřeba se ještě před cestou ujistit kolik bude taxikář za cestu chtít a pokud se vám cena zdá vysoká, zkuste ji usmlouvat či rovnou vystoupit.  Taxikáři velmi často dávají turistům velmi vysoké ceny a je třeba se ozvat.

Vlaky: Zatím jediný vlak pro pasažéry jezdí jako turistická atrakce v Barranca del Cobre. Očekávejte poměrně vysokou cenu. Stejné je to i u tzv. Tequila expressu, který funguje ve státě Jalisco.

Na aktualizaci online průvodce se podílela Lucie Hrušková (Cesty Latinskou Amerikou) aBarbora Novotná.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: