Pohled do nových katalogů cestovních kanceláří ukazuje, že „konečná cena zájezdu“ někdy není konečná. Na co si máte dát pozor? V článku také nastupující trendy v zájezdech.
U několika cestovních kanceláří v popisu zájezdu najdete informaci o tom, že se během zájezdu ještě vybírá povinné „bakšišné“ nebo „spropitné“, třeba ve výši 50 USD. Zájezd tedy stojí o skoro tisíc korun více než je uvedeno.
Ostatní cestovky samozřejmě spropitné za různé služby také dávají, ovšem mají ho již zahrnuto v ceně.
Jinde se ještě vyskytují položky jako „odletové taxy“ – zajímavé, že některé cestovní kanceláře je zahrnou do ceny a jiné to jaksi „neumějí“.
Jsou i další triky, jak zdánlivě snížit cenu. Například se v programu zájezdu objeví 2 až 3 „volné dny“ (z celkových 7 nebo 14 je to docela dost) a klient má dvě možnosti – buď sedí v hotelu, odpočívá a sám se nějak zabaví, nebo si připlatí za fakultativní výlety. Při výběru zájezdu je tedy samozřejmě nutné sledovat nejen cenu, ale také itinerář zájezdu.
Co je nejdůležitější
Dle našeho názoru je ale při výběru zájezdu nejdůležitější vědět, kdo tvoří jeho program. Jsou dvě možnosti, jak udělat zájezd například do Koreje. Cestovka si program může koupit od místní korejské cestovky anebo si ho může vytvořit sama, s pomocí vlastních zkušených průvodců. Druhá varianta je obvykle výrazně lepší, neboť jen tak je zájezd opravdu ušitý na míru podle preferencí českých zákazníků. Vyžaduje to však pochopitelně značnou odbornost a znalost prostředí a proto velmi důležité znát konkrétní osobu, která bude zájezd průvodcovat.
Trendy
Lidé jsou více a více ochotni a schopni jezdit do exotických zemí individuálně. Nejistota, nezkušenost a jazyková bariéra mizí, hlavně u mladší a střední generace. Proč by jel někdo na poznávací zájezd do Thajska s cestovní kanceláří, když si totéž může zcela pohodlně zařídit sám a levněji?
Konečně i v cestovních kancelářích zjišťují, že je potřeba nabízet takové zájezdy, které si individuální cestovatel sám zajistit nedokáže nebo jen s velkými obtížemi. V příštích letech můžeme očekávat jejich boom. Patří sem zájezdy typu:
– detailní poznávací zájezdy po jedné zemi nebo její části (například Rádžastán detailně nebo Írán pro pokročilé) – přeci jen je docela náročné si podobnou specialitu naplánovat sám
– zájezdy v „japonském stylu“ – tedy rychlá návštěva několika zemí během krátké doby
– aktivity, které jsou pro individuály příliš drahé, ale pro skupinu cenově přijatelné (třeba zapůjčení lodi na odlehlá místa pro potápění; pronájem džípu tam, kde není hromadná doprava apod.)
– zážitkové akce – adrenalinové, fotografické, gurmánské, přírodovědecké atd. atd.
Na co si dát při výběru zájezdu pozor? Který zájezd vás zaujal? Podělte se v diskusi pod článkem.
v čem je problém, když chci sám detailně procestovat Radžastán ?
Ta třetí možnost se mi občas stala. Ale že bych se kvůli tomu vláčel se skupinou X lidí z ČR po celou dobu zájezdu, nechal si organizovat dovolenou cestovní kanceláří…
Samozřejmě můžeš deatilně procestovat Rádžastán i sám, ale pointa článku je v tom, že přeci jen u specifičtějších zájezdů je organizace pro jednotlivce složitější, třebas i v tom, že by se musel detailně věnovat vyhledávání informací o tom, kam v Radžastánu jet, jak se dostat do míst, kde třeba nevede běžná doprava (to zrovna v Radžastánu není moc aktuální, uznávám) apod. Takže jde o ušetření času a jistotu, že člověk uvidí to nejlepší.