Dobrý den,
toto téma jsem nenašla, tak snad nebudu opakovat již napsané. Měla bych otázku ohledně řízení půjčeného auta na Srí Lance. Pokud vyloučíme variantu veřejné dopravy i auta s řidičem/průvodcem, zbývá zapůjčení si vlastního auta – to je varianta, kterou bychom rádi využili.
Prosím, najde se tu někdo, kdo si na SL auto půjčil a řídil ho? Vím, že se to obecně nedopuručuje, ale zase blogy/diskuze lidí, kteří sami řídili, se docela shodují na tom, že to tak strašné a nebezpečné není (pokud se neřídí ve tmě a člověku nevadí, že jede rychlostí 30 km/h).
Pokud by někdo měl i doporučení na slušnou půjčovnu nebo jiné rady, bylo by to super.
Díky za názory,
Aneta
Buďte připraveni uhnout autobusům předjíždějícím v nepřehledných zatáčkách. Přednost má ten větší.
Starší diskuze (nejlepší je ten poslední příspěvek) tady:
https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/asia-indian-subcontinent/sri-lanka/car-rental-for-self-drive-in-colombo-airport
Pravidelně objednávám auta přes https://hespac.com/rentalcz.htm zatim to vždy bylo bezchybne. Voucher na email do 14 minut od rezervace.
Dbrý den, paní Aneto,
klidně mi můžete napsat na muj mail La***@se****.cz, vše ohledne rizeni a dopravy vám mohu vysvetlit a též vam zaridit nejake auto dobrem stavu za normalni cenu. zdraví hanka
No žil sem tam dva roky, řídil sem, spíše teda tuktuk než auto. Je tam ,,zákon,, větší má VŽDY přednost. Takže to nasleduje takto. Chodci, cyklisti, motorkari, tuktuk, male auta, vetsi auta, autobusy a nakladaky. Autobusy jsou asi největší kati. Porad a věčně spěchají a to, že je na ceste nekdo jiny je vubec nezajíma:) Nevím teda proč je pro vas tak duležite si pujcit vlastni auto, nicmene cestovani s pruvodcem a jeho vlastnim autem je daleko lepsi. Kvalitni pruvodce vam vzdy vyjde vstříc nehlede na to, že pokud řídíte, nemáte absolutní sanci sledovat prirodu a veci kolem sebe….
Aneta by si hlavně měla uvědomit, že v zemích jako Srí Lanka si půjčovat auto není dobrý nápad a zcela zbytečné riziko – když pomineme neznalost poměrů a lacinou práci místních (proč dělat něco co za mne mohou udělat jiní za nějaký pakatel – tak především proto, že v případě kdy by se něco stalo tak to bude defaultně vždy jejich vina, nezávisle na tom jak to bylo ve skutečnosti. Vnímání především bílých cizinců coby chodících pokladniček a tudíž příležitosti k přivýdělku i za cenu zinscenování nějaké kolize poměrně je tam poměrně běžné.
Jak muze jet normalni clovek na SL???
Zastávám názor Petra.
Skoro všude po světě si řídím sám.Ale na SL.jsem si to netroufl.Byl jsem tam dvakrát.Provoz bych snad i zvládl,i levou stranu,ale vymyšlené kolize bych se obával. Určitě spousta čechu si tam již auto půjčilo,a nemělo největší problém,ale je to na zvážení.
Řídil jsem auto na Srí Lance 14 dní, a i když musím částečně souhlasit s Liborem a Dynou, určitě bych neměnil.
– Půjčili jsme si auto od Malkeyho http://www.malkey.lk , a naprostá spokojenost. Když je problém, auto vymění.
– Doporučuju si půjčit menší auto, my měli Suzuki Alto. SL silnice jsou úzké a menším autům se dobře předjíždí tuktuky, náklaďáky apod.
– Řízení vlevo – bez problémů, člověk si zvykne rychle. Spíš je problém po návratu domů 🙂
– Jízda v noci – taky to jde, ale na silnicích jsou někdy dost nečekané překážky (hromada cihel, apod), takže se musí jet hodně opatrně. Docela to jde, když se člověk vrací třeba do hotelu stejnou cestou, tak aspoň ví, co ho na cestě čeká.
– Administrativa – Potřebuješ mezinárodní řidičák z ČR (50 kc, na počkání), klasický český řidičák, a pak ještě místní povolení k řízení. Tu za tebe může na dálku vyřídit půjčovna. Prý tam dost lidí řídí i bez toho místního povolení, ale při každé policejní kontrole pak prý většinou platí cca 70-150 kč úplatek, a je otázka jaký vliv to má na pojištění, takže bych to asi nezkoušel.
– Jezdit sám je samozřejmě rizikovější, stejně jako v jakékoliv jiné zemi včetně ČR. Na druhou stranu ne každému se chce trávit dovolenou s třetím člověkem, že 🙂 .
– Pro srovnání, řízení je tu o chloupek snadnější než třeba na Bali a je menší provoz.
– Psychologie místního provozu je na hodně dlouho 🙂 , ale dá se…
Jestli chceš více info, kdyžtak na gr******@gm***.com
Nevím Honzo, kde bereš tyhle informace….Žil jsem na SL rok a půl, najezdil jsem tam přes 30 tisíc kilometrů bez nehod….Nikdy jsem nepotřeboval místní povolení k řízení, měl jsem pouze běžný mezinárodní řidičák, vystavený v ČR na magistrátu za 50 Kč. Policie mě stavěla nesčetněkrát, nikdy jsem neplatil žádnou pokutu, pokud byl nějaký malý problém, vždy jsem se s nima v pohodě domluvil bez jakéhokoliv uplácení…A ještě chci podotknout, že jsem si půjčoval auto v půjčovnách zcela běžně. Provoz je sice divoký, ale jen na hlavních tazích např. Z Colomba do Hambantoty podél pobřeží po staré A2, ale dneska se jezdí už po nové dálnici. A druhá silnice, kde je hustější provoz je Colomba do Kandy. Ostatní cesty jsou naprosto v pohodě, musíš jen dávat víc pozor na autobusy. V horách je to v klidu a na východním pobřeží ( Trincomalee, Arugam Bay ) je provoz naopak malý a jsou tam perfektní silnice. Pokud máte zkušenosti a najeté km, vůbec bych se toho nebál. Ahoj všem
Po nové dálnici se dostaneš jen před Mataru, k Hambantotě je to ještě daleko. Většina turistů po ní ale nepojede (nebo pojede jen částečně), protože se chce stavit postupně v Bentotě, Hikkaduvě a jiných zajímavých místech. Dálnice je asi 15 km od pobřeží.
Velmi hustý provoz je mj. i z Kandy do Dambully, což je úzká silnice s mnoha zatáčkami. Netvrdil bych, že v horách je to v klidu. Právě tam je mnoho nepřehledných zatáček, kde je třeba dávat pozor na autobusy. Východ je opravdu O.K.
Byli jsme na Srí Lance v červenci 3 týdny: 2 týdny se řidičem Praneethem Prasankou (absolutní spokojenost) a týden jsme pak už jezdili sami místní dopravou. Srí Lanka je fantastická země, jednoznačně doporučuji, ale co si fakt nedokážu představit, je řídit auto na Srí Lance.Na silnici o šířce naší okresky jede moped, na kterém visí táta a dvě děti jedoucí do školy,moped předjíždí tuktuk a druhý se na něj zezadu tlačí a zcela suverénně tenhle celý blok předjíždí autobus.Totéž se děje v protisměru :-).Zase na druhou stranu, při průměrné rychlosti 30-50km/hod na místních silnicích jsme neviděli ani jednu bouračku. Pokud jsme mluvili s turisty, kteří si půjčili auto, vesměs tvrdili, že by do toho podruhý nešli a vzali by si auto s řidičem.
Moc děkuju všem za komentáře.
Tak nakonec jsem dospěla názoru, že řízení bychom asi (snad) zvládli – vlevo už jsme řídili, nejezdili bychom za tmy, auto bychom si půjčili až dál než v Colombu, abychom nemuseli projíždět jím a průměrná rychlost 40 km/h taky není nijak děsivá…
Ovšem teď jsem spíš přišla na myšlenku, jestli se na SL fakt nemůže přihodit nějaká nepříjemnost jako (okolím) nahraná dopravní nehoda (+ příjezd zkorumpované policie, ohromná pokuta…), problémy při vracení auta atd. … Část lidí říká, že by se toho bála, část říká že ne, část zase že stát se to může všude (jasně, ale v ČR se těhle problémů vážně nebojím)… Tak nevím, jestli nakonec neskončíme v Thajsku 😀 Ale byla by to asi škoda.
A.
To by byla fakt škoda. Srí Lanka je úžasná země, jeďte!!! Za celý tři týdny jsme neviděli jedinou dopravní nehodu a „nahrávání“, úsilí nadhaněčů a tak tady třeba proti Maroku nebylo žádný.Lidi byli hrozně fajn.A za sebe (byť je mi 42 let a jsem totální individuální necestovkový cestovatel) můžu fakt na Srí Lanku jedině doporučit auto s řidičem.Báli jsme se toho, přece jenom jsme zvyklí cestovat sami, ale bylo to nečekaně v absolutní pohodě.Jméno jsem vybírala podle vláken tady na serveru, vybrali jsme Praneetha Prasanku a co napsat – prostě maximální spokojenost.Jde o to si už dopředu vykorespondovat,co jsem zač a tedy co chci vidět a on se prostě bez problémů přizpůsobil. Určitě ale Lanku nevynechejte :-)))!
Ahoj, my jsme byli na Srí Lance letos přes Vánoce a Silvestra. Půjčili jsme si vlastní auto v malé rodinné půjčovně Shineway v Colombu na 14 dní. Byli jsme naprosto spokojeni. Auta mají v bezvadném stavu. Měli jsme úplně nové Suzuki Alto s klimatizací za 19 USD/den. Přes počáteční obavy po pročítání internetových diskusí, bych jel příště určitě bych nevolil jinak. Vlastní auto znamená absolutní svobodu, můžete jet kamkoliv, kdykoliv a nemusíte dbát na pořádek v autě :-D. Cestou jsme potkali spousty otrávených řidičů, pro které je to již rutina cestovat stále na ta samá místa. Cestování s řidičem bych volil jen v případě, že nemáte čas na to sestavit si vlastní itinerář cesty nebo nemáte dost zkušeností z řízením v hustém provozu. Dle mého názoru člověk pozná nejvíce místní lidi a kulturu na vlastní pěst. Často jsme byli nuceni komunikovat s místními a ptát se na cestu. Všichni jsou velmi ochotní a vždy dobře poradí a doporučí. Přesto že značení na Srílance často chybí, nikdy jsme nebloudili. Provoz je ve všech městech v jihozápadní a centrální části ostrova opravdu hustý, na východní polovině jsou silnice prázdné. Přesto jsme se nesetkali za celou dobu s nehodou. Místní řidiči jsou ohleduplní (kromě červených autobusů) a průměrná rychlost je 30-40 kmh tzn. vždy je dost času zareagovat a dobrzdit. Na silnici probíhá neustálá komunikace pomocí klaxonu (v žádném případě nejde o agresivní gesto jako je tomu u nás). Zažili jsme i policejní kontroly, policisté jsou vždy vysmátí a velmi příjemní, jsme pro ně exoti za volantem. Ubytování jsme řešili vždy na den dopředu přes booking.com a nikdy nebyl problém. Pod Adamovou horou jsme spali v aute J. Nicméně řízení na Srílance vyžaduje ostražitost a pružnost. Já jsem si místní řízení zamiloval a užíval si ho každou minutu. Přiznám se že mi to teď chybí… v případě dotazů budu rád když napíšete pf****@se****.cz …šťastnou cestu
take ste mi pomohli.. diky
Ahoj, chci poděkovat za tip na malkey.lk. Mají pobočku kousek od letiště a jsou velmi nápomocní. Auto půjčili do hodiny i bez předchozího objednání, plus zařídili místní povolení k řízení. Standardní postup je ovšem objednání auta předem. Auta jsou s automatickou převodovkou, a jsou pojištěná. Napáchal jsem mírné škody na podvozku, a bylo to bez spoluúčasti.Řízení nebyla žádná legrace, povzbuzen předchozím komentářem jsem neohroženě vyjel na A1 Kolombo Kandy v pátek odpoledne. A byla to pořádná soda.Průměrná rychlost pod 25 km/h, auta v koloně, kolonu aut předjíždí z obou stran skůtry, motorky a tuk-tuky. Autobusy a nákladní auta předjíždí zprava, přednost si vyncují, jezdí jich hodně. Dvojitá čára není zeď, zatáčka při předjíždění není problém. 100 km cesta přes 4 hodiny.Jsou zase místa (východ), kde je minimální provoz a dá se jet průměrnou 55 km/h.Po setmění chodí neosvětlení chodci klidně i dva vedle sebe zády ke směru provozu. Veřejné osvětlení ani chodníky jsem tam neviděl. Motorky a skůtry svítí jen některé, nehody jsme viděli, žádnou vážnou. Bezpečná rychlost v noci tak do 20 km/h.Mapy google tam fungují o dost hůř než u nás, klidně vás pošlou někam do „pole“ nebo o několik „ulic“ vedle.
Ahoj, právě jsem se vrátil z dovolené ze SL a nařídil tam 1200 km. Opakoval bych se, tak pouze potvrzuji výše uvedené. Jen doplním, že při zastavování nebo připojování z krajnice nepoužívají blinkry, takže tam prostě vjedou. U Malkey jsme si půjčili manuální Suzuki. Dejte si pozor na počet ujetých km ve smlouvě, nám tam napsali při převzetí vozu 1000 km a najeli jsme za 14 dní o 200 km více, za což si naúčtovali cca 5000 LR, což je dost. Jinak služby OK. Pěknou cestu.
Na Sri Lance jsem řídil nedávno a šlo to. Člověk se musí umět přizpůsobit tamnímu stylu. Šikovné info jsem našle v článku Hledáte výzvu? Zkuste řízení na SL na stránkách http://www.kolemzeme.cz …
Ahoj, auto doporučuji raději přes Rentcar je to spolehlivější stránka a větší výběr. Můžeš si vše zařídit než přijedeš a za druhé se vyplatí dopojistit se za 219,- Kč na den proti všemu. Potom jsme již v klidu vyrazili za našim dobrodružstvím. Auto doporučuji pokud chcete vidět více míst. Bez něho by jsme to nestihli ani omylem. Za další neřešíš cestu z letiště a na něj auto vyzvedneš a vratíš jakoukoliv hodinu. Vše za tebe vyřeší a není zde kilometrovný 🙂
Martin
Jdi s tou reklamou někam. Auto na SL není pro většinu lidí vhodná alternativa. Jen pro zkušené a zároveň ty, kteří nechtějí zažít pravou SL v místní dopravě a mají extrémně málo času.
Najdou se důvody, proč chtít vlastníauto. Například my máme 3,5 leté dítko. Chceme být flexibilní. Neplánujeme se denně přesouvat. Ale chceme jezdit na výlety, když to půjde a malá nebude mít špatnou náladu a nebude unavená. Veřejná doprava nepřichází v úvahu. Nevidím důvod, proč by s námi měl být několik dní na jednom místě řidič.
Spíše mám dotaz. Zkoumali jste někdo, jak je to na S s povinností dětské autosedačky (velikost 15+ kg)?
Našel jsem toto: There do not appear to be any requirements for child restraint systems in Sri Lanka.[50] Seat belts are, however, compulsory for the driver and front-seat passenger under a regulation of Sri Lanka’s Motor Traffic Act.[51]
https://www.loc.gov/law/help/child-restraint-and-seatbelt-regulations/index.php
Na 1-denních výletech toho ze SL stejně moc neuvidíte. Nebo by to musely být výlety třeba na 12-15 h., pokud byste měli základnu u pláže na JZ ostrova. Tam můžete jet na krátký výlet do Galle nebo na Dondra Head. Z Tangaly se dá jet na Mulkirigálu a případně na už trochu delší výlet do Udawalawe. Na všechny tyto výlety včetně cesty z a na letiště nebo občasný posun dál, pokud byste jeli nějaký okruh, si snadno seženete na místě taxi či auto s řidičem a není třeba mít zaparkované nevyužité auto. Na kratší výlet, třeba 5 km z Unawatuny do Galle, můžete jet i tuktukem (potkal jsem tam českou rodinu s malým dítětem, která tam vlastním tuktukem cestovala dlouhodobě).
A nevím, proč veřejná doprava nepřichází v úvahu. Kdybyste potřebovali jet s dítětem třeba do centra Prahy, budete trvat na vlastním autě s tím, že metro nebo tramvaj nepřichází v úvahu? A co dlouhý let letadlem? Když bude mít malá špatnou náladu před odletem na SL, zůstanete raději na Ruzyni či ve Vídni?
Zdravim, ja spis premyslim o skutru, jezdil jsem na nem po Bali a neskutecna svoboda ale nechapu to s tim povolenim k rizeni, pokud snad podepsali tu Zenevskou umluvu tak musi uznavat mezinarodni ridicaky, nebo ne? Navic pokud priletim v sobotu tak patrne musim cekat do pondeli nez otevrou urad a skoro 3 dny dovolene je vite kde, nevite nekdo jestli to nejaka pujcovna vyridi dopredu i na skutr? diky
Dobrý den, toto téma jsem nenašla, tak snad nebudu opakovat již napsané. Měla bych otázku ohledně řízení půjčeného auta na Srí Lance. Pokud vyloučíme variantu veřejné dopravy i auta s řidičem/průvodcem, zbývá zapůjčení si vlastního auta – to je varianta, kterou bychom rádi využili. Prosím, najde se tu někdo, kdo si na SL auto půjčil a řídil ho? Vím, že se to obecně nedopuručuje, ale zase blogy/diskuze lidí, kteří sami řídili, se docela shodují na tom, že to tak strašné a nebezpečné není (pokud se neřídí ve tmě a člověku nevadí, že jede rychlostí 30 km/h). Pokud by někdo měl i doporučení na slušnou půjčovnu nebo jiné rady, bylo by to super. Díky za názory, Aneta
Proč sem kopíruješ 5 let starý dotaz z úvodu vlákna? Nudíš se?
Ahoj Aneto, před 2 lety jsme byli na Srí Lance s cestovkou (zájezdy Srí Lanka), kde jsme si právě auto půjčili. Jelikož to byla individuální cesta, veškeré cesty jsme si tenkrát odřídili sami. Musím říct, že bych asi více doporučovala buďto skůtr nebo objednat řidiče, je to větší pohoda. Pokud ale trváte na autu, není se zas tolik čeho bát. Jen je to o dost pomalejší. 🙂 Tak či tak si to tam hlavně užijte.
Ahoj, změnilo se něco za ty roky nebo je to stále na stejné úrovni ? Jaký je cenový rozdíl mezi půjčeným autem a autem s řidičem.
Ano měli jsme půjčené auto na SL. Již vícekrat. Vždy mezinárodní řidičský průkaz z CR a pokud půjčujeme auto z půjčovny musíte mít i ověření RP že SL. Legislativa byla zdlouhavá a řešili jsme to několik měsíců před cestou online. Ale vše o.k. i na SL
Tip měsíce: Turecko
Top 10 míst v Istanbulu
Úchvatná krajina Kappadokie: skály tu připomínají obří údy
Zvláštní jezera v turecké střední Anatolii: Nar, Meke, Çıralı obruk
Knižní tipy
Časopis Travel Life píší cestovatelé pro cestovatele, tak CESTUJ!
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou
Nové články
Škola volá i na Bali
Mentawajci ze Siberutu
Časopis Travel Life píší cestovatelé pro cestovatele, tak CESTUJ!
Vybavení na cesty
ČASOPIS TRAVEL LIFE
Fotoreportáž Vojty Vlka ze Siberutu
ZÁŽITKY Z CEST NA HRNKU
Vytvoř si keramický foto-hrnek na Tiskařík.cz
JOLANA SEDLÁČKOVÁ
Proč je Indie je vysokou školou cestování?
EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR
S cestovatelkou Manoelou Nagib