My pojedeme autem: Albánie, Černá hora, Bosna a Hercegovina: nejlepší místa v termínu 21.7-29.7...pokud se chcete připojit...nebo se rádi my připojíme...jeden den i moře. [email protected]
Kdybyste někdo z Prahy chtěl průvodce Bradt 2012 Makedonie, tak se ozvěte na mail. Já už se tam asi jentak nepodívám.
Pokud se budete nachazet letos v lete v mestecku himara ci plazi Livadh kontaktujte nas pokud mate zajem o maly vylet lodi po pobrezi .Piste na FB Himara nautica one.Tesime se na vasi navstevu
Právě jsme se vrátili z cesty po Albánii- tak přidám pár postřehů Tam jsme jeli Szeged- Bělehrad- Podgorica- Skhodra. Až do Bělehradu cesta v pohodě, dále do Černé hory a skrz poměrně úmorná kvůli provozu, prostředí sice občas malebné, ale vléct se 20 km za kamionem té kráse ubere. Ráno z Maďarska, večer v Kopliku u Skadaru, celá rodinka nocleh v hotýlku za 40E.Dále Bogé- Theth- na sedlo nová asfaltka- dále se přes rozporuplné reference běžným autem NEDÁ (i i když na stránkách NP píší, že je přístupná pro "normal cars"...není), ale dá se domluvit doprava v restauraci - takže necháváme za poplatek 5E na den auta a 2 rodinky si domlouváme autobusek, pak zážitkovou cestou do Thet- vše funguje "klientelisticky" - hned máme domluvený "kemp"- není tam žádný oficiální, ale stany se postaví na zahradě některého penziónku, kde se pak dá domlouvat další jídlo (není žádný obchůdek). kempování je levné, dražší doprava (něco se dá usmlouvat), občas se necháme na nějaké místo přiblížit na korbě pick-upu apod. Je tam krásně, škoda, že nám dost propršelo. Krom vesničky- výlety k vodopádu Grunas, Nderlysaj, Modré oko, jeskyně Harapit (nestojí za to), neúspěšný pokus obejít malebnou špičatou horu Harapit). Více je asi projítá cesta do sedla Pejes. Levá strana hory sice značná, ale stezka občas ani není.
Dále Durres (město nepěkné, dlouhé písčité pláže, ale proti gustu...)- Berat(jistě stojí za to, hrad, ikonografické muzeum, městečko, přespání, všude platíme 40E za 4 čl. rodinu).Berat- Fier- horší cesta, krom zvířátek dost děravá, Fier nepěkné, stejně tak Vlore- průjezd jak staveništěm. Záživná cesta LLogarským sedlem a pak již to hezčí z pobřeží. 10 dní v Himare - průzkum téměř všech pláží vůkol. V Livadhu(Spile) družba s česko-italským párem a skvělý výlet na jejich lodi na pláž a do kaňonu Gjipe za příznivý obnos. Další výlety v okolí- Porto Palermo, kde stále úřaduje Čechům nakloněný pan Klarkh (vyfocený i v nové publikaci "Kráska se špatnou pověstí"). Jistě dále stojí za to Modré oko (Syri e kalter) , Butrint. Cesta pobřežím dobrá, jen stále nekonečné serpentiny.Návrat zpět přes Llogar- až do Lushnje. Dále Elbasan - nutno menší oklikou po hlavní (Rrogozne, Pequin), my bohužel podléháme svodu zkratky! (po 15 km výtečné cesty jsme se octli na polňačce). Hlavní cesta až k Ohridskému Ohridu již na zdejší poměry velmi dobrá. U jezera stavíme v malebné rybářské vesničce Lin, pak přesun do Ohridu, který dosti rušný, ale večer na hradbách úchvatný.Odsud již dáváme cestu na jeden zátah. Do Gostivaru horami, bez velkého převýšení, pak již s menšími přestávkami až do ČR dálnice...Nebýt čekání na hranici, tak je cesta vcelku OK. Zdrží Mak-Srb - asi 3/4 hod a pak Srb-Maď, kde sice ve 20 hod. nijak závratná fronta, ale šlo to pomalu, souhrně přes 1 hod. Souhrně : Albánie je skutečně "kráska se špatnou pověstí"...dodávám ne příliš o sebe pečující, ale mající přesto svůj půvab.
Vnitrozemí a sever levné, jih již poněkud cenově povyskočil
Na dopravné svérázy se dá zvyknout (že občas i na dálnici mijíte oslíka, řítí se někdo v protisměru na mopedu(sic po krajnici), je třeba dávat přednost dalšímu zvířectvu- kozám, ovcím a občas i prasátku. Hlavní cesty již slušné, zrádnéjsou mosty , kde 9 x přes upozornění na hrb nic a pak najednou "katapult", vnitrozemí stále mizerné. V serpentinách máme pocit, že jsou jen dvě kategorie řidičů- hovada a zbržďovači, šinoucí se 20-kou).
Cestou plno policajtů, ale jejich role je otazná.
Ve městech je parkování halabala, nemají problém nechat auto vedle již zaparkovaného v jízdním pruhu, blinkry leckdo nepoužívá...
Všude ruční myčky (Lavazh) za levno (200 lek)což rádi využijeme na již notně zaprasené auto z vedlejších cest.
žádný bezpečnostní problém či větší nevraživost.
Zdravím, my se chystáme na výšlap na přelomu srpna/září. Dle průvodce i informací na internetu je Maglič bezpečným pohořím! Budu rád Berky, pokud sem (popřípadě na forum - odkaz od JeyJeye) hodíš po návratu své zážitky a zkušenosti. Dík a přeji, ať vyjde počasí!
Mezi minami a rozpadlými bunkry. Túra nejkrásnějším pohořím Bosny
http://cestovani.idnes.cz/bosna-hory-treskavica-0u6-/kolem-sveta.aspx?c=A140919_100803_kolem-sveta_skr
Ahoj, na Balkane (zeme byvale Jugoslavie+Albanie) jsem byl kazde leto behem poslednich peti let a vzdy jen stopem a jen s batohem a celtou. Verejna doprava je dost spatna a stopovani je tak docela bezny zpusob dopravy i mezi mistnimi. Spani pod sirakem je taky vetsinou bez problemu. Jen bych si dal pozor v Chorvatsku kolem pobrezi a v jizni Albanii, tam to je jeste docela divoke.. Pokud chces nejake blizi info, muzes mi napsat mail. Rad se podelim o sve zkusenosti :)
ahoj, mohol by si mi prosim napisat svoj mejl, nezobrazuje mi outlok.. zaujimali by ma info ohladom stopovania na balkane.. vdaka :)
Zkus i na Trip Advisor + na Lonely Planet (Thorn Tree forum). Linky neuvádím, snadno si to vygoogluješ i sám :-)
Ještě jeden dotaz: Na dva dny bychom se chtěli podívat k moři. Jak je to s mořem ve Slovinsku? Kde se tam ubytovat? Nebo je vzhledem ke krátkému pobřeží lepší odjet do Itálie nebo Chorvatska?
mám od roku 1990 kdy se otevřely hranice projetu mimo severu celou evropu. Není horších řidičů jak na jihu Itálie a hned za nimi jsou občané Česka,Moravy a Slezska. Přes Srbsko, Bosnu, Rumunsko , Bulharsko vždy v pohodě a když jsem měl problém vždy se našel někdo kdo pomohl, poradil. To o Praze, Česku, Moravě říct nemohu. Kvalita silnic ? nejhorší je asi fakt D1 ale nejpomalejší prövoz mají na dálnicích Frantíci. Na ně je i rozestavěná D1 krátká. Lons De Sars - Avignon A49 - průměrná rychlost čtvrtek - odpoled¨ne 37km/hod díky super kapitalistickému systému soukromých dálnic a výběru mýtného na 15 branách , tedy 30 front . nač mají 3 pruhy ?
Vsevedouci cechacek kritizuje kapitalisticky system...
Možná záleží i na tom, přes jaký hraniční přejezd se jede. Já do Bosny jezdím už několik let, i vícekrát za rok a nikdy bych si to nelajzla jen s občankou, protože vím, jaká je na hranicích bu.zerace. Do Chorvatska se dá na občanku už nějakou dobu, od té doby, co je v unii, tak bez problémů.
To je divné, nám vždycky stačil občanský průkaz.
"Nationals of the following states may enter into Bosnia and Herzegovina with a passport or a valid identity card proving identity and citizenship of:
- Member State of the European Union..."
http://www.mvp.gov.ba/konzularne_informacije/vize/Default.aspx