Už sem nepíšu, ale rozhodl jsem se sepsat nějaké aktuální zkušenosti z mé nedávné cesty po východní Indonésii (20.9.-19.10.) i jako reakci na jinou diskuzi o Bali a okolí. Sice souhlasím s doporučením Lomboku před Bali, ale spíše jen pro cestovatele nebo zkušenější turisty, kteří nejedou jen za oddychem na pláži s širokým výběrem restaurací, masážemi a zábavou. Na Lomboku jsou oblasti, kde není bezpečné pohybovat se bez místního průvodce kvůli občasným přepadením. Kvalita služeb je na horší úrovni než na Bali, ale klidně i za vyšší ceny (neplatí to o Gili Trawangan). Pro mě bylo Bali velké zklamání z hlediska přírody, která už na přelidněném ostrově téměř nezbyla (kromě severu, ale tam jsem byl jen na okraji kaldery sopky Batur, kde je ošklivé město). Na šnorchlování se najdou pěkná místa, ale nejlepší z nich Amed je aktuálně nepřístupný kvůli hrozícímu výbuchu sopky Agung a to může trvat ještě hodně dlouho. Sever Bali bude v případě výbuchu Agungu rychle zasypaný popelem vzhledem k převládajícím východním a JV větrům.
V jižní půlce Bali jsou silnice mnohem více přeplněné než na východní Jávě, tedy hlavně skútry, které jezdí v chumlu bez dodržování i jen minimální bezpečné vzdálenosti (chybějící odstup platí i pro auta a minibusy). Někdo nazývá místní provoz noční můra, takže nic pro nezkušené, i když půjčení skútru je levné. Lepší je jezdit delší vzdálenosti minibusem a po okolí předraženým taxíkem, i když na stojící kolony aut v Kutě a Ubudu je lepší ojek (mototaxi). Na Jávě je nebezpečné hlavně to, jak autobusy a auta předjíždějí pomalé náklaďáky na úzkých silnicích bez ohledu na protijedoucí skútry (i hlavní tahy jsou úzké bez krajnic).
Mnohem lepší je letět na Flores (což teď lze jen z Bali), kde jsou krásné scenérie s malým zalidněním a minimem turistů se sopkami, termálními potoky a dalšími zajímavostmi a v blízkém okolí jedny z nejlepších šnorchlovacích míst na světě (Pulau Pangabatang na měkké korály a pěknou pláž při odlivu, ostrovy západně od Labuan Bajo). Za 5 měsíců cestování po téměř celé JV Asii za mě jednoznačně to nejlepší, i když ubytování pro samostatně cestujícího vychází trochu dráže a místy kazí dojem odpadky. Flores není vhodný pro lidi, kterým se dělá špatně v zatáčkách, protože přejezd z Labuan Bajo do Maumere je celkem asi 15 h. čistého času jízdy se zatáčkami a jen pár rovnějšími úseky na 530 km. Nedoporučuju jezdit přes Flores v období dešťů v prosinci až březnu, kdy na silnicích zařízlých ve velmi strmých svazích hrozí sesuvy půdy, které mohou zablokovat provoz.
Hlavní magnet ostrova Lombok, sopka Rinjani, je v lednu až březnu uzavřená. Je sice krásná a unikátní, zvlášť při pohledu z vyhlídky na okraji kaldery nad Senaru, ale trochu to kazí množství turistů a stanů na vyhlídce a odpadky kolem tabořišť a odpočívadel – ještě nikdy jsem toto v krásné přírodě nezažil v takové míře (tedy davy někde i větší, ale ne ty stany a odpadky). Pro výstup na vrchol (tam vystoupí méně než polovina těch, co se o to pokusí) a sestup k jezeru (nebezpečně strmý, zvlášť za mokra) je třeba 3 dny, lépe 3,5 dne. Lze jít i bez průvodce a nosičů, ale jde o velké převýšení. I z jiných důvodů to většina lidí chodí s místní CK, což při nákupu v Senaru stojí asi od 1,3 mil. rupií včetně vstupného do NP, které je aktuálně 310 tis. rupií, ale bude 150 tis. na den + 10 tis. a chystá se regulace počtu lidí. Pokud si koupíte trek na Rinjani mimo Senaru (nemyslím na internetu, tam jsou takovéto věci v Indonésii mnohem dražší), je velká pravděpodobnost, že vám prodají trek od nejlevnější CK Rinjani Tropis, která se kvůli velmi negativním recenzím na webu před nedávnem přejmenovala, ale stále má na zdi a vizitkách původní jméno. Při prodeji vám řeknou nějaké jiné jméno s dobrými recenzemi a v Padang Bai je prodej treků někdy rovnou podvod. Tropis používá rozbité stany, smradlavé spacáky, nedají dost jídla a vody, průvodce je jeden třeba i na 12 lidí, nosiči dorazí někdy pozdě večer a někdy trek vůbec nezačne, jako se to stalo (naštěstí) mně. Mně aspoň prodejce na Gili T. vrátil většinu peněz (kromě dopravy zahrnuté v původní ceně), ale další si výlet zaplatili 2x. Komu stačí dojít na nejhezčí vyhlídku na okraji kaldery nad Senaru, což je 2000 m převýšení, může jít necelé 2 dny s přespáním tam nebo v noci nahoru a dopoledne dolů, což lze snadno i bez průvodce (a je šance, že bez vstupného). Na jiných sopkách je noční výstup běžný, ale tady ne. Pro mě byla poslední varianta nakonec nejlepší, jen není ideální, že vycházející slunce je za horou a výhled je ráno proti slunci. Odpoledne ale může být vyhlídka v mracích.
Ostrovy Gili (zvlášť Trawangan) můžu doporučit a neměl by být problém ani v období dešťů. Koráli jsou často poničené, ale ryb je tam dost (viděl jsem i murénu a mořského hada) a je velká pravděpodobnost (u mě 50%) šnorchlování s karetami obrovskými hned u hlavní pláže. Je dobré mít boty do vody (písek pod hladinou je jen na jednom místě). Jsou tam krásné výhledy na východ slunce nad Rinjani a západ nad Agungem.
Na Bali prší v období dešťů více a může to být trvalejší déšť trvající s přestávkami několik týdnů jako letos v lednu. Únor letos vyšel lépe, ale příště to může být naopak. Pokud bych měl doporučit itinerář pro období dešťů na běžnou poznávací dovolenou (reakce na jinou diskuzi), asi bych dal přílet na Bali, přespání v Kutě (jídlo a masáže výborné a levné, ale pláž ošklivá, zvlášť za odlivu a plná oblečených Čínanů a Indonésanů fotících si selfie), přejezd minivanem do Padang Bai (to za zastávku podle mě nestojí kvůli množství odpadků, zvlášť v období dešťů, kdy jich bude na plážích ještě více, a myslím, že ani nic jiného na východě Bali kromě aktuálně uzavřeného Amedu) a lodí na Gili Trawangan (výhodné je dopravu z Kuty na Gili koupit jako 1 cestu). Za návštěvu by stál i nedaleký Lombok na nějaké pláže a vodopády. Po relaxu na Gili T. či dalších dvou dle libosti a časových možností návrat do Kuty a přelet do Labuan Bajo na Floresu. Tam 2-3-denní výlet do NP Komodo, pokud možno na trochu větší lodi typu phinisi (např. fickokomodo.com), která je pohodlnější a bezpečnější a nevyjde to o moc dráž (1 mil. rupií vs. 800 tis. na osobu na horní palubě na 2 dny včetně dobrého jídla, pitné vody, kávy, čaje, ledničky, splachovacích záchodů a sprchy ne s mořskou vodou + vstupné do NP a případně příplatek za klimatizovanou kajutu, mimo sezónu slevy). Moře je tam většinou klidné díky okolním ostrovům, ale přesto mohou být plavby v období dešťů dočasně pozastavené. Populární mezi cestovateli, ale velmi nepohodlnou a nepříliš bezpečnou plavbu (zvlášť v období dešťů, nicméně chybějící radiové spojení, záchranný člun a plovací vesty je asi stále běžná situace) mezi Lombokem a Floresem bych doporučil jen těm, co chtějí ušetřit za každou cenu a kterým nevadí, že na krásných místech v NP Komodo budou mít jen málo času. Na závěr přelet na Bali a tam Ubud, hinduistické chrámy a nějaká klidnější lokalita s pláží. Případný výbuch Agungu by znamenal nutnost využití letiště na Lomboku místo Bali, i když i to by bylo asi dočasně uzavřené.
Ahoj Libore,
tak ty si nedáš pokoj :). Co se týká tvého příspěvku můžu jen souhlasit. Sice jsem to jel 2004,ale některé věci se nemění. Jen to Rinjani jsme s manželkou prubli bez průvodce sami. Chtěli jsme to dát za jeden den nahoru a dolů, ale dostali jsem se jen do 4 tábora. Pak začalo hrozně pršet, takž jsme to museli vzdát. Tehdy tam bylo jen pár turistů. Casy se v tomto směru mění. Vedle v diskuzi jsem byl taky já. Myslím ten přestup. Ale už inkognito. Někdy se neudržím a něčím přispěju. Viděl jsem, že jsi aktivní i na Cestujlevně jako Libor.S, jestli se nepletu. Nějak se mi to tam přestává líbit. je tam trošku moc velkých chytráků,). Viz tvoje diskuze o kreditních kartách. Mimochodem mám úplně stejný názor jako ty.
Tu plavbu na Labuanbajo přes Komodo doporučuju. Viděl jsem tam zatím nejlepší korály vůbec. Myslím na některých ostrůvcích, kde se zastavovalo. Jen v případě bouřky je to dost adrenalinový zážitek. Cestování po Floresu jsem tehdy po třech dnech na lodi odpískal, protože se mi nechtělo sedět v tom busu. Ted ale myslím tam létá i letadlo, pokud se nepletu, takže by se to dalo řešit i takto. Popřípadě se prý ted dá v pohodě půjčit motorka, což tehdy nebylo, takže si projet Flores na ní je ideální řešení.
Měj se
Ahoj,
jojo na CL jsem, ale ta diskuze s eremim byla vyjímka. Lidi jsou tam vesměs inteligentní a redakce funguje, jak má. Spíš mi vadí, že mnohem víc než destinace se řeší, jak ušetřit každou korunu, a že někteří přispěvatelé jezdí třeba na týden do Ushuaii nebo Japonska, i když to je každého věc.
Při plavbě přes Komodo z Labuan Bajo a zpět je mnohem víc času na zastávky než při plavbě z Lomboku na Flores či opačně, někdy kvůli pomalé lodi neměli čas vůbec. Ušetří se za letenku, ale za cenu pobytu na lodi v sezóně jak sardinky (prodávají více míst než kapacita lodi a počet matrací), s nedostatkem jídla a vody, s hlukem, že se nedá mluvit a s rizikem potopení lodi bez patřičných pomůcek, jak se v posledních 6 letech stalo min. 2x.
Já myslím, že nejlepší je projet Flores taxíkem. Jede pomalu s otevřenými okénky a s hudbou, i když je moderní s klimatizací. Takový pěkný road trip. Pro více lidí se vyplatí auto s řidičem cca za 600 tis. denně. Na skútru je to při nedostatku času utrpení v těch nekonečných zatáčkách (často o 180°), pokud se má člověk vrátit zpět do LB. Já byl rád, že jsem zpět v Bajawě i po pár hodinách v sedle. Je tam i riziko podklouznutí na štěrku a písku, který leží na kompletně vyasfaltované Trans-Flores Highway celkem často. Tak 2-3 h. denně čistého času s mnoha zastávkami ano, ale ne když si někdo na pár dní půjčí skútr na delší úsek. V Lena Cottages východně od Maumere se dá půjčit skútr za 100 tis. rupií denně + 600 tis. poplatek za 1-směrné půjčení při vrácení v Labuan Bajo.
Taky se měj
Jo chytří jsou. Někdy až moc. Taky se mi nelíbí. že řeší hlavně jak získat nejvíc bodů, aby mohli vysedávat v saloncích na letišt alét a cestují jen na pár dnů. Jsou to spíš lidé, co mají rádi cestování letadlem, než cestování jako takové. Každý jsme nejaký.
V roce 2004 takové možnosti vůbec nebyli. Mám pocit, že se jezdilo na manty plus snorchlovačka na jednodenní výlety z Labuan Baja. Tehdy byla jediná možnost plavba s Peramou z Lomboku nebo pak jen rybářské lodě, což bylo peklo. S tou Peramou to bylo ale fajn. Lod byla relativně velká a cestoval jsem na horní palubě. Dole byly nějaké kajuty ale ten smrad co tam byl. Jelo jen omezený počet turistů. Nezdálo se mi, že by byla lod přecpaná. Byl ale únor, tak možná proto. Zastavovalo se 2 až 3x denně na šnorchlovačku, pokud si dobře vzpomínám. Jídla bylo spoustu. Já teda téměř nic nejedl, protože mi pobyt na moři v bouřce nedělal dobře 🙂
Tu motorku jsem samozřejmě myslel na delší projetí Floresu, ne na pár dnů. Mluvil jsem na Sumatře s lidma, co to tak jeli a ti mi říkali, že se právě dá půjčit mtoroka a vrátit v Baju nebo Maumare a pak letět zpět třeba na Bali, což mi přijde super. Tak bych to udělal já a nechal bych si na Flores aspon 14 dnů. Na nějaké Gili bych se vykašlal, Bylo tam pěkně ale turistů tam ted musí být mraky. Flores určitě poskytne daleko víc. No příští cesta bude asi západní Sumatra nebo ten Flores. Možná ještě Sulawesi. Nevím. Už aby to bylo.
Co plánuješ ty po tvé půlroční ceste po Asii? Když už jsem u toho. Kde se ti v Indonesii respektive celkove Asii na tvé cestě nejvíc líbilo. Vím , že je to těžké říct, ale nějaká inspirace pro mé příští cesty by se mi hodila. Jak asi už víš, nevyhledávám vykřičená místa s hromadou turistů a preferuji přírodu a snorchlování . Jak to vlastně vypadá na Floresu oproti ostatním ostrovům. Když jsem tam byl já, tak v Baju fungovali 4 hotely a potkal jsem tam tak 30 turistů. Byl ale únor. Tehdá jsme opravdu neměli sílu jet busem do maumare a tk jsme po dvou dnech odpocinku leteli zpet na Bali a jeli na Bromo. Skoda, že tehdy nebylo ješte na severu Floresu letište. Určitě bych toho využil.
Díky za postřehy a měj se fajn
Zrovna té renomované společnosti Perama se před 6 lety loď potopila a lidem ani neuhradili nic za ztracené věci. Nikdo zrovna v tomto případě nepřišel o život, ale o všechny osobní věci ano. V únoru tam moc lidí není, takže i lodě jsou poloprázdné, pokud vůbec jedou.
Jak jsem psal, i Gili mají své velké výhody oproti Floresu – jídlo, kvalitní levné ubytování, masáže, žádná auta a motorky, jen kola, koňské povozy a el. skútry. Je dobré si užít neturistická i turistcká místa. Labuan Bajo není vůbec příjemné místo a ani úplně bezpečné, jen jako nutnost na noc před a po výletu (někdy se může přespat i na lodi v ceně vícedenního výletu před a po něm). Na Gili T. jsem se cítil mnohem lépe (i když jinak taková místa nevyhledávám, tak 9 dní jsem si tam užil), byl tam celkem klid a davy byly jen na pobřežní silnici na východě ostrova a na night marketu (ale lepší než hledat 2 km za tmy warung v Boawae a klidně bych tam na levné grilované ryby a zeleninová jídla chodil každý den i dnes). Letišť je na Floresu už dost a mezi nimi několik levných letů každý den.
Byl jsem teď na roční cestě (z toho 5 měsíců JV Asie),
Tak lod se může potopit každe společnosti. Z toho bych moc neusuzoval. A ani se nedivím. My jsme se taky tehdy málem koupali. Na palubu stříkala voda a zvracel i námořníci :))) A že něco neuhradili. Je to přece jen Indonésie. S tím človek musí počítat. Od toho je dobré mít cestovní pojištění :). Já byl na Gili Meno a byla to taky pohoda. V únoru tam nebyl nikdo. Za nás teda Labuan Bajo takovou pověst nemělo. Byli jsme tam 3 dny a pohoda. Ono při tak dlouhé cestě je potřeba si taky odpočinout v relativním komfortu. Na ryby bych taky chodil každý den, což o to. Já ted nic akutně nepotřebuju. Jen když jsi tu byl, tak jsem se zeptal. V nejbližší době nikam nepojedu. Vlastně se rozhoduju mezi Severní Sumatrou, Floresem a Sulawesi. Ty jsi ale na sev. Sumatře nebyl, takže stejně nemůžeš srovnávat
Potopit loď se může, ale i v tomto případě neměli použitelný záchranný člun a vesty pro většinu cestujících. Naštěstí to bylo blízko pevniny a všem se podařilo z rozbouřeného moře vylézt na skály.
Na severní Sumatře jsem byl koncem ledna a v první půlce února (Bukit Lawang, Berastagi, Tuktuk, Pulau Weh).
Opravuji: Bukit Lawang, Kustri Bagi, Tuktuk a Pulau Wenda
Já vím, však jsme se tam měli i setkat. Myslel jsem západní Sumatru
Ale nesetkali. Myslel jsem vychodní Sumatru.
Máte někdo prosím zkušenosti s půjčovnami aut na Floresu? Jak jako občan ČR postupovat, na co si dát pozor atd.? Ještě jsem si nikdy auto nepůjčoval ani u nás, takže budu rád za jakoukoliv radu, nerad bych se dopustil nějaké začátečnické chyby.
Ahoj,
na kritickou diskuzi o Bali bych chtěl jen říct, že jsme na Bali strávli celé léto a jsme tu doteď a přes všechnu kritiku, kterou Bali získává v posledních měsících, nejen v souvislosti se sopkou Agung, jsme si léto netradičně užili. Přikldáme odkaz na video, po kterém se mi spoustu lidí ozvalo pro tipy na výlety. Pokud Vás koholi něco zaujme, klidně se i ozvěte. Sem nebo na isntagram, který je pod videem. Rád poradím.
tady je naše video: https://www.youtube.com/watch?v=x484KtcdwY8&feature=youtu.be
To video ukazuje přesně to, co jsem napsal. Na relax, jídlo, zábavu, pláže mimo Kutu (surf jsem nezmínil, ten je jistě někde výborný) a šnorchlování stojí za to jet na Bali. Z přírody zbyl na ostrově nějaký ten vodopád (asi na severu), NP s pralesem na SZ ostrova, pobřežní útesy a aktuálně nepřístupný Agung, ale jinde v Indonésii je toho k vidění mnohem víc. Proto se cestovatelům se zájmem o přírodu na Bali moc nelíbí. Další nevýhody jsou to přelidnění, množství turistů a hustý provoz, čemuž se dá částečně vyhnout cestováním po severu. Terasovitá rýžová pole jsou pěkná, ale podobná jsou i jinde v JV Asii, někde i hezčí. Za Agung Bali snad nikdo nekritizuje, jen se lidi bojí, že se nedostanou v případě výbuchu včas domů a možná se nadýchají nebezpečného prachu. Teď se Agung trochu uklidňuje, ale Sinabung na Sumatře taky vybuchl až po tom, co snížili stupeň nebezpečí.
Libore proc jsi se vratil na HS?
Neboj, jen dočasně. A ne všechny dnešní příspěvky s označením Libor jsou ode mě. Dokud nezavedou povinnou registraci, která by umožnila normální diskuzi, tak to stejně nemá cenu. Když už jsem toto vlákno založil, tak teď na reakci odepíšu. Na rozdíl od tvých nesmyslných příspěvků jsem aspoň někomu pomohl. Ty mi zase pomáháš mít víc volného času, když jsi mě odsud vystrnadil.
s kamosem sme v 12/2011 jeli z Bali pres Lombok a Sumbawu na Flores na Kelimutu a zpatky na skutrech.Za mesic vyrazim do Asie a na zacatku unora mame v planu si pujcit skutry v Labuan Bajo a dojet az na Lembatu do ty velrybarsky vesnicky Lamalera.Myslim,ze jet zavrenej v aute nebo busem je velka skoda,tu krasu Floresu si vychutnas na ty mtorce uplne jinak
Když si na Flores rezervuješ hodně času a zvlášť když jedeš i na další ostrovy, je skútr nejlepší. Zavřený v autě tak úplně nejsi, protože jsou otevřená okénka (díky pomalé jízdě to nefouká, klimatizace v horách není třeba). Minibusem můžeš jet i na střeše, což může být nejlepší varianta pro vychutnání si krás Floresu, když nemusíš sledovat silnici (já jel na střeše minivanu do Sagady na Filipínách). V únoru je ale přejezd Floresu jen pro drsnější cestovatele s ohledem na deště (Ruteng v průměru 480 mm za měsíc) a sesuvy půdy (přes ně je ale průjezdnější na skútru než v autě). Sopky a hory (včetně silnice ve vyšších polohách) budou asi většinou v mracích, tak z té krásy mnoho neuvidíš. Možná by sis to víc užil, kdybys letěl do Maumere, tam si půjčil skútr a procestoval i Alor, kde je prý nejlepší šnorchlování a potápění z této oblasti a tím pádem i jedno z nejlepších na světě. Sám to zvažuju pro příští rok.
Terasovitá rýžová pole jsou pěkná, ale podobná jsou i jinde v JV Asii, někde i hezčí. Za Agung Bali snad nikdo nekritizuje, jen se lidi bojí, že se nedostanou v případě výbuchu včas domů a možná se nadýchají nebezpečného prachu. Je to přece jen Indonésie. S tím človek musí počítat. Od toho je dobré mít cestovní pojištění :). Já byl na Gili Meno a byla to taky pohoda. V únoru tam nebyl nikdo.
Doprava většinou sdíleným taxi s místními v ceně 100 tis. za úsek 3,5 h., někdy minibus za poloviční cenu, u Maumere bemo a na sopky ojek. V období duben až listopad doporučuju takto projet, případně i s odbočkou do Riungu na 17 Islands NP. Šnorchlování a potápění je prý ještě lepší na Aloru.Já byl na Gili Meno a byla to taky pohoda. V únoru tam nebyl nikdo. Za nás teda Labuan Bajo takovou pověst nemělo. Byli jsme tam 3 dny a pohoda. Ono při tak dlouhé cestě je potřeba si taky odpočinout v relativním komfortu. Na ryby bych taky chodil každý den, což o to .Na kritickou diskuzi o Bali bych chtěl jen říct, že jsem na Bali strávil celé léto a jsem tu doteď a přes všechnu kritiku, kterou Bali získává v posledních měsících, nejen v souvislosti se sopkou Agung, jsem si léto netradičně užil.
no ja zatim mam zkusenosti s pocasim v zime uplne jiny nez tu pises….v tom r.2011 nam snad dvakrat zaprselo v kopcich a prehanka v Labuan Bajo,jinak slunicko,sesuvy sme taky zadny nezazily.Jedinej problem byl pri zpatecni ceste z Floresu,ze v Sape byli nepokoje,i se tam strilelo a nejezdily trajekty z LB do Sape a my si musely za 300usd pronajmout rybarskej clun,protoze sme ty skutry musely vratit zase na Bali:) a letos sem jel v unoru celou vychodni Javu a Lombok a ,prselo me jen pri zpatecni ceste pres Iljen a v Malangu….jinak slunicko…za celej mesic
Na relax, jídlo, zábavu, pláže mimo Kutu (surf jsem nezmínil, ten je jistě někde výborný) a šnorchlování stojí za to jet na Bali. Z přírody zbyl na ostrově nějaký ten vodopád (asi na severu), NP s pralesem na SZ ostrova, pobřežní útesy a aktuálně nepřístupný Agung, ale jinde v Indonésii je toho k vidění mnohem víc. Doprava většinou sdíleným taxi s místními v ceně 100 tis. za úsek 3,5 h., někdy minibus za poloviční cenu, u Maumere bemo a na sopky ojek. V období duben až listopad doporučuju takto projet, případně i s odbočkou do Riungu na 17 Islands NP. Šnorchlování a potápění je prý ještě lepší na Aloru. Byl jsem teď na roční cestě (z toho 5 měsíců JV Asie), ale nechci to tu rozepisovat.Tu motorku jsem samozřejmě myslel na delší projetí Floresu, ne na pár dnů. Mluvil jsem na Sumatře s lidma, co to tak jeli a ti mi říkali, že se právě dá půjčit mtoroka a vrátit v Baju nebo Maumare a pak letět zpět třeba na Bali, což mi přijde super.
Ráda bych s zeptala co obnáší výstup na sopku Gunung Batur a jestli někdo neví o nějakém průvodci, co by se nám věnoval na Bali tak jeden, dva dny. Děkuji
Někdy to vyjde i v období dešťů, třeba letos v srpnu v Barmě a začátkem září v Thajsku. Letos jsem také v druhé půlce února projížděl Jávu (převážně vlakem) z Bandungu do Bondowosa a na Iljen a pak do Surabayi a opravdu téměř nezapršelo (asi jen 1x trochu více) a bylo dost slunce, i když ve stejné době byly velké záplavy v Jakartě. Letos v lednu ale pršelo na Bali a nejspíš i v jeho okolí tolik, že cizinci raději odjížděli třeba na severní Sumatru (kde jsem je potkal). Jiný rok to může být opačně. Začátkem března mi ale závěr monzunu v jižní Malajsii a na východě Filipín ukázal, že dokáže způsobit celodenní silné deště mnoho dní po sobě. Mně to zas tak nevadilo, protože při delší cestě jsem si stejně někdy potřeboval odpočinout (přišel jsem jen o treky na Camiguinu). Nechtěl bych ale být v situaci, že bych musel za pár dní odevzdávat skútr na druhém konci Floresu.
Letos v první půlce října bylo na Bali slejváků dost (někdy i dopoledne) a nějaké i na Lomboku, Gili a na západním Floresu (já se jim většinou vyhnul) a to by ještě mělo být sucho.
Tak tomu nejak nerozumim.
Zkrátka někdy máš štěstí, že vyjde dobře počasí i v období dešťů. Letošní únor byl na východní Jávě mimořádně suchý a ten prosinec přišel asi monzun později (navíc na Floresu je monzun kratší než jinde). Obvyklejsí je ale v únoru na západním a středním Floresu na horách deštivější počasí, minimálně odpoledne. Řidič motorky mi říkal, že v období dešťů vůbec nemá smysl jezdit do termální řeky pod vesnicí Bena, protože tam potok přináší velké množství odpadků a např. i kravských hoven. Termály u letiště jsou O.K.
Řidič motorky mi říkal, že v období dešťů vůbec nemá smysl jezdit do termální řeky pod vesnicí Bena, protože tam potok přináší velké množství odpadků a např. i kravských hoven.
Tak sem stravil cely unor na Floresu…z LB na motorce az na Lembatu do velrybarsky vecnicky Lamalera a zpet a prselo nam jen odpoledne v okoli Bajawy,kde bylo i nejvic sesuvu,ale ktery byli okamzite uklizeny,takze sme nikdy nenarazily na neprujezdnou cestu,jinak krasny pocasi…ostatne jako vzdy:)
No vidíš to. Asi si dítě štěstěny. Nic víc nic mín. 🙂
To má holt někdo štěstí. A jistě i velké finanční prostředky.
na floresi si bol iba v okoli Labuan Bajo?
Na Floresu jsem byl necelých 8 dní na trase letiště Maumere, 3 noci ve stanu na černé pláži s bioluminiscenčním planktonem v Sante Sante Wairterang Beach, celodenní výlet lodí na šnorchlování u ostrovů, sopka Egon – bez průvodce sám na kráteru a termální potok v pralese na úpatí sopky, přejezd do Moni, ráno výjezd na sopku Kelimutu, sestup pěšky a přejezd přes Ende se zastávkou na Blue Stone Beach do Boawae, ráno výstup na sopku Ebulobo s povinným průvodcem za 100 tis. rupií na osobu (letos vystoupilo jen asi 50 cizinců, ale relativně snadný výstup a krásná sopka i s jeskyní na vrchu) a přejezd do Bajawy, celodenní výlet na skútru s průvodcem na sopku Wawo Muda, vodopád, tradiční vesnice a termální řeku (silný proud, téměř metr hloubka, 37°C), cena podobná jako za samotné půjčení motorky 100 tis. či lehce přes, přejezd do Labuan Bajo s výstupem na vyhlídku na pavučinová rýžová pole u Cancaru. Po 8 dnech ještě 2 dny na lodi v NP Komodo a dopoledne odlet. Doprava většinou sdíleným taxi s místními v ceně 100 tis. za úsek 3,5 h., někdy minibus za poloviční cenu, u Maumere bemo a na sopky ojek. V období duben až listopad doporučuju takto projet, případně i s odbočkou do Riungu na 17 Islands NP. Šnorchlování a potápění je prý ještě lepší na Aloru.