POSLEDNÍ DISKUSE

ALBÁNIE

ALBÁNIE 23. 04. 2012, 19:59:11
 
Marie Zdravím chci se zeptat hned na několik otázek které mi jsou dosud nejasné...je v Albánii bezpečno i pro samotnou ženu? vím že je to dost chudá země je pravda co se tvrdí se ztrátami lidí a obchodu z orgány? ptám se jenom orientačně, v zásadě na tohle moc nevěřím, trochu mi to přijde přetažené za vlasy, budu vděčná za každou radu opravdu! :)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 27. 04. 2012, 07:32:33
 
Roberto Ahoj, bol som v Albánsku dva krát, vždy s cestovkou. Teraz už by som šiel bez problémov sám, dnes je to už krajina pomerne cestovateľsky známa a je o nej dosť informácii. I v horách Prokletije sa už na turistov pomaly orientujú a každý rok ich očakávajú (rôzne tie tabuľky s nápismi snack bar, presso a pod. a pritom bar široko ďaleko žiadny nie je, chvalabohu :o)
Ak chceš ísť do Prokletije, tak budeš mať problém s vodou. Určite nechoď sama, možností je dnes dosť. Vezmi niekoho, kto už má miestne znalosti.
Čo sa týka bezpečnosti, tak nikdy si nemôžeš byť istá, pretože príležitosť robí zlodeja, alebo aj niečo horšie a v Albánsku sa pár ľudí stratilo, to je fakt. Ale, je to krajina ako každá iná, plná obyčajných, príjemných ľudí. Zvlášť v Prokletije žijú obyčajní ľudia na svojich políčkach a bačovia. Žiadne krvilačné šelmy. Ale naraziť na niekoho takého teoreticky môžeš, preto radšej hľadaj partiu.
Stojí to za to, ja sa do Prokletije určite vrátim, a neraz, pretože to sú tak nenormálne prekrásne hory, že snáď v Európe ani nemajú obdobu. Tak veľa úspechov na cestach!

Odpovědět
ALBÁNIE 24. 04. 2012, 12:51:18
 
MiraS Když jsem se vloni připracoval na cestu do Albánie, četl jsem v jednom cestopise, že z celé cesty se autor cítil nejméně bezpečně na Brněnském nádraží.
Po návštěvě Albánie mu dávám za pravdu. Na základě jedné turistické party ztracené v horách před X lety bych opravdu Albánii nesoudil.

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 24. 04. 2012, 17:41:36
 
MOhl by jsi mi zdělit ještě nějaké tvoje tipy nebo rady na cestu tam, byla bych ti moc vděčná

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 27. 04. 2012, 09:06:21
 
MiraS Ahoj,
tak tady je pár mých postřehů, které by se mohli hodit.
1) Lidé jsou velmi ochotní, rádi pomohou, i zadarmo:) I když občas neovládají jazyk, často mají ve zvyku si zavolat někoho na pomoc, o kom ví, že umí anglicky atd.
2) Příliš bych nevsázel na stopování, není to podle mne zavedený zvyk a mimo hlavní trasy se příliš nejezdí, zvláště později odpoledne a už vůbec ne večer.
3) Většina busů a minibusů odjíždí v brzkých raních hodinách a pak hodně kolem oběda. Problémem je trochu to, že v hodně městech nejsou autobusové nádraží, ale minibusy i normální busy odjíždí z různých míst. Nutno poptat se na cestu a vyjít s předstihem.
4) Nejhezčí část Albánie pro mne byly Albánské Alpy (neboli Prokletie). Na ubytování turistů jsou připravení, na chodění po horách bez průvodce už moc ne, značení je dost mizerné, popisy tras v průvodcích nepřesné.
5) V některých městech je ubytovacích kapacit hromada, v jiných (byť turisticky třeba ještě atraktivnějších, jako Girocastre) naopak málo. Hledáním ubytka jsme v Albánii strávili více času, než mi bylo milé.
6)Albánců se opravdu není třeba bát:)
Užij si cestu;)

Odpovědět
Albánie, jízdní řády (mini/auto)busů 21. 05. 2012, 18:51:59
 
web http://www.matinic.us/albania/furgon.php

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 13. 08. 2012, 09:36:52
 
Karel Souhlas!

Odpovědět
ALBÁNIE 24. 04. 2012, 13:03:01
 
web Hezká knížka:
http://www.jota.cz/cestopisy/albanie_kraska/

Odpovědět
ALBÁNIE 24. 04. 2012, 17:37:15
 
Díky Miro S!Taky jsem si říkala že to všichni více hysterizují než jak je to doopravdy, v létě mě čeká cesta na sever, kdy tam jedu právě poprvé tak jsem chtěla vědět na čem to asi tak je.Jinak díky! na knížku se podívám :)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 27. 04. 2012, 15:30:50
 
Honza Jen jsem chtel dodat, ze loni jsme v nekolika mestech spali uplne bez problemu (ne v Tirane) ve stanu v mistnim parku. Ty jsou sice od 5ti od rana vetsinou plny duchodcu co tam cvicej ale nemeli sme jedinou negativni zkusenost.
Hory krasny, a jestli mas cas tak i jizda vlakem je zazitek...:)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 21. 05. 2012, 11:48:09
 
Lenka Honzo, chystáme se letos autem podél pobřeží od Chorvatska až po Řecko a zastávkou bude taky Albánie. Hodně jsme četli o tom, že se nedoporučuje spát v autech na parkovištích, nebo mimo kempy. Z tvé zkušenosti je to tedy bezpečné? Nikdo z nás předtím v Albánii nebyl, takže nás příběhy o mafii se zbraněmi vykrádající auta docela děsí :)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 21. 05. 2012, 22:27:01
 
palosk Ahoj Lenka !
Pred dvoma rokmi sme boli dva týždne na dovolenke v Albánii,najazdíl som tam asi 1000 km a nemali sme žiadne negatívne skúsenosti s domácimi - skor naopak. Sú to jednoduchý ,normálny ľudia. Cestovanie autom po Albánii,je skor "dobrodružstvo" s nedostatočným značením ciest,zvieratami na ceste, o mizernom stave ciest a pod. ako o ozbrojenej mafii. Píšeš,že uvažujete nad spaním v kempoch - na celom pobreží je ich asi 5!Aj tu ale turizmus napreduje a myslím,že za silídne peniaze sa dá nájsť pekné bývanie v penzionoch , hlavne v blízkosti vačších miest. Albánia je krásna krajina,doporučujem a nenechajte sa odradiť.

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 22. 05. 2012, 16:48:39
 
Lenka Děkuju za reakci, hned jsem klidnější a těším se víc :)

Odpovědět
ALBÁNIE 22. 05. 2012, 11:19:00
 
Píťa Naše zkušenosti: Lidi v horách jsou ochotní, žádný před námi samopalem nemával :) ;) .. ve městech a tam kde "kvete" turismus se tě snaží oškubat jak jen to jde. Vždy, si veškerou domluvu nech třikrát potvrdit a to nejlépe i na papíře. Třeba, že cena je za skupinu a né za jednoho apod. Určitě navštiv Prokletie.. nádherné hory.

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 22. 05. 2012, 15:24:44
 
Petr Ahojte vespolek, v Albanii jsme byli 2011, celkem asi 4tydny a projeli jsme ji krizem krazem - ve smyslu od vychodu z Makedonie na pobrezi, pak uplne na jih a pak na sever do Prokletje. Tedy ne krizem krazem, ve smyslu, ze bysme jako byli vsude, to rozhodne ne.
A musim se pridat s nazorem, ze jsme za celou dobu zadne bezpecnostni problemy nemeli. Krom jedne noci pod strechou jsme cely pobyt odespali ve stanu a pod sirakem kde se zrovna dalo. Jednou nas nechal hlidac na benzince prespat i uvnitr na stanici, dal nam i klic, abychom se mohli zamknout zevnitr! Mnoho Albancu nam take v ramci slovnich zasob rikalo, ze Albanci na turisty nejdou, ze jsou radi, ze do jejich zeme prijeli. A takovy pocit jsme opravdu meli. Samozrejme se na vas snazi vydelat, zejmena taxikari, na ty je treba davat obzvlaste pozor, ale celkove jsme potkali mile lidi a navzdory povesti, kterou Albanie ma, na tamni lidi nemuzeme rict pul kriveho slova.
V horach jsme vsak toho povestneho cloveka se samopalem skutecne potkali, bylo mu tak patnact let, zbran mel vsak ne na nas, ale na medvedy. V horach na severu, v turisticky exponovanych vesnickach, taky pocitejte, ze uz tam lidi vi, co znamena turista. A tak se takove pohosteni syrem casto neobejde bez zaverecneho zuctovani...
Albanii muzu ale jen vrele doporucit, a to nejen ja sam za sebe.

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 22. 05. 2012, 17:29:36
 
Tomáš Albanii jsme navštívil s CK přesně před dvěma lety. Cyklo výlet v „Prokletých horách“.
Vše probíhalo pohodově. Ve vesnici Valbona si nás šest chlapů řeklo, že vylezeme k nejbližšímu sněhu a uděláme si sněhuláka. Po několika hodinovém výstupu divokou přírodou jsme konečně dosáhli tající lavinové pole. Opravdu krásná krajina a příroda, nádherné výhledy do údolí a božský klid. Při cestě zpět do údolí jsme narazili na pěšinu a vydali se po ní. Za chvíli proti nám vyběhli dva psi, chlapík na mezkovi a ženská, která běžela za mezkem držíce se jeho ocasu. Nádherná kompozice pro naše foťáky. Jaké bylo překvapení, když chlápek někde z pod sedla vyštrachal samopal a začal na nás mířit a strašně řvát. Krve by se v nás nedořezal! Když konečně pochopil, že naše digitální foťáky nemají negativ ( to bylo jediné slovo, které jsme mu rozuměli) a že jsme jen vyděšení turisté na nesprávném místě, sklopil svého kalašnikova a zmizel se svou smečkou v lese. Celou cestu do údolí nikdo z nás nepromluvil a všichni jsme přemýšleli co kdyby...
Večer jsem se sešli se zbytkem výpravy a náš albánský průvodce se nám snažil vše vysvětlit.
Prý se v horách skrývá spousty zločinců z balkánských konfliktů a vůbec si nepřejí aby je někdo fotil. Bojí se,že se jejich fotka dostane do rukou policie a ta pak spolu s armádou „ území vyčistí“.
Nikoho nechci děsit a odrazovat. V Al. se mi moc líbilo a rád bych se tam někdy vrátil.

Odpovědět
ALBÁNIE 23. 05. 2012, 08:33:25
 
Klára Ahoj,
já se chystám do Kosova na letní školu (studuju albánštinu) a ráda bych se zeptala, zda tam někdo (do Černé hory, Chorvatska, Albánie...kamkoli kolem) nejede 12.8.(neděle). Jinak ze zkušenosti mých učitelů potvrzuji, že pro turisty je to velmi bezpečná země (samozřejmě na zloděje nebo debila můžete narazit všude...) - narozdíl od jiných bezpečných zemí mají Albánci ještě tu zvláštnost, že (hlavně sever) to mají jako zákon a pro svého hosta udělají cokoli. Dokonce jsem i slyšela, že když přijdete do vesnice, vždy budete mít kde spát, protože se o vás místní poperou a budou vám nabízet to nejlepší, co mají :-)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 24. 05. 2012, 10:08:50
 
web Ty opravdu studuješ albánštinu? To musí být hodně těžký jazyk.

Odpovědět
ALBÁNIE 23. 05. 2012, 21:58:08
 
Marie Ahoj Kláro já do Albánie jedu v srpnu ale nevím ještě jaký den. Děkuji vám všem za tipy a rady a svoje zážitky.....Na sever zrovna pojedu- Lezhe takže se budu těšit :-)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 24. 05. 2012, 10:20:41
 
MiraS Za sebe doporučuji zkusit sever i jih. Albánie je sice malá země, ale mezi severem (obecně více pravoslavný) a jihem (obecně více islámský) jsou zajímavé rozdíly, byť náboženství je tam uvolněné a vzájemná tolerance je úžasná.

Odpovědět
Re: 25. 05. 2012, 16:09:26
 
hm Sever Albánie je římskokatolický. Pravoslaví je na jihu, blíže k Řecku.

Odpovědět
ALBÁNIE 14. 06. 2012, 22:39:55
 
Michal N Nechapu ty nazory tady,ale z vlastni zkusenosti vim,ze nabozenstvi je z plne vetsiny muslimske,je to tam sama mesita. Zemi jsem navstivil celkem 2x a zadne nebezpeci tam nehrozilo. To,ze se tam nekdo ztrati je podle mne neuvazenost. Neni problem tam zahucet nekam do rokle a je konec. Pak Vas tezko nekdo najde,protoze tam moc nekdo smrt neresi.Tady se o tom pise,ze to stoji na unosu. Jediny co fakt hrozi je odriznuti pozarem a uduseni v kouri. Tam kdyz zacne horet,tak to hori a nikdo to nehasi.

Odpovědět
ALBÁNIE 02. 07. 2012, 12:31:27
 
Elíza Ahojda lidičky, nevíte prosím někdo o někom, kdo by měl zájem o jedno místo na zájezd do Albánie? Jede se už dvacátého července do pátého srpna. Je to přes cestovku a další informace bych napsala obratem...Já nejspíš ze zdravotních důvodů nebudu moct jet a nemůžu místo sebe nikoho sehnat :( storno poplatek je dost vysoký :( když vás někdo napadne, dejte prosím vědět. Základní cena je 8770 korun ale byla bych ochotná se dohodnout i na nižší ceně :)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 12. 07. 2012, 01:29:39
 
terka Ahoj Elizo,

ja bych asi zajem mela. Mohla bys mi na mail napsat vice info? S jakou cetsovkou se tam chystas a plati tvoje nabidka jeste?Diky

Odpovědět
ALBÁNIE 10. 07. 2012, 00:12:10
 
Tom Nazdar lidi, nevíte někdo, zda se dají v Albbánii sehnat plynové bomby pro turistické vařiče (VAR2)? Chystáme se tam totiž letecky. Nejlépe kdyby se daly sehnat v Tiraně. Moc díky za radu.

Odpovědět
ALBÁNIE 08. 08. 2012, 08:55:51
 
Libor Ahoj lidi,může mi někdo poradit,jestli je bezpečná cesta autem do Valbony Prokletije z Černé Hory Rožaje přez Kosovo- Peč a dále přez přechod Morina směrem na Bajram curri. Díky za radu

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 13. 08. 2012, 09:55:45
 
Karel A kdy tam jedete??
My totiž vyjíždíme tento pátek, taky autem a do téhož regionu!

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 04. 09. 2012, 10:30:28
 
Libor Jedeme tam až koncem zaří.Napiš pár slov jaké je to přez Kosovo.Dík Libor

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 04. 09. 2012, 13:31:05
 
honza v kosovu jsem pracovne,tak se tu klidne ptej, rad odpovim.

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 04. 09. 2012, 16:40:46
 
Karel Normálka.
Jedinej problém je to pojištění.
My platili skoro 10 korun za kilometr.

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 29. 11. 2012, 22:16:22
 
Karel Bezpečná, ale nedostavěná.

Odpovědět
ALBÁNIE 08. 08. 2012, 12:58:44
 
Marcela Ahoj lidičky, v Albánii jsme byli s přítelem 2x v letech 2006,2007. Jednou pěšky z Černé Hory a jednou autem. Ani jednou nebyl žádný problém.Se stopem jsme neměli potíže, zastavovali, i když jsme nemávali. Podařilo se mi stopnout i autobus v Tiraně.Lidé jsou vstřícní a milí, ochotní kdykoli pomoci, někdy se dostanete díky jejich ochotě i někam jinam, než jste původně chtěli. Chtějí si s Vámi povídat, někdy i pohostit a nechat přespat a hlavně se pochlubit ostatním.Autem není žádný problém taky. Benzínky jsou a fungují, jen někdy je problém, když se vypne proud, což se stávalo celkem často.Spali jsme v autě nebo u auta celé 4 týdny a bylo to v pohodě. Podle mě je Albánie bezpečná země. Tak jak se budete chovat Vy k nim, tak se oni budou chovat k Vám. Je dobré ctít jejich zvyky a nepobuřovat je svým výstředním chováním.Omyle jsme vlezli i do vojenského areálu, byli z nás zděšeni, kde jsme se tam vzali. Po složité domluvě nás ochotně dovedli k bráně směrem do města, přidali úsměv, potřásli rukou...

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 13. 08. 2012, 09:57:05
 
Karel Asi tak! (my tam byli v roce 2004 a zkušenosti podobné)
Nechcete si to zopakovat? (máme v autě místo) :)

Odpovědět
ALBÁNIE 04. 09. 2012, 20:10:27
 
Lucie Ahojte, chystáme se do Albánie a při plánování cesty jsem narazila na jednu věc: chtěla bych, abychom z Peshkopi jeli do Makedonie, ale ne až na přechodu Qafa a Thanes, ale na tom , který je na mapě kousek na jih od Peshkopi, v Makedonii pak dál na jih do Ohridu. V mapě přechod i silnice jsou, internetový plánovač tras ale tuhle cestu nezná a v Makedonii nutí velmi zeširoka objet. Na jednomu blogu člověka, který tam byl, jsem se dočetla, že takto přes Makedonii jel. Když si nechám vyhledat hraniční přechody z Albánie do Makedonie, tak se zdá, že tento mezi nimi není.. jsem z toho zmatená, nemáte někdo zkušenost? Díky.

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 23. 09. 2012, 13:50:45
 
Lucie Tak přechod je otevřený, před týdnem jsme tam přecházeli ;)

Odpovědět
ALBÁNIE 04. 09. 2012, 20:19:56
 
Karel Ten prechod je zruseny.

Odpovědět
ALBÁNIE 04. 09. 2012, 20:25:06
 
Lucie Sakraaa, tak hezky to bylo naplanovane, kazdopadne diky za info.

Odpovědět
ALBÁNIE 06. 09. 2012, 00:03:16
 
Petra Ahoj, chystam se do Albanie a chtěli bychom prejit Prokletije, mate s tim nekdo zkusenost? Je tam problem s medvedy nebo hady? A jsou tam vubec nejake znacene turisticke trasy?Dik za odpoved :)

Odpovědět
Re:ALBÁNIE 29. 11. 2012, 22:05:08
 
Karel Míšu i hada bych taky chtěl někdy vidět ve volné přírodě. :)

Odpovědět
ALBÁNIE 29. 11. 2012, 17:22:09
 
Ctyripe.cz Ahoj, my byli v Albánii na skok letos v létě a trochu jsme se báli... Ale byli jsme opravdu překvapeni ochotou lidí a hlavně státních orgánů, ať už na hranici, nebo policistů při řešení botičky na našem autě. Ano i to se nám povedlo, ale vše proběhlo naprosto skvěle, moc jsme si sice nerozuměli, ale stačilo dát najevo, že jsme turisti a nejsme z Itálie a botička putovala z auta dolů a dokonce se našemu malému synovi dostalo pohlazení a zamávání od pana policisty. Po této zkušenosti se tam chystáme v létě na delší dobu, protože jsme zvládli jen chvíli Skadar a toť vše... Můžete se podívat sem: http://www.ctyripe.cz/recenze/albanie/skadar/skadar-mesto/

Odpovědět
ALBÁNIE 04. 12. 2012, 15:16:52
 
Milan z Plzně Ahoj, přátelé cestovatelé!
V Albánii jsme letos byli už podruhé, předtím jsme tuto malou zemi navštívili v roce 2008. Mohu říci, že hned za černohorskou hranicí jsme téměř nepoznali Shkodër. Kdysi to bývalo nevzhledné pohraniční panelákové město, ulice plné odpadků (nemohu vyloučit, že v té době třeba nestávkovali popeláři). Letos nás překvapila čistota ulic, jako kuřák jsem si nikde nedovolil odhodit nedopalek. V areálu hradu Rozáfa rovněž dokonalá čistota. Výrazně se zde projevily přímé vládní investice do infrastruktury, stejně tak jako stále probíhající televizní kampaň za správnou likvidaci odpadu (hlavně PET obalů). Nezastírám, že řadu měst taková změna teprve čeká.
K ubytování bez rezervace doporučuji spíše vesnické hotýlky či motely, bývají čisté, levné, v pěkném prostředí. I když i na jižním předměstí Tirany jsme narazili na volný krásný moderní hotel s cenami asi polovičními než u nás. Čistota a hygiena v albánských hotelech a restauracích bývá na velmi vysoké úrovni, pochopitelně výjimky se občas také najdou. V oblastech u řeckých hranic vás občas překvapí na toaletách upozornění v řečtině, asi každý tuší, o co jde. V tom naštěstí Ilyrové řeckému vlivu nepodlehli.
O památkách a přírodě v Albánii toho již bylo napsáno hodně, opravdu stojí za pozornost.
Bezpečnostní situace je asi lepší než v Česku, rozhodně to není Itálie. Albánci jsou všeobecně velmi ohleduplní a přátelští, mají rádi férové jednání. Přesto bych ve větších městech doporučil vyhnout se některým předměstím, která obývají sociálně a etnicky vyloučené skupiny. Těm se vyhýbají i samotní Albánci. Tady je to vyloučení velice markantní a většinou definitivní. Bohužel nám i zdejší lidé potvrdili, že v těchto místech se sociální a etnická politika spíše neřeší. Situaci zhoršuje skutečnost, že Albánie také bývá cílem uprchlíků ze zemí třetího světa, z jejichž pohledu je tato byť na evropské poměry relativně chudá země přímo vysněným bohatým rájem na zemi.
Velmi pozoruhodné bývají znalosti Albánců o historii i současnosti bývalého Československa. Jsou určitě lepší než například znalosti průměrného Čecha o albánském národním hrdinovi Gjergje (Jiřím) Skanderbegovi, bez kterého bychom dost možná dnes mluvili turecky a vyznávali islám. Cestujete-li zde s českou nebo slovenskou registrační značkou, je to docela dobrá vizitka. Pokud jste plzeňáci, tak nezapomeňte občas někoho poctít lahví Prazdroje. Máme se skutečně čím chlubit, Albánci to dobře vědí a dokáží to ocenit. Prostě plzeňský Prazdroj všude otevírá dveře. Nechť cestovatelé z krajů hovořících jinak než plzeňsky prominou.
Domluva v Albánii je možná různými jazyky, vždy se najde někdo, kdo mluví anglicky, německy nebo italsky. Rusky snad občas také někdo umí, ale k Rusům mají Albánci zhruba podobný vztah jako my. Dobrý den se albánsky řekne (záměrně psáno foneticky) "miredíta", poděkujete "falemndérit". Gjirokastër se čte jako "ďirokaster", Shkodër jako "škoder". Tím mé jazykové znalosti nejspíš končí.
Pokud cestujete z Řecka do Albánie autem, doporučuji častěji sledovat tachometr. V Řecku plní dopravní předpisy spíše funkci formální (pokud tam nějaké existují), v Albánii čekejte policistu s radarem za každým stromem. Radar si veze snad každé druhé policejní auto, a že jich je tam opravdu hodně. Časté jsou radary na trojnožce, mnohdy obsluhované krásnými děvčaty v uniformách. Nedoporučuji pokoušet se při spáchání přestupku policisty uplatit, basa a vyhoštění nejsou asi zrovna příjemným zakončením dovolené. To je lepší oželet těch pár (nebo spíše více) leků. Vděčnými přispivateli do státního rozpočtu tady bývají Italové či italští Albánci.
V případě poruchy vozidla nezoufejte, autoservisů různé úrovně je zde jako máku, vraků na náhradní díly také. Albánci vynikají svou vynalézavostí a zručností, díky které dokáží ze staré plečky vykouzlit velice slušně vypadajíci vůz. Zda by u nás prošel na STK, to je otázkou. Ale na dojetí domů by to určitě stačilo. Pokud pojedete po silnici s autem zabláceným tak, jak jsme zvyklí u nás, tak si většina Albánců bude myslet něco o čuňátku za volantem. Kolem silnic je spousta myček, "lavazh", které představují jeden nebo dva strejcové s hadicí a houbou v ruce a spoustou saponátů a vosků na karoserie. Také to může být samoobslužná myčka u hospody, kde je k dispozici jen hadice s vodou. O čištění odpadní vody je lepší se nezajímat. Ale samozřejmě u většiny velkých benzinových pump je také automatická nebo ruční myčka standardní úrovně. Na čistotu aut si Albánci zkrátka potrpí.
Ceny PHM jsou srovnatelné s cenami u nás. LPG ve slušné kvalitě také není problém natankovat, cena bývá nepatrně vyšší.
Do Albánie nepotřebujete do 90 dnů vízum, v nejbližší době by stejně už měla být součástí EU. Platit se dá také eurem, obchodníci se snaží vracet drobné rovněž v evropské měně. Jen doufejme, že jako oficiální platidlo si Albánci ponechají své leky, Řecko by jim mělo být dostatečnou výstrahou.
Přeji všem cestovatelům mnoho pěkných zážitků z této krásné země orlů mezi mořem a horami protkané spoustou řek a potoků.



Odpovědět
Re:ALBÁNIE 05. 12. 2012, 07:08:39
 
Karel Naprostý souhlas!

Odpovědět
Re: 06. 12. 2012, 18:57:18
 
Balkán "Do Albánie nepotřebujete do 90 dnů vízum, v nejbližší době by stejně už měla být součástí EU."

Ty jsi ale optimista :-)

Odpovědět

Sem vložte diskusní příspěvek.




 
 +   = 
 

RSS této diskuze