Jak fenomén levných letenek ovlivnil cestování?

Jak fenomén levných letenek ovlivnil cestování?

Charakter letecké dopravy se v posledních letech zcela mění. Na trh nastoupily nízkonákladové letecké společnosti, ceny letenek jsou stále tlačeny dolů a létání se stává dostupné prakticky pro každého. Levné letenky se na nás hrnou ze všech stran a často se člověk ani nemůže rozhodnout, kam dříve. Jak ale celý tento fenomén vlastně ovlivňuje cestování a přístup turistů k objevování? Zkusili jsme se na toto téma podívat více do hloublky.

Statistiky ze serveru Letuska.cz, který nabízí levné letenky do Evropy i celého světa, dokazují, že letecká doprava se stává stále oblíbenější. Například v roce 2015 bylo přes server Letuska.cz nakoupeno 194 849 letenek za více než dvě miliardy korun, což je o 17 % více než v předchozím roce a v roce 2018 si přes portál Češi koupili 691 000 letenek za 6,3 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2017. „V první polovině roku jsme zaznamenali rekordní nárůst, když jsme prodali 311 tisíc letenek a náš obrat díky tomu meziročně narostl o 22 procent,“ říká ředitel letenkového portálu Josef Trejbal.

Lidé často nekupují nejlevnější letenky do míst, kam by se chtěli podívat, ale cestují tam, kam se dá doletět levně. Na portálu Letuska.cz byl v minulém roce nejvyhledávanějším termínem New York, ale na pomyslné první tři stupně vítězů nejoblíbenějších destinací podle počtu zakoupených letenek se probojovala Paříž, Amsterdam a Moskva.

To do jisté míry potvrzuje i portál Flying-revue.cz, kde se uvádí, že v roce 2018 byl na pražském letišti z destinací nejvytíženější Londýn, následovala Paříž, Moskva, Amsterdam (v tomto pořadí) a Frankfurt. Na nejoblíbenější destinace jsme se zeptali také Jana Pavelky z portálu HonzovyLetenky.cz: „Dlouhodobě jsou nejoblíbenější destinace Londýn, Paříž, Barcelona nebo třeba Řím. Nejlevnější zpáteční letenky se dají pořídit od 1000 Kč, v průměru se pak cena pohybuje kolem 2000–3000 Kč, ve vytížených termínech nebo těsně před odletem ale může vyskočit i přes 5000 Kč.“

Co se oblíbenosti destinací týče, v meziročním srovnání se „skokanem roku“ v počtu odbavených cestujících stala Barcelona, následovala Budapešť, Londýn, Madrid a Antalya. Z čistě dovolenkových destinací využilo nejvíce cestujících linky do Antalye, Heraklionu, Hurghady, Burgasu a Marsa Alam. Nově se mezi destinacemi objevila Filadelfie, Kutaisi, Belfast, Ammán, Marrákeš, Šardžá a Jerevan. Dálkové linky výrazně posílily – vloni je využilo o téměř čtvrt milionu cestujících více než v roce předchozím.

Na otázku, jak fenomén levných letenek ovlivňuje cestování, jsme se ptali i digitálního nomáda Martina Rosulka, který je zakladatelem portálu DigitalniNomadstvi.cz: „Cestování se každým rokem stává levnější. Levnější ceny letenek samozřejmě pomáhají a de facto snižují moje celkové životní náklady, ale nejsou primárním hybatelem toho, proč cestuji a kam cestuji. To vzhledem k digitálnímu nomádství a zejména práci na dálku ovlivňují více faktory internetového připojení, infrastruktury, bezpečnosti, vízové politiky, nomádské komunity a podobně.“

Flying-revue.cz dále uvádí počet odbavených cestujících v uplynulém roce. Odhady, které již v létě naznačovaly, že největší české letiště v roce 2018 odbaví více cestujících než v roce předchozím, se potvrdily. Ruzyňské letiště za rok 2018 celkově odbavilo 16,8 milionu cestujících, což je 9% meziroční nárůst. Rekordní čísla letiště navíc hlásí již třetí rok po sobě. Nejrušnějším měsícem byl na Ruzyni červenec s 1 877 369 odbavenými cestujícími. V průměru denně prošlo pražským letištěm přibližně 46 tisíc cestujících.

Lety z Prahy celkem operovalo 69 dopravců, z nichž se na prvním místě s největším počtem prodaných letenek podle portálu Letuska.cz umístily ČSA (14 % letů), druhé místo obsadily aerolinky SmartWings (8 %) a třetím nejčastějším dopravcem byl Aeroflot (6 %). Létalo se celkově do 171 destinací.

Z pohledu leteckých společností sdružených v asociaci IATA přinesl uplynulý rok rekordní čísla – leteckou přepravu během roku celosvětově využilo takřka 4,5 miliardy cestujících, což je o čtvrt miliardy více než v roce 2017. V posledních letech trend letecké dopravy vykazuje pravidelný růst – v roce 2016 využilo služby některého z leteckých dopravců 3,8 miliardy cestujících. Potvrzuje to Roman Orlík z IATA. Region Asie a Tichomoří rostl nejrychleji, v oblasti Středního Východu a v Evropě dochází ke zpomalení. V roce 2019 IATA očekává 6% nárůst poptávky po letecké přepravě, a neustále se zvyšující nabídku služeb, nových spojení a benefitů pro cestující a firmy. „Cestování letadlem je mnohem běžnější věc než dříve, s klesající cenou pak stoupá i počet uskutečněných cest. Levné letenky spoustu lidí navíc přiměje cestovat do destinací, do kterých by se třeba jen tak nevydali,“ říká Jan Pavelka z HonzovyLetenky.cz

Motivace cestujících pro volbu letecké dopravy

Primárním důvodem, proč se lidé rozhodnou využít leteckou dopravu, zůstává i nadále čas. Tento důvod je někdy navíc doprovázený nemožností či přílišnou komplikovaností jiných druhů dopravy (přírodní překážky jako jsou vodní plochy, hory).

Letecká doprava je, navzdory zažitým předsudkům a strachu z létání u mnoha jednotlivců, které jsou způsobené mnohdy tím, že každá letecká nehoda je globálně medializována a vyžádá si větší počet postižených, vysoce bezpečná a spolehlivá. Data dokazují, že je bezpečnější než jízda autem. V Česku si silniční doprava ročně vyžádá v průměru asi dvakrát více lidských životů, než kolik je za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě. V letecké dopravě připadla v roce 2008 jedna nehoda na 1,2 milionu letů. Vysvětlit si to můžeme vysokou profesionalitou pilotů, dokonalejším systémem řízení letecké dopravy, vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a údržbu letadel.

Vzhledem k tomu, že nízkonákladoví dopravci mají často poměrně agresivní marketingovou strategii a jejich infrastruktura neustále roste, pro mnoho cestujících se hlavním důvodem pro využití letecké dopravy stává cena. Některé akční ceny nabízené leteckými dopravci se mohou dostat pod úroveň ostatních druhů přepravy. Na otázku, zda-li lidé často cestují do míst, kam se dá pořídit levná letenka, Jan Pavelka z portálu HonzovyLetenky.cz odpovídá: „Ano, levná letenka je základ a spousta méně atraktivních regionů si to uvědomuje a linky dotuje. Do destinace tak naláká cestující, kteří o dané destinaci třeba ani nevěděli. Vždy je ale potřeba myslet na celkové náklady, které už tak výhodné být nemusí.“

Pamatujte, že nejde jen o cenu

Zkušení cestovatelé, kteří za hranice cestují pravidelně a využívají přitom letecké dopravy, však nadále potvrzují, že ačkoliv je cena důležitým faktorem při výběu cílové destinace, rozhodně není primární a směrodatná. „Low-cost aerolinek využívám zvlášť při cestách po Evropě, kdy doba letu trvá jen pár hodin. Jejich nabídku nějak extra pravidelně nesleduji, ale hrubý přehled o cenách a trasách jednotlivých společností mám. Při výběru dovolené je pro mě však rozhodující v první řadě destinace samotná, až pak se snažím na dané místo dostat co nejlevněji. Zatím jsem nikam neletěla jen proto, že letenky tam byly zrovna „v akci“. Raději investuji do letenek víc a jedu tam, kam skutečně chci,“ říká Natálie Kohoutková ze Světa outdooru.

Stejně to vidí i šéfredaktorka cestovatelského portálu HedvabnaStezka.cz Kateřina Petríková: „Nejsem úplně fanoušek létání ve stylu jedu kamkoliv, hlavně ať je to levné.“ Své důvody opodstatňuje následovně: „Z cestování se pak vytrácí ta myšlenka plánování, těšení se, čekání na dostupný let do mé vysněné destinace. Spíše by se mělo cestovat za místy a ne levnými letenkami.“

„Low-cost“ aerolinky

O výběru letecké společnosti rozhoduje mnoho faktorů – destinace, kam létá jen určitá společnost, četnost a časy spojení, členství ve věrnostním programu, nabízené služby, cena letenky… K faktorům, které byste při výběru dopravce určitě neměli podcenit, patří i bezpečnost a dodatečné poplatky. Pokud bychom ale měli zůstávat u fenoménu levných letenek, představme si trojici nízkonáladových dopravců, kteří u nás operují.

Největší nízkonákladovou společností v Evropě je Ryanair. Nabízí velký počet destinací, přičemž standardní cena zpáteční letenky je kolem 2000 Kč (v ceně pouze příruční zavazadlo, ostatní zavazadla potřeba dokoupit zvlášť), ale dají se v akci pořídit už od několika stokorun. Známá je i díky majiteli Michaelu O’Learymu, který často provokuje výroky například o zpoplatnění toalet při letu nebo létání ve stoje.

Britský nízkonákladový dopravce EasyJet je zpravidla trochu dražší než Ryanair nebo Wizz Air. Cena zpáteční letenky se pohybuje kolem dvou až tří tisíc korun za zpáteční letenku (v ceně příruční zavazadlo).

Wizz Air, maďarská nízkonákladová společnost, létá už jen z Prahy do tří destinací (Londýn, Bari, Kutaisi). Ceny letenek se pohybují v řádu stokorun a s členstvím Wizz Discount Club, bude každá vaše letenka levnější.

Pokud se rozhodnete využít služeb některé z low-coast aerolinek, určitě byste měli počítat s menším komfortem. To by mělo být snesitelné u letů na krátkou vzdálenost. „Občas se klidně lehce omezím třeba ve velikosti zavazadla či prostoru na krátké lety a využiji nějaký levnější let s nízkonákladovkou.“ říká šéfredaktorka HedvabnaStezka.cz. Kateřina Petríková. Pokud je vaše cílová destinace vzdálenější, zvažte, jestli vám hodiny strávené v letadle a na cestě skutečně stojí za to: „Letenku se taky snažím najít vždy nejvýhodnější, ale pokud letím do Bangkoku tři dny přes čtyři letiště a s hodinami čekání, abych ušetřila tři tisíce, ztrácí to naprosto smysl. Dobu, kterou jsem mohla trávit už na místě nebo nějakou užitečnou prací doma, trávím v letištní hale.“ dodává Kateřina Petríková.

Vlastní zkušenost s omezeným komfotem u nízkonákladových aerolinek doplňuje i Natálie Kohoutková, šéfredaktorka časopisu Svět outdooru: „Pokud mířím někam dál na jiný kontinent, raději volím společnost s jistotou určitého komfortu. Stalo se mi, že jsme neplánovaně z Kuby letěli nízkonákladově se Smartwings – při víc než desetihodinovém letu jsme nedostali v ceně nic k jídlu ani pití, a dokonce i sledování filmů bylo zpoplatněné! To už bych nerada opakovala.“

Nejširší nabídku průvodců a map Kuby (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

KNH

Kde sehnat levné letenky

Zatímco utratíte nemalé peníze za dovolenou a říkáte si, že do konce roku už se zřejmě nikam dál za hranice nepodíváte, někdo z okruhu vašich známých daleko za hranice cestuje takřka každý měsíc. Jde to, pokud víte, kde hledat. Nejjednodušší cestou jsou webové portály nabízející levné letenky, skrze které můžete vyhledávat letenky mnoha dopravců do různých lokalit. Je jich celá řada – www.cestujlevne.com, www.letuska.cz, www.kiwi.com, www.expedia.com, www.skyscanner.cz, www.pelikan.cz.

Při hledání té nejvýhodnější nabídky se vyplatí vymezit si trochu více času, být trpělivý a vyzkoušet více serverů – tak získáte nejlepší přehled o poskytovaných nabídkách. „Určitě je vhodné při hledání navštívit více serverů a porovnat ceny. Pokud je člověk časově flexibilní a může datum cesty posunout o pár dní sem nebo tam, je dobré si při hledání pohrát právě s variantami odletu a příletu, dají se tak ušetřit tisíce.“ dodává Natálie Kohoutková. Každý portál navíc nabízí jiné možnosti vyhledávání podle vašich osobních preferencí (přesné datum a místo odletu, čas letu, počet přestupů…).

Nečekejte, že by webové portály udělaly veškerou práci za vás. Každá nabídka nemusí nutně zahrnovat zavazadla, on-line booking nebo přednostní nástup a musíte tedy ceny letenek porovnat sami a zvážit, jestli je pro vás cena stále výhodná – nejlevnější nalezená varianta není vždy skutečně nejvýhodnější. Natálie Kohoutková varuje: „Pozor bych si dala na typ zavazadla, který je v ceně. Mnoho nízkonákladových společností má sice velmi levný základní tarif, nakonec pak na příplatcích za zavazadla apod. utratíte dvojnásobek původní částky.“

Při čekání na cenově výhodnou letenku se nezřídka vyplatí sledovat sociální sítě aerolinek a jejich newslettery se speciálními nabídkami. Pokud některý dopravce létá tam, kam se chcete opakovaně podívat, můžete se stát členem ve věrnostním programu. Členství je sice placené, ale v takovém případě se vyplatí – máte možnost sbírat míle pro příští využití, čerpat benefity v podobě např. přepravy ve vyšší přepravní třídě za cenu nižší nebo dokonce čerpání bonusové letenky.

Kdy sehnat levné letenky – first versus last minute letenky

Stejně jako zájezdy i letenky se mnohdy vyplatí pořizovat dlouho, dlouho dopředu nebo naopak na poslední chvíli. Z vlastní zkušenosti potvrzuje Natálie Kohoutková, šéfredaktorka časopisu Svět outdooru: „Levné letenky se nejlépe shání buď dlouho dopředu, nebo naopak úplně na poslední chvíli. Vyplatí se taky jet mimo hlavní sezonu – jednak jsou levnější letenky, ušetřit se pak dá i na místě třeba za ubytování apod.“

Obecně se tvrdí, že nejlepší je kupovat letenky tři měsíce předem (v rámci Evropy dva měsíce). Samozřejmě tady ale velmi záleží na konkrétní sezóně a daném ročním období a také na atraktivitě destinace. Ceny letenek se vždy vyšplhají nejvýše v době prázdnin a svátků. Zní to logicky, ale pokud chcete létat opravdu levně, vyplatí se s tím počítat. Jan Pavelka z portálu HonzovyLetenky.cz říká: „Co se letenek po Evropě týče, tak nejlevněji se dají pořídit buď v nějaké plošné akci určité aerolinky, případně se pak vyplatí sledovat ceny letenek tak 1–3 měsíce před odletem. Neplatí to samozřejmě pro vytížené termíny, na které cena obvykle jen stoupá.“ Lety do světových metropolí bývají nejvytíženější v době Vánoc, oslav Nového roku a jiných velkých svátků – lidé cestují za blízkými nebo nevšedními svátečními zážitky. Vždy mějte také na paměti, že vybíráte-li letenky dostatečně dopředu, nabízí se vám více možností a v podstatě nic vás nenutí zaplatit vyšší cenu.

Druhou, protichůdnou možností jsou lety, kde zbývá posledních pár neobsazených míst. Trend potvrzuje i Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz: „Nyní se více než v minulosti setkáváme s nákupem letenek na poslední chvíli. Letenky pro naše zákazníky tak rezervujeme třeba jen pár dní před odletem, a výjimkou nejsou ani případy objednávek 2 hodiny před samotným letem.“ Myslete tedy na to, že počet lidí, kteří cestují letecky, stále stoupá a takových míst tedy ubývá. Platí, že čím flexibilnější jste, tím levněji můžete létat.

Většina cestovatelů se shoduje na tom, že levné letenky se dají sehnat v rámci Evropy: „Neuvěřitelně levné jsou evropské lety, a musím přiznat, že někdy časově upřednostním zemi, kde je zrovna letenková akce. Před pár týdny jsme s Jančou Dyškantovou zrovna koupili letenky do Skotska na duben za 700 Kč tam a 700 Kč zpátky. Musíme ještě připočíst poplatky za zavazadla, ale i tak jsou to parádní ceny. Vzpomínám, že jsme v roce 2017 kupovali za 275 USD zpáteční letenky do Mexika, to byla chybová letenka a přestože jsme ji kupovali s tím, že ji využijeme jako jednosměrnou, byla to cenová pecka.“ říká Martin Rosulek, zakladatel portálu DigitalniNomadstvi.cz. Pro představu dodává ještě, jak to funguje v praxi: „V praxi to funguje tak, že člověk má seznam zemí, které by chtěl vidět, některé jsou v kategorii A (must to visit), jiné v kategorii B (nice to visit). Cenovka letenky mírně upraví aktuální touhu navštívit zemi. Pokud ale člověk chce někam jet, prostě našetří a letí. Primární zaměření by nemělo být na letenky, ty jsou jen prostředkem, který člověka dopraví na nějaké vysněné místo.“

Závěrem

Mezi změny, k nimž v oblasti letecké dopravy v posledních dvaceti letech došlo, můžeme zařadit liberalizaci ekonomického prostředí letecké dopravy a s tím související růst konkurence a snižování cen – ve velké části světa se letecká doprava stala běžným dopravním odvětvím dostupným širokým vrstvám společnosti, což je trend, jehož pokračování se předpokládá i v dalších letech. Objem letecké přepravy a její důležitost pro mezinárodní obchod i cestovní ruch neustále stoupá. Konkurence v letecké dopravě neustále roste a vytváří tak tlak na trvalé snižování nákladů leteckých společností.

Na celém světě se v současnosti letadly pravidelných linek každoročně přepraví přes dvě miliardy cestujících – každou hodinu nastupuje do letadel kolem čtvrt milionu cestujících. Největší počet cestujících je poměrně rovnoměrně rozdělen mezi Asii, Severní Ameriku a Evropu, menších objemů dosahují Jižní Amerika a Afrika. V průměru se denně celosvětově realizuje asi 90 000 letů na pravidelných linkách a z toho asi 30 000 v rámci Evropy. A pak že člověk neumí létat…

Zkušenosti čtenářů

Kitty

Nejvíce ze všeho fenomén levných letenek a s nimi spojená bombastická reklama ovlivnily to, že lidé dneska už nepřemýšlí tom, že pojedou tam, kde to je nejzajímavější, ale tam kde jsou zrovna levné letenky.
Spousta lidí, které znám, nevyhledává krásná a zajímavá místa, ale levné letenky.
A tím škodí sami sobě.

anička

levné letenky jsou hlavně ekologický průšvih, lidé létají i tam, kam se dá úplně v pohodě dojet vlakem nebo busem. A to nemluvím o možnosti cestovat nějak “dobrodružněji”, jako je třeba stop. Jasně, na spousty míst by se člověk neletecky dostával dlouho a hodně komplikovaně, kór mimo Evropu. Letět ale třeba do Berlína? Nebo do Paříže? Říma? Proč, když existuje tolik jiných způsobů dopravy? Úplný extrém jsou eurovíkendy, které mnohdy slouží jen jako výlety za nákupy… osobně se mi tahle kultura létání hodně příčí. Souvisí to i s touhou vidět toho co nejvíc a co nejrychleji, jako by snad cestování bylo nějaké chytání pokémonů a lá “navštívit je všechny”.

Jan

Hmmm… Valí se na nás dost velký průšvih a my ještě přitápíme pod kotel. Letecká doprava je neudržitelná a ještě k tomu nesmyslně dotovaná. Už nějakou dobu pobíhá debata o možném zdanění letecké dopravy a začlenění letectví do systému obchodování s emisemi, aby se zajistilo zohlednění celkových externích nákladů letecké dopravy. To by samozřejmě znamenalo krach nízkonákladovek… A bylo by to asi jen dobře. To v článku chybí…

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: